Sunday, October 1, 2017

Kunun tak daya ubah PDA, Pindaan kuasa raja boleh pula


Punyalah bohong untuk kata dia tidak terdaya nak ubah Petroleum Development Act (PDA) lalu dia teruskan saja. Kini dia janji akan naikkan royalty.

DAP penipu terus upkan konon dia penyelamat Sarawak.


Sebenarnya dia bleh tukar undang-undang jka dia mahu. Malah dia upaya tukar Perlembagaan berkali termasuk berkenaan hak raja-raja.

KRISIS PERLEMBAGAAN -

Dengan sewenang-wenangnya Mahadet telah melucutkan kuasa Raja-raja Melayu apabila dia telah memindakan *Perlembagaan 1983 (kuasa meluluskan undang-undang)* dan juga memansuhkan *PERKARA 66 fasal (4)  PERLEMBAGAAN MALAYSIA*. Berkuat kuasa 20hb Januari 1984, Mahadet telah memansuhkan *Fasal (4)* dan digantikannya dengan *Seksyen 2 Akta A584* dimana Fasal yang asalnya adalah seperti berikut:

*FAKTA 1 - FASAL (4) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*

*“Fasal (4) : Yang di-Pertuan Agong hendaklah menyatakan perkenannya terhadap sesuatu Rang Undang-Undang dengan menyebabkan Rang Undang-Undang itu dicapkan dengan Mohor Besar, dan selepas memperkenankan Rang Undang-Undang itu, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menyebabkan Rang Undang-Undang itu disiarkan sebagai undang-undang.”*

*FAKTA 2 - FASAL 66 (5) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*

*"Fasal 66 (5) : Peruntukan asal berbunyi, “Rang Undang-Undang akan dikuatkuasakan apabila Yang di-Pertuan Agong menandatanganinya.”*

Akibat pemindaan Rang Undang-Undang tersebut maka *Yang Dipertuan Agong* sudah tidak mempunyai kuasa mutlak lagi keatas mana2 undang2 yang baru dipinda atau baru digubal.

Pasa mulanya, Kerajaan Malaysia dibawah pimpinan Mahadet telah mula *membuat pindaan secara rahsia ke kabinet* dan *kemudiannya ke Parlimen*, tanpa terlebih dahulu mendapatkan perkenan Majlis Raja-Raja. Sedangkan menurut *Perkara 38 (4) Perlembagaan Persekutuan* menyebut:

*FAKTA 3 - PERKARA 38 (4) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*

*“Tiada apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja boleh diluluskan dengan tiada persetujuan Majlis Raja-Raja*.

Beberapa pindaan lain juga turut berlaku dan akhirnya dicatatkan sebagai *Krisis Perlembagaan 1993 (imuniti raja-raja Melayu)*

Rakyat tidak menidakkan perlembangan tidak dipinda? Sejarah Malaysia sudah membuktikan perlembagaan adalah undang-undang tertinggi di negara Malaysia mengatasi parlimen, tetapi parlimen tetap ada kuasa untuk membuat pindaan kepada perlembagaan mengikut kuasa-kuasa yang telah diperuntukkan. Bukan mudah untuk pinda perlembagaan Malaysia tetapi tidak mustahil dengan bersyarat, antaranya ialah

*FAKTA 4 - SYARAT-SYARAT MEMINDA PERLEMBAGAAN*

*1) Ia mesti mencapai persetujuan majoriti 2/3 suara ahli parlimen di dewan rakyat*

*2) Rang Undang-Undang hanya boleh dikuatkuasakan setelah Yang di-Pertuan Agong menandatanganinya dan dicapkan dengan Mohor Besar sebagai menyatakan perkenannya terhadap sesuatu Rang Undang-Undang *.

Dengan pindaan *Fasal (4)* dan *Fasal 66 (5)* tersebut, maka MAHADET TELAH MELETAKKAN KEDUDUKKAN DIRINYA LEBIH TINGGI DAN LEBIH BERKUASA DARIPADA DYMM SPB YDP AGONG DAN JUGA DYMM RAJA-RAJA MELAYU*.

Walaubagaimanapun, menurut *Artikel 159 Pelembagaan Malaysia*, undang-undang yang digubal untuk mengubah sesetengah perkara dalam perlembagaan tidak boleh diluluskan *TANPA PERSETUJUAN Majlis Raja-Raja Melayu walaupun telah mendapat undi majoriti 2/3 di Parlimen*. Undang-Undang yang tidak boleh di ubah termasuklah :

*FAKTA 5 - PERKARA 38 (4) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*

*Perkara 38 (4) : Tiada apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja Melayu boleh diluluskan dengan tiada persetujuan Majlis Raja-Raja Melayu.*

*FAKTA 6 - PERKARA 152 PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*

*Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan*

*FAKTA 7 - PERKARA 153 PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*

*Hak keistimewaan orang Melayu*

*FAKTA 8 - PERKARA 159 (iii) PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*

*Hak kewarganegaraan Malaysia Dan lain-lain*

*Sumber* : Perlembagaan Malaysia

Pada pandangan saya, *kuasa perundangan DYMM SPB Yang DiPertuan Agong dan juga kuasa DYMM Raja-Raja Melayu* perlu dikembalikan semula selepas ia dilucutkan didalam *Krisis Perlembagaan 1983 (pinda semula Perkara 66)*. Sepatutnya Yang DiPertuan Agong & Majlis Raja-raja Melayu yang diberikan *KUNCI AMANAH* bagi menjaga kestabilan dan keamanan negara, bukannya kepada *ORANG GILA KUASA SEPERTI MAHADET*.

Saya yakin jika *Angota Kerabat DiRaja Melayu seperti YTM TMJ* yang mendesak Kerajaan untuk kembalikan semula *KUASA PERUNDANGAN DYMM SPB YDP AGONG DAN JUGA KUASA DYMM RAJA-RAJA MELAYU*, sudah pasti MAJORITI RAKYAT Malaysia akan menyokongnya. Saya juga yakin, dengan *peranan Yang DiPertuan Agong dan Raja-Raja Melayu diperkukuhkan lagi*, ia dapat menjamin kedudukan *ORANG MELAYU* secara amnya dan *KESTABILAN* negara secara umumnya.

*DAULAT TUANKU*

*APA PENDAPAT ANDA*? Bersetuju atau tidak supaya fasal-fasal bagi Perkara 66 contohnya dikembalikan kepada asal bagi menghalang

*i) Mahadet melakukan Coup D'etat sekali lagi, kali ini keatas kerajaan yang dipilih secara sah dan secara demokratik*.

*ii) Mana2 kerajaan yang dikuasai oleh parti politik yang ANTI MELAYU meminda undang2  supaya mereka boleh merampas hak orang melayu secara amnya dan rakyat yang tidak menyokong mereka secara umumnya*.

*BERSATULAH BANGSA KU DEMI AGAMA, BANGSA, NEGARA DAN ANAK CUCU KITA*

Di Sabah, dia juga yang ...



Dialah yang nafikan hak rakyat Sabah dan juga Sarawak.


Puak Cap Mumge ni bodoh. Main ikut dan percaya apa diberitahu boss. Tak tahu fakta akhirnya kuat menipu ....



Dari atas sampai ke bawah.

2 comments:

  • Anonymous says:
    October 1, 2017 at 3:28:00 PM GMT+8

    Nak menang pru dan jadi pemerintah kena sentiasa berterusan bohong dan fitnah..dosa pahasa belakang kira..tiru cara parlimen pantai..itu prinsip pakatan haram laknat..

  • Anonymous says:
    October 1, 2017 at 3:56:00 PM GMT+8

    sokong 1000% kuasa raja raja melayu di kembalikan seperti asal...
    lahanat punya madey kerala...puihhh..!!!

fda

Archives