Tuesday, November 17, 2020

Akhirnya Demi Survivor Politik, Muhyiddin Benarkan Pengeluaran KWSP, Terima Kasih Bossku, Terima Kasih BN


Akhirnya, setelah mendapat tekanan dari rakyat dan berhadapan kemungkinan akan dimalukan di Parlimen ketika undian Bajet 2021 pada 25 November 2021 nanti, Muhyiddin terpaksa akur dengan membenarkan pencarum mengeluarkan sebahagian dari simpanan mereka dari Akaun 1 KWSP.


Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan oleh KWSP, kerajaan melalui i-Sinar, membenarkan pencarum untuk mengeluarkan sebahagian dari simpanan mereka dari Akaun 1 KWSP.

Tetapi jangan terlalu gembira kerana melalui i-Sinar, ada beberapa syarat yang dikenakan untuk pencarum mengeluarkan duit simpanan mereka dalam KWSP.


Pencarum hanya dibenarkan untuk mengeluarkan sebanyak 10% dari jumlah simpanan mereka di dalam Akaun 1 KWSP.

Bagi pencarum yang mempunyai simpanan sebanyak RM90,000 ke bawah, had maksima yang dibenarkan adalah RM9,000 sahaja dengan bayaran pertama akan diberikan sebanyak RM4,000 manakala bakinya akan dibayar secara berperingkat.

Bagi pencarum yang mempunyai baki simpanan melebihi RM90,000, mereka juga dibenarkan untuk membuat pengeluaran sebanyak 10% tetapi tidak melebihi RM60,000 dari jumlah simpanan mereka di dalam Akaun 1 KWSP.

Pengeluaran pertama bagi golongan ini adalah sebanyak RM10,000 manakala bakinya akan dibuat secara berperingkat.

Hanya ahli yang telah kehilangan perkerjaan, hilang punca pendapatan dan diarahkan untuk bercuti tanpa gaji sahaja yang akan dibenarkan untuk membuat pengeluaran.

Dan syarat terakhir ialah pencarum WAJIB menggantikan semula amaun yang telah dikeluarkan dari Akaun 1 dengan membuat caruman 100% ke dalam Akaun 1 untuk menggantikan jumlah duit yang telah dikeluarkan melalui i-Sinar.

Dalam artikata lain, selepas ini semua caruman akan dimasukkan ke dalam Akaun 1 untuk menggantikan semula amaun yang telah dikeluarkan melalui i-Sinar sehingga cukup jumlahnya, barulah caruman dari pencarum akan dimasukkan ke dalam Akaun 2 pencarum.

Kita menyambut baik pengumuman ini, namun ada beberapa golongan yang nampaknya akan terlepas peluang untuk mengeluarkan caruman KWSP melalui i-Sinar.

Dalam Facebook DS Najib, beliau persoalkan, bagaimana pula dengan nasib golongan yang pendapatan mereka sudah merosot tetapi tidak diberhentikan dari kerja?

Dan bagaimana pula golongan yang mempunyai simpanan dalam KWSP tetapi kini telah berkerja sendiri seperti membuka warung dan gerai, tetapi tidak membuat caruman dan sekarang mereka telah kehilangan punca pendapatan, apakah mereka juga layak?

Dari 4.7 juta pencarum yang dibenarkan mengeluarkan caruman melalui i-Lestari, kini melalui i-Sinar, cuma kira-kira 2 juta sahaja yang akan dibenarkan, apakah nasib 2.7 juta pencarum itu?

Bagi admin, sangat jelas, Muhyiddin memberikan persetujuan bukanlah kerana memikirkan keadaan hidup rakyat yang sangat tertekan sekarang ini tetapi kerana memikirkan tentang survivor politik beliau.

Beliau mengharapkan, dengan membenarkan pengeluaran KWSP melalui i-Sinar, Bajet 2021 akan dapat diluluskan Parlimen dan sokongan rakyat terhadap beliau akan melonjak kembali.

Namun satu perkara yang beliau lupa, rakyat tidaklah sebodoh yang beliau sangkakan.

0 comments:

fda

Archives