Saturday, August 29, 2020

Dr Mahathir Memperlekehkan Peneroka Felda Dalam Ceramah Kempen PRK Slim

 


Dalam ceramah kempen PRK Slim pada hari Khamis lepas, dalam program sepetang bersama Tun Dr Mahathir di Pusat Bandar Felda Gunung Besout 3, Dr Mahathir sekali lagi memperlekehkan masyarakat peneroka Felda dengan menganggap masyarakat peneroka Felda adalah golongan yang mudah untuk ditipu bila beliau memutarbelitkan fakta dan menipu masyarakat peneroka Felda.

Dr Mahathir mendakwa bahawa masaalah hutang yang ditanggung oleh peneroka Felda adalah berpunca dari sifat tamak dan hasil rompakan dari DS Najib.

Dr Mahathir mendakwa, DS Najib mahu menyenaraikan Felda Global Ventures (FGV) untuk memberi duit kepada peneroka dan memaksa peneroka Felda untuk menanggung hutang baharu, walau pun hutang rumah dan ladang peneroka kepada Felda sudah selesai.

Alasan tuduhan jahat Dr Mahathir itu adalah kerana pegangan DS Najib dalam menjalankan pemerintahan adalah berasaskan 'Cash Is King'.

Kerana mahu kekal berkuasa dan popular, maka DS Najib akan memberikan duit kepada peneroka, walau pun itu akan membuatkan peneroka akan menanggung hutang yang dipaksa ke atas mereka.


Jadi admin tidak perlu mengupas dengan lebih lanjut mengenainya kerana ianya boleh dibaca melalui link di atas.

Internet Tidak Pernah Lupa


Internet tidak pernah lupa!!!

Manusia yang mempunyai niat untuk mengambil kesempatan ke atas peneroka Felda adalah Dr Mahathir sendiri, bukannya DS Najib.

Tentu kita masih ingat akan kemarahan peneroka Felda ke atas Dr Mahathir ketika majlis Sambutan Hari Peneroka 2019 di Pusat Bandar Felda Selancar 3, tahun lepas.

Sebaik sahaja Dr Mahathir berucap, peneroka Felda keluar beramai-ramai sebagai tanda protes terhadap Dr Mahathir dan membuatkan Dr Mahathir berucap di hadapan khemah yang separuh kosong di dalam majlis tersebut.

Apa yang menyebabkan peneroka Felda marah kepada Dr Mahathir sehingga mereka berani menunjukkan protes di hadapan Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri ketika itu.


Di sebalik alasan untuk menambah hasil peneroka Felda, Dr Mahathir pernah mencadangkan supaya semua tanah-tanah ladang milik peneroka Felda dicantumkan untuk dijadikan estate yang akan diuruskan oleh pengurus-pengurus ladang yang berkerja dengan syarikat-syarikat besar milik kroni beliau.

Sekali dengar, idea itu memang sangat menarik kerana ladang-ladang itu akan diuruskan dengan lebih baik dan secara profesional.

Tetapi ada perangkap yang dipasang di sebalik umpan yang nampak lazat itu :

> Dengan percantuman ladang-ladang peneroka Felda untuk dijadikan estate, dengan sendirinya hak milik tanah ladang tersebut akan berpindah kepada syarikat yang memajukan ladang tersebut.

> Hutang tanam semula akan ditolak dengan harga pembelian tanah yang sudah pasti murah kerana tanah ladang berstatus tanah pertanian.

> Peneroka Felda akan menjadi kuli kepada syarikat pemaju di atas bekas ladang milik mereka sendiri.

> Sekiranya projek itu gagal, tanah ladang tersebut, pada bila-bila masa boleh ditukar status menjadi tanah perindustrian untuk dimajukan oleh syarikat yang menjadi pemilik baru tanah dan peneroka terpaksa keluar, ini membuatkan peneroka bukan sahaja hilang punca pendapatan, malah akan hilang tempat tinggal.

Laman blog ini pernah mendedahkan niat jahat Dr Mahathir pada 17 Julai 2019.

Kepada Dr Mahathir, cukup-cukuplah.

Jangan lagi mengambil kesempatan di atas kesempitan orang lain.

Kekayaan Dr Mahathir anak beranak sudah mencecah puluhan malah mungkin ratusan bilion, 7 keturunan pun tidak habis makan.


Carilah harta dari sumber pendapatan yang halal, supaya berkat dan memberi kebaikan kepada anak cucu.

Satu lagi peringatan kepada Dr Mahathir, peneroka Felda sekarang sudah jauh lebih maju dari apa yang beliau sangkakan.

Balik dari menorah getah atau berkerja di ladang sawit, peneroka sudah tidak mencari suratkhabar untuk mengikuti isu-isu semasa, tetapi mereka akan mencari 'handphone' atau 'tab', supaya mereka boleh menyemak kembali kebenaran berita yang ditulis atau ucapan pemimpim politik seperti Dr Mahathir.

Kerana peneroka Felda tahu, internet tidak pernah lupa sebagaimana pemikiran dan daya ingatan Dr Mahathir yang sudah terjejas di tahap gaban.

Ingat tu Atok, INTERNET TIDAK PERNH LUPA!!!

0 comments:

fda

Archives