Saturday, October 24, 2020

Muhyiddin Gunakan Darurat Untuk Terus Bertahan!!!

 

Petang semalam (23 Pktober 2020), Perdana Menteri, TS MUhyiddin Yassin, telah mengadap ke bawah DYMM SPB YDP Agong Ke XVi, Al Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al Mustafa Billah Shah ibni Al Marhum Sultan Ahmad Shah, di Istana Abdul Aziz, Kuantan, Pahang selepas mempengerusikam mesyuarat tergempar kabinet pada hari yang sama.

Turut sama didalam rombongan Muhyiddin ialah Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Jeneral TS Affendi Buang.

Muhyiddin dan rombongannya yang tiba di Istana Abdul Aziz pada pukul 4.40 petang, dilihat meninggalkan istana 3 jam kemudian.

Sumber memberitahu, tujuan Muhyiddin mengadap SPB YDP Agong adalah untuk mendapatkan perkenan baginda bagi mengisytiharkan darurat di seluruh negara.

Admin tidak mahu mengupas tentang darurat kerana pembaca boleh baca tulisan dan kupasan dari Profesor Dr Shamrahayu Aziz dan Isham Jalil.

Apa yang ingin admin kupas di sini ialah apakah puncanya yang mewnyebabkan kerajaan terpaksa membuat keputusan untuk mengisytiharkan darurat?

2 alasan utama yang Muhyiddin gunakan untuk meyakinkan SPB YDP Agong supaya baginda memperkenankan pengisytiharan darurat dilakukan.

Yang pertama ialah kerana keselamatan dan kesihatan rakyat terancam akibat peningkatan mendadak kes jangkitan baharu Covid-19 yang melanda negara dalam gelombang ketiga ini.

Yang kedua ialah keadaan politik semasa negara yang berada di dalam keadaan yang sangat tidak stabil dan membimbangkan.

Apa Punca Sebenar Negara Di Landa Gelombang Ketiga Covid-19


Malaysia sudah hampir berjaya mengawal dan memutuskan rantaian Covid-19, kalau dilihat dari data yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan, kes jangkitan baharu Covid-19 di Malaysia mula jatuh ke angka satu digit p[ada awal minggu kedua bulan June 2020 dan angka satu digit menjadi konsisten sehingga ke bulan Julai 2020.

Ekoran itu, kerajaan mula mengisytiharkan negara memasuki fasa baru PKP iaitu fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan atau PKPP.

Tetapi segala-galanya musnah bila berlaku pergolakan politik di Sabah yang membawa kepada Pilihanraya Negeri Sabah, sehingga menyebabkan bermula dari pertengahan Oktober 2020 sehingga ke hari ini, kes baharu jangkitan Covid-19 kembali mencatatkan 3 digit malah melepasi angka 500 jangkitan baharu setiap hari.

Apa dan siapakah sebenarnya yang menyebabkan keadaan politik di Sabah menjadi tidak stabil hingga membawa kepada PRN Sabah?

Perancang utama yang menjatuhkan kerajaan Warisan Sabah ialah PPBM.


Tentu kita masih ingat, Setiausaha Agung PPBM, 
Hamzah Zainudin, telah pergi ke Sabah sebelum keadaan politik di Sabah menjadi semakin tegang.

Campurtangan pemimpin PPBM di Putrajaya telah diakui dan didedahkan oleh pemerhati politik, Dr Awang Azman Awang Pawi, malah Shafie Apdal juga pernah mendedahkan perkara yang sama.

Tetapi perancangan Hamzah gagal bila Shafie memilih untuk membubarkan DUN Sabah, walau pun ketika itu Covid-19 sudah mula menulart dengan luas di Sabah.

Pembubaran DUN Sabah disokong sepenuhnya oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan.

Di dalam tempuh berkempen, maka berpusu-pusu penggiat politik dan pemimpin politik dari Semenanjung bertumpu ke bumi Sabah tanpa menghiraukan kes penularan Covid-19 yang semakin meningkat.

Akibatnya bukan sahaja rakyat Sabah terdedah kepada risiko jangkitan ketika tempoh berkempen dan hari mengundi, rakyat di Semenanjung juga menghadapi risiko yang sama bila penggiat politik dan pemimpin politik kembali ke Semenanjung.

Maka berlakulah apa yang telah berlaku pada hari ini, kes jangkitan baharu semakin tidak terkawal!!!

Punca Keadaan Politik Yang Tidak Stabil


Pergeseran antara UMNO dan PPBM bermula bila dalam ucapan Persidangan Tahunan PPBM, Muhyiddin secara jelas menyatakan hasrat beliau untuk 'hijacked' Muafakat Nasional yang telah diasaskan bersama oleh UMNO dan PAS.


Ketegangan antara UMNO dan PPBM semakin memuncak bila PPBM menunjukkan keangkuhan dalam PRN Sabah dengan beberapa kali cuba 
'memperbodohkan' UMNO.

Pemimpin Pakatan Harapan pantas mengambil kesempatan dari keadaan yang tegang ini.

Beberapa Ahli Parlimen UMNO yang kecewa dan marah dengan keangkuhan PPBM telah cuba dipengaruhi supaya menarik balik sokongan ke atas Perikatan Nasional.

Kemuncaknya bila Anwar mengumumkan sudah mempunyai bilangan sokongan Ahli Parlimen yang mencukupi untuk menjatuhkan Perikatan Nasional.

Tetapi usaha Anwar gagal; bila SPB YDP Agong 'menasihatkan' supaya ahli politik menumpukan perhatian kepada masalah Covid-19 yang semakin meruncing.

Keadaan menjadi semakin tegang bila Presiden UMNO mwengumumkan UMNO akan menilai semula sokongan terhadap Perikatan Nasional dan usaha untuk melakukan undi tidak percaya ke atas Muhyiddin mula digerakkan oleh Dr Mahathir dan Ku Li.

Bila mendapat respon yang negatif dari Yang Di Pertua Dewan Rakyat, maka ada gerakan yang akan cuba membantah Bajet 2021 Kerajaan Perikatan Nasional yang dijangka akan dibentangkan pada awal November ini.

Sekiranya Perikatan Nasional gagal mendapat majoriti undian menyokong bajer mereka, maka Muhyiddin tidak ada pilihan lain kecuali mengadap SPB YDP Agong dan mempersembahkan kepada baginda sama ada surat perletakan jawatan atau memohon supaya baginda membubarkan parlimen.

Sebelum perkara itu berlakui, Muhyiddin bertindak awal dengan memohon perkenan baginda supaya diisytiharkan darurat seluruh negara.

Apabila darurat diisytiharkan, maka parlimen akan digantung, jadi tidak akan ada undi tidak percaya dan tidak akan ada pembentangan Bajet 2021 oleh Perikatan Nasional.


Kalau ugama pun sanggup Muhyiddin gunakan untuk mendapat sokongan rakyat bagi memastikan dirinya beerkuasa, apalah sangat dengan pengisytiharan darurat.

Jadi, fikir-fikirkanlah, siapa Muhyiddin sebenarnya!!!

0 comments:

fda

Archives