Thursday, April 13, 2017

Felda tak beri pinjaman untuk saham FGV ... Kerja Bank dan Broker,


Sebaik saja FGV umum pembelian saham dalam syarikat perladangan Eagle di Indonesia, mulalah macam-macam cerita karut di ungkit:


Antaranya:


Baca baik-baik ... 65% senior officers. Ini biasalah orang kerajaan. Mereka mahu cara lama yang tidak memajukan dikekalkan supaya untung buat mereka.



Antara sebab adalah Bekas Ketua Pengarah, Dato Zulkifli yang korup dan bersekongkol dengan pembangkang. Dia yang hasut pegawai bawahannya hingga mahu sabotaj penyenaraian. 

Tujuannya adalah untuk terus dapat elaun keliling dari semua anak syarikat Felda. Tam masuk projek yang diberi kepada anak bini dan kroni.

S
emua ini telah ditangani Dato Najib termasuk rasuah yang dilakukan oleh Ketua Pengearah yang ada dan Timbalan yang dibawa dari luar. Rupanya kes projek ikan sturgeon yang tidak mungkin boleh hidup di perairan tropika adalah melibatkan KP dan kroni SBP dia.


Walaupun dituduh rasuah, Najib sebenarnya yang tegas mahu membenteras rasuah. Tak macam Mahathir raja rasuah yang dok kerja tutup rasuah dan pelbagai skandal kewangan yang sampai terkumpul ratusan billion.

Orang lain buat salah, mereka sudah cuba kaitkan orang lain. Belum ada siasatan dan dakwaan dibuat terhadap Tan Sri Isa Samad lagi. Bersabar ... jangan sampai buat fitnah.


PPBM memang cuba merempuh kubu BN di rancangan Felda. Isu yang suka mereka mainkan adalah hutang peneroka.

Sebenarnya hutang peneroka ini datang berbagai rupa dan menjadi hutang tertunggak tak terbayar atas pelbagai sebab. Tidak bolehlah  diumumkan begittu sebagai hutang peneroka dan dipersalahkan Felda.

Ada sebab peneroka sendiri. Ada sebab-sebab lain.

Salah satu yang mahu dipersalahkan pada Felda ada hutang untuk beli saham FGV. Setahu kami, Felda tiada aturkan pinjaman untuk Felda beli saham tapi bank dan remisier dari syarikat broker saham yang memandai.

Mereka pula tidak jelaskan risiko kepada peneroka. Harga saham naik dan turun atas pelbagai sebab. Dan saham macam FGV adalah untuk jangkamasa panjang dan untuk dapat dividend.

Jika tidak pun langgan, peneroka banyak cara lain untuk dapat manaafaat dari penyenaraian FGV.

Peneroka usah risau hal FGV, Untung senaraikan
http://snapshot2016.blogspot.com/2017/04/peneroka-usah-rissau-hal-fgv-untung.html

Jika dah tersangkut tu, guna bonus utk selessaikan hutang beli saham. Ada lagi duit, beli lagi masa rendah untuk average out. Long term insya Allah boleh kembali untung. Semua ketentuan Allah.




0 comments:

fda

Archives