Friday, October 6, 2017

Rasuah KKLW baru "tip of iceberg"; Pemimpin Sabah bersuara


DANA RM3.3 BILION KKLW HANCURKAN KESEJAHTERAAN RAKYAT

1. Apapun hasil temuan SPRM berkaitan dana RM3.3bilion KKLW untuk Sabah tidak akan menyebabkan kemudahan asas rakyat luar bandar Sabah terselesaikan.

2. Dana sudah lesap. Infra yang sepatutnya sudah dibina dan dinikmati rakyat Luar bandar, rakyat hanya gigit jari.

3. Menerusi tindakan SPRM, sekurang-kurangnya menunjukkan, bahawa sebenarnya kerajaan telah mengotakan janji, untuk menyediakan kemudahan asas rakyat seperti bekalan Air Bersih Luar Bandar (BALB); Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB), Jalan Raya Luar Bandar (JRLB), namun semua itu tidak menjadi kenyataan kerana angkara mereka yang diberi amanah melaksanakannya, tidak menjalankan tanggungjawab, sebaliknya menggunakan dana yang disediakan kerajaan untuk tujuan peribadi.

4. Tindakan SPRM pada Oktober 2016, pada masa itu hanya menjaring para pegawai kerajaan yang sepatutnya melaksanakan projek-projek infra itu, sebaliknya bertindak sebaliknya. Mereka yang ditangkap itu menyelewengkan sebahagian dana itu untuk kepentingan diri sendiri.

5. Pada Rabu dan Khamis ( 4 dan 5 Oktober) selepas serbuan gelombang pertama, maka para biang kerok yang dicekup. Sama seperti serbuan pertama, Rabu dan semalam, sebanyak RM150 juta dan RM29juta wang yang dipercayai daripada dana KKLW itu disita.

6. Pada Khamis, seseorang kepercayaan mantan menteri KKLW telah ditangkap SPRM bersama-sama dengan seorang mantan Pegawai Kerajaan pangkat tinggi semasa mantan menteri itu masih menteri KKLW.

7. Menerusi penangkapan ini, rakyat sekurang-kurangnya telah tahu, bahawa akibat tindakan beberapa individu yang rakus itu, kemudahan asas yang sepatutnya dinikmati berkecai.

8. Rakyat Sabah khususnya, tahu, bukan disebabkan oleh kerajaan Negeri pimpinan Tan Sri Musa Aman yang menyebabkan pembinaan kemudahan asas seperti BALB, BELB dan JRLB terbantut, akan tetapi disebabkan oleh mereka yang telah ditangkap, dan bakal ditangkap.

9. Rakyat Sabah yang dinafikan kemudahan asas yang diharapkan, perlu meletakan 100% terbantutnya penyediaan infra itu kepada para individu yang telah ditangkap dan bakal ditangkap.

10. Kepada rakyat Sabah, jika mendengar dakwaan-dakwaan daripada parti pembangkang yang keluar masuk kampung, kononnya kerajaan khususnya Tan Sri Musa Aman menghalang pembinaan kemudahan asas rakyat Luar bandar, sebenarnya, hanya taktik mereka untuk menutup perbuatan gila para pemimpin mereka.

Anti Fitnah Sabah


http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/10/06/macc-rm1_5bil-siphoned-from-federal-rural-project-funds-in-sabah/




Sementara itu, ahli Parlimen Tenom, Datok Raimi Unggai bersuara:


KENYATAAN DATOK RAIMI BIN UNGGAI, AHLI PARLIMEN TENOM

Sebagai ahli Parlimen untuk kawasan pendalam Parlimen Tenom, Sabah, saya mengalu-alukan usaha SPRM untuk menyiasat ketirisan peruntukan infrastruktur asas untuk rakyat di Sabah.

1. Hal ini sudah lama menjadi keresahan rakyat dan telah saya kerap suarakan ke media-media perdana dan alternatif serta lain-lain platform yg ada.

2. SPRM telah menyahut kegusaran rakyat yang telah sekian lama.

Sebagai rakyat Malaysia, kita sepatutnya menyokong kesungguhan SPRM dalam membenteras kedurjanaan salahlaku rasuah

3. Sejak kebelakangan ini Ketua Pesuruhjaya SPRM sering menghadapi serangan bertubi-tubi dari ahli2 politik baik dari pihak kerajaan mahupun pembangkang.

Saya tertanya kenapa mereka gusar dgn SPRM? Adakah pendekatan baru yg diambil SPRM menggugat mereka?

4. Setelah sekian lama, akhirnya kita mendapat seorang Ketua Penguatkuasa yang benar-benar bertekad untuk melaksanakan tanggungjawabnya tanpa mengira bangsa atau parti politik.

5. Jelas kali, SPRM sedang merealisasikan tujuan sebenar mereka ditubuhkan dgn sepenuhnya.

Pendekatan yg agresif dan lain daripada lain yang telah diambil oleh KP setakat ini telah membuka mata kita semua.

Bukankah ini yg kita hendak selama ini daripada sebuah agensi kerajaan?

6. Saya amat bersyukur SPRM telah menunjukkan keberanian untuk betul2 mengambil berat mengenai rasuah dan kesan negatifnya terhadap negara.

Jika tidak terbantut oleh gejala rasuah  Malaysia sepatutnya berupaya menjadi setaraf dengan negara-negara seperti Jepun, Korea dan lain2.

7. Ada kalangan mereka2 yang dipertanggung- jawabkan utk berkhidmat untuk rakyat dan negara menjadi gelap mata dan akhirnya telah mengkayakan dompet mereka sendiri.

8. Kita sepatutnya menyokong usaha SPRM dan bukan mengecam mereka.

Pembangkang hanya minat satu isu yg telah dijawab dan dijelaskan berkali tetapi diulang soalan-soalan sama untuk diulang tayang tidak henti2.

Namun begitu, tindakan2 lain yg dilaksanakan oleh SPRM seperti tidak bermakna kpd mereka. Mereka hanya memilih dan menumpukan kepada hal yang boleh dipolitikkan dan membantu agenda politik diri mereka sahaja.

9. Manakala itu, ada pula ahli2 politik lain mengecam SPRM seolah-olah SPRM adalah musuh negara?

Mungkinkah mereka sendiri byk perkara yg mereka tidak mahu terbongkar?

Mungkinkah mereka merasakan terlalu berkuasa sehingga tidak ada orang yg boleh mempersoalkan sebarang salah laku mereka?

10. Sebagai wakil rakyat,  kita dilantik utk memberi terbaik kpd mereka bukan utk memerintah rakyat.

11. Saya menyokong pendekatan SPRM pada masakini yg telah menunjukkan mereka ambil berat terhadap apa yg berlaku di Sabah.

Mereka mahu membersihkan negeri saya dari orang2 yg sepatutnya membantu Sabah tetapi sebaliknya mencuri dari rakyat Sabah.

SPRM telah mengambil berat utk bertindak terhadap mereka yg telah menzalimi rakyat.

Saya mengecam mereka yg mengecam SPRM. Mereka ni hanya pentingkan diri sendiri.

12. Saya harap SPRM akan terus bergerak tegas supaya negeri Sabah dan seterusnya Malaysia dibersihkan dari rasuah.

13. Saya berbangga dengan SPRM yang sedia bertindak dan tidak hanya bercakap.

Seeloknya masing2 yg diberi tanggungjawab kurang bercakap dan tumpuan lebih kepada keadaan kawasan dan penduduk mereka dan bukan suka sangat masuk media dan bercakap sahaja.

Mereka sepatutnya betul2 memekirkan mengenai untung nasib rakyat.

Datok Raimi bin Unggai
AHLI PARLIMEN TENOM, SABAH


1 comments:

  • Anonymous says:
    October 6, 2017 at 10:53:00 PM GMT+8

    Terbaik! Kata-kata Ahli Parlimen Tenom.
    Ahli Parlimen2 di Semenanjung semua macam tikus dalam tepung.. seorang pun tak berani cakap lantang dan jelas macam.. apakah ramai lagi MP yang hidup dalam dosa RASUAH??

    Syabas SPRM..!! jangan gentar.. dan keselamatan Pengarah SPRM mesti ditingkatkan bukan boleh harap, ada barua perasuah yang sanggup lakukan apa sahaja bila sarang najis mereka digempur!!

fda

Archives