Wednesday, August 19, 2020

Pembangkang Membuat Kesilapan Besar Kerana Menolak Usul RUU Perbekalan Tambahan 2020 Yang Bertujuan Membantu Rakyat


Gempar di Dewan Rakyat semalam Isnin 17 Ogos 2020 apabila kesemua Ahli Parlimen Pembangkang Pakatan Harapan yang hadir undi menolak bantuan kebajikan kepada rakyat bagi menghadapi pandemik Covid-19.

Kegagalan Perikatan Nasional untuk mendapatkan sokongan majoriti 2/3 dari 222 kerusi di Dewan Rakyat terhadap Rang Undang-Undang Penguntukan Semula Peruntukan Perbekalan 2020, telah menimbulkan ancaman serius dan semasa bukan sahaja terhadap kelangsungan jangka hayat Kerajaan Perikatan Nasional, malah impak yang lebih besar lagi ialah ke atas survivor kehidupan seharian rakyat Malaysia dan pelan pemulihan ekonomi negara yang terjejas teruk akibak pandemik Covid-19.

Apa itu RUU Perbekalan Tambahan 2020?

Perbekalan Tambahan 2020 adalah peruntukan tambahan yang telah diluluskan dalam Bajet 2020 yang difikirkan perlu, yang dimohon oleh Kerajaan Persekutuan bagi menampung perbelanjaan tambahan seperti yang dicadangkan oleh Kerajaan Persekutuan melalui kementerian yang memerlukan.

Mengapa perlu diminta bajet tambahan?

Bukan sahaja negara kita, malah seluruh dunia dilanda bencana wabak Covid-19 yang menyebabkan WHO mengisytiharkannya sebagai wabak pandemik.

Virus Covid-19 mula dikesan di Malaysia pada akhir tahun 2019, sekitar bulan November dan Disember 2019.

Ianya menjadi semakin serius ekoran sikap tidak ambil peduli Pakatan Harapan yang memandang remeh ancaman Covid-19, sehinggalah Kerajaan Pakatan Hafapan tumbang pada akhir Februari 2020, barulah langkah yang lebih tegas dan serius diambil oleh Kerajaan Perikatan Nasional yang memerintah sekarang.

Antaranya langkah yang diambil oleh Kerajaan Perikatan Nasional ialah menutup pintu masuk negara, menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang akhirnya kini mula ditarik balik secara berperingkat.

Apa kesannya kalau RUU Perbekalan Tambahan 2020 tidak diluluskan?

Sepanjang tempoh pintu masuk dan keluar negara ditutup dan tempoh PKP, aktiviti ekonomi rakyat dan negara hampir lumpuh sepenuhnya.

Ramai yang hilang punca pendapatan, syarikat-syarikat khusus IKS banyak yang terpaksa gulung tikar dan ini menyebabkan ramai yang hilang pekerjaan.

Sekarang negara berada di fasa pemulihan dan aktiviti ekonomi rakyat dan negara mula aktif kembali, tetapi rakyat dan syarikat-syarikat memerlukan bantuan kerajaan untuk terus bertahan setelah terjejas teruk sepanjang tempoh PKP.

Sebab itulah melalui kementerian tertentu, kerajaan perlukan tambahan dana untuk membantu rakyat.

Tetapi sikap ahli politik pembangkang, sama ada dari blok Pakatan Harapan yang diketuai oleh Anwar Ibrahin, mahu pun dari dari blok bebas yang diketuai oleh mantan Perdana Menteri, Dr Mahathir, amat mengecewakan dan sangat-sangat memalukan.

106 orang Ahli-ahli Parlimen Pakatan Harapan mengundi TIDAK BERSETUJU bagi meluluskan Rang Undang-Undang Penguntukan Semula Peruntukan Perbekalan 2020.

111 orang Ahli-ahli Parlimen dari UMNO, PAS, PPBM, GPS, MCA, Sabah telah menyokong Rang Undang Undang tersebut.

Ia bermakna Pakatan Harapan TIDAK SETUJU kerajaan Perikatan Nasional memperuntukkan sejumlah wang bagi membantu rakyat Malaysia yang terkesan gara-gara wabak Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). 

Ia juga bermakna cadangan dan gesaan Guan Eng, DAP atau Pakatan Harapan agar kerajaan memanjangkan tempoh moratorium bank hanyalah bersifat retorik semata-mata. 

Terbukti, sekiranya kerajaan Pakatan Harapan tidak tumbang pada 24 Februari 2020 lalu, rakyat pasti akan menderita apabila pandemik Covid-19 melanda negara.

Jika selama 22 bulan mentadbir, mereka menggesa rakyat supaya mengikat perut dan usah harapkan bantuan kerajaan, pada kali ini mereka benar-benar mahu menyeksa rakyat demi untuk kepentingan politik mereka.


Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim pasti tahu kesannya kepada negara dan rakyat sekiranya RUU Perbekalan Tambahan 2020 tidak diluluskan.

Segala bantuan yang telah kerajaan umumkan tetapi masih belum diberikan kepada golongan sasaran, akan dibatalkan serta merta kerana kerajaan tidak mempunyai dana.

Siapa yang akan teruk terjejas?

Golongan B40, golongan M40, syarikat IKS dan tidak terkecuali syarikat besar!!!

Apa akan berlaku kepada rakyat dan negara ini nanti?

Negara akan berada dalam darurat ekonomi kerana syarikat-syarikat akan gulung tikar dan kadar pengangguran akan meningkat tinggi, kadar jenayah akan melambung tinggi kerana rakyat tidak mempunyai pendapatan untuk menyara keluarga mereka.

Apakah ini yang Pakatan Harapan mahukan???

Malah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, masih boleh berbangga dan MEMPOLITIKKAN ISU kerajaan mendapat majoriti tipis dalam undi belah bagi Usul Perbekalan Tambahan 2020!!!

Berpolitiklah secara matang dan jangan sekali-kali memperjudikan negara dan rakyat semata-mata demi kepentingan politik!!!

Sesungguhnya Pakatan Harapan dan blok Bebas yang diketuai oleh Dr Mahathir telah melakukan kesilapan yang cukup besar, merkalah ahli politik yang PALING BANGSAT dalam sejarah politik dunia!!!

Jika kita tak sedar lagi tak tahu lah.

0 comments:

fda

Archives