Saturday, February 11, 2017

Minda tak maju DAPster, Cap Bunga 9: Minyak/Jet tak dijual ikut kemampuan


Ahli Majlis Tertinggi dan ketua propagandis aka pakar ekonomi, Dato Abdul Kadir Jasin pernah berkompang kesian Tun Dr Mahathir dulu berlumba-lumba orang beri jet untuk digunakan, sekarang kena sewa.

Ya ke, anak dia ada jet peribadi. Dia sendiri ada company jet peribadi. Dulu tak ada pun berlumba tapi paksa beri dia guna jet peribadi. Ianya menyusahkan tuan punya yang perlu guna. Walaupun dia menyamar naik MAS, bila naik get peribadi, dia tak tunjuk dan media AKJ tahan laporan.

Yang ramai tidak tahu, MAS terpaksa beli jet peribadi yang diletakkan bawah satu anak syarikat untuk Mahathir guna. Anak syarikat rugi sebab Madey tak bayar sewa!!! 


Apa pun, tujuan posting adalah mengenai AKJ yang tulis harga minyak mahal berdasar kemampuan masih tinggi. Dalam blog dia sendiri ada komen kata;


Sue Segamat said... 
 
Hujah ini hanya akademik. Minyak didagang dalam US dollar dan bukan mengikut kemampuan sesuatu negara atau individu. Oleh itu, perbandingan ini tiidak realistik dan praktikal.

Hanya hujah politik untuk menyangkal fakta atas kehendak untuk menyangkal dan mengekalkan hujah populis yang tidak ada aplikasi polisi.
Kak Midah shopping ke NZ said...
..... But the point remains that government have done away with the policy of keeping salary and wages low to get investment from abroad, while government subsidise to keep cost of living low. Progress have brought about a higher standard of living, at least in the urban areas before it trickles down to the rural areas and finally to inland of sabah and sarawak.

It was not sustainable during the end of Mahathir era.....

Kamil Tajuddin said...
.... Tetapi peliknya Kadir Jasin tidak pula membuat perbandingan dengan negara lain seperti Thailand dan Indonesia di mana harga petrol mereka jauh lebih tinggi walaupun pendaptan per kapita nominalnya lebih rendah berbanding Malaysia.....

Nak tahu tengok analisa perbandingan kemampuan minyak Malaysia zaman Mahathir dan zaman sekarang.

http://snapshot2016.blogspot.com/2017/02/minyak-zaman-madey-lagi-tak-mampu-dari.html

Sepatutnya Kadir bandingkan dengan negara OPEC lain. Not so bad harga minyak kita dari segi kemampuan.

http://snapshot2016.blogspot.com/2017/02/kenapa-tak-banding-dengan-kemampuan.html
Sekali lagi, ahli perniagaan yang gagal dan pemegang sijil persekolahan Senior Cambridge tak kesampaian menganalisa ekonomi dan fakta sentiasa salah!

.



0 comments:

fda

Archives