Thursday, December 31, 2020

Mampukah UMNO Bangkit Dalam PRU 15 (Bahagian 2)


Dalam 2 siaran sebelum ini, admin telah memberikan sebab mengapa UMNO semakin ditolak oleh masyarakat Melayu.

Dari sebuah parti politik yang sangat disayangi oleh masyarakat Melayu, sedikit demi demi, masyarakat Melayu menolak UMNO dan kemuncaknya adalah pada PRU 14, di mana masyarakat Melayu nekad untuk menumbangkan UMNO dari puncak kuasa di Putrajaya.

Selepas kekalahan UMNO pada PRU 14 hingga ke hari ini, keadaan politik Malaysia tidak stabil.

2 kerajaan yang ditubuhkan adalah kerajaan yang sangat lemah.

Bukan sahaja lemah dalam majoriti Ahli Parlimen di dalam Dewan Rakyat, malah barisan menteri kabinet yang dilantik jelas gagal menjalankan tugas dengan baik.

Menteri-menteri yang dilantik sibuk berpolitik, melunaskan dendam peribadi terhadap musuh politik dan bertindak keterlaluan dengan mencabul prinsip Kedaulatan Undang Undang negara untuk melepaskan diri dari pendakwaan mahkamah.

Dasar luar negara yang dijalankan, membuatkan negara kuasa besar ekonomi dunia seperti China, India, negara Arab dan Amerika Syarikat marah dengan Malaysia.

Akibatnya, ekonomi Malaysia semakin parah.

Ia memberikan kesan yang sangat buruk terhadap kehidupan seharian rakyat.

Admin lihat, di awal kebangkitan UMNO di pasca PRU 14, ada pemimpin UMNO menyalahkan pengundi Melayu kerana telah menjatuhkan UMNO yang sudah 61 tahun berada ditampuk kuasa.

Mereka melahirkan rasa kesal dalam ucapan-ucapan mereka dan bila rakyat mengeluh akibat dari tekanan ekonomi seharian di bawah pemerintahan Pakatan Harapan, mereka tersenyum sinis, seolah-olah mengatakan 'you deserved it'.

Tetapi mereka lupa, sikap angkuh dan meminggirkan rakyat ketika berkuasa yang telah menyebabkan rakyat menolak mereka.

Persoalan yang bermain di minda dan pemimpin Melayu, khususnya pemimpin dan akar umbi UMNO adalah, apakah UMNO mampu bangkit dan kembali berkuasa selepas PRU 15 nanti?

Jawapannya, ya UMNO mampu bangkit tetapi dengan 2 syarat.

Pertama, pemimpin UMNO disetiap peringkat, mestilah jadikan UMNO satu parti yang inklusif dan bukannya parti politik yang eksklusif pada masyarakat.

Kita ambil contoh yang sangat mudah.


Mantan Presiden UMNO, DS Najib, telah menunjukkan kepada kita, bagaimana dengan menjadi seorang pemimpin yang berada bersama-sama marhaen ketika senang dan susah, populariti dan kasih sayang marhaen dapat diperolehi kembali, walau pun ketika pra PRU 14, susuk tubuh dan nama Najib Razak adalah susuk tubuh dan nama yang paling dibenci oleh marhaen.

Masih ingat bagaimana orang ramai bersorak gembira bila PDRM membuat serbuan ke atas rumah DS Najib ketika awal Ramadhan 2018?

Masih ingat bagaimana kereta DS Najib tetapi dinaiki oleh Shahidan Kasim telah ditahan dan diserbu orang ramai di KLIA 2 kerana menyangkakan DS Najib berada dalam kereta tersebut?

Tetapi kini, nama DS Najib Razak berada dalam hati dihampir setiap rakyat Malaysia.

Kerana apa?

DS Najib mengambil pendekatan menghampiri rakyat, mengambil tahu tentang kehidupan rakyat, mendengar keluh kesah rakyat dari dekat dan bersungguh-sungguh cuba membantu menyelesaikan masaalah rakyat.


Inilah sebenarnya yang telah dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO terdahulu dari kita.

Antara mereka dan rakyat, tidak dapat dipisahkan.

Mendekati rakyat bukan sahaja hadir secara fizikal bersama-sama mereka, tetapi, rajin-rajinlah memberikan respon terhadap segala keluhan yang rakyat luahkan melalui media sosial.

Setiap pemimpin UMNO, WAJIB mempunyai akaun Twiter, Facebook, Instagram dan lain-lain lagi supaya mereka peka dengan keadaan semasa rakyat.

Jangan terlalu bergantung kepada orang disekeliling untuk mendapatkan perkembangan terkini kerana ada masanya, harapkan pegar, pegar makan padi.

Apabila pemimpin hadir secara fizikal bersama-sama rakyat dan pantas memberikan respon terhadap keluh kesah rakyat, percayalah, pasti UMNO akan disayangi rakyat marhaen.

Kedua, UMNO mesti merangka strategi yang tepat dalam menghadapi PRU 15.

Rakyat kini semakin bosan dengan Kerajaan Perikatan Nasional, dan inilah masa yang tepat untuk UMNO bertindak.

Jangan sampai UMNO juga mendapat getah dari kemarahan rakyat terhadap Kerajaan Perikatan Nasional.

Kalau kerjasama dengan parti politik lain lebih banyak memberikan mudharat dari menafaat kepada UMNO, ianya mesti dikaji semula.

Lakukan dengan tegas dan tuntas.

Selain dari itu, untuk memastikan UMNO menjadi parti dominan dalam sebuah kerajaan yang kukuh, UMNO MESTI bertanding sekurang-kurangnya 122 kerusi Parlimen yang ditandingi dalam PRU 14 yang lepas.

Tidak ada sebab mengapa UMNO mesti melepaskan sebahagian besar dari kerusi Parlimen kepada PPBM.

Bukankah di awal pembentukan Kerajaan Perikatan Nasional, pemimpin UMNO telah menjelaskan kepada akar umbi bahawa kerjasama antara UMNO dan PPBM dalam Perikatan Nasional hanya terhad hingga akhir penggal ini sahaja.

Apakah pemimpin UMNO tidak ada keyakinan atau telah hilang keyakinan kerana terlalu dimomokkan dengan kata-kata kalau berlaku pertembungan 3 penjuru, maka Pakatan Harapan akan mendapat keuntungan dari situasi tersebut.

Sebenarnya PPBM memang tidak pernah ikhlas dalam kerjasama antara mereka dengan UMNO.

Secara sulit, PPBM telah memulakan langkah untuk mempersiapkan DAP dalam menghadapi PRU 15!!!

Admin tertarik dengan hujah yang dibawakan oleh Ketua Penerangan UMNO Selangor, Isham Jalil dalam temuramah bersama The Malaysia Insight.

Isham menyatakan, UMNO/BN mempunyai peluang yang lebih cerah dalam PRU 15 sekiranya hanya bersama-sama parti komponen dalam Barisan Nasional berbanding berkerjasama dengan PPBM dalam Perikatan Nasioanl.

Hujah beliau, hampir keseluruhan pengundi Melayu yang mengundi PPBM dalam PRU 14, TIDAK AKAN mengundi mana-mana calun PPBM dalam PRU 14, kerana bagi pengundi Melayu, calun PPBM masih lagi kuat dengan DNA Pakatan Harapan dan pemimpin PPBM sendiri terpalit dengan berbagai-bagai masaalah moral yang tidak boleh diterima oleh masyarakat Melayu.

Malah Muhyiddin sendiri dijangka akan menghadapi masaalah di Parlimen Pagoh dalam PRU 15 nanti dan Azmin pula dikhabarkan tidak akan bertanding di Gombak dan sedang mencari kawasan yang lebih selamat

Dalam PRU 14, mereka menolak calun UMNO kerana terlalu kecewa dengan UMNO ketika itu.

Berbeza dengan keadaan sekarang, sekiranya UMNO memberikan laluan kepada PPBM di kawasan yang menjadi milik UMNO sebelum ini, jentera pilihanraya UMNO TIDAK akan membantu calun PPBM, manakala pengundi Melayu pula sama ada tidak akan keluar undi atau akan memberikan undi rosak.

Yang akan mendapat menafaat, sudah tentulah calun Pakatan Harapan, bukan kerana berlakunya pertandingan 3 penjuru tetapi kerana menolak calun PPBM.

Perikatan Nasional juga tidak mempunyai pemimpin Cina dan India yang kuat auranya untuk mempengaruhi pengundi Cina dan India.

Barisan Nasional mempunyai beberapa pemimpin Cina dari MCA dan India dari MIC yang diyakini boleh mempengaruhi pengundi Cina dan India.

Dengan syarat MCA dan MIC mesti berkerja lebih keras mulai sekarang atau pun mereka berhadapan kemungkinan tiada wakil MCA dan MIC dalam Dewan Rakyat bagi penggal ke 15.

Pemimpin UMNO mesti kembalikan UMNO kepada akar umbi dan berhenti menjadikan parti UMNO sebagai hak eksklusif beberapa pemimpin tertentu.

Dengan strategi yang betul dan dokongan yang kuat dari akar umbi, In Sya Allah, panji-panji UMNO akan kembali megah dijulang di seluruh pelusuk negara.

0 comments:

fda

Archives