Friday, February 28, 2020

Apakah Pakej Rangsangan Ekonomi Yang Dr. Mahathir Bentangkan Sah?


Istilah Perdana Menteri Interim tidak ada dalam Perlembagaan Persekutuan.

Oleh itu, definisi, fungsi dan bidang kuasa Perdana Menteri Interim perlu merujuk kepada beberapa peruntukan berkaitan kuasa SPB YDP Agong.


Selepas SPB YDP Agong memperkenankan surat perletakan jawatan Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri, Ketua Setiausaha Negara telah mengeluarkan kenyataan media bahawa semua anggota pentadbiran kerajaan termasuk Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri serta Setiausaha Politik telah terbatal pada tarikh Perdana Menteri meletak jawatan.

Dalam ertikata lain, kerajaan yang dianggotai oleh anggota pentadbiran tersebut sudah terbatal.


Ianya selaras dengan Perkara 43(5) Perlembagaan Persekutuan.

Namun, walau pun tiada kabinet, urusan pentadbiran kerajaan mesti dijalankan seperti biasa.


Berdasarkan kenyataan media dari Ketua Setiausaha Negara, "Baginda telah berkenan untuk melantik Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri Interim sementara menunggu pelantikan Perdana Menteri yang baharu".

Dinyatakan juga bahawa, "selaku Perdana Menteri Interim, beliau akan menguruskan pentadbiran negara sehingga Perdana Menteri dan Ahli Kabinet yang baharu dibentuk".

Perkataan interim bermaksud sementara.

Oleh itu, ianya tertakluk kepada skop kuasa yang dihadkan dan tertakluk kepada arahan baginda dari masa ke semasa.

Maka, fungsi Perdana Menteri Interim hanya terhad kepada 2 perkara :

》Menguruskan pentadbiran negara.
Dalam hal ini skop kuasa PM interim hampir serupa dengan skop kuasa kerajaan sementara (caretaker government) yang berlaku selepas Parlimen dibubarkan.

》Membantu bagi melancarkan proses pelantikan Perdana Menteri yang baharu.

Perdana Menteri Interim tidak ada kuasa eksekutif sebagai Perdana Menteri.


Persoalannya sekarang :

》Apakah peruntukan berjuta-juta ringgit seperti mempercepatkan dan menambah pemberian Bantuan Sara Hidup yang diumumkan oleh Dr. Mahathir sebagai pakej rangsangan ekonomi itu sah?

Bukankah selama ini Dr. Mahathir menentang pemberian duit kepada rakyat?

》Apakah dengan mengumumkan pakej rangsangan ekonomi yang menjangkau masa yang panjang seperti pemotongan kadar caruman KWSP berarti Dr. Mahathir telah menyalahgunakan kedudukan beliau yang kini hanya sebagai Perdana Menteri Interim?

》Sekiranya sebagai Perdana Menteri Interim, Dr. Mahathir tidak layak mengumumkan pakej rangsangan ekonomi, apakah tujuan pengumuman itu dilakukan?

Apakah ianya bertujuan politik kerana dikatakan Dr. Mahathir mendapat sokongan yang paling sedikit dari Ahli Parlimen yang mengadap SPB YDP Agong?


Majlis Raja Raja Melayu akan bersidang pada hari Jumaat (28 Februari 2020) untuk memuktamadkan tindakan yang perlu diambil bagi mengakhiri kemelut politik tanah air yang dimulakan oleh Dr. Mahathir sendiri.

Jadi tidak perlulah Dr. Mahathir membayangkan bahawa kononnya Dewan Rakyat akan dipanggil bersidang pada 2 Mac 2020 untuk menentukan siapakah yang akan dilantik sebagai Perdana Menteri melalui undian Ahli Dewan Rakyat, janganlah mendahului Majlis Raja Raja Melayu.

Belajarlah menghormati orang lain, lebih lagi Majlis Raja Raja Melayu.

Tidak perlu lagi menggunakan alasan rakyat dan negara untuk menyembunyikan niat peribadi yang tamakkan kuasa kerana kebanyakan rakyat sudah tahu helah jijik itu.

Apa keperluannya tergesa-gesa mengumumkan pelan rangsangan ekonomi tersebut sedangkan keputusan Majlis Raja Raja Melayu pada 26 Februari nanti akan menamatkan kemelut politik yang beliau sendiri mulakan?

Bukankah sekiranya benar Dewan Rakyat akan dipanggil bersidang pada hari Isnin (2 Mac 2020) untuk menentukan siapa yang akan dipilih sebagai Perdana Menteri, bukan Dr. Mahathir yang dilantik atau Dewan Rakyat tidak dapat buat keputusan dan pilihanraya umum diadakan maka pelan rangsangan ekonomi itu sudah tidak relevan lagi?

Cukup-cukuplah memperbodohkan rakyat selama 22+2 tahun, kerana sebarang usaha untuk terus memperbodohkan rakyat hanya akan menampakkan sifat tamak kuasa dan kebodohan Dr. Mahathir sendiri!!!

0 comments:

fda

Archives