Saturday, August 19, 2017

Shafie Apdal akan sertai PAN?


Entah kenapa pagi ada perkhabaran mengatakan Dato Shafie Apdal?

Harap bukan kekeliruan yang timbul tentang status baju oren SPRM.



Ada pula khabar berikut:

BEKAS MENTERI DAN NAIB PRESIDEN PARTI TEMPATAN DI SABAH DI TAHAN SPRM?

http://www.masterdedah.com/2017/08/gempar-bekas-menteri-dan-naib-presiden.html

Yang belum pasti kita tak tahu. Pastinya tiga kes air di Sabah masih ON...

#KES SKANDAL RASUAH JABATAN AIR NEGERI SABAH TIDAK PERNAH DITUTUP BILA DIDAKWA DI MAHKAMAH!

Memetik sebuah laporan berunsur fitnah daripada portal media sosial oh!media & milosuam.

Untuk makluman, Kes tersebut telah pun dituduh di mahkamah pada bulan Disember 2016 lalu. Pegawai, isteri dan Timbalan telah pun dituduh di bawah Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act (AMLATFAPUAA). Tertuduh juga telah gagal untuk membayar wang ikat jamin sebanyak RM10 juta & kini berada di penjara sementara menunggu perbicaraan yang akan bersambung semula pada bulan Mac 2017.

Dilampirkan link-link berkaitan untuk rujukan dan bacaan lanjut:

https://www.youtube.com/watch?v=31fvV5JpG_Y

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/bekas-pengarah-jans-sabah-isteri-dan-seorang-lagi-dituduh-seleweng-rm61-48-juta-127271

https://www.sayangsabah.com/rasuah-bekas-pengarah-jans-dan-dua-individu-dihadapkan-ke-mahkamah-sesyen/

http://www.hmetro.com.my/node/192538

http://www.bernama.com/bernama/v8/bm/newsindex.php?id=1315300

http://www.mstar.com.my/berita/berita-mahkamah/2016/12/29/wang-jaminan-12-juta/

Adalah perkara biasa SPRM atau mana-mana agensi memberi maklum balas kepada yang memberi laporan atau meminta penjelasan setakat info yang sesuai ketika itu. Tidak bermakna maklum balas diberi adalah satu jawapan yang konkrit memandangkan kes rasuah Jabatan Air Negeri Sabah telah didakwa di mahkamah berdasarkan kesalahan yang  didakwa di mahkamah terlebih dahulu.

Dalam kes Rasuah bekas Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Tekun Nasional, Datuk Abdul Rahim Hassan
pada 26 November 2016 didakwa pertama kali menyalahgunakan kuasa meluluskan permohonan pinjaman program perintis kepada syarikat milik menantunya.

Lihat http://www.mstar.com.my/berita/berita-mahkamah/2015/11/26/ceo-tekun-dituduh-rasuah/

Perbicaraan pertama dua pertuduhan dikenakan iatu pertuduhan pertama, Abdul Rahim, sebagai pegawai badan awam iaitu Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tekun Nasional, dituduh telah menggunakan jawatannya untuk mendapatkan suapan iaitu meluluskan permohonan pinjaman program perintis berjumlah RM100,000 kepada syarikat Dynamind Enterprise.

Abdul Rahim mempunyai kepentingan dengan Khairul Fadly Mahammad, pemilik syarikat Dynamind Enterprise, di mana beliau merupakan menantu tertuduh.

Mengikut pertuduhan kedua, Abdul Rahim dituduh meluluskan permohonan pinjaman program perintis RM100,000, juga kepada Dynamind Enterprise dengan mengetahui bahawa anak saudaranya, Khairiyah Khalid merupakan rakan kongsi dalam syarikat itu.

Tertuduh dituduh melakukan kedua-dua kesalahan di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 Akta yang sama.

Pada 8 Januari 2017 sekali lagi Abdul Rahim dibicarakan dengan pertuduhan lain di mahkamah iaitu atas dakwaan meminta suapan sebanyak RM36,000.
 Abd Rahim dipercayai menerima wang suapan itu sebagai dorongan mempercepatkan proses bayaran tuntutan sebuah syarikat pemungut hutang sebanyak RM360,009.08 pada 15 Januari 2015.

Sumber: http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/01/08/bekas-ceo-tekun-nasional-didakwa-esok-kerana-rasuah-rm36000/

Jadi apa hendak hairan dengan pertuduhan kali pertama Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah, isteri dan Timbalan Pengarah itu.  Ia perkara biasa bagi pertuduhan dengan  bukti sedia ada melalui Kata Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act (AMLATFAPUAA). ( Pengubahan Wang Haram).

Kes -kes lain yang memerlukan bukti lain masih  boleh diteruskan penyiasatan sehingga lengkap untuk pendakwaan semula bagi mengelakkan tuduhan kes rasuah Jabatan Air Negeri itu dianggap disenyap atau ditutup oleh SPRM. Ini bermakna dengan jaminan wang tertuduh mencecah lebih RM10 juta ( 12 juta suami isteri) kita boleh membayangkan betapa berat dan banyaknya pertuduhan kes yang berjalan dan bakal  berlaku.

Sudah -sudahlah. Budak cai pembangkang saja yang percaya surat cetakan komputer tiada tandatangan pegawai SPRM sebagai satu surat menutup kes! phui. malulah....

Inilah perangai pembangkang. Lambat tuduh dianggap lembap dan sengaja tutup kes. Dicepatkan satu dari pertuduhan kata kes lain rasuah ditutup pula. Mereka ingat nak tuduh orang rasuah semuda nampak wang di depan mata. Ia mesti dibuktikan transaksi diterima antara pemberi dan penerima rasuah.

Aduan Kes Rasuah Zuraida Kamaruddin MP Ampang pun SPRM jawab dalam emel sebagai sedang dalam tindakan! Apa kita akan harap aduan  dari Bulan Julai 2016 selesai pada Januari 2017? Baliklah rumah baca buku undang-undang tu.



1 comments:

  • Anonymous says:
    August 20, 2017 at 12:25:00 AM GMT+8

    Hoii bodoo.tu pengarah air Sabah sepupu bini Musa aman la bangang ...apa kena mengena dengan sapie apdal ...otak takdak ..blogger tahap jamal jamban .. kecik2 taknak mampus bila besor menketedarah dodak jaa ko ni saitannn

fda

Archives