Friday, December 22, 2017

KLVC: Bekas Cikgu memandai, buek KOJO BANGANG, PATUT KONO!


Isu ini melibatkan mukadepan Berita Harian semalam. Mesti ada sesuatu bila media prokerajaan buat pendedahan.


Entah kenapa.

Adakah mahu segerakan pendakwaan seperti dituntut peneroka2 di rancangan?

Mereka2 yang serang dan dedah kes ini serta halakan pada TS Isa Samad juga adalah yang pertahankannya ketika ditahan reman oleh SPRM dan mahu digugurkan jawatan di Felda.

Laporan dari jawapan segera Tan Sri Shahrir beeikut:


Khamis, 21 Disember 2017 3:48pm

Shahrir akui FELDA 'hilang' status tiga aset tanah

Oleh Che Wan Badrul Alias

KUALA LUMPUR: "Saya tidak faham bagaimana tanah milik FELDA boleh dipindah milik kepada syarikat lain. Saya hanya diberitahu tanah kita sudah ditukar milik apabila masuk ke sini (FELDA)," kata Tan Sri Shahrir Abdul Samad yang dilantik sebagai Pengerusi FELDA, 6 Januari lalu.

Beliau yang mengakui agensi itu 'kehilangan' tiga bidang tanahnya bernilai lebih RM250 juta di Jalan Semarak di sini, mahu mengambil tindakan undang-undang bagi mendapatkan kembali hak FELDA yang sudah bertukar tangan kepada pemaju Kuala Lumpur Vertical City (KLVC).

Katanya, keseluruhan kawasan milik FELDA itu bernilai lebih RM270 juta, namun hanya sebahagian kecil tanah dikenali SPA3 masih di bawah nama FELDA, manakala tiga SPA lain iaitu SPA1, SPA2 dan SPA4 bernilai keseluruhan lebih RM250 juta sudah bertukar tangan.

"Kita bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap pemaju KLVC dan Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan sebagai agensi yang meluluskan pindah milik tanah itu.

"Saya sendiri tidak tahu bagaimana nak uruskan perkara ini, apa yang kita mampu buat adalah cuba meletakkan Kaveat Persendirian, Februari lalu apabila dapat tahu hal ini berlaku untuk menghalang semua transaksi," katanya dalam pertemuan eksklusif BH.

Beliau mengesahkan tanah FELDA bertukar tangan apabila BH menunjukkan Catatan Carian Persendirian Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan bertarikh 1 November 2017.

Catatan itu menunjukkan nama pemilik bagi lot 390 atau dikenali SPA1 adalah milik sebuah syarikat yang ada kaitan dengan pemaju KLVC dan bukan lagi FELDA.

Shahrir juga pelik apabila usaha pihaknya meletakkan Kaveat Persendirian pada 28 Februari lalu ke atas tanah itu dihalang atas alasan FELDA tidak berhak, kerana pemaju memiliki semua dokumen sah untuk pendaftaran.

"Lembaga Pengarah FELDA terpaksa meminta bantuan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa selaku Pengerusi Majlis Mesyuarat Kerja Tanah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur untuk bantu meletakkan Kaveat Persendirian dan berjaya pada 14 April lalu," katanya.

Kaveat Persendirian adalah kaveat yang dimasukkan oleh individu atau badan yang mempunyai kepentingan ke atas pemilikan hartanah bagi menyekat atau menghalang sebarang urus niaga tanah itu, termasuk dipindah milik dan hanya boleh ditarik balik menerusi perintah mahkamah.

*Shahrir mengulas BH Bongkar semalam, FELDA berisiko kehilangan hak ke atas tanah strategik di Jalan Semarak di sini yang dianggarkan bernilai lebih RM200 juta apabila dipercayai bertukar hak milik menerusi transaksi diragui sejak 2015.*

Tanah itu, dipercayai dibangunkan dengan projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) membabitkan tujuh menara, termasuk menara ikonik FELDA dikenali sebagai KLVC Tower1A.

Ditanya sama ada orang dalam terbabit dalam urus niaga itu, Shahrir berkata: "Jabatan Perdana Menteri (JPM) akan membuat audit, jadi soal kesilapan mana-mana pihak akan diketahui kelak, termasuk individu yang terbabit dalam meluluskan transaksi," katanya.

Timbul persoalan yang ditimbulkan pro kerajaan juga:


Pemindahan milik itu telah berlaku melalui 4 Perjanjian Jual Beli diantara syarikat yg sama, iaitu Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB). SPSB telah di berikan Power of Attorney (PA) olih Felda pada 2014.
Felda pada April 2017 telah meletakkan kaveat persensirian ke atas apabila mendapat tahu tanah2 nya telah dipindahmilik melalui Perjanjian Jual Beli bernilai RM270 juta tapi tidak menerima apa2 pembayaran.

Semenjak mengetahui tanah2 ini telah dipindahmilik Jabatan Perdana Menteri bersama Perdana Menteri sbg menteri yg bertanggungjawab telah dimaklumkan kedudukan semasa dan tindakan yg diambil olih Felda.

Setelah di kaji secara perundangan olih pihak Kamar Peguam Negara, Felda telah dipersetujui supaya membuat laporan polis terhadap SPSB diatas kemungkinan berlakunya fraud dalam urusan tanah tersebut.

Felda telah membuat laporan polis pada 12 Dis lalu. Felda juga akan bertindak utk membatalkan PA yg dipegang olih SPSB. Tambahan pula, Felda akan meletakkan kaveat pendaftar keatas tanah2 itu. Tindakan sivil akan juga diambil terhadap SPSB.

Ini bermakna projek KLVC akan tertangguh tapi yg lebih utama agar Felda mendapat balik tanah2nya yg telah dipindahmilik kpd SPSB secara fraud.



Perkataan yang di ulang-ulang adalah FRAUD! FRAUD! FRAUD! Tapi ia perlu siasatan polis. Ini bukan ruang kuasa SPRM.

Malah Dato Azam Baki lihat ia kes bekas cikgu sekolah memandai nak buat deal korporat lalu buek kojo bangang ysng akhirnya dio ditipu buto2!!!!



SPRM dah teliti 4 bulan dulu pun ...

Sesuatu yang dapat dilihat sini adalah isu ini didedahkan media prokerajaan, diserang oleh portal, blog dan fb prokerajaan seperti Felda Voice.

Pembangkang tak dapat credit dan cap bunge tercungap nak menyelit. Suatu yg positif ... geng sendiri buek kojo bangang pun kono!

Tak mcm pembangkang asyik cover perasush.


Rasanya si toyol ni akan kono anytime. Takdonya SPAD jadi safehouse.

4 comments:

  • Anonymous says:
    December 22, 2017 at 9:14:00 AM GMT+8

    Kami penyokong kerajaan UMNO dsn BN mendesak teruskan siasatan ke atas toyol dan rakan toyol semua..... lagi cepat berambosss lagi bagus.... toyol join mamak lagi bagus....

  • Anonymous says:
    December 24, 2017 at 6:32:00 PM GMT+8

    yang paling bangang dah dulu dia memang kantoi sebab rasuah pun still lagi bagi jawatan dan percaya kat dia untuk terajui agensi kerajaan.

    pedulik la umno ke apa ke kalau dah rasuah lagi angkat jadi pemimpin apehal.

    sial je

  • Anonymous says:
    December 25, 2017 at 3:00:00 PM GMT+8

    Keluarga bini dia yu yg patut disoal siasat. Mereka semua yg buat rosak semua hal. Habis semua di samun. Tapi pelik pasal seorang pun tak di panggil. Kebal ke keluarga isteri dia ni.

  • Labu8455 says:
    December 25, 2017 at 4:15:00 PM GMT+8

    Yang mencuri tetap dikalangan aning anjing peliharaan Najib dan dapat juga dihidu kuat bau bau yang ditinggalkan oleh lanun bugis

fda

Archives