Wednesday, September 14, 2016

Taklah hebat bekas GEIC NST, taukeh MB bicara ekonomi


Bekas GEIC NST dan taukeh Malaysian Business magazine yang telongkop, Dato Abdul Kadir Jasin nampaknya masih tidak mahu ngaku kalah dan susah terima hakikat hujah ekonominya salah fakta dan kesimpulannya kelihatan naif.

Sedia faham bahawa dia sedang melakukan perang saraf untuk bina satu isu baru terhadap Najib berhubung ekonomi, tapi jangan guna teknik propaganda murah seperti membelit fakta, ketengah satu fakta tapi tutup fakta lain, dan hebahkan pendapat yang agak naif seolah-olah ia fakta.

Hal sama dan cara naif juga dimainkan oleh Muhyiddin Yassin  Baca di Snapshot 2016  http://snapshot2016.blogspot.my/2016/09/bila-muhyiddin-pening-anak-yang-punya.html

Kononnya kata Kadir jasin, high income model dan transformasi gagal. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/09/11/stuttering-economy-is-reason-enough-to-oust-bn-says-kadir/

Eh ... bukan ke orang pertama sebut high income model adalah Mahathir sendiri:
Dia juga pelopori gagasan negara maju Wawasan 2020 dengan cara membiarkan Sabah dan Sarawak dalam keadaan mundur dunia ke tiga.

Isu in juga telah luas diperbetulkan dalam blog ini mahu pun dalam akhbar:







Seorang blogger menjawab:
Ia seolah-olah tak tahu mengenai keadaan ekonomi dunia semasa
Lim told off Kadir, adding that he ( Kadir) should understand that it was a global problem and part of the economic cycle.

Jika hujah AKJ untuk jatuhkan Najib disebabkan ekonomi gagal, kenapa dia tidak tuntut Dr Mahathir turun ketika ekonomi merudum 7 tahun pertama Mahathir tadbbir?




Masaalah sebenar Kadir Jasin boleh disimpulkan oleh kenyataan ku Nan:
Dia meroyan tak dapat jawatan. Katanya dia cemburu tidak dapat jawatan Pengerusi NST. Pasti susah untuk diberi padanya jika dia berjawatan tapi berketua lain. Ketua yang ada dibalun ...

Kadir menjawab dan menjelaskan dia berhenti dari NST tahun 2000.


Tapi masih ada persoalan untuknya:



Jawab lagi AKJ, jangan main propaganda tapi fakta:
Yesterday, other than leaving a comment on my FB post of which I replied and asked him 6 questions which he has not answered, A Kadir Jasin also left a comment on the MalaysiaKini article of Tengku Adnan saying that Pak Kadir is among the golongan terhampa, which is why he is bitter at Najib.

In his Mkini comments, Pak Kadir says he should be bitter at Mahathir instead because he quit NSTP as Editor-in-Chief in the year 2000.

Other than being widely rumoured that he was close to Anwar at that time when Anwar and Mahathir fell out, Pak Kadir also owned 20% of RealMild which is the majority owner of NSTP, TV3 and MRCB.

He was also a director in those other companies at that time, as stated in this year 2000 announcement when he was already 53 years old: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0602&pub=Utusan_Express&sec=Business&pg=bs_02.htm

Pak Kadir somehow forgot to mention these points in his Mkini comment yesterday.

Hello Pak Kadir,

Tahun 2000 sudah towkay 20% saham RealMild yang memiliki NSTP, TV3 dan MRCB yang bernilai berbillion-billion.

Mahu kerja wartawan lagi ka?

---
http://www.malaysia-today.net/umno-incorporated-part-3/

My unanswered questions to him yesterday:
https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1856560601229392

Sebenarnya Kadir nak jadi wartawan atau propagandist?
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/dont-sound-like-the-opposition-ex-washington-post-reporter-tells-malaysian
Dah umum keluar UMNO dan masuk PPBM belum? Jangan pula macam dulu ... balun Pak Lah tapidah melabur dengan Najib. Sayangnya pelaburan tak menjadi maka marah! 

21 comments:

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 11:39:00 AM GMT+8

    orang macam AKJ ni ego nya dah bloated. Dia tak akan fikir dia salah dan dia tak akan rasa bersalah. He is indeed evil, whose mind have been overwhelmed by hatred and arrogance.

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 11:42:00 AM GMT+8

    Memang pon tak hebat!!!

    Paling hebat ialah penyamun 1MDB berbillion2 Dollar dan bininya yang kaki boros!!!

    Yang jadi perhatian dunia ialah Penyamun tersohor yang jadi PM kamu sepatutnya membersihkan diri atau sapu keluar jer kalau tak bersih.

    Si Kadir tu bukan politician dan pemimpin pon jadi kalau tak hebat tak jadi hal la.. Suroh Kerajaan ko yang hebat tu saman dia habis cerita.

    Kenapa Bodoh sangat kau ni!!!

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 11:52:00 AM GMT+8

    Sah pencacai.

    Hujah recycle ... 1mdb 1mdb 1mdb ... tiada hujah lain. DOJ report melibatkan duit arab dan bukan 1mdb. Permohonan tersebut melibatkan riza, jho loh dan 1 arab... bukan Najib.

    Terima derma salah ke? Buat keputusan polisi dan strategik di atas salah ke?

    Ada bukti ke najib yang lakukan salahlaku?

    Pastinya ... ila dah takde hujah, suruh saman. Bila Tun M nak saman Baary Wain atau keluarga mendiang? USD100 billon tu ... berapa sangat derma RM2.3 billon

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 11:55:00 AM GMT+8

    Itu saja lah modal korang yang BONGOK!!

    Semuanya fitnah!!!

    Negara lain dengan bukti bertindak terhadap pesalh laku 1MDB pon fitnah!!!

    Cuma samun duit 1MDB Berbillion2 dan buat joli jer yang betol!!!

    WTF!!

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 11:56:00 AM GMT+8

    Recycle buat pemakan dedak macam kau jer!!

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 11:58:00 AM GMT+8

    Recycle pada pemakan dedak macam ko jer!!

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 12:05:00 PM GMT+8

    Tun kalah tak jadi hal tapi kalau UMNO kalah Lanun Bugis dapat macam2 hal!!!

    PRU13 Pembangkang dapat 89 kerusi so kalau benar2 sayangkan UMNO fikir2 lah sendiri.

    Setiasa Agong yang gonggong UMNO pon dah kata suroh Ahli UMNO yang banyak kontroversi supaya tinggalkan UMNO jadi yang paling berkontroversi di merata dunia ialah 1MDB dan 1MDB tu "baby" siapa??

    Lu faham2 saja lah kan.

  • Cik Minah says:
    September 14, 2016 at 12:14:00 PM GMT+8

    Meroyan bagi nak rak, macam dah kena sawan.
    Helloooo......kalau ekonomi benar-benar OK, ALHAMDULLILAH.
    Masalahnya, baget banyak dah dipotong sampai kementerian
    kesihatan mengalamai masalah nak beli ubat, sekolah-sekolah
    kena urus sendiri masalah kewangannya dengan meminta derma
    ibu bapa, lain-lain kementerian tak payah cakaplah.
    Yang sehat cuma JABATAN PERDANA MENTERI.
    Jadi, jangan gunakan JABATAN PERDANA MENTERI sebagai
    kayu ukur - semuanya sehat-sehat belaka.
    Rakyat bukan bodoh.
    Kita tunggu sampai ujung tahun, berapa banyak DIVIDEN
    ASB,TH, Bank Rakyat, dll. Takat ni, LTAT dah umum dividennya
    cuma 7% berbanding 15% sebelumnya.
    Takat dapat dividen kecil, masih boleh bersabar.
    Yang gerun ni, duit pun hangus sudah disucikan
    melalui pembinaan Menara PNB 118 tingkat, Taman Tugu Negara
    dan Kg.Baru dengan menara berkembar KUNAN untuk
    digunakan menabor dedak PRU14 dan bershopping beg tangan
    Hermes, Birkin dan Channel model terbaru ......!!!!

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 12:19:00 PM GMT+8

    Dah tak boleh hujah, cybertrooper protoon hanya tahu tuduh makan dedak, makan dedak ....

    Macam mereka tak makan dedak.

    Ada siap tukar kereta baru hasil gaji dari tun melalui kompeni korporat. Ko orang tak dapat ke?

    Baru aku paham kenapa admin tak lepas komen trooper bodoh. Macam robbot tak faham isu teru sserang dedak kah kah kah

    Bodohnya ... berangan nak perintah negara. Tukang cakap haya kadir jasin muhyiddin anina dan khairuddin.

    Tun dah jilat taik anwar dan kit siang ha ha ha

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 12:20:00 PM GMT+8

    Kaupun bodoh sebenarnya. Selain percaya buta2 dgn fakta salahlaku najib dalam 1mdb, tolong la juga kaji dan teliti fakta2 yg berkaitan mahathir dan kadir jasin. Jadilah pembangkng yang berotak, bukan pembangkang menurut nafsu dan membabi buta.

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 12:24:00 PM GMT+8

    Cik minah

    Buta harup ke? Paham tak bajet cut?

    Abenda nak kait dgn hal duit arab yg konon dicuri. Tunggu bicaralah baru cerita.Akhir bulan boleh la berseronok!

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 12:25:00 PM GMT+8

    Buta hurup ...

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 12:28:00 PM GMT+8

    Cik Minah

    Dalam dunia mana yang dividen boleh naik ketika ekonomi dunia merudum?

    Otak letak dilutut atau di kepala kecik suami ko?

  • haku says:
    September 14, 2016 at 1:23:00 PM GMT+8

    best nya jadi blogger syok sendiri..tahniah

  • Cik Minah says:
    September 14, 2016 at 1:46:00 PM GMT+8

    Eh, NGAKU pulak EKONOMI DAH NAK MERUNDUM, bukan ke
    Menteri Kewangan 11, Johari cakap, ekonomi Malaysia
    elok, A.Kadir Jasin yang busuk hati, buat fitnah...???
    KIHKIHKIH.............bongok punya bloggers.
    Tak guna otak nak defensive.
    Kejap cakap EKONOMI TAKDA MASALAH, SAJA A.KADIR JASIN
    BUAT FITNAH, alih-alih si Anon 12.28 cakap, Ekonomi
    MERUNDUM, macam mana nak dapat dividen tinggi....???
    Anon lain yang jawab posting aku, malas aku nak layan.
    Otak kosong cakap pasal derma Pak Arab yang takda
    kaitan langsung. Guilty Concious ke muntah kedarah
    duit rakyat berbilyon........?????

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 4:15:00 PM GMT+8

    Raja segala ubat adalah ramuan PANADO & DEDAK. Terlajak Laris diPasaran.

  • Anonymous says:
    September 14, 2016 at 5:04:00 PM GMT+8

    kalau bg kat guan eng habis negara pun kena jual.. janji dia dpt banglo murah..hahaha

  • Anonymous says:
    September 15, 2016 at 9:21:00 AM GMT+8

    Mahataik mengaku tak ada bukti mengaitkan najib dgn 1mdb.Klu ada dh berlaku pendakwaan di mahkamah.Yang ada cuma propaganda puak mahataik yg tak puas hati dgn najib yg gagal jadi boneka mrk.Puak mahataik sana sini menyalak sedangkan skandal kewangan era mahataik spt bmf..forex..perwaja steel..pkfz lebih teruk dan buruk.1 sen tak dpt balik.
    Misi mahataik hanya nak selamatkan periuk nasi waris dan kroni belaan nya yg semakin mghakis.Belum lagi skandal anaknya yg kaya raya jika berlaku pendakwaan di mahkamah..gerenti kena penjara.
    Kuasa itu yg mahataik hilang dan hanya pm boneka yg mampu memberi kuasa tersebut semula.Sama ada din pagoh aka din panadol atau yg jitu sekali adalah sibotak aka boboi.
    Klu anwat...hanya taik yg tak boleh dipercayai.Dendam lama tak mgkin sembuh....takyah berlakon...:)

  • Anonymous says:
    September 15, 2016 at 1:11:00 PM GMT+8

    Cik Minah

    Jo.kata ekonomi tak seteruk negara lain. Tau membaca tak?

    Dulu srp pass tak?

  • Anonymous says:
    September 15, 2016 at 7:40:00 PM GMT+8

    Dah tu kenapa kerajaan tak saman je wsj ? Malu la wey cerita 1mdb dijaja ke serata dunia oleh media asing. Aku yang pangkah bn dulu berasa sangat kecewa sebab tiada tindakan ke atas dakwaan itu. Yang ada hanya penafian semata2.

  • SnapShot says:
    September 16, 2016 at 10:33:00 AM GMT+8

    Komen orang takde otak utk berhujah dgn bijak. Terpaksa guna character assasination.

fda