Tuesday, December 29, 2020

32 Juta Rakyat Malaysia Akan Terus Menyokong Tindakan Tegas PDRM Terhadap Penjenayah, Jangan Hiraukan Puak Cicak Mengkarung Tu...


Bayangkan kehidupan kita pada hari ini tanpa adanya satu pasukan penguatkuasa undang-undang dan penjaga keamanan negara yang kita kenali sebagai Polis Di Raja Malaysia atau PDRM.

Siapakah yang akan menjaga keselamatan kita dan ahli keluarga kita ketika berada di luar rumah.

Sudah pasti kita akan merasa tidak selamat, bukan sahaja di luar rumah, malah ketika berada di dalam rumah sekali pun, kita akan sentiasa dihantui perasaan bimbang ke atas keselamatan ahli keluarga kita.

Bayangkan pula di tengah-tengah kesesakan jalan raya di Lembah Klang, kita tidak mempunyai satu pasukan dari cawangan yang dinamakan Polis Trafik.

Sudah pasti hampir keseluruhan warga kota akan sentiasa mendapat amaran dari majikan kerana sering lewat ke tempat kerja.

Tanpa kita sedari, begitulah pentingnya peranan dan kehadiran polis dalam kehidupan seharian kita.

Tidak ada satu negara dalam dunia ini yang wujud tanpa ada pasukan polis di dalam pentadbiran mereka.

Malangnya di Malaysia, walau pun rakyat Malaysia sedar begitu pentingnya kehadiran polis dalam kehidupan seharian, tetapi ada segelintir masyarakat yang sering memperlekeh, mencabar dan menghina kredibiliti PDRM.


Kejadian PDRM menembak mati 4 penjenayah di Sg. Buloh pada hari Jumaat, 25 Disember 2020, adalah satu contoh bagaimana kelompok yang biadap ini cuba memburukkan imej PDRM.

Mereka menuduh anggota PDRM bertindak kejam dan melulu dengan menembak ke empat-empat penjenayah tersebut.

Mereka juga menuduh anggota PDRM membahayakan nyawa masyarakat awam kerana melepaskan tembakan di kawasan awam yang terbuka.

Admin tak tahu, dekat mana letaknya akal yang Allah SWT berikan kepada kelompok berkenaan.

Hakikatnya, ekoran dari kejadian samun yang berlaku di Taman Pelangi Rawang pada jam 12.10 tengahari, sepasukan dari Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ), Ibu Pejabat Polis Kontijen Shah Alam (IPK Shah Alam), telah diarahkan membuat pemerhatian di sekitar kawasan berkenaan.

Berdasarkan maklumat yang PDRM terima, pasukan JSJ telah terserempak sebuah kereta Perodua Axia yang dinaiki keempat orang suspek samun berkenaan dan mengekori mereka.

Apabila pasukan JSJ cuba menahan kereta tersebut, suspek tidak memberikan kerjasama dan bertindak memecut kereta berkenaan hingga melanggar dan mengheret seorang penunggang motor wanita yang berkerja di Grab Food.

Melihatkan nyawa orang awam dalam bahaya, pasukan JSJ tidak mempunyai pilihan melainkan melepaskan tembakan kepada suspek.


Tembakan dari pasukan JSJ telah membunuh kesemua suspek dan apabila dilakukan pemeriksaan ke atas kereta tersebut, telah dijumpai beberapa senjata merbahaya dan juga barang kemas yang dipercayai hasil dari rompakan yang dilakukan.

Jadi dimanakah hujah mereka yang menuduh pihak PDRM melakukan tindakan terburu-buru apabila pemeriksaan yang dijalankan jelas menjumpai senjata merbahaya dan barang hasil rompakan?

Kalau hujah mereka, PDRM membahayakan keselamatan awam kerana melepaskan tembakan di tempat awam yang terbuka, berapa ramaikah orang awam yang tidak bersalah sudah cedera atau mati terkena peluru sesat?

Atas alasan hak asasi manusia, atas alasan kebebasan bersuara dan dengan berselindung di belakang NGO, kempen memburukkan PDRM dijalankan secara halus dan terancang.


Dilapurkan juga, ada individu yang mendakwa dirinya berpangkat 'Datuk' akan mengadakan bantahan terhadap tindakan PDRM dalam kejadian tersebut bersama beberapa NGO.

Admin tidak pasti sama ada 'Datuk' itu adalah gelaran sebab individu itu banyak cucu atau pun gelaran itu datangnya dari anugerah bintang kebesaran.

Tapi kalau datangnya dari anugerah bintang kebesaran, sangat wajar pihak yang memberikan gelaran itu menarik kembali gelaran 'Datuk' pada manusia yang tidak berakal ini!!!

Siapakah yang bertanggungjawab memburu penjenayah, jawapannya polis.

Siapakah yang bertanggungjawab menjaga keselamatan, keamanan dan ketenteraman rakyat dan negara, jawapannya polis.


Oleh itu, jangan diganggu tugas mereka, apatah lagi mahu dicuba memperlekehkan kredibiliti dan integriti PDRM.

Kepada manusia yang cuba bersikap biadap seperti itu, kamu semua bukan sahaja akan berhadapan dengan tindakan tegas dari PDRM, tetapi juga akan berhadapan dengan kemarahan 32 juta rakyat Malaysia yang sayangkan PDRM.

Kepada PDRM, terus laksanakan tanggungjawab dengan penuh integriti, 32 juta rakyat Malaysia akan sentiasa bersama-sama PDRM, kerana PDRM dan masyarakat berpisah tiada.

No comments:

Post a Comment

Sila komen mengikut tajuk yang dibincangkan. Komen yang lari tajuk dan tidak sopan boleh ditahan siaran serta diban jika melampau sangat.