Tuesday, July 17, 2018

GST 0%, SST 16% : Harga Tak Turun, Boleh Bina Tower M

|0 comments
MALAYSIA BARU BAWAH PEMERINTAHAN PH (PAKATAN HANCING)


Masa pra PRU 14 dulu, teringat puak2 yg promosikan slogan 'Kami Rindu Zaman Tun'...

Sekarang nie zaman yg di rindu2kan dah ada depan mata...

Seronok x...πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Menteri Kewangan Umumkan Perlaksanaan Cukai Saya Sayang Tun (SST) 10% + Cukai Guan Eng Sayang Tun (GST) 6%


Teringat masa YB Lim Guan Eng jadi Ketua Menteri Pulau Pinang dulu...

Sebab GST, Guan Eng sanggup racuni fikiran budak2 sekolah supaya benci kerajaan BN masa tu...


Dalam Dewan Rakyat pulak Guan Eng beria2 berhujah sampai menyembur2 air liur sbb nak mantan kerajaan BN hapuskan GST...

 

Tapi bila dah dapat jadi kerajaan dan di lantik jadi bos Kementerian Kewangan, Guan Eng dengan muka tak bersalah buat U-Turn 360%...


Bukan setakat GST tak di hapuskan malah di kekalkan 6% dan utk bonus tambahan pd rakyat, di tambah lagi dengan SST 10%...😬😬😬

Kalau kita ingatkan balik antara faktor utama yg ujudkan tsunami rakyat dalam PRU 14 ialah kejayaan Pakatan Harapan (PH) spin isu GST 6%...

Masa tu PH bakar emosi rakyat dgn kaitkan punca rakyat susah, punca harga barang naik ialah sebab GST...


Walau pun penerangan dah di beri baik dalam Dewan Rakyat atau pun dalam media tapi pembangkang tetap putar belitkan kenyataan dan spin isu GST...

Dulu bila Mat Maslan teranhkan pasal GST, PH cakap, tu penerangan yg putar belitkan fakta...

Bila Mat Maslan cakap GST bukan punca reger barang naik, penyokong PH cakap, apa punya bodoh Mat Maslan nie!!!

Bila Mat Maslan cakap GST penting utk pembangunan negara, PH cakap BN bodoh2kan rakyat sebab ambil RM42 bilion dari GST tapi bagi balik pada rakyat cuma lebih kurang RM7 bilion utk BRIM...


Tapi bila dah jadi kerajaan, PH baik punya U Turn...


Boleh pulak menteri PH cakap harga barang naik bukan sebab GST tapi sebab peniaga yg tamak mcm taukey mamak yg buka restoran... 🀦‍♂️🀦‍♂️🀦‍♂️

Baca di sini :
Menteri PH Akui GST Bukan Punca Harga Barang Naik


Kenyataannya, seluruh rakyat Malaysia dah kena tipu dengan kerajaan yang ada sekarang...

Kerajaan yang memerintah malah mana2 kerajaan hari nie perlukan GST supaya sistem percukaian lebih telus dan sistematik...



Buktinya, kerajaan PH tetap akan laksanakan GST malah walau pun dulu mereka yg politikkan isu GST...

Lebih 160 negara seluruh dunia ada GST...

Inilah yg rakyat Malaysia tak nak faham bila emosi di bakar dengan penipuan dan fitnah pemimpin PH sebelum PRU 14...

Baca di sini :
GST Di Laksanakan Dengan Nama Baru, Ibarat Puah Pelam Yang Di Panggil Mangga

TUN M AKUI KERAJAAN PH TAK MUNGKIN AKAN LAKSANAKAN MANIFESTO PRU 14


Mahathir dah bagi signal...

"TAK WAJIB TUNAI JANJI, MANIFESTO HARAPAN BUKAN KITAB SUCI", Tun Mahathir...

Bersedia untuk hadapi keadaan ekonomi yang jauh lebih gawat dari era pemerintahan kerajaan BN sebelum nie...

Lupakan ttg penghapusan hutang PTPTN...

Lupakan tentang harga petrol RM1.50 seliter...

Lupakan tentang gaji minima...

Lupakan tentang menghapuskan UBER dan Grab Car...

Lupakan 10 JANJI 100 HARI...

Dalam PRU 15 nanti lupakan PH tapi ingat BN...

Sebab di sebalik tohmahan mantan kerajaan BN zalim, hakikatnya kerajaan BN yang memberikan keselesaan pada rakyat marhaen...

Tapi dalam janji2 manis kerajaan PH taburkan pada rakyat, hakikatnya kezaliman yang mereka tuduh pada mantan kerajaan BN sedang mereka lakukan pada kita sekarang!!!

KAMI RINDU KERAJAAN BN

Jepun Persoalkan Dengan Dasar Dr. Mahathir

|0 comments

Akhbar berpengaruh Jepun, Nikkei Asian Review mendakwa dana saham terus mengalir keluar dari Malaysia disebabkan pelabur tetap tidak yakin bahawa Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad boleh mewujudkan laluan pertumbuhan yang berdaya maju...

Akhbar kewangan terbesar di dunia dengan edaran lebih tiga juta naskah itu melaporkan, dasar2 kewangan yang tidak kukuh termasuk pemberhentian cukai barangan dan perkhidmatan (GST) telah menyumbang kepada penyusutan nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat dan masih menyaksikan penurunan sekarang...

Nilai Ringgit Semakin Menyusut




Nilai Ringgit semakin lemah hingga melebihi RM4 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) hingga akhir Jun, ketika wujud kebimbangan mengenai kemampuan kewangan negara...

Katanya, ringgit stabil sejurus selepas Dr. Mahathir mengambil alih jawatan pada Mei kerana pelabur percaya  beliau boleh memberi lebih tumpuan kepada pasaran setelah membawa Malaysia keluar ketika kegawatan ekonomi pada akhir 1980-an...

Kegopohan Mengumumkan Penilaian Semula Hutang Negara Beri Kesan Negatif Pada Ekonomi


Kenyataan bahawa hutang kerajaan jauh lebih tinggi daripada sebelumnya di percayai lebih daripada RM1 trilion menyebabkan keadaan semakin buruk...

Menurut akhbar itu lagi, kerajaan tidak memberi banyak keyakinan dari segi dasar ekonomi baharu...

Sebaliknya, Dr. Mahathir telah melaksanakan semula dasar2 yang di amalkannya semasa menjadi Perdana Menteri antara 1981 hingga 2003...


Penanda aras indeks FBM KLCI yang kukuh sejak awal tahun, turut jatuh selepas Dr. Mahathir mengambil alih kepimpinan negara dan sejak itu merudum 10 peratus...

Baca di sini :
Kerajaan PH Gagal Pulihkan Pasaran Saham

Ketegangan Hubungan Malaysia-China Dan Pengumuman Penghapusan GST Memburukkan Keadaan Ekonomi



Selepas dua bulan, kerajaan telah memenuhi manifesto untuk menghapuskan GST tetapi ia juga menambah kebimbangan mengenai hasil kewangan negara...

Baca di sini :
Hapuskan GST Menjejaskan Ekonomi Negara

Dan di sini :
GST Sifar Malaysia Di Tertawakan Dunia

Dasar Yang Tidak Relevan Dan Konsisten Menggugat Keyakinan Pelabur

Malah, ketegangan antara AS dan China semakin memberi tekanan kepada pasaran saham Asia dan dasar kerajaan baharu turut menyumbang kepada penurunan itu di Malaysia...

Kerajaan juga menilai semula projek infrastruktur utama yang di laksanakan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dahulu...

Projek kereta api berkelajuan tinggi yang melibatkan Singapura menjadi mangsa kepada perubahan dasar tersebut dengan saham-saham berkaitan infrastruktur itu seperti YTL jatuh...

Selain itu, menurut laporan Nikkei Asian Review lagi, Dr. Mahathir tidak berhenti2 menangani tanggungjawab kerajaan untuk memerangi rasuah sehinggalah Najib telah di dakwa atas tuduhan menggelapkan dana kerajaan 1Malaysia Development Berhad (1MDB)...

Kerajaan tidak memberi banyak keyakinan dari segi dasar ekonomi baharu tetapi sebaliknya Dr. Mahathir telah melaksanakan semula dasar-dasar yang di amalkannya semasa menjadi Perdana Menteri antara 1981 hingga 2003.

Ini termasuk mencari ruang untuk membentuk sebuah syarikat pengeluar kereta kebangsaan yang baharu dan mempelajari amalan kawalan kualiti Jepun sebagai sebahagian daripada Dasar Pandang ke Timur yang di perbaharui...

Tetapi dengan perubahan industri automotif global yang sentiasa berubah, sebarang usaha baharu akan berdepan dengan prospek kejayaan yang tidak jelas...

Proton Holdings, yang di tubuhkan Dr. Mahathir sebelum ini adalah usaha untuk mewujudkan sebuah kereta kebangsaan, tetapi sukar untuk mencapai kejayaan sebaliknya menghadapi jualan yang lembap sejak kebelakangan ini...

Syarikat itu kini dimiliki 49.9% oleh China’s Zhejiang Geely Holding Group...

Dari sumber asal :

http://www.agendadaily.com/bahasa-malaysia/isu-semasa/fokus/31441-media-jepun-kata-pelabur-tak-yakin-dengan-dasar-dr-mahathir.html

https://www.thethirdforce.net/nikkei-asian-review-pelabur-tak-yakin-dengan-dasar-dr-mahathir/

Monday, July 16, 2018

Kerajaan PH Sibuk Kaji Projek Mega Tapi Biarkan Petani Dengan Nelayan Mengah!!!

|0 comments
'KEPRIHATINAN' KERAJAAN PAKATAN HARAPAN PADA GOLONGAN PETANI DAN NELAYAN

Sejak ambil alih penerintahan dari bekas kerajaan Barisan Nasional pada 9hb Mei 2018, kerajaan Pakatan Harapan yg di ketuai Tun Dr. Mahathir berterusan berikan 'hadiah' istimewa pada rakyat...

Keghairahan Dan Kegopohan Kerajaan PH Bawa Padah Pada Ekonomi Negara


Sebab ghairah sangat nak buktikan tuduhan PH ke atas mantan kerajaan BN khususnya Dato' Sri Najib Razak, akhirnya Malaysia di landa malapetaka ekonomi yg menyebabkan mantan Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim buat teguran kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng...

Baca di sini :
Anwar Tegur Lim Guan Eng

Memburukkan keadaan ekonomi negara bila kerajaan PH seolah2 sengaja menimbulkan ketegangan hubungan dengan kuasa ekonomi dunia, China...

Beberapa projek yang dah di tandatangani oleh mantan kerajaan BN, di katakan akan di batalkan, di kaji semula dan akhirnya di serahkan pada pihak lain yang membangkitkan kemarahan kerajaan China kepada Malaysia...

Baca di sini :
Risiko Membatalkan Projek Yang Telah Di Persetujui Dengan China

Juga di sini :
Kerajaan PH Cuba Main Api Dengan Kuasa Ekonomi Dunia, China

Dendam Kerajaan PH Pada BN Dan Najib Menbuatkan Rakyat Terus Menderita

Tak cukup dengan kemusnahan ekonomi yang di buat akibat sikap gelojoh kerajaan PH, dendam pada mantan kerajaan BN terutamanya pada Najib menambahkan penderitaan rakyat marhaen...

Dengan menjajakan cerita yang kononnya hutang sebenar negara ialah RM1.1 trilion berbanding RM686.6 bilion yg mantan kerajaan era BN umumkan, kerajaan PH secara segera berikan 'hadiah istimewa' pada 2 kelompok masyarakat iaitu penjawat awam dan penggiat industri pertanian negara, petani dan nelayan...

Berita 'Gembira' Kepada Penjawat Awam



Dalam kemeriahan nak sambut Hari Raya Aidil Fitri, dalam keseronokan sebahagian besar penjawat awam yg mengundi PH dalam PRU 14 melihat BN tumbang dan dalam mengira2 jumlah bonus yang akan kerajaan baru PH bagi, maka lengkaplah 'keseronokan' mereka saat di berikan notis perberhentian kerja 24 jam oleh kerajaan PH yang baru...

Baca di sini :
Aidil Fitri Paling Sedih Untuk Penjawat Awam Dan Keluarga Mereka

17000 penjawat awam berstatus kontrak di berhentikan serta merta...

Yang masih tak di berhentikan terus berdebar menanti sama ada nama dan jawatan mereka tersenarai atau tak utk dapat 'bonus' Pilihanraya dan Hari Raya...

Alasan kerajaan PH ialah mereka semua lantikan politik mantan kerajaan BN...

Dengar khabar, guru KAFA, anggota SPAD malah imam dgn bilal pun ada yg kena pecat...

Tak tahulah macam mana kerajaan PH kaitkan golongan2 tu dengan aktiviti politik...

Nasib baik tak di tuduh terlibat dalam aktiviti pengganas...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Bila ramai yang bersuara, kerajaan PH cakap kerajaan tak mampu nak bayar gaji sebab hutang negara RM1.1 trilion...🀷‍♂️🀷‍♂️🀷‍♂️

Golongan Dalam Industri Pertanian Pun Jadi Mangsa

Bila industri pertanian mendapat impak negatif dari tindakan2 terburu2 kerajaan PH akibat dendam dan ketidakmatangan mereka menguruskan sesuatu isu dalaman, golongan yang paling terkesan ialah golongan petani dan nelayan...

Petani Dan Peneroka Felda



Antara kesan terus yang di rasai ialah :

》Bonus raya di bayar lewat hanya selepas didesak berkali-kali oleh BN. 
Dan itupun, hanya RM400 iaitu kurang seratus berbanding dengan kerajaan dulu.

》Negara China pengimpot kedua besar minyak kelapa sawit dan getah. 

Kerajaan baru asyik mengenakan negara China dan batalkan projek mereka dalam usaha berbau politik untuk hantam Najib. 
Tak mustahil, negara China yang pada tahun lalu janji kepada kerajaan lama nak naikkan impot sawit dan getah sudah tiba2 buat u-turn dan kurangkan impot dari kita.

》Oleh kerana nak mansuhkan GST, kerajaan baru telah terdesak dan kembalikan cukai ekspot 5% ke atas minyak sawit bermula bulan Mei walaupun cukai ini sudah di hentikan oleh kerajaan BN dulu pada mula tahun. 

Cukai ini turut beri tekanan kepada permintaan dan harga minyak sawit Malaysia. 
Menteri kewangan baru kita macam tidak kisah langsung.

Oleh itu, harga dan jumlah ekspot minyak sawit dan getah telah jatuh 20% sejak PRU14.

Baca di sini :
Cukai Ekspot 5% Punca China Kurangkan Impot Komoditi Malaysia

》Di atas alasan tidak munasabah, minggu lepas semua negara2 Eropah telah memutuskan untuk melarangkan semua impot minyak sawit bagi tujuan bahanapi biodiesel pada tahun 2030. Mereka juga memutuskan akan mengurangkan impot minyak sawit bermula tahun ini sehingga tahun 2030.

Baca di sini :
Eropah Hentikan Impot Sawit Bagi Tujuan Bahanapi Bio Diesel Pada 2030

Kerajaan PH langsung tidak bersuara dan membantah langkah kejam gabungan negara2 Eropah ini macam tidak hiraukan nasib beratus ribu orang yang terlibat dalam industri pertanian utama kita.


Nasib Golongan Nelayan


Kalau penjawat awam di kejutkan dengan notis 24 jam perberhentian kerja, golongan petani terutamanya peneroka Felda di kejutkan dengan harga komoditi yang menjunam akibat kekurangan impot secara drastik dari China kerana cukai ekspot 5% yang kerajaan PH kenakan, golongan nelayan juga tak terlepas dari menerima nasib yang sama...

Dengan bermodalkan alasan hutang negara dan kononnya mahu nelayan lebih berdaya saing, Tun M mengumumkan bantuan elaun nelayan sebanyak RM300 yang mereka perolehi dari mantan kerajaan BN, di berhentikan...

Baca di sini:
Kerajaan PH Hentikan Bantuan Elaun Kepada Nelayan


Apa yang membingungkan, selepas Perdana Menteri mengumumkan pemberhentian bantuan elaun kepada nelayan, Menteri Pertanian dan Industrian Asas Tani, Salahuddin Ayob pula mengatakan pengumuman Perdana Menteri tu bukan bermaksud pada bantuan elaun bulanan pada nelayan...

Menjadi Tanggungjawab Kerajaan Membantu Rakyat Dan Bukannya Menambahkan Beban Rakyat


Siapa pun penjawat awam yang telah di berhentikan, petani dan nelayan, kerajaan sedar mereka ialah rakyat Malaysia yang bernaung di bawah kerajaan Malaysia!!!

Tanggungjawab kerajaan yang di pilih ialah membantu keseluruhan  rakyat Malaysia dan bukannya terbatas kepada penyokong parti kerajaan PH sahaja...

Apakah masa depan dan nasib penjawat awam, pekebun2 kecil, peneroka2, nelayan dan ahli keluarga masing2 akan terus di pinggirkan dan di tindas selepas BN di tumbangkan...


Apakah mereka tidak layak mendapat bantuan yang selama ini di perolehi dari mantan kerajaan BN semata2 kerana mungkin mereka bukan penyokong dan pendokong Pakatan Harapan...

Jika kerajaan PH mampu utk meneruskan projek2 mega yang di katakan telah meningkat berkali ganda dari kos asal yang di isytiharkan oleh mantan kerajaan BN maka tak ada alasan kenapa bantuan dan insentif kepada mereka hendak di berhentikan...

Projek2 mega yang menelan belanja berbilion ringgit hanya membeei munafaat kepada warga kota dan kawasan sekitarnya...

Golongan petani dan nelayan tidak mendapat apa2 munafaat dari projek2 mega tersebut...

Tapi kerajaan PH jangan lupa, wang yang akan di belanjakan utk projek tersebut juga ada sebahagiannya datang dari keringat dan airmata para penjawat awam yang di buang, petani dan nelayan yang di hentikan banyuan dan insentif kepada mereka melalui pelbagai cukai yang di kenakan ke atas mereka...

Adakah adil bila kerajaan PH menggunakan wang mereka untuk menambahkan penderitaan dalam kehidupan seharian mereka!!!





Sunday, July 15, 2018

Bab Rompak Keretapi, LGE Menteri Kewangan 'TERBAIK' di Planet

|0 comments

Kalau aku gunakan perkataan 'bersyukur', nanti ada yg kata aku 'kaki kipas' kerajaan Pakatan Harapan terutamanya menteri kewangan 'terbaik' dalam sejarah Malaysia...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Jadi, aku gunakan perkataan 'bertuah' jerlah...

Seyes der, rakyat Malaysia mmg sangat2 'bertuah' sbb dapat menteri kewangan yg  licik mcm belut...

Sebab apa aku cakap cam tu, korang baca dan cuba fahamkan 'kehebatan' Guan Eng sejak jadi Ketua Menteri Pulau Pinang lagi...

Cara Guan Eng Dengan DAP 'JIMATKAN' Duit Rakyat

Dalam sejarah Malaysia mungkin dunia, belum ada manusia sehebat Lim Guan Eng...

Tak cayer, cuba korang baca...

Projek Terowong Pulau Pinang


Mesti korang ingat lagi ttg isu Terowong Pulau Pinang...

Secara ringkas ttg skandal tu, keseluruhan kos yg LGE umumkan ialah RM6.34 billion...

Yang syahdunya, lepas beratus juta aset milik kerajaan Pulau Pinang di serahkan pada konsortium pemaju, hasil yang dapat Guan Eng bagi ialah kertas kajian kebolehlaksanaan projek yang tak siap2 sampai hari nie!!!

Tapi tanah yg dah bertukar milik tu dah pun mula di majukan untuk projek perumahan mewah...


Seyes, aku hengatkan bila dah kecoh2, projek tu batal...

Ye lah, katanya SPRM dah serbu 7 pejabat kerajaan Pulau Pinanglah...

SPRM dah ambil keterangan saksilah...

Tapi bila kerajaan pusat bertukar tangan, tetiba Ketua Menteri Pulau Pinang yang baru, Chow Kon Yeow umumkan projek tu dah di kaji semula dan akan di teruskan...

Tentu 'dungku dangkak' dia org kaji projek tu kan...

Bukan senang nak kurangkan kos sampai 50% derr...

Kos baru regernya ialah RM10 billion!!!

Matematik aku memang lemah sebab cikgu matematik aku meninggal dunia masa umur dia muda...😭😭😭

Tapi tak lah sampai bodoh tahap gaban matematik aku tuu...πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Chow Kon Yeow cakap lepas di kaji semula, kos tu dah di kurangkan dari RM20 billion ke RM10 billion, maknanya pengurangan 50%!!!

Tapiii...

Guan Eng umumkan dulu kos asal keseluruhan RM6.34 billion...

Bila masa pula kos tu boleh naik sampai 400% pada RM20 billion!!!

Kos baru yg kononnya dah di jimatkan sampai 50% ialah RM10 billion...

Kalau dulu kos tu RM6.34 billion dan sekarang dah jadi RM10 billion, apa ker jadah yang di jimatkan!!!

Dah tu, banyak pembinaan masa kos RM6.34 billion tak akan di buat dengan kos 'super jimat' yg baru nie!!!

Tak cayer, baca kat sini :
Perancangan berserta 'package' projek Terowong Pulau Pinang Dengan Harga Runtuh...🀦‍♂️🀦‍♂️🀦‍♂️

Terror dia org kan...πŸ’†‍♂️πŸ’†‍♂️πŸ’†‍♂️

Projek ECRL



Tak perlu rasanya 'di perkenalkan' projek yang bermula dari idea mantan PM 6, Dato' Sri Najib Razak...

Bagi aku, apa yang menarik tentang projek ECRL nie...

Mula2 di umumkan projek nie batal sebab kos yang terlalu tinggi, Guan Eng kata kerajaan tak mampu nak teruskan...

Lepas tu pulak, Guan Eng kata projek ECRL di tangguhkan pada satu masa yang sesuai (kononnya bila gomen dah banyak duit ler gamaknyer)...

Lepas tu pulak, Guan Eng umumkan projek nie di kaji semula kos keseluruhannya...

Statement yg paling 'win' ialah projek nie akan di teruskam dengan kos baru iaitu RM70 billion!!!


Power tak Guan Eng derrr...

Kos asal RM55 billion, Guan Eng cakap kerajaan tak der duit...

Bila kos berubah jadi RM70 billion, Guan Wng cakap, teruskan...πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Projek HSR Singapura ~ Kuala Lumpur


Satu lagi cetusan idea dari Najib era kerajaan BN...

Tapi bila kerajaan PH ambil alih, skrip dia sama jer mcm projek Terowong Pulau Pinang, ECRL...

Kos asal era Najib ialah RM72 billion...

Guan Eng cakap kos tu tinggi sangat, mana kerajaan ada duit!!!

PM pula tambah, projek tu membazir sebab landasan pendek tapi kos tinggi...

Majlis Penasihat Kerajaan (MPK) pula kata, kos tu boleh di kaji balik dgn beberapa pengubahsuaian landskap dan projek bertujuan utk jimatkan kos...

MPK (Majlis Pencacai Kerepot) pun buat cadangan canggih yg di gelakkan Singapura, kos dapat di kurangkan dari RM72 billion kepada RM110 billion!!!

Guan Eng pun kata 'cun', kita dah dapat jimatkan kos pembinaan projek HSR...🀷‍♂️🀷‍♂️🀷‍♂️

Hebatkan Guan Eng!!!

Projek LRT 3


Nie lagi satu drama swasta dari Tokong Production...

Projek yg dah di rangka dari era Najib dengan kos RM9 billion terpaksa Guan Eng kaji semula...

Kesian kat Guan Eng kan...

Semua projek mega dia kena kaji semula utk 'kurangkan' kos...

Kaji punya kaji, Guan Eng dapat jimatkan sebanyak 47% kos pembinaan...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Tapi macam biasalah...

Kos RM9 billion tu pada kajian pertama melonjak ke RM31.5 billion...

Jadi buatlah kajian kedua...

Bila siap kajian kedua, Guan Eng sekali lagi dgn muka bajet 'wira negara' umumkan kos harga runtuh RM16.3 billion, penjimatan 47% dari kos asal RM31.5 billion...


Hakikatnya 'penjimatan' yang Guan Eng umumkan tu ialah peningkatan perbelanjaan dari kos asal...

Rakyat Memilih Kerajaan Yang Mahu Rakyat Berkhidmat Untuk Mereka

Itulah kehebatan Guan Eng dan kerajaan PH...

Tak heranlah hutang negara tiba2 meningkat dari RM686.6 billion kepada RM1.1 trilion!!!

Ingat yer, bila Guan Eng kata nak kaji semula maka tunggulah 'berita gembira' tentang kenaikan RM yang akan di belanjakan...

Semua kos yang dia orang naikkan tu yang akan menanggungnya ialah rakyat dalam berbagai bentuk...

Yang pasti tak cukup beberapa tahun jer utk kita bayar balik kenaikan kos tu...

Pasti akan memakan masa puluhan tahun kita akan bayar kenaikan membabi buta kos tu...

Jadi sebagai rakyat Malaysia, dah tentu patut kita berterima kasih atas 'KEBIJAKSANAAN' Lim Guan Eng menguruskan kewangan negara...

Saturday, July 14, 2018

Kesan UEC (Unified Examination Certificate) Pada Generasi Akan Datang

|0 comments
APA DIA UEC (UNIFIED EXAMINATION CERTIFICATE)?

Sebelum ini terdapat segelintir masyarakat Cina yang sering menuntut supaya kerajaan mengiktiraf peperiksaan UEC...

Dan setiap kali timbul isu ini akan terjadi ketegangan kaum...

UEC di gunakan secara meluas di sekolah persendirian Cina...

Mereka mempunyai sistem pendidikan tersendiri di bawah pengawasan Dong Zong (badan pendidikan Cina) berikutan keengganan mereka menggunakan sistem pendidikan kebangsaan...

Namun UEC di tolak dari zaman Tunku Abdul Rahman lagi...

Bahkan ikon Cina seperti Tun Tan Cheng Lock dan Tun Tan Siew Sin turut menolak pengiktirafan UEC sampaikan mereka tidak di sukai dan di kecam teruk...

Cubaan Lim Lian Geok Menuntut Pengiktirafan UEC Di Malaysia


Lim Lian Geok, seorang guru dan aktivis yang lantang menuntut pendidikan “Chinese-centric” mendapat sokongan institusi Dong Zong untuk mendesak kerajaan supaya mengiktiraf bahasa Cina sebagai salah satu bahasa rasmi di Malaysia...

Di sebabkan itu kerajaan telah membuang kerakyatan Lim Lian Geok yang di anggap cuba mencetuskan ketidakharmonian antara kaum...

Namun terdapat segelintir masyarakat Cina yang menganggap Lim Lian Geok sebagai patriot sebenar yang mahu membawa agenda masyarakat Cina dan impian negara mereka.

Kesan UEC Kepada Perpaduan Kaum

Perkongsian Dari Pengalaman Sebenar Pelajar Melayu Yang Dapat Pendidikan UEC

Berikut perkongsian dari Mag Malaya Ahmad yang pernah bersekolah di sekolah persendirian Cina tentang UEC...


Anak Melayu yang pernah dapat didikan 4 tahun di Sekolah Menengah Persendirian Cina Chong Hwa, Jalan Ipoh Kuala Lumpur menceritakan...

Dalam Mandarin kita panggil (η»ŸδΈ€θ€ƒθ―•) atau (η»Ÿθ€ƒ)....

Seingat aku, UEC ni di bahagikan kepada 2 fasa :

Fasa 1 kita ambil exam waktu form 3...
Fasa 2 kita ambil exam waktu form 5 atau form 6...

Dekat Malaysia, selain daripada Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan yang kita sedia maklum, Sekolah Menengah Persendirian Cina macam sekolah Chong Hwa dalam tulisan penuh Cina, dia ada kurungan (独) yang bermaksud merdeka, asing, sendiri...


Untuk pencapaian UEC tahun 2017 seluruh negara dalam subjek bahasa, (εŽζ–‡) Bahasa Mandarin, (马ζ₯θ₯ΏδΊšζ–‡) Bahasa Malaysia dan (θ‹±ζ–‡) English...

Bahasa Malaysia peratus gagal paling tinggi di antara ketiga-tiga bahasa...

Dulu aku agak bangga dan rasa gah bila berbahasa Mandarin di Malaysia...

Tapi semua bangga ni hilang bila aku jumpa Cina Thailand, Cina Indonesia dan Cina Madagascar di Guangzhou...

“Kenapa sesama engkorang tak bercakap dalam bahasa Malaysia eh?”

Aku ingat lagi Bun Chok Ling, kawan Cina aku dari Singkawang Indonesia, tegur aku dekat dalam dorm sebab dia perasan aku berhubung dengan Cina Malaysia pakai Mandarin...

"Aku takkan cakap aku ni Cina, aku akan cakap aku ni orang Thai, memang aku keturunan Cina, tapi bahasa pertama aku bahasa Thai, bukan Mandarin"...

Apirak Tee pernah terangkan ke aku waktu aku tanya dia pasal bangsa dan suku yang ada dekat Thailand...

Apirak ni antara kawan Thailand aku yang paling power tahap Mandarin dia waktu kolej, tapi sesama pelajar Thailand yang lain, dia akan berhubung pakai bahasa kebangsaan mereka, Thai...

Bila waktu habis main bola di padang kolej, cemburu betul aku tengok pelajar-pelajar dari negara lain berhubung sesama sendiri dalam bahasa kebangsaan diorang...

Yang Cina Thai dengan bahasa Thai dia, yang Cina Myanmar dengan bahasa Myanmar dia, yang Cina Ecuador dan Venenzuela dengan bahasa Latin dia...

Kau pergi ke hujung Indonesia yang nama tempat Makassar tu pun kau akan nampak dan dengar Cina dia bersembang dalam loghat tempatan...

Adakah Menolak Pengiktirafan UEC Menunjukkan Sikap Rasis?

Ada pendapat yang mengatakan sikap menolak pengiktirafan UEC menunjukkan sikap rasis seseorang atau lebih tepat di katakan sikap anti Cina...

Betulker...

Kenapa Dasar Pendidikan Kebangsaan Di Perkenalkan


Sejarah pendidikan secara formal negara bermula dari sebelum merdeka iaitu melalui Penyata Razak 1956...


Keperluan mengkaji semula sistem pendidikan di zaman penjajah ialah kerana sistem yang di perkenalkan oleh British akan membawa perpecahan kaum bagi negara...

British yang mengamalkan dasar Pecah dan Perintah memperkenalkan sistem tumpuan taat setia kaum pendatang kepada negara asal mereka...



Ianya bertujuan bagi menghalang perpaduan dan penyatuan pelbagai kaum di Tanah Melayu...

Sebab tu kerajaan memperkenalkan Dasar Pendidikan Kebangsaan bertujuan untuk menyatupadukan semua kaum di Malaysia agar hidup dalam keadaan harmoni...

Salah Satu Sebab Kenapa Rakyat Sesebuah Negara Itu Bersatu Ialah Kerana Menggunakan Satu Bahasa

Dari perkongsian pengalaman sebenar Mag Malaya Ahmad dengan percampuran beliau dengan rakan2 berbangsa Cina dari negara2 lain, jelas menunjukkan penggunaan bahasa kebangsaan boleh menyatu padukan penduduk berbilang kaum...

Kerana mereka menggunakan dan mengutamakan bahasa kebangsaan yang sama dalam kehidupan seharian mereka, maka pergeseran antara kaum dapat di elakkan...

Tapi bagi di Malaysia, kesan pendidikan yang di perkenalkan oleh penjajah telah menyebabkan ujudnya ruang di antara kaum...


Kemuncak dari keujudan ruang antara kaum ialah tragedi berdarah 13 May 1969...


Ekoran itu Dasar Pendidikan Kebangsaan di berikan 3 tumpuan utama bagi mengelakkan tragedi yang sama berulang kembali...


Dengan menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa yang dapar menyatu padukan pelbagai bangsa di Malaysia...

Mengapa Sistem Pendidikan UEC Tidak Di Iktiraf

Medium pengajaran utama subjek untuk UEC adalah dalam bahasa Cina dan hanya ada satu subjek BM di sertakan (untuk cukup syarat dan lebih mudah dari BM/SPM).

Maka dengan sendirinya, sistem pendidikan kita akan melahirkan generasi yang prejudis dan cauvanis akibat ruang antara kaum di buka semula kerana setiap kaum hanya menggunakan bahasa ibunda masing2 dan kesampingkan bahasa perpaduan iaitu bahasa kebangsaan...

Jika UEC Di Iktiraf, Apa Kesannya

Kita akan jadi ada dua sijil yang langsung tidak selaras...

Pelajar yang ambil UEC tidak perlu lagi ambil SPM dan mengikuti silibus yang sama dengan pelajar Malaysia yang lain.

UEC di laksanakan di sekolah2 persendirian Cina yang berpopulasi majoriti besar 99% pelajar kaum Cina yang AMAT kurang pendedahan komunikasi dengan pelajar dari kaum lain...

Mengiktiraf UEC bermakna kita akan melahirkan generasi kaum Cina yang semakin terpisah daripada idea asimilasi dan pergaulan antara kaum dan kita akan menambahkan jarak hubungan antara kaum, sekaligus meletakkan angan2 Bangsa Malaysia itu jauh sekali di langit yang ketujuh...

Selain itu ialah kesan domino, selepas pengiktirafan UEC, sekolah2 SJKC yang semakin bertambah ini (yang menggunakan medium bahasa Cina) tidak mustahil untuk menukarkan silibus mereka daripada silibus kebangsaan kepada silabus UEC...

Selepas UEC diiktiraf dan bahasa mandarin digunakan meluas, apakah lagi alasan supaya bahasa Cina tidak diiktiraf sebagai bahasa rasmi negara Malaysia???

Inilah yang diperjuangkan oleh Dong Zong sejak pra kemerdekaan lagi...

Timbalan Menteri Pendidikan terkini adalah dari DAP dan dia sudahpun di desak oleh MCA hari ini untuk melaksanakan janjinya (dalam manifesto) untuk minta Malaysia iktiraf UEC dalam masa 30 hari...

Dengan pendirian perdana menteri yang endah tak endah, inilah peluang terbaik mereka untuk menjayakan idea ini...

Jika anda rasa saya tidak cukup kredibiliti, sila rujuk Prof Dato Teo Kok Seong, seorang Profesor dan seorang Cina...

Kesimpulannya, bukan pihak yang tidak mengiktiraf UEC tu rasis tetapi pihak yang memperjuangkan UEC tu sebenarnya yang rasis!!!

Friday, July 13, 2018

Perlantikan Richard Malanjum Mempercepatkan Keruntuhan Islam Di Malaysia

|0 comments
ADAKAH KITA MASIH BUTA DAN TIDAK NAMPAK BAHAWA AGAMA ISLAM SUDAH TERANCAM DI TANAH AIR KITA!!!

Gerakan Tersusun Meruntuhkan Islam Di Malaysia



Tun Dr. Mahathir pernah berkata, sekiranya Lim Kit Siang menjadi perdana menteri maka Kit Siang akan isi semua jawatan2 penting dengan orang2 Kit Siang untuk kepentingan mereka...

Kini, sekarang dan saat ini, apa yg di katakan Mahathir sedang dan sudah berlaku...

Cuma yg berbeza, bukan Kit Siang yg jadi perdana menteri...

Tapi parti Kit Siang yang menguasai pentadbiran negara...

Malah Mahathir yang dulunya mengingatkan kita akan bahaya nie, skrg menjadi 'budak suruhan' Kit Siang utk menguasai semua jawatan2 penting pentadbiran Malaysia!!!

Jawatan Menteri Kanan Dalam Genggaman Mereka


Bermula dengan perlantikan Joseph Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan...



Kemudian Gobin Singh Deo sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia...

Maka terkorbanlah dua kementerian yang begitu penting...  

Dulu kita begitu menjaga Kementerian Komunikasi...

Kalau hendak letak Menteri Melayu di situ, kita akan pastikan individu terbabit berjiwa Melayu dan berpegang kepada Ajaran Islam.  

Malah kementerian ini boleh dianggap sebagai aset pertama yang akan di tawan oleh tentera musuh bagi menguasai komunikasi dan stesen TV kita...  

Kini malapetaka yang kita takut akan berlaku, sudah pun berlaku...



Anak Karpal Singh, tokoh yang terkenal dengan kenyataan beliau “Langkah Mayat Saya Jika Mahu Menjadikan Negara Ini Negara Islam” sudah di angkat sebagai Menteri Komunikasi.

Perancangannya, Gobin sengaja di letakkan di posisi tersebut bagi membantu proses publisiti dan “brain washing” minda rakyat untuk meneriam konsep Malaysian Malaysia sedikit demi sedikit.

Dengan strategi yg cukup licik dan terancang, mereka telah menguasai badan eksekutif negara...

Ini adalah kerana walau pun Mahathir di angkat sebagai perdana menteri namun hakikatnya Mahathir TIDAK mempunyai apa2 kuasa sebagai perdana menteri!!!

Bila2 masa mereka boleh menjatuhkan Mahathir dengan undi tidak percaya...

Tak perlu tunggu hingga Dewan Rakyat bersidang, cukup dengan tekanan dari dalam Pakatan Harapan sendiri...


Perkara ini terbukti bila Mahathir ingin memegang jawatan Menteri Pendidikan tetapi mendapat bantahan dari mereka dan Mahathir terpaksa akur...

Sekiranya mereka benar2 telus, mereka akan melantik Datin Seri Wan Azizah sebagai perdana menteri sementara menunggu Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat pengampunan...

Tetapi mereka merancang melantik Mahathir kerana mereka tahu sukar melaksanakan perancangan mereka kerana PKR memiliki kerusi parlimen terbanyak dalam Pakatan Harapan manakala PPBM memiliki suara minoriti dalam Pakatan Harapan...

Lebih mudah mengenakan tekanan pada Mahathir yang memiliki suara minoriti berbanding Anwar yang memiliki suara majoriti dalam Pakatan Harapan...

Selepas Menguasai Badan Eksekutif Kini Mereka Menguasai Badan Legislatif



Seterusnya kita di kejutkan dengan tindakan Tun Mahathir yang memaksa DYMM Yang Di Pertuan Agong melantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara.  

Walaupun baginda membantah, namun apabila UMAT ISLAM negara ini sebulat suara membantah di dalam hati sahaja, akhirnya Tuanku YDP Agong terpaksa akur dengan perintah Mahathir bahawa beliau hanya akan cadang SATU NAMA YANG WAJIB DI PERKENAN OLEH YDP AGONG!!!

Siapa Tommy Thomas

Beliau ialah bekas peguam Chin Peng, Ketua Parti Komunis Melaya dan peguam Lim Guan Eng dalam kes rasuahnya.  

Kini orang Kristian mempunyai kuasa untuk menentukan kes mana yang perlu di dakwa...

Kes mana yang perlu di gugurkan serta Peguam Negara Kristian ini juga sudah kita berikan kuasa untuk menentukan samada YDP Agong dan Raja-Raja Melayu boleh di dakwa dalam Mahkamah Khas ataupun tidak.  

Maka hampir pasti pertuduhan rasuah banglow dan terowong bawah laut Joseph Lim Guan Eng bakal di gugurkan...

Richard Malanjum Pula Di Lantik Sebagai Ketua Hakim Negara




Belum reda kemurkaan YDP Agong, mereka memaksa YDP Agong memperkenankan Tan Sri Richard Malanjum sebagai Ketua Hakim Negara...



Mantan Ketua Hakim Negara dan Ketua Hakim Mahkamah Rayuan di desak oleh bapa kepada Joseph Lim Guan Eng iaitu Lim Kit Siang sebelum ini untuk meletakkan jawatan mereka...

Sebenarnya Richard ialah calon Ketua Hakim Negara yang di kehendaki oleh Kit Siang...

Baca di sini :
Lim Kit Siang Mahu Richard Malanjum Menjadi Ketua Hakim Negara Sejak 2 Tahun Yang Lalu

Seorang lagi penganut Kristian telah di angkat ke posisi penting dalam badan legislatif...

Richard di lantik sebagai Ketua Hakim Negara yang baru...

Apa yg menjadi tandatanya, mengapa Richard tergesa2 di lantik sebagai Ketua Hakim Negara sedangkan tempoh notis Hakim Negara sekarang belum tiba masanya!!!

Baca di sini :
Malaysia Satu2nya Negara Dalam Dunia Yang Ada 2 Ketua Hakim Negara

Siapa Tan Sri Richard Malanjum

》Marina Tiu adalah seorang wanita Cina yang dilahirkan Islam...

Bapanya Haji Mustafa Tiu adalah salah seorang pemimpin Cina Islam yang disegani di Sabah...

Namun apabila Marina Tiu ingin berkahwin bakal suaminya enggan memeluk Islam dan Marina terpaksa murtad untuk berkahwin dengannya...

Marina murtad dan berkahwin dengannya. Tetapi kini mereka telah bercerai namun Marina masih murtad lagi...

Bekas suami Marina adalah TS Richard Malanjum yang baru di lantik menjadi Ketua Hakim Negara...

》Pada tahun 2007, dalam kes permohonan Lina Joy untuk menukar agama asal dari Islam ke Kristian, 3 hakim yang terlibat dalam proses kehakiman kes tersebut...

Dua hakim (Islam) tidak bersetuju untuk membenarkan Lina Joy murtad, manakala seorang hakim iaitu Richard Malanjum mengundi untuk membenarkan Lina Joy keluar Islam...

Kemenangan kes ini menjadikan amalan murtad di negara ini di tutup dari sudut sistem dan perundangan...

Baca di sini :
Richard Malanjum Menolak Keputusan Mahkamah Persekutuan

》Tahun 2015, kes rayuan penggunaan kalimah Allah utk merujuk kepada Jesus oleh akhbar The Herald telah di tolak oleh keputusan majoriti hakim (4 berbalas 3)...

Salah seorang daripada tiga orang hakim yang mengundi untuk membenarkan kalimah Allah merujuk kepada Jesus adalah Richard Malanjum...

》Pada awal tahun 2018, Mahkamah Persekutuan memutuskan penukaran agama tiga anak guru tadika, M Indira Gandhi hampir 10 tahun lalu kepada Islam adalah terbatal dan tidak sah di sisi undang2...

Antara hakim yang undi membatalkan penukaran agama tersebut adalah Richard Malanjum...


Kehakiman ini hakikatnya terletak pada hati para hakim...

Bukan semata-mata teks dan fakta...

Kerana hati yang ada pada hakim yang menafsir teks dan fakta.

Hakim yang di yakini ke Islamannya, hatinya akan cenderung kepada Islam.

Hakim yang beriktikad dengan iktikad agama lain atau sekular akan cenderung kepada agama dan iktikadnya.

Tak perlu kita mengulas bagaimana perlantikan Richard ini di gunakan oleh Tun Mahathir untuk menutup tindakan beliau menganaktirikan orang2 Sabah dan Sarawak yang tidak di lantik ke dalam kabinet barunya seramai menteri dan timbalan menteri dari Sabah dan Sarawak di zaman pemerintahan BN.

Selain daripada itu, ketika Dato' Seri Shafie Apdal berhujah bagi mengukuhkan hujah beliau sebagai kerajaan yang sah di Sabah, beliau juga telah mendapatkan nasihat daripada Tan Sri Richard Malanjum.

Pisau Dan Timun Dah Kita Serahkan Ke Tangan Mereka

Sudahlah Peguam Negara beragama Kristian...

Menteri Agama juga datang dari puak liberal PAN...

Ketua Hakim Negara pula mempunyai sejarah mempertahankan isu murtad dan penggunaan kalimah Allah s.w.t. dalam Bible...

Selepas ini pula bapa Joseph Lim Guan Eng akan di angkat sebagai Speaker Dewan Rakyat...

Peguam Negara akan menggubal undang-undang...

Bar Council akan memberi sokongan

Menteri Kewangan memberi sokongan kewangan...

Menteri Komunikasi memberi publisiti...

Menteri Agama  berdiam diri...

Speaker memberi laluan dalam Dewan Rakyat...

Ketua Hakim Negara mengawal keputusan mahkamah...

Inilah akibat daripada sikap ingin mencuba sesuatu yang kita tidak pasti kesannya...

Sungguhpun Perdana Menteri itu Melayu dan beragama Islam, namun apabila pemimpin parti yang hanya mempunyai 13 kerusi di angkat sebagai Perdana Menteri...

Beliau cuma mampu memerintah dengan mengikut kehendak 42 orang ahli parlimen DAP yang meletakkan pisau dilehernya...

Kalau umat Islam masih BUTA SERTA BISU dan tidak nampak kebinasaan kepada Agama Islam, kepentingan Melayu, tanahair dan kedudukan Raja-Raja Melayu,  tiada apa lagi yang dapat saya perkatakan...

Sampai bila kita hanya mahu menentang kebatilan dengan hati?  


MASIH ADA LAGIKAH SUARA YANG AKAN MENGATAKAN KITA TAK PERLU RISAU!!!


Suntingan Dari Tulisan Asal :

Dato' Sri Lokman Adam

Wednesday, July 11, 2018

Mahathir Nak Puak Sunni Terima Syiah...🀦‍♂️🀦‍♂️🀦‍♂️

|0 comments

Kita tak pasti sama ada Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir tahu @ faham apa yang dia cakap...

Demi perpaduan ummah, itulah antara alasan Mahathir kenapa puak Sunni MESTI menerima puak Syiah!!!

Kita juga tak tahu sama ada Mahathir tahu atau pun tidak mengapa akidah dan ibadah puak Syiah di tolak...

Memerangi Syiah Ialah Perintah Rasulullah s.a.w. Dan Bukannya Pilihan


Kita juga tak pasti sama ada Mahathir tahu atau pun tidak mengenai amaran baginda Rasulullah s.a.w. tentang akan ujudnya golongan yg terlalu berlebihan memuja golongan Ahlul Bait dan mereka mestilah di perangi kerana mereka tergolong dalam golongan musyrik...


Dan sekiranya Mahathir mengakui mengikuti mazhab Imam As Syafie r.a. maka jelas Imam Syafie pun patuh dengan arahan baginda Rasulullah s.a.w.

Kenapa Puak Syiah WAJIB Di Tentang

Syahadah Pelbagai Versi Puak Syiah

Dua Kalimah Syahadah Dalam Islam

Syahadah Puak Syiah


Asas kepada keimanan dalam Islam ialah dua kalimah syahadah yang kita ucapkan melalui lisan, kita imani di dalam hati dan kita laksanakan dengan amalan (perbuatan)...

2 kalimah syahadah yang di ajar oleh Rasulullah s.a.w. dan di imani oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia sejak hampir 1,500 tahun yang lalu hanyalah SATU...

Di sebut 2 kalimah syahadah kerana pada kalimah yang pertama kita mengakui hanya Allah s.w.t. satu2nya tuhan yang WAJIB dan layak di sembah...

Dan pada kalimah yang kedua kita mengimani (mengakui) Nabi Muhammad ialah Rasulullah (Pesuruh Allah)...

Namun dalam syiah, 2 kalimah syahadah ini di tambah dengan nama Saidina Ali r.a. dan juga nama Khomeini!!!

Lebih dari itu terdapat pula versi penuh kalimah syahadah puak Syiah dengan memasukkan maki hamun kepada Ahlul Bait iaitu Saidatina Aisyah r.h. dan juga sahabat baginda Rasulullah s.a.w. iaitu Saidina Omar r.a...

Baca di sini :
Syahadah Pelbagai Versi Puak Syiah

Perbezaan Dalam Beberapa Perkara Berkaitan Akidah Asas Antara Ahlul Sunnah Wal Jamaah Dengan Syiah


Selain dari syahadah terdapat banyak perkara2 berkenaan akidah puak Syiah yang jauh menyeleweng dari ajaran ugama Islam yang Allah s.w.t. turunkan kepada umat manusia melalui rasulNya baginda Rasulullah s.a.w...

Pendapat puak Syiah WAJIB di tolak malah WAJIB di perangi bukanlah semata2 pendapat para ulamak muttakhirin tetapi ianya adalah perintah Rasulullah s.a.w.


Maka bersekutu dengan puak yang DI ARAHKAN di perangi oleh Rasulullah s.a.w. adalah bermaksud MENGINGKARI perintah baginda...

MENGINGKARI perintah Rasulullah s.a.w. adalah bermaksud MENGINGKARI perintah Allah s.w.t...

Nauzubillahiminzalik...

Ya Allah, lindungilah aku dari perkara itu...
fda

Archives