Sunday, April 11, 2021

Mengapa Twitter MOT Serang Presiden RUM?


KTMB Lubuk Duit Untuk Siapa?

Isu kepincangan Pengurusan KTMB yang telah didedahkan oleh Kesatuan Kakitangan Keretapi Tanah Melayu (Railway Union Malaysia -RUM) yang telah cuba di nafikan oleh KSU MOT, bukanlah isu yang kecil!!!

Ianya melibatkan projek yang bernilai bukan hanya jutaan ringgit tetapi ianya melibatkan projek yang bernilai berbilion ringgit!!!

Siapa atau pihak mana lagi yang lebih berkredibiliti bersuara tentang KTMB selain dari kakitangan mereka sendiri? 

Mereka mempunyai sebab dan alasan yang cukup kukuh untuk bersuara sebab ini melibatkan periuk nasi mereka!!!


Dan kalau benar pendedahan itu palsu, kenapa lapuran polis tidak dibuat supaya rakyat tahu kebenarannya? 

Kenapa ada tangan tangan ghaib cuba mengugut pula Presiden mereka? 

Beliau bercakap bagi pihak persatuan dan persatuan itu mewakili suara kakitangan KTMB.

Mana ada hak nak tutup media rasmi mereka dari segi undang undang?

Baca di sini :


Itu bezanya pengurusan keretapi di bawah Dr Mahathir, di bawah DS Najib kemudian kembali kepada Dr Mahathir dan kini Mahiaddin.

Zaman Dr Mahathir tak payah ceritalah. 

Zaman gelap KTMB. 

Bila DS Najib giat memodenkan KTMB, macam macam fitnah dibuat keatas beliau. 

Datang zaman Dr Mahathir semula, habis semua projek ditangguh dan dibatalkan sampai beribu ribu hilang pekerjaan, ekonomi merosot dan pelabur hilang keyakinan.

Sampai zaman Mahiaddin pula bukan saja kena sapu taik Dr Mahathir bayar gantirugi ratus ratus juta sana sini, tapi terpaksa buat 'direct nego' beli gerabak yang tak menepati spesifikasi yang sepatutnya. 

Ini bukan setakat masaalah jangka pendek tapi juga masaalah jangka panjang yang akan mengoyakkan kos penyelenggaraan KTMB.


Soalnya siapa yang melindungi KSU MOT? 

Khabarnya ada tangan yang lebih besar dari tangan Mahiaddin?

Cepat cepatlah kita pecat kerajaan ni dan minta Dato Sri Najib bantu memperbetulkan dan membersihkan semula KTMB sebelum terlambat!!!

Satu lagi persoalan ialah mengapa projek KTMB yang bernilai RM456 juta yang dilakukan secara rundingan terus mesti dilaksanakan secara terburu-buru?

Apa keperluan yang mendesak untuk menyegerakan pengurniaan projek tersebut?




Kenyataan media MOT pada 7 April 2021 untuk sangkal tuduhan blog Sabahkini2 yang bertajuk 'Dulu di MOTAC Disiasat SPRM, Kini Di MOT, KSU Buat Runding Terus KTMB Untuk Kroni?'

Baca di sini :


Antara yang menjadi isu ialah :

- Iklan tender bagi Perolehan 10 Set (6 Car) Electric Train Set (ETS) Baharu dipamer pada 23 Jan 2020. 

Selepas tutup tempoh tender, hanya 3 petender yang mengemukakan cadangan dan Laporan Penilaian Tender telah dibentangkan kepada Lembaga Perolehan pada 23 Jun 2020.

Menurut kenyataan MOT, kesemua petender tidak mencapai markah lulus bagi penilaian kewangan dan teknikal, kerana tidak mencapai kriteria-kriteria yang ditetapkan di dalam dokumen tender.

Oleh itu MOT menyatakan, kerajaan mencadangkan proses secara rundingan terus kerana tiada petender yang lulus.

Proses tender semula akan mengambil masa, dan kesukaran mendapat syarikat yang berdaftar di bawah kategori pembuatan tren.

Persoalannya :

1.Tender dibuka di zaman kerajaan PH dan dalam tempoh lebih kurang 5 bulan di mana diganti dengan kerajaan PN, tender telah ditutup dengan hanya 3 syarikat buat bidaan.

2. Projek ratusan juta, hanya ambil masa 5 bulan untuk buat keputusan. 

Mengapa terburu-buru? 

Apakah ini kaedah terbaik dan telus kementerian?

Tanpa cadangan kementerian, apakah MOF bersetuju dianugerahkan secara rundingan terus? 

Kementerian mana lebih pakar dalam hal ehwal keretapi, MOT atau MOF?

3. MOT - "Proses tender semula akan mengambil masa, dan kesukaran mendapat syarikat yang berdaftar di bawah kategori pembuatan tren."

Persoalannya sekali lagi, mengapa perlu terburu-buru untuk rundingan terus?

4. Sepatutnya jika masuk tender hanya 3 syarikat, kebiasaannya kerajaan membuat tender semula sehingga lebih banyak syarikat menyertainya bagi mendapat keputusan terbaik melainkan beberapa kali tiada respon atau beberapa kali tiada syarikat yang layak. 

Jika 3 syarikat saja, maka ia tidak boleh dinilai dengan keputusan yang terbaik.

Perlu retender.

Alasan tempoh masa adalah sangat dangkal.

Persoalannya lagi dan lagi, mengapa terburu-buru?

5. Kemusykilannya, mengapa terburu-buru atau telah ada pilihan terpilih di pihak MOT di mana di antara 3 syarikat yang membuat bidaan, adalah syarikat yang sama tetapi dengan nama syarikat yang lain?

6. Di waktu kerajaan PN bergelumang dengan hutang yang bertambah-tambah, rakyat sedang mengalami keperitan hidup, apa perlu projek menggantikan keretapi ini diteruskan? 

Apakah tujuan sebenar kerajaan PN meluluskan rundingan terus projek ratusan juta ini?

7. Pihak MOT berhak membuat laporan polis ke atas Sabahkini2 dan pihak SPRM berhak menyiasat rundingan terus MOT yang terburu-buru ini juga.





Kredit :

0 comments:

fda

Archives