Laman blog ini ada menulis secara ringkas bagaimana barisan Lembaga Pengarah Tabung Haji (TH) sekarang tidak layak dan tidak sepatutnya berada di barisan Lembaga Pengarah TH kerana mereka semua adalah lantikan politk yang membawa agenda peribadi dan 'penaja' mereka (BACA DI SINI).
Jauh dari tanggungjawab sebenar untuk membangun dan memajukan TH, malah kehadiran mereka di kerusi Lembaga Pengarah telah membuatkan TH berada dalam keadaan yang cukup tenat.
Seperti yang dijanjikan dalam posting yang lepas, kali ini akan disenaraikan secara terperinci salah laku yang dilakukan oleh Lembaga Pengarah TH yang jelas melanggar dasar pengurusan, dasar perakaunan dan peraturan yang telah ditetapkan MESTI dipatuhi oleh sesiapa sahaja termasuk Lembaga Pengarah TH :
1. Pelantikan Ketua Strategi dan Ketua Staf
tidak melalui proses yang betul.
2. Pelantikan perunding luar iaitu Ernst
& Young, Perunding Perhubungan Awam, tidak melalui proses yang betul.
3. Pemindahan aset ke Kenderaan Tujuan
Khusus (Urus Jamaah Sdn Bhd (UJSB), SPV, tanpa jaminan kerajaan.
4. Penghapusan jawatankuasa pelaburan yang
mengakibatkan penyalahgunaan kuasa oleh Lembaga Pengurusan.
5. Penciptaan pekerjaan / jawatan untuk
memenuhi kroni mereka sehingga menyebabkan pertindihan kerja.
6. Tidak ada pelaburan baru yang mampu menghasilkan pendapatan baru.
7. Penutupan cawangan TH untuk mengurangkan
kos sehingga kehilangan pekerjaan bagi kakitangan-kakitangan.
8. Menggunakan dana bukan syariah (haram)
untuk menaja makanan untuk barisan hadapan ketika pandemik Corona Covid 19.
9. Menggunakan dana zakat untuk menaja
badan profesional sebagai contoh Institut Akauntan Malaysia yang ada melibatkan
Zaiton dan Nik.
10. Mencadangkan penghapusan subsidi Haji
mengikut persetujuan Lembaga Pengarah dan kabinet sebelumnya.
11. Memburu dan mencari salah hingga
menggantung penggantungan anggota-anggota pengurusan lama dari dahulu hingga
kini.
12. Mencadangkan untuk memansuhkan jaminan
pemerintah dengan perubahan Wadiah Yadhaman menjadi Wakala.
13. Pengambilan banyak kakitangan berpangkat
tinggi dari luar yang sama dengan kekuatan kakitangan semasa.
14. Minit Lembaga Pengarah hanya
menunjukkan keputusan dan bukan perbincangan. Ini adalah usaha untuk
menyembunyikan kesalahan.
15. Penangguhan biasiswa untuk kakitangan
TH dan pendeposit.
16. Menafikan hak kakitangan yang bersara daripada
mendapatkan imbuhan yang wajar.
17. Meminda had kuasa untuk memenuhi
keperluan pengurusan baru itu sendiri.
18. Menjadikan TH untuk beroperasi dan
menjadi seperti bank.
19. Menolak kakitangan TH daripada melaksanakan
tugas haji dan sebaliknya menawarkan kepada kakitangan Bank Islam.
20. Ketua Pegawai Eksekutif dianggap
sebagai pejabat swasta dan bukannya pejabat awam untuk melayani orang ramai
kerana panggilan telefon, e-mel tidak dilayani.
21. Anggota Lembaga Pengarah tertentu
mempunyai kuasa terhadap anggota Lembaga Pengarah yang lain dengan kes khususnya
seperti Zaiton.
22. Permainan pemecatan konstruktif untuk
pengurusan lama kerana mereka ditangguhkan untuk jangka masa yang tidak
ditentukan.
23. Kakitangan difitnah dan mereka diugut
dari menyuarakan rungutan mereka.
24. Arahan yang diberikan harus dipatuhi
dan tidak boleh dipersoalkan.
25. Meletakkan TH sebagai pusat perhatian
yang teruk menyebabkan pengeluaran dana yang besar berjumlah RM5b dan saiz dana
menyusut menjadi RM68b (Dis 2019) dari RM75b (2018).
26. Menetapkan Pengarah tertentu
mengendalikan (mengaktifkan) segalanya, hingga tidak ada pemisahan tugas antara
Pengurusan dan Lembaga Pengarah.
27. Penyalahgunaan penggunaan media dan
Perunding Perhubungan Awam untuk memberi gambaran buruk kepada Lembaga Pengarah
TH dan Pengurusan sebelumnya
28. Pengurusan Baru tidak mengikuti
prosedur yang betul dalam laporan polis sehingga tidak ada keadilan yang wajar
diberikan kepada staf yang terlibat.
29. Pengurusan baru mendedahkan
perkara-perkara sulit kepada Strait Times Singapura untuk memfitnah / memfitnah
mereka.
30. Pelantikan kroni sebagai kakitangan
tanpa proses yang betul dan justifikasi yang tepat mengenai penciptaan jawatan
itu, banyak jawatan berlebihan yang dibuat yang membazirkan pendapatan sukar
diperoleh TH.
31. Menerbitkan dividen dari keuntungan
Sukuk yang belum direalisasikan yang mana mungkin tidak dapat dilaksanakan pada
masa akan datang dan menyebabkan TH mengalami kerugian besar kemudian.
32. Tidak ada penilaian yang tepat terhadap
pemindahan aset yang telah diketengahkan oleh Ketua Audit Negara dalam Laporan
Audit 2018.
33. Masalah TH Plantation memanipulasi
laporan penilaian oleh Penilai Kerajaan dan memaksa aset dijual dengan harga
lebih rendah daripada penilaian kerajaan.
34. Pengurusan dan BOD baru gagal
menjalankan tugas fidusiari mereka untuk menjana pendapatan untuk TH, tetapi
sebaliknya masa yang dihabiskan untuk mencari salah tidak menghasilkan saluran
pelaburan baru untuk pendapatan masa depan.
35. Sukuk diciptakan untuk menutup ketidakcekapan
mereka dalam menguruskan dana dan hanya melakukan 'window dressing' yang bukan
merupakan penyelesaian sebenar bagi TH, tetapi hanya memindahkan masalah
tersebut ke badan pemerintah lain.
Ini bukan penyelesaian jangka panjang dan
mereka tidak benar-benar menyelamatkan atau membersihkan TH, tetapi hanya
menyapu masalah kepada entiti lain untuk sementara waktu. Sekiranya UJSB gagal
menghasilkan nilai aset yang dipindahkan, UJSB tidak akan dapat membayar TH dan
TH akan mengalami kerugian yang lebih besar.
36. Tidak ada alasan yang tepat dan tepat
untuk janji temu :
Zaiton pernah mempromosikan sukuk TH
Offshore dan mengakibatkan kerugian TH sebanyak RM40 juta, kerugian BIMB
sebanyak RM50 juta namun dia masih dilantik sebagai ahli Lembaga Pengarah TH.
37. Mohd Nor gagal dalam dua entiti, di
mana dia adalah pengerusi iaitu MAS dan Khazanah namun Dr Mahathir dan Daim masih melantiknya sebagai Pengerusi TH.
38. Zaiton secara terang-terangan berbohong
kepada orang ramai semasa sesi wawancara di TV Hijrah berkenaan dengan jaminan
kerajaan terhadap sukuk ketika dia sedar sepenuhnya bahawa tidak akan ada
jaminan pemerintah.
TH ditubuhkan adalah untuk membantu dan menguruskan umat Islam di Malaysia menunaikan ibadah haji dan bukannya untuk kepentingan peribadi pihak-pihak tertentu.
Pelbagai penyelewengan, salah guna kuasa dan kemusnahan kepada Th telah dilakukan oleh Lembaga Pengarah TH yang ada sekarang.
Memandangkan kontrak lantikan mereka semua sudah sampai ke penghujung, maka adalah menjadi tanggungjawab Muhyiddin selaku Perdana Menteri untuk menamatkan kontrak Lembaga Pengarah dan tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di Raja untuk menyiasat serta membongkar hingga ke akar umbi segala kesalahan yang mereka lakukan dan menggantikan dengan barisan ahli Lembaga Pengarah yang baharu.
Mungkin dahulu rakyat cuma melihat dan memerhati tetapi kurang memahami apa yang berlaku.
Tetapi dalam dunia maklumat tanpa sempadan, rakyat kini bukan sahaja melihat dan memerhati, malah rakyat juga memahami.
Sekiranya Muhyiddin mahu terus menjadi 'abah' di hati rakyat, Muhyiddin mesti memberi perhatian dan keutamaan terhadap masaalah yang menjadi perhatian rakyat.
Kalau tidak lupakan sahaja kerana rakyat akan melihat Muhyiddin sama seperti Dr Mahathir!!!
0 comments:
Post a Comment