Sunday, April 12, 2020

Petugas Kena Baling Dengan Air Kencing Oleh Warga Asing, Kerajaan Mesti Bertegas!!!


Semalam portal ini menyiarkan kebiadapan segelintir rakyat Malaysia yang balik dari luar negara terhadap 'frontliners' (BACA DI SINI).

Terkini, terbongkar pula berita sikap biadap warga asing terhadap 'frontliners' yang mengawal keadaan di bangunan Selangor Mansion, Masjid India, yang telah diisytiharkan sebagai kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Di Perketatkan atau PKPD/EMCO (BACA DI SINI).


Selangor Mansion adalah kawasan ke empat yang dikenakan arahan PKPD oleh Majlis Keselamatam Negara atau MKN.

97% dari penghuni Selangor Mansion terdiri dari warga asing yang menetap di Malaysia (BACA DI SINI).

Kebanyakan dari warga asing tersebut berasal dari Myanmar (Rohingya), India dan Pakistan.


Sepanjang tempoh PKPD selama 14 hari, mereka akan diberikan makanan tengahari dan malam secara percuma dan ianya ditaja oleh rakyat Malaysia (BACA DI SINI).

Manakala keperluan asas yang lain seperti perubatan akan ditanggung oleh Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kesihatan.


Sedangkan kedutaan negara asal mereka dilihat sibuk melayani karenah birokrasi dengan memberikan alasan masih menunggu maklumat rasmi mengenai jumlah rakyat mereka dari Kementerian Kesihatan (BACA DI SINI).

Secara logiknya, rakyat Malaysia yang menanggung makan dan minum penghuni Selangor Mansion tidak pernah tahu berapa bilangan tepat penghuni Selangor Mansion.

Ini adalah misi kemanusiaan, hantarkan dulu bantuan san segala karenah birokrasi boleh diuruskan kemudian.

Kebajikan rakyat asing di negara ini, bukanlah tanggungjawab Kerajaan Malaysia tetapi ianya merupakan tanggungjawab kerajaan negara asal warga asing tersebut.

Dalam perkara ini, Kerajaan Malaysia dilihat terlalu berlembut.

Yang menimbulkan kemarahan sebahagian besar rakyat Malaysia ialah apabila 'frontliners' bertugas yang terdiri dari polis dan tentera bukan sahaja dibaling dengan sempah dan objek keras, malah dengan air kencing!!!

Kerajaan Malaysia perlu bersikap lebih tegas kepada kedutaan dan juga warga asing tersebut.

Kepada kedutaan asing, berikan kata dua, bersama-sama membantu atau PKPD akan tetap diteruskan dan rakyat mereka akan dibiarkan mati kebuluran.

Kepada warga asing yang biadap itu, tangkap dan dakwa mereka serta kenakan hukuman yang paling berat kerana mengganggu penjawat awam dari melaksanakan tugas.

Berikan kuasa yang lebih besar kepada 'frontliners', kalau perlu, berikan mereka kebenaran untuk menggunakan kekerasan untuk menangani sikap biadap warga asing tersebut.

Kita tidak boleh menggunakan pendekatan berhemah terhadap warga asing yang kurang ajar!!!

0 comments:

fda

Archives