Thursday, May 26, 2016

Jika PAS dan PAN tanding juga di Sg Besar, bantuan Azmin pada siapa?


Itu satu persoalan yang perlu difikirkan oleh pembangkang dan perlu juga jawapan segera.

Hati Azmin masih terbuka pada PAS. Dia berhutang budi dengan PAS kerana PAS yang sokong kenaikkannya jadi MB. Azmin tidak percaya habis pada DAP dan Kak Wan kerana mereeka tolak habis PAS.

Tanpa PAS, Azmin lihat PKR hilang upaya in numbers and machinery. PAS boleh diperguna untuk mengisi kekurangan PKR.

Maka itu yang dia bertegas mahu PAS kekal sebagai exco kerajaan negeri dan riuan ahli dan pemimpin akar umbi PAS adalah dalam senarai gaji dari kerajaan Selangor.

Biasalah ada ahli PKR bengkak dengan Azmin. Boleh baca di Snapshot2016 http://snapshot2016.blogspot.my/2016/05/ada-tuntut-azmin-dipecat-tapi-boleh-ke.html.

DAP istiqamah tak mahu apaapa dengan PAS.

Masaalahnya sekarang, PKR hanya akan tanding jika bleh menang di Sg Besar. Untuk menang, kena satu lawan satu. Nampak gayanya jika PAS masih berdegil dan nampaknya gitu, Amanah akan tanding.

Peluang Amanah ada. Ambik sikit undi dari pengundi PAS. Sikit dari ahli UMNO yang tidak puashati. DAP dapatkan undi cina.

Oleh kerana Amanah dalam PH, maka wajibnya atas Azmin bantu. Namun begitu PAS adalah sebahagian dari kerajaan Selangor dia kenalah bantu. Sekurangkurangnya tanda terima kasih.

Mana kecenderungan hati Azmin yang dah terlalu lama tidak booleh buat keputusan untuk pilih antara PAS atau PAN? Jika mahu tolong dua-dua dia boleh dilihat sebagai sebahagian PKR untuk bantu PAN. Duit boleh salur ke PAS.

Entahlah ... rasanya Azmin akan cuba ambilalih PKR. Jika kalah jadi  macam orang-orang PAN untuk keluar PKR dan sertai PAS, Ikatan dan pro Tun. 



fda

Archives