Friday, November 13, 2020

Azmin Gunakan Kedudukan Di Khazanah Untuk Kencing Syarikat Bumiputera Supaya SilTerra Di Jual Kepada Syarikat Asing


SilTerra Malaysia Sdn Bhd merupakan syarikat Bumiputera milik Khazanah Berhad yang terlibat dalam industri semikonduktor.

Kepakaran anak tempatan di SilTerra adalah di dalam mereka bentuk dan memproses wafer silikon, kepingan nipis litar elektronik berintegrasi (IC) atau cip yang banyak digunakan dalam alat elektronik konsumer seperti telefon bimbit.

Silterra mempunyai potensi yang sangat besar dalam industri memproses wafer silikon, malah kepakaran anak tempatan di SilTerra telah berjaya menempatkan Silterra sebagai pembekal kepada beberapa syarikat gergasi dunia seperti Google, Apple dan Amazon.

SilTerra juga mempunyai beberapa pejabat pemasaran di luar negara seperti San Jose, California, Amerika Syarikat dan Hsinchu, Taiwan.

Tujuan SilTerra atau nama asalnya Wafer Technology (M) Sdn Bhd ditubuhkan pada tahun 1995 adalah bertujuan sebagai projek kepentingan nasional yang strategik untuk mempromosikan pembuatan semikonduktor dan menjadi pemangkin dalam pelaburan teknologi tinggi di Malaysia.

Sepertio kebanyakan syarikat yang berasaskan teknologi tinggi yang lain di dunia, di peringkat awal penubuhan SilTerra memang tidak dinafikan, SilTerra mengalami kerugian dan ianya terpaksa ditanggung oleh Khazanah.

Ianya bukanlah satu perkara yang luar biasa, kerana diperingkat awal bagi syarikat yang beroperasi berasaskan teknologi tinggi seperti SilTerra memerlukan modal yang sangat besar.

Tetapi mulai tahun 2010, SilTerra sudah mula mencatatkan keuntungan dan The Edge melapurkan dari tahun 2010 hingga 2014, SilTerra telah mencatatkan keuntungan terkumpul sebanyak RM699.5 juta.


Malah Dr Mahathir sewaktu menjadi Perdana Menteri ke 7, secara tidak langsung mengakui SilTerra mempunyai kewangan yang kukuh dan akan melabur dalam projek kereta nasional ketiga.

Dengan permintaan dan perkembangan pesat alat komunikasi berteknologi tinggi, Silterra yang telah mencipta nama diperingkat antarabangsa, operasi SilTerra pasti akan berkembang dan seterusnya dijangka akan menjana keuntungan yang bertambah dari masa ke masa.

Ini pastinya akan menaikkan nama SilTerra sebagai salah sebuah syarikat milik Malaysia didalam industri berteknologi tinggi dunia.

Namun segala-galanya akan berubah bila usaha yanh aktif sedang dilakukan oleh Azmin untuk menjual SilTerra kepada syarikat milik negara luar.


DNex, syarikat milik Bumiputera telah dipelawa untuk mengemukakan cadangan bagi mengambil alih SilTerra 2 tahun dahulu.

Malah dikhabarkan DNex telah mendapat “term sheet” dari Khazanah, iaitu dokumen menggariskan butir-butir ke arah merangka perjanjian akhir berhubung pembelian SilTerra itu.

DNeX dikatakan telah membelanjakan berjuta ringgit untuk membuat kajian Due Diligence, rangka skim pemulihan dan berurusan dengan pengurusan SilTerra selama tempoh dua tahun lebih itu.

Tetapi selepas usaha DNeX itu, Khazanah membuka pula pembidaan dengan menjemput pembabitan tiga syarikat lain yang bukan milik Bumiputera iaitu Foxconn, X-FAB dan Green Packet.

Sudah tentu ketiga-tiga syarikat itu mempunyai lebihan kerana telah mengetahui segala butiran dari DNex.

Malah ada antara syarikat berkenaan pernah disiasat oleh SPRM.

Lebih memeranjatkan, tempuh bidaan sepatutnya ditutup 31 Julai dilanjutkan kepada 9 Oktober, dengan Khazanah menawarkan kepada pembida untuk mengemukakan tawaran mengikat alternatif iaitu sama ada mengambil alih SilTerra sebagai syarikat majoriti tempatan atau majoriti asing.

Harus diingat, syarat lesen SilTerra berbunyi :

Sekurang-kurangnya 55% dari saham-saham syarikat ini hendaklah dibeli dan dipegang oleh rakyat Malaysia termasuk sekurang-kurangnya 30% dikhaskan kepada Bumiputra.

Jawatankuasa Pelaburan Khazanah yang diketuai oleh pengerusi jawatankuasa eksekutifnya (EXCO), Goh Ching Yin akan meneliti tawaran-tawaran yang diterima dan membuat rekomendasi.

Tetapi keputusan akhir akan dibuat oleh Lembaga Pengarah Khazanah.


Siapa yang berada dalam Lembaga Pengarah Khazanah sekarang?

Biar gambar berbicara.

Pasti cytro Azmin akan memainkan semula lapuran The Star yang melapurkan DS Najib pernah mengumumkan Kerajaan Barisan Nasional bersedia membuka peluang kepada syarikat asing untuk melabur dalam SilTerra.

Namun DS Najib sudah pun memberikan penjelasan sebagai menjawab tuduhan yang akan dimainkan oleh cytro Azmin.

Sekiranya SilTerra jatuh ke tangan asing, maka secara jelas dan nyata, perancang di sebaliknya adalah manusia yang bernama Azmin Ali.

Kerana beliau bukan sahaja menjadi Pengarah Khazanah tetapi beliau juga adalah Menteri Ekonomi yang bertanggungjawab ke atas MITI dan MIDA.

Khazanah perlu mendapatkan kelulusan dari MITI dan MIDA untuk melepaskan pegangan Khazanah kepada pelabur asing dan MITI serta MIDA pula perlu mendapatkan kelulusan dari Menteri Ekonomi dan Azmin adalah orang yang menguasai Khazanah, MITI dan MIDA serta beliau juga adalah Menteri Ekonomi dalam masa yang sama!!!

0 comments:

fda

Archives