Saturday, October 31, 2020

Keputusan Mesyuarat MT UMNO Menjawab Tuduhan UMNO Gila Kuasa


Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO pada 29 Oktober 2020 yang lepas mendapat perhatian dan kecaman dari pelbagai pihak.

Ketika negara sedang dilanda gelombang ketiga Covid-19, UMNO dituduh sebagai parti politik yang tidak sensitif dengan masalah semasa rakyat dan negara.

Pemimpin-pemimpin UMNO dituduh sebagai tamak dan gila kuasa kerana fokus adalah untu mesyuarat yang diadakan pada malam itu adalah untuk membincangkan siapakah yang akan dinamakan oleh UMNO sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Laman blog ini ada mengingatkan pemimpin-pemimpin UMNO supaya tidak terperangkap dengan agenda Muhyiddin dan PPBM.

Di sebalik permintaan yang merupakan tawaran dari Muhyiddin dan PPBM, sebenarnya tersembunyi racun yang akan menghancurkan UMNO.

Sebelum mesyuarat MT UMNO bermula lagi, berbagai kecaman telah ditujukan kepada UMNO dan sudah pasti musuh-musuh UMNO yang berada di luar dan di dalam UMNO berharap supaya selepas mesyuarat MT UMNO, Presiden UMNO akan mengumumkan siapakah yang UMNO calunkan sebagai Timbalan Perdana Menteri, bertepatan dengan skrip yang telah mereka rancang.

Namun UMNO telah membuktikan sebaliknya.

Kenyataan media yang dikeluarkan oleh Presiden UMNO langsung tidak menyebut siapakah yang akan UMNO calunkan sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Malah dilapurkan, isu tersebut langsung tidak dibincangkan di dalam mesyuarat MT UMNO pada malam itu.



UMNO secara tegas menyatakan iltizam untuk menjunjung titah perintah SPB YDP Agong supaya ahli politik mengenepikan perbalalahan politik buat sementara waktu dan bersama-sama berganding bahu untuk menangani masalah Covid-19 yang semakin membimbangkan.

Berikut kenyataan media yang dikeluarkan oleh Presiden UMNO :

Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO telah mengambil keputusan:

1. UMNO terus kekal fokus dan konsisten dengan kenyataan yang sudah berkali-kali dikeluarkan tentang peri pentingnya gencatan politik dan Rekonsiliasi Nasional demi mendepani wabak Covid-19, menjaga kebajikan rakyat, keamanan negara dan kestabilan politik.

2. UMNO juga ingin mengulangi dengan jelas sekali lagi bahawa kami menjunjung titah KDYMM Seri Paduka Baginda yang Di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu untuk terus memastikan pentadbiran negara diurus dengan baik berpandukan keluhuran undang-undang dan menghormati semangat yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara dan tidak membawa negara ke dalam darurat sebagaimana yang telah dicadangkan oleh pihak kerajaan.

3. UMNO memperhalusi pelbagai pandangan dan harapan rakyat mengenai Belanjawan 2021 untuk diangkat kepada kerajaan termasuklah isu perlanjutan tempoh moratorium, bantuan sara hidup kepada rakyat yang hilang punca pendapatan akibat Covid-19, bantuan kepada belia yang menganggur, bayaran khas kepada barisan hadapan (frontliners) dan beberapa inisiatif untuk meningkatkan pengembangan ekonomi negara. Lantaran itu, UMNO akan memastikan Belanjawan 2021 yang bermanfaat untuk rakyat dapat diluluskan.

4. Maka sebarang tindakan mana-mana pihak yang mempersoalkan keputusan UMNO dalam mendokong titah KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu adalah tidak bertanggungjawab dan amat dikesali. Sekiranya pendirian UMNO dalam perkara ini masih dipersoalkan, UMNO tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas demi untuk menjaga kedaulatan Raja-raja dan kepentingan rakyat.

5. UMNO adalah sebuah parti yang dasar-dasarnya sentiasa memberikan keutamaan kepada agenda rakyat. Maka, semua anggota Kabinet yang mewakili UMNO terus kekal dalam Kerajaan dan beriltizam untuk terus menjaga kebajikan rakyat dan mempertahankan maruah parti.

6. UMNO memutuskan agar mandat rakyat dikembalikan bagi mewujudkan kerajaan yang stabil dengan mengadakan Pilihan Raya Umum setelah Pandemik Covid-19 dapat dikawal dan berada di peringkat minimum.

AHMAD ZAHID HAMIDI

29 Oktober 2020


UMNO mengulangi pengisytiharan 'GENCATAN POLITIK', namun mendesak supaya Muhyiddin membubarkan parlimen sebaik sahaja keadaan Covid-19 terkawal atau berada di tahap jangkitan yang paling minimum.

Boleh kita fahami, tujuan UMNO mendesak supaya diadakan PRU 15 secepat mungkin selepas masalah Covid-19 dapat dikawal adalah untuk mewujudkan kestabilan politik atau mengakhiri ketidaktentuan politik negara sejak Februari lepas.


Tahniah dan terima kasih kepada pemimpin-pemimpin UMNO kerana sanggup mengenepikan kepentingan politik dan mendahulukan kepentingan rakyat dan negara.


Nampaknya '2nd plan' Azmin, Hamzah dan Muhyiddin dari PPBM untuk memburukkan UMNO sudah gagal, apakah akan ada '3rd plan' dari mereka?

0 comments:

fda

Archives