Wednesday, May 16, 2018

Tuntutan Timbalan Perdana Menteri 11 Bangsa Cina


Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong) mencadangkan supaya Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mewujudkan satu jawatan Timbalan Perdana Menteri untuk diisi oleh wakil Cina.
Memetik laporan portal berita semalam, Presiden Hua Zong, Tan Sri Pheng Yin Huah turut mencadangkan supaya wakil keturunan Cina dilantik bagi jawatan menteri atau timbalan menteri di beberapa kementerian yang dianggap penting.
Antara kementerian itu adalah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Kewangan, Pendidikan dan Dalam Negeri.
Beliau berkata, Hua Zong turut meminta kerajaan mengotakan semua janji pilihan raya termasuk menghapuskan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan tol lebuh raya, serta mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).
Jelas Yin Huah, beliau percaya Mahathir tidak akan berdepan masalah untuk memimpin negara berdasarkan pengalaman selama lebih 20 tahun Mahathir sebagai perdana meinteri sebelum ini.


Sementara itu, Pengerusi Gabungan Persekutuan Pertubuhan Lembaga Sekolah-Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Vincent Lau menggesa kerajaan supaya segera mengiktiraf UEC.

“Kami sedia berbincang dengan pihak berkenaan tentang isu pengiktirafan UEC, peruntukan sistematik kepada sekolah Cina serta masalah lain melibatkan sekolah aliran ini,” katanya.
Manakala Gabungan Dewan Perniagaan dan Industri Cina Malaysia (ACCCIM) dalam satu kenyataan, menyatakan hasrat untuk bekerjasama dengan kerajaan baharu bagi mewujudkan suasana mesra perniagaan, mengurangkan kos niaga serta merancakkan kemajuan ekonomi di negara ini.
Kami percaya kerajaan akan melaksanakan lebih banyak dasar terbuka dan adil yang akan memberi manfaat kepada rakyat pelbagai kaum," katanya...


Bila dah mula duduk kat Putrajaya, mulalah tuntut yg macam2 dan bukan2...

Ye lah, mcm Guan Eng cakap dah jadi bangsa Malaysia kan...

Selama nie, melayu dan bumiputera tak pernah mengamalkan diskriminasi kaum...

Kita cuma pertahankan hak2 kita yg tercatit dalam perlembagaan...

Tak pernah mintak lebih daripada tu...

Formula untuk hidup harmoni dalam negara pelbagai kaum ialah menghormati hak kaum yang lain...

Tak gitu, YB Lim Guan Eng...


4 comments:

  • Anonymous says:
    May 16, 2018 at 2:08:00 PM GMT+8

    Dah mcm takde bende lain, sekolah cina, bahasa cina, tulisan cina, peperiksaan cina, tpm cina, dulu kini dan selamanya, how about kadazan, iban, murut... then suggest pm utk buat 10 tpm positions

  • Anonymous says:
    May 16, 2018 at 4:17:00 PM GMT+8

    Diorg bole mintak jew lew
    .selagi cengkaman tun masih kuat..jngan harap leww.diorg ni juga la yg naik kn harga barang..sbb sebelum pru 13 lagi dh ada ckp2 dr ahli diorg ni..menang ka..kalah ka.lepas pru 13 barang tetap naik..ini peniaga cina juga yg ckp..

  • Anonymous says:
    May 17, 2018 at 9:40:00 AM GMT+8

    Bagi lah sebab cina dah bersatu & kuat teguh. Melayu asyik dah bergaduh

  • Anonymous says:
    May 17, 2018 at 1:08:00 PM GMT+8

    najib menyamun....UMngok semua merompak ade ko penah bising? ni pasal risau dedak nak ilang je kan...pale butoh berjuang untuk agama, bangsa dan negara la umngok ni...meranap agama, bangsa dan negara adalah...puihhhh...umngok leh gi mampos

fda

Archives