Friday, January 31, 2020

Gong Xi Fa Chai, Sekali Lagi Vincent Tan Dapat Ang Pow Dari Dr. Mahathir, Big Money Woooo...


KONSORTIUM Naza Group of Cos-Berjaya Corp Bhd telah mendapatkan kontrak konsesi armada multimillion dari kerajaan, lapor The Malaysian Reserve yang memetik dua sumber (BACA DI SINI).

Syarikat terpilih, yang akan menyediakan kenderaan dan pengurusan kenderaan kepada kerajaan.

Persaingan untuk kontrak armada yang lumayan telah menjadi sengit dalam beberapa bulan terakhir dengan sekurang-kurangnya empat pihak besar yang membida untuk projek itu. 

Mereka adalah Spanco, Konsortium Naza-Berjaya, DRB-Hicom Bhd dan Sime Darby Bhd.



Konsesi Spanco tidak akan diperbaharui. 

Naza-Berjaya akan mengambil alih dari syarikat itu. 

Kerajaan dijangka membuat pengumuman pada bulan ini, "kata sumber dengan pengetahuan perkara itu kepada The Malaysian Reserve (TMR) tetapi meminta untuk tidak dinamakan sebagai perbincangan itu sulit".

Sumber itu berkata, Spanco akan terus memberi perkhidmatan kepada semua aset di bawah perjanjian konsesi mereka dan perubahan itu tidak dijangka memberi kesan besar kepada syarikat itu.

Sumber lain berkata Spanco dijangka terus memberi perkhidmatan aset semasa sehingga Jun atau Julai tahun depan sebelum syarikat yang baru dilantik mengambil alih konsesi.



Dalam dokumen yang dilihat sebelum ini oleh TMR, Putrajaya berusaha antara 1,600 dan 2,730 kenderaan untuk enam tahun akan datang, termasuk Proton X70, Persona dan Saga, serta Honda Accord dan Toyota Vellfire.

Tetapi kenderaan yang disenaraikan tidak termasuk dalam senarai konsortium kenderaan Naza-Berjaya. 

Kedua-dua Naza dan Berjaya mempunyai bekalan kenderaan mereka.

Dilaporkan bahawa konsesi 15 tahun akan melibatkan 12,500 kenderaan dengan anggaran nilai RM300 juta setiap tahun bermula selepas tahun kelima.

Ini menjadikan nilai konsesi yang dianugerahkan kepada konsortium antara Vincent Tan, kroni Dr. Mahathir, dan Naza ialah RM4.5 bilion!!!

Kita semua tahu apa hubungan Naza Group dengan nenek kebayan yang terkenal dengan dialog "WHY, WHY", satu ketika dulu.

Persoalannya ialah kebanyakan kereta yang akan dibekalkan dan dibuat penyelenggaraan ialah Proton, mengapakah DRB-Hicom tidak diberikan konsesi itu?

Apakah kepakaran yang Berjaya ada dalam teknologi automobil untuk melayakkan Berjaya diberikan konsesi tersebut?

Manakala Naza pula mempunyai rekod yang buruk dalam membekal dan menyelenggara kenderaan rasmi yang digunakan oleh jabatan kerajaan.

Kebanyakan van Kia Pregio yang dibekalkan tersadai dan kos penyelenggaraannya pula sangat tinggi!!!


Kontrak konsesi armada bukanlah anugerah terakhir yang akan diberikan kepada kroni Dr. Mahathir, ada banyak lagi kroni Dr. Mahathir sedang menunggu habuan mereka!!!

0 comments:

fda

Archives