Sunday, April 26, 2020

Sudah Sampai Masanya Kerajaan Bersikap Tegas Dan Keras Pada Pelarian Rohingya


Semakin ramai rakyat Malaysia menyuarakan kemarahan dengan sikap melampau Rohingya.

Rohingya dikatakan sebagai satu bangsa yang tidak tahu berterima kasih, tidak sedar diri dan ada juga yang menyifatkan, membantu Rohingya ibarat melepaskan anjing tersepit.

Apakah benar Rohingya begitu?

Pelarian Rohingya menjadi isu panas di kalangan rakyat Malaysia bila pihak berkuasa menghalang bot pelarian Rohingya dari memasuki perairan Malaysia.


TUDM dan APMM menahan bot pelarian Rohingya dari Bangladesh yang membawa 200-500 pelarian dan diarahkan keluar dari perairan Malaysia berikutan kebimbangan virus Covid-19 (BACA DI SINI).

Di kala Malaysia sendiri tengah sibuk menangani Covid-19, tekanan yang diberikan kepada kerajaan untuk menerima pelarian ini telah menimbulkan ketidaksenangan hati rakyat Malaysia.



Akibatnya Kerajaan Malaysia dikecam oleh beberapa NGO dan beberapa orang ahli politik pembangkang juga telah mengambil kesempatan dengan menggunakan isu ini untuk mengkritik kerajaan (BACA DI SINI) dan (DI SINI).

Mengapa rakyat Malaysia merasa tidak senang dengan pelarian Rohingya ini?

Selama hampir 30 tahun pelarian Rohingya dilayan dengan baik oleh kerajaan dan rakyat Malaysia, pelarian Rohingya telah mula malah sudah lama mula menunjukkan sikap kurang ajar, besar kepala dan parasit mereka.


Melihatkan sikap toleransi kerajaan dan rakyat Malaysia, Zafar Ahmad, yang mengaku sebagai Presiden Myanmar Ethnic Rohingya Human Rights Organization Malaysia (MERHROM) pernah menulis surat kepada bekas Menteri Sumber Manusia di era Pakatan Harapan dengan beberapa tuntutan yang tidak masuk akal :




》 Memberikan kebenaran pekerja kepada pelarian Rohingya mengikut sektor pekerjaan yang sesuai dengan mereka kerana tidak ada kebenaran pekerja yang dibenarkan kepada pelarian di Malaysia.

》Mewajibkan majikan menginsurankan pelarian Rohingya yang bekerja, kerana ramai majikan tidak mengambil insuran untuk pekerja mereka yang tidak mempunyai permit bekerja.

》Mengurangkan kos rawatan dan merawat pencari suaka bagi kes berisiko, kerana walaupun selepas mendapat diskaun 50% selepas menggunakan rebet UNHCR, kos ditanggung sepenuhnya oleh pelarian Rohingya.

Dan pencari suaka pula terpaksa menanggung kos tanpa diskaun sebelum mendapat status pelarian.

》Tidak menangkap pelarian Rohingya yang bekerja atas dasar kemanusiaan.

Di dalam surat itu juga disebutkan bahawa, ramai pelarian Rohingya telah dieksploitasi oleh majikan dan bekerja sebagai buruh paksa, tidak dibayar gaji, dipotong gaji secara tidak sah, dipukul, diugut, tiada cuti dan lain-lain.

Apa yang menjadi kemarahan netizen adalah apabila ada sepotong ayat yang berbunyi :

"Pelarian Rohingya telah memberi sumbangan yang signifikan kepada pembangunan dan ekonomi Malaysia selama 30 tahun mencari perlindungan di Malaysia."

"Kami akan terus memberikan sumbangan kepada kerajaan Malaysia sehingga kami dapat pulang ke negara asal."

Satu persoalan yang timbul, apakah MERHROM benar-benar sudah berdaftar dengan ROS dan kalau sudah berdaftar, bagaimana ROS boleh meluluskan pendaftaran sebuah badan yang diwakili oleh individu bertaraf pelarian?

Lagi menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia bila ada pelarian Rohingya dengan sengaja menimbulkan provokasi dan bersikap biadab terhadap anggota keselamatan sebagai menunjukkan tanda protes terhadap arahan PKPD yang dikeluarkan oleh kerajaan. (BACA DI SINI).


Dengan bermodalkan kad UNHCR, mereka (Rohingya) cuba bersikap meminta hak yang macam-macam sedangkan mereka tiada hak atas nama pelarian.

Kerajaan tidak ada apa-apa perjanjian untuk puak ini dapat keistimewaan apa-apa.

Rohingya sekarang menuntut hak kesamaan seperti kaduk naik junjung.

Malah menggunakan agama dan airmata untuk menarik simpati.

Itulah juga yang berlaku di Myanmar hingga puak ini diserang oleh Junta.

Rohingya asal Bangladesh tapi datang ke Myanmar untuk mendapat kehidupan yang lebih baik.

Bila sudah ramai, mereka menuntut hak yang sama seperti warga Myanmar.


Itulah kisahnya mengapa mereka dibenci di Myanmar.

Untuk pengetahuan, Rohingya adalah bangsa yang tidak boleh dipercayai dan tidak ada maruah diri.

Apa yang jadi pada mereka sekarang adalah balasan kerana lari dari perang.

Mereka pernah lari tinggalkan raja dan ulama mereka di Bangladesh, mencari kesenangan hidup di Myanmar.

Selepas lari ke Myanmar, pada awalnya mereka diterima dengan baik, malah Kerajaan Burma bagi senjata suruh lawan musuh tetapi mereka jual senjata.

Malah, mereka pernah jadi talibarut British untuk lawan Myanmar.

Sebab itu orang Myanmar sangat marah dengan mereka.


Dan sekarang, mereka mahu melakukan perkara yang sama terhadap kerajaan dan rakyat Malaysia.

Pengalaman beberapa individu bila berurusan dengan Rohingya, sudah cukup memberikan gambaran dan peringatan kepada kita mengenai sifat parasit bangsa Rohingya (BACA DI SINI) dan (DI SINI).

Kerajaan dan rakyat Malaysia pernah menerima pelarian perang Cambodia dan Vietnam dengan baik tetapi jangan terpedaya dengan pelarian perang Rohingya ini.

Benar, kita adalah bangsa bertamadun yang penuh dengan sifat ihsan dan perikemanusiaan, tetapi bukan untuk diambil kesempatan kerana kita bukanlah sebodoh yang Rohingya sangkakan!!!

0 comments:

fda

Archives