Thursday, November 19, 2020

Talkin Untuk Perikatan Nasional Akan Di Bacakan Pada 25 Disember 2020


25 November ini, Bajet 2021 yang telah dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Senator Tengku Zafrul dijangka akan diundi buat kali pertama di Parlimen.

Adakah tarikh 25 November 2020 akan menjadi mimpi ngeri buat Muhyiddin dan barisan kebinet beliau di dalam Perikatan Nasional?

Adakah tarikh 25 November 2020 ini akan menjadi hari berkuburnya Kerajaan Perikatan Nasional dan mencatatkan sejarah dalam dunia politik negara sebagai kerajaan yang hanya mempunyai jangkahayat hanya selama 9 bulan sahaja?

Kalau sebelum ini Pakatan Harapan memegang rekod dengan menjadi kerajaan hanya selama 22 bulan, nampaknya rekod itu akan dapat dipecahkan oleh Perikatan Nasional dengan hanya berkuasa selama 9 bulan sahaja.

Kalau mengikut perkembangan semasa dan melalui kenyataan-kenyataan beberapa pemimpin politik, berkemungkinan besar mimpi ngeri Perikatan Nasional akan menjadi kenyataan.


Pengerusi BNBBC, DS Najib, secara tegas telah menyatakan sokongan Ahli PArlimen kepada Bajet 2021 adalah sokongan bersyarat.

Apakah syarat yang dikenakan oleh Ahli Parlimen Barisan Nasional untuk menyokong Bajet 2021?

Pertama, Perikatan Nasional mesti meluluskan permintaan untuk pencarum KWSP mengeluarkan secara 'one off' dari Akaun 1 mereka sebanyak RM10,000.

Kedua, Perikatan Nasional mesti meluluskan pemberian moratorium pinjaman bank secara automatik kepada peminjam untuk tempuh 6 bulan mulai dari bulan Januari 2021.

Mengapa Basrisan Nasional mengenakan syarat?

Sebenarnya itulah kehendak rakyat dan bukannya kerana Barisan Nasional mahu menjadi popular tetapi memang itulah tugas wakil rakyat yang sudah lama dilupakan oleh kebanyakan Ahli Parlimen, membawa suara rakyat dan membantu rakyat ketika dalam kesusahan seperti yang sedang rakyat hadapi sekarang ini.

Apakah syarat Barisan Nasional ini akan membebankan kerajaan atau akan menambah jumlah defisit perbelanjaan kerajaan dalam Bajet 2021?

Tidak, kerana yang akan dikeluarkan adalah duit simpanan pencarum dan bukannya dari dana kerajaan dan moratorium yang diminta pula tidak akan menghapuskan hutang peminjam kepada bank tetapi cuma akan menangguhkan pungutan hutang.

Apakah bank akan terbeban dengan moratorium yang diminta?

Ya, tetapi kesannya sangat sedikit.

Dalam keadaan dunia menghadapi pandemik Covid-19, dalam keadaan ratusan ribu rakyat kehilangan punca pendapatan, walau pun diakui keuntungan pihak bank merosot namun pihak bank masih lagi mampu menjana keuntungan berbilion ringgit.

Tetapi ramai di kalangan rakyat yang bukan sahaja kehilangan perkerjaan, malah ada yang kereta dan rumah mereka sudah ditarik kerana gagal membayar balik pinjaman.

Kalau pihak bank mengeluh tentang penurunan keuntungan mereka tetapi rakyat kini sedang mengeluh untuk meneruskan kehidupan seharian mereka.

Jadi, 2 syarat berkenaan bukanlah syarat dari DS Najib dan Ahli Parlimen Barisan Nasional sahaja tetapi 2 syarat berkenaan adalah suara rakyat!!!

Tanpa sokongan dari Ahli Parlimen Barisan Nasional atau mungkin sebahagian sahaja dari Ahli Parlimen Barisan Nasional, Bajet 2021 pasti tidak akan lulus.


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, menyatakan dalam perbahasan beliau bahawa Pakatan Harapan hanya akan menyokong Bajet 2021 sekiranya bajet tersebut lebih fokus kepada bajet Covid-19.

Pakatan Harapan merasakan melalui bajet yang telah dibentangkan oleh Senator Tengku Zafrul menunjukkan kerajaan tidak berapa serius dalam menangani pandemik Covid-19.

Ini adalah kerana peruntukan untuk kesihatan dalam menangani Covid-19 adalah tidak mencukupi, malah peruntukan kesihatan untuk beberapa penyakit kronik yang lain telah dikurangkan dan dipindahkan untuk perbelanjaan pengurusan dan pentadbiran.


Dalam perkembangan yang lain, Presiden PAN, Mohamad Sabu, telah mengumumkan kesemua Ahli Parlimen PAN akan menolak Bajet 2021.

Mohamad Sabu menyatakan, pendirian PAN itu adalah selari dengan pendirian Pakatan Harapan untuk menolak Bajet 2021.

Tanpa sokongan dari Ahli Parlimen Barisan Nasional dan Pakatan Harapan, Muhyiddin dan Perikatan Nasional hanya akan akan berharap kepada sokongan Ahli Parlimen PPBM, PAS dan PBS.

Walau pun ada usaha untuk memujuk Ahli Parlimen Bebas terutamanya dari Pejuang, namun ianya masih tidak mencukupi malah masih jauh lagi untuk meluluskan Bajet 2021.


Sentimen yang cuba dimainkan oleh Perikatan Nasional ialah sekiranya Bajet 2021 tidak lulus, maka penjawat awam terutamanya petugas barisan hadapan Covid-19 tidak akan mendapat gaji.

Walau pun Tengku Zafrul bukan ahli politik tetapi kenyataan yang dikeluarkan oleh Tengku Zafrul itu ternyata bersifat politik.

Sangat jelas, kenyataan beliau hanyalah bertujuan supaya rakyat mendesak Ahli Parlimen Barisan Nasional dan Ahli Parlimen pembangkang supaya menyokong Bajet 2021.

Admin tidak tahu sama ada Tengku Zafrul hanya mengikut skrip yang disediakan atau beliau membuat kenyataan tanpa merujuk kepada Perlembagaan.

Walau pun Bajet 2021 tidak diluluskan, namun parlimen masih mempunyai pilihan untuk meluluskan bajet terpilih seperti perbelanjaan untuk gaji kakitangan awam termasuk petugas barisan hadapan Covid-19.

Tidak akan mendatangkan mudarat besar kepada negara sekiranya Parlimen menolak Bajet 2021.

Yang akan mendapat mudarat besar ialah Kerajaan Perikatan Nasional di bawah pimpinan Muhyiddin serta menteri-menteri beliau.

Penolakan Bajet 2021 bererti Perikatan Nasional dan Muhyiddin sudah kehilangan majoriti di dalam Parlimen dan beliau sudah tidak layak menjadi Perdana Menteri.

Apabila Perikatan Nasional dan Perdana Menteri hilang kelayakan, maka secara automatik, barisan menteri beliau juga akan hilang kelayakan.

Muhyiddin perlu memaklumkan kepada SPB YDP Agong mengenai perkara itu dan terpulang kepada SPB YDP Agong sama ada untuk memulakan proses seperti perlantikan Muhyiddin dahulu atau membubarkan Parlimen tetapi dalam masa yang sama menangguhkan PRU 15 sehingga masaalah Covid-19 dapat ditangani.

Maka talkin akan dibacakan kepada Perikatan Nasional dan barisan kabinet mereka, manakala jenazah Perikatan Nasional pula akan dikebumikan di perkarangan Parlimen pada 25 November 2020 ini.

Rest In Peace.


Walau pun arwah banyak menyakitkan hati namun adalah juga jasa mereka kepada kita, muga damai di sana.

0 comments:

fda

Archives