Wednesday, December 23, 2020

Cara Pelik Kerajaan PN Tangani Covid-19 Buatkan Rakyat Tertanya-Tanya Betulkah Angka Yang Di Lapurkan?


Keadaan terkini Covid-19 yang dilapurkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN), jelas menunjukkan Kerajaan Perikatan Nasional telah kehilangan punca untuk mengawal penularan pandemik Covid-19, apa lagi untuk memutuskan rantaian jangkitan Covid-19.


MKN melapurkan pada 22 Disember 2020, setakat jam 12.00 pm, jumlah kumulatif kes Covid-19 di Malaysia adalah 97,389 kes.

Sehingga waktu yang sama, Covid-19 telah meragut sebanyak 439 nyawa di Malaysia dan paling membimbangkan, jumlah jangkitan baharu ialah 2,062 kes.

Admin tidak mahu ulas lebih panjang mengenai Covid-19, tetapi apa yang agak membingungkan kita ialah cara Kerajaan Perikatan Nasional menangani pandemik Covid-19 nampak tersangat pelik dan menimbulkan tandatanya di kalangan rakyat Malaysia.

Kalau kita imbas balik di awal pemerintahan Kerajaan Perikatan Nasional, sekitar penghujung bulan Februari 2020, Kerajaan Perikatan Nasional telah bertindak tegas dengan mengeluarkan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau Movement Controlled Order (MCO) ke seluruh negara.

Arahan ini tidak hanya tertakluk kepada larangan merentas sempadan daerah dan negeri dalam negara sahaja, malah pintu masuk dan pintu keluar negara juga ditutup sepenuhnya oleh Kerajaan Perikatan Nasional.


Aktiviti ekonomi juga diarahkan untuk ditutup sepanjang perintah PKP dikuatkuasakan, kecuali aktiviti yang berkaitan perkhidmatan asas seperti sektor kesihatan, sektor keselamatan, sektor makanan, sektor penghantaran dan lain-lain lagi.

Waktu itu, jumlah kes baharu harian yang dilapurkan hanyalah 3 digit, tidak pernah melangkaui angka 300 jangkitan baharu, apa lagi mencatitkan angka 4 digit seperti sekarang.

Kita akui kehidupan rakyat terjejas dan pendapatan kerajaan juga terjejas kerana hampir keseluruhan sektor ekonomi ditutup sepenuhnya.

Untuk membantu mengurangkan beban rakyat, kerajaan telah melancarkan Pakej Rangsangan Ekonomi yang memperuntukkan dana lebih dari RM250 bilion.


Kita hampir berjaya mengawal kes jangkitan baharu atau memutuskan rantaian penularan Covid-19 bila kes jangkitan baharu mencatitkan hanya 1 digit setriap hari, malah kita pernah mencatitkan tiada jangkitan baharu yang dilapurkan.


Tetapi akibat dari sikap ahli politik yang berkeras mahu melakukan Pilihanraya Negeri Sabah ketika kes jangkitan baharu di Sabah sedang memuncak, telah menyebabkan Malaysia dilanda gelombang ketiga Covid-19 yang sehingga kini dilihat semakin tidak terkawal.

Apa yang menimbulkan tandatanya kepada kita semua adalah cara Kerajaan Perikatan Nasional menangani Covid-19 dalam gelombang ketiga sekarang ini.

Kalau dalam gelombang pertama ketika jangkitan hanya mencatitkan angka terbesar 3 digit, Kerajaan Perikatan Nasional mengarahkan supaya setiap pergerakan merentas daerah dan negeri dipantau secara ketat oleh pihak berkuasa namun ketika jangkitan baharu kes Covid-19 mencatitkan angka 4 digit, rakyat dibiarkan bebas merentas sempadan daerah dan negeri.

Kalau dalam gelombang pertama, mereka yang tiba dari luar negara dikehendaki menjalani kuarantin wajib di premis yang disediakan oleh kerajaan selama 14 hari, tetapi kini, mereka yang tiba dari luar negara telah dipendekkan tempuh kuarantin sendiri di rumah masing-masing sahaja, walau pun negara lain makin memperketatkan SOP kuarantin bagi mereka yang tiba dari luar negara, terutamanya dari Eropah.

Kerajaan Perikatan Nasional sepatutnya melaksanakan semula PKP di seluruh negara sekiranya benar-benar prihatin terhadap keselamatan dan kesihatan rakyat.

Pengeluaran Akaun 1 KWSP sebanyak RM10,000 oleh pencarum dan pemberian moratorium selama 6 bulan kepada peminjam mestilah dibenarkan untuk meringankan beban kehidupan rakyat sepanjang PKP 2.0.

Langkah ini akan mengurangkan beban rakyat dan kerajaan sekiranya PKP 2.0 dilaksanakan.

Tetapi tindakan Kerajaan Perikatan Nasional yang melonggarkan kawalan, seolah-olah kita di dalam peringkat akhir memutuskan rantaian jangkitan Covid-19, ketika jangkitan kes baharu semakin memuncak telah menimbulkan tandatanya kepada kita semua.

Apakah angka-angka yang dilapurkan itu adalah benar?

Atau angka-angka itu dieksploitasi untuk kepentingan politik Kerajaan Perikatan Nasional.

Penolakan pengisytiharan darurat yang diminta oleh Kerajaan Perikatan Nasional oleh SPB YDP Agung dan Majlis Raja Raja Melayu dengan alasan tiada keperluan diisytiharkan darurat ke seluruh negara lebih menguatkan persepsi bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan angka-angka yang dilapurkan.

Adalah mustahil SPB YDP Agung dan Majlis Raja Raja Melayu tidak tahu keadaan sebenar Covid-19 di seluruh negara, namun mengapakah ditolak?

Mesti baginda YDP Agung dan Raja Raja Melayu mempunyai alasan yang kukuh, malah Raja Raja Melayu juga mengeluarkan kenyataan supaya SPB YDP Agung tidak membenarkan mana-mana pihak memperalatkan perlembagaan untuk kepentingan politik peribadi mereka.

Ada asasnya Covid-19 ini digunakan untuk memanjangkan hayat Kerajaan Perikatan Nasional.

Memendekkan waktu persidangan Dewan Rakyat HANYA ketika perbahasan Rang Undang Undang Perbekalan 2021 juga dilihat dengan begitu sinis, lebih-lebih lagi selepas ada kalangan Ahli Parlimen telah menghantar surat supaya usul undi tidak percaya dilakukan ke atas Muhyiddin Yassin.

Rakyat dibiarkan bergaul dengan Ahli Parlimen selama 24 jam sehari, tetapi atas alasan Covid-19, bilangan Ahli Parlimen yang dibenarkan bersidang dihadkan dan masa bersidang juga dihadkan, apakah rasionalnya tindakan sedemikian.

Sekiranya benar Kerajaan Perikatan Nasional mengeksploitasi angka jangkitan kes baharu Covid-19 demi untuk survivor politik mereka, maka Perikatan Nasional adalah sebuah kerajaan yang sangat tidak bertanggungjawab dan sewajarnya rakyat menyingkirkan Perikatan Nasional dalam PRU 15 nanti!!!

No comments:

Post a Comment

Sila komen mengikut tajuk yang dibincangkan. Komen yang lari tajuk dan tidak sopan boleh ditahan siaran serta diban jika melampau sangat.