Jangkitan harian Covid-19 semakin hari semakin parah.
Perjalanan kita untuk melandaikan lekuk graf kes baharu Covid-19 masih jauh, apa lagi untuk mengawal sepenuhnya wabak Covid-19 yang makin hari semakin memakan korban nyawa rakyat Malaysia.
Angka 3,000 dan kadangkala meningkat ke angka 4,000 bagi jangkitan kes baharu Covid-19 sudah menjadi kelaziman di Malaysia.
Media The Star melaporkan bahawa Malaysia mencatat kes Covid baru ke-29 paling tinggi di dunia tanpa mengambil kira saiz penduduk bagi tempoh 2 minggu PKP 2.0 kita.
Sementara dikalangan negara Asia Tenggara pula, Malaysia mencatatkan jangkitan kes baharu Covid-19 tertinggi bagi tempuh yang sama.
Pada 11 Januari 2021 yang lalu, Muhyiddin mengumumkan, untuk membendung wabak Covid-19, kerajaan terpaksa melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan ke seluruh negara kecuali Sarawak.
Tidak cukup dengan itu, menggunakan alasan yang sama, sehari selepas pengisytiharan arahan Perintah Kawalan Pergerakan ke seluruh negara, pada 12 Januari 2021, Muhyiddin mengisytiharkan Perintah Darurat pula ke seluruh negara pula.
Namun apa hasilnya?
Adakah kita dapat melihat tanda-tanda awal kes jangkitan baharu Covid-19 dapat dikawal?
Tidak, kes jangkitan baharu Covid-19 bukan sahaja tidak dapat dikawal, malah setiap hari bila Kementerian Kesihatan membuat pengumuman, angka jangkitan baharu Covid-19 semakin bertambah.
Malah sehingga hari ini, keadaan menjadi semakin teruk!!!
Kenapa jadi begini?
Bukankah tujuan dan matlamat utama Muhyiddin mengisytiharkan arahan PKP dan Perintah Darurat adalah untuk membendung atau mengawal kes jangkitan baharu Covid-19?
Sebenarnya tujuan Kerajaan Muhyiddin mengisytiharkan arahan PKP dan Perintah Darurat bukanlah supaya kerajaan dan kakitangan awam yang terlibat dalam membendung penularan Covid-19 dapat memberikan tumpuan dan menggandakan usaha membendung penularan wabak Covid-19, tetapi tujuan sebenarnya adalah untuk menyelamatkan nyawa politik Muhyiddin dan kerajaan beliau.
Sepanjang tempuh darurat, tidak ada satu polisi atau dasar baharu yang diperkenalkan atau perintah yang dikuatkuasakan oleh Kerajaan Muhyiddin bagi membendung penularan Covid-19.
Tidak nampak sebarang usaha dari barisan menteri kabinet Muhyiddin yang seramai 70 orang itu melakukan sebarang usaha membendung penularan Covid-19.
Malah arahan Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan selama 14 hari itu, jauh lebih longgar dari Perintah Kawalan Pergerakan yang pertama dahulu.
Lebih menghairankan, bila Kerajaan Muhyiddin dilihat seolah-olah sudah mengangkat bendera putih bila mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan ke seluruh negara tidak akan disambung lagi selepas tarikhnya tamat pada 4 Februari 2021, walau pun keadaan jangkitan kes baharu Covid-19 masih lagi tidak berubah ketika permulaan pengisytiharan perintah PKP dan Perintah Darurat.
Bukti menunjukkan. bukan PKP yang memberikan kesan yang buruk terhadap ekonomi Malaysia tetapi Perintah Darurat yang telah membawa kesan yang sangat buruk terhadap ekonomi Malaysia.
Alasannya ialah, ia akan mendatangkan kesan yang buruk terhadap ekonomi Malaysia.
Persoalannya, kalau PKP dikatakan mendatangkan kesan yang buruk ke atas ekonomi Malaysia, bagaimana pula dengan Perintah Darurat yang mempunyai jangka hayat sehingga ke bulan Ogos 2021.
Apakah perintah PKP membawa kesan yang lebih besar dari kesan Perintah Darurat?
Soalan yang mahu kita tanyakan kepada Kerajaan Muhyiddin, sekiranya dahulu mereka merasakan penguatkuasaan PKP dan Perintah Darurat adalah sangat berkesan bagi kerajaan membendung penularan Covid-19, mengapa kini ketika angka jangkitan baru masih lagi tinggi tetapi penguatkuasaan PKP mahu dilonggarkan?
Penguatkuasaan PKP dan Perintah Darurat telah banyak menyiksa kehidupan harian marhaen dan selepas hampir setahun hidup dalam penderitaan, apakah Muhyiddin sudah mengibarkan bendera putih dan membiarkan rakyat sendiri menguruskan masaalah Covid-19?
Kalau itu keadaannya tunggulah PRU 15 nanti...