Sunday, May 29, 2016

Janganlah orang UMNO buang masa berpolemik benda tak membantu calun


Kadang-kadang orang UMNO suka berpolemik benda yang tak munafaat dan tak bantu calun. Takkanlah sampai kita tak tahuu hukum dan tiada cara untuk hadapi. Tambah lagi pemahaman hukum ni janganlah terlalu jumud.


Apa nak jadi balu yang dihukumkan berkabung sampai tak boleh pergi kerja, tak boleh ke pasar untuk beli makanan dan tak bleh hantar anak ke sekolah. Asyik di rumah bersedih dan tidak jalankah tanggungjawab?


Sekarang isteri nak kerja untuk sambung tanggungjawab arwah suami kepada rakyar dan kerajaan. Isteri juga perlu teruskan bela dan hidupkan anak jadi orang. Ada mufti kata berkabung bukan makna tak bleh keluar rumah.


Hujah cucu tok selampit menarik ... http://khairulryezal.blogspot.my/2016/05/menjawab-persoalan-dalam-eddah-dan-soal.html


Namun kita faham realiti kejumudan sesetengah pihak dalam masyarakat. Perlu  juga dihindarkan fitnah dan tanggapan salah mulut macam cibai yang suka timbulkan isu yang tak perlu dijadikan isu hingga merosakkan calun.

Maka Datok Dr Puad Zarkashi ada beri kenyataan:

HUKUM TETAP HUKUM. TIDAK PERLU DIPOLIMIKKAN. SOALNYA SEKARANG IALAH CARA BERKEMPEN

Mohd Puad Zarkashi
MT UMNO

Kenapa kita cepat menghukum? Apakah Datin Mastura Yazid calon BN di PRK Kuala Kangsar sudah melanggar hukum? Sedangkan Datin Mastura Yazid sendiri memohon agar pengundi di Kuala Kangsar dapat memahami tempoh edah 4 bulan 10 hari yang kini perlu dijalaninya. Beliau berkata demikian melalui satu video yang dimuat naik di laman Facebook setelah diumumkan sebagai calon. 

Katanya....... "Tuntutan  syarak ini wajib saya patuhi. Sehubungan itu saya mengharapkan kefahaman seluruh jentera parti khususnya di peringkat cawangan dan pusat daerah mengundi akan kedudukan saya ini," katanya di dalam video berkenaan.

Maksudnya tidak ada siapa termasuk Datin Mastura mahu mengabaikan soal hukum. Ini dibuktikan apabila dia tidak hadir semasa majlis pengumuman calon. Ucapannya disiarkan melalui tayangan screen besar.

Maka isunya di sini ialah cara berkempen. Oleh kerana, ini adalah zaman hyper connectivity maka tidak ada masalah untuk Datin Mastura menjalankan aktiviti kempennya. Apatah lagi di dalam suasana bulan Ramadhan.

Apakah boleh menang? Di Malaysia sudah ada beberapa orang yang menang pilihanraya walapun dalam tahanan ISA seperti bekas pemimpin Makkal Sakthi En Wytermoorthy. Mereka langsung tidak boleh keluar berkempen dan ketika itu media sosial belum sehebat sekarang.

Sekurang kurangnya untuk Datin Mastura, orang ramai masih boleh berkunjung dan menziarahi beliau. Insyaallah Datin Mastura menang cemerlang di PRK Kuala Kangsar ini.

------------------

Teknologi kan ada ...


Berkeyakinan bila dengar Datin Mastura bercakap ...

Takpalah kempen bulan puasa kita buat dengan beramal ibadat di masjid.


Terima kasih PAS kerana tidak polemikkan benda kecil begini. Ramai juga terkejut mereka letak calun wanita yang sudah banyak kali kalah. Yang diharap adalah Ramli yang pernah tanding situ. Pengikut PAS juga perlu wala' dan berbaik sangka terhadap kepimpinan.

Orang UMNO ni bila nak sebegitu. Suka benar kelahi dan polemik ... kempen perlu banyak kerja Ambillah peranan untuk bantu. Takdelah nak buang masa dan karen.

Penjelasan mengenai pilihan Mastura : http://snapshot2016.blogspot.my/2016/05/sebab-balu-wan-khairil-jadi-calun.html
fda

Archives