Tuesday, February 7, 2017

Minda tak maju DAPster, Cap Bunga 3: Che Det gagalkan Proton



Jualan dan kedudukan Proton dalam jualan dalam negara terus menjunam ke tempat ke 3 bawah Pengerusi ketika itu, Tun Dr Mahathir.


LSS menulis:


Mahathir hanya leka dengan impian dan wawasan sering tidak boleh menerima kenyataan dan realiti semasa. 

Mana tidak, zaman dia bolehlah kamu adang orang lain dan naikkan cukai pengeluar kereta lain untuk "paksa" orang ramai dan jabatan kerajaan beli Proton.

Akhinya ia tidak menjadikan Proton sebenarnya berdaya maju dan kompetitif untuk hadapi cabaran semasa.

Rin Kin Mei
Berapa lama nak asyik bailout guna duit rakyat dan komisyen masuk ke proksi Mahathir seorang bernama Rin Kin Mei?
Tough times for Malaysian auto stocks 
http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/12/13/tough-times-for-auto-stocks/

Fast action needed to save Malaysia’s ‘national carmaker’
https://www.ft.com/content/9ceaad84-8c9a-11e6-8aa5-f79f5696c731

Jika benar Proton mahu dapatkan market share 20%, sesuatu perlu dilakukan.
Carmaker’s big car push for 2017
https://www.themalaysianreserve.com/new/story/carmaker%E2%80%99s-big-car-push-2017

Proton likely to announce foreign strategic partner soon 
http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/01/07/proton-likely-to-announce-foreign-strategic-partner-soon/ 
Tidak boleh biarkan pembekal sparepart seperti anak saudara Tun Dr Mahathr bernama  Tan Sri Rahmat Abu Bakar buat duit gila2 hingga sparepart sama dibekalkan 3 kali ganda lebih mahal ke Proton dari ke Perodua:
http://www.skve.com.my/skveholdings/bod.php

Cap bunga masih lagi dengan senttimen lapuk berdasarkan nasionalisma old school yang mana hany akayakan Mahathir dan anak-anaknya.
Nasib "perjalanan terakhir" syarikat automotif negara  Perusahaan Otomobil Nasional-PROTON (Keringat dan AirMata)

Proton membina kilang di Tg Malim dengan cash tanpa hutang.

Itulah ketika Proton di zaman Tun M. Sentiasa mencatat keuntungan.

Harini kita dikejutkan dengan berita syarikat automotif Geely dari China akan membeli 51% pegangan di Tg Malim Plant yang diluluskan oleh KERAjaan Malaysia.

Nasib anak anak bangsa hanya akan menjadi kuli pada bangsa negara luar bila kepentingan PROTON hilang dari tangan Malaysia. Kilang yang kita bina dari hasil titik peluh kita selama ini dan menjadi jenama kebanggan kita semua dan kebanggaan negara bakal bertukar tangan. 

Kilang tersebut bakal bertukar polisi dari mereka cipta dan mengeluarkan model sendiri ke cuma menjadi TUKANG PASANG PINTU, TUKANG PASANG BONET, TUKANG PASANG RIM TAYAR dan TESTER pada kereta keluaran jenama Geely dari China. 

Sedih betul. Kita akan sama nasib seperti di Indonesia. Ada plant, ada kilang kereta tapi cuma jadi tukang pasang parts pada Volvo, Mercedes, Toyota dan lain lain. 

Beza cuma plant plant tu Volvo, Merc dan Toyota yang keluar duit bina. Tapi untuk Geely PROTON YANG PENAT PENAT BINA DAN USAHA namun akhirnya kerajaan Najib senang senang jual 51% kepentingannya pada Syarikat kereta China.

Bahana 1MDB.
Apa lagi yang tinggal pada anak cucu kita?
Begitulah meroyan Cap Bunga bangang
Kenapa Geng Bunga Raya Meroyan Salahkan Kerajaan Apabila Proton Ingin Mengadakan Kerjasama Strategik? 
http://khairulryezal.blogspot.my/2017/02/kenapa-geng-bunga-raya-meroyan-salahkan.html 


Baca juga:

http://mymassa.blogspot.my/2017/02/kenapa-proton.html

Kenapa Syed Zainal berjaya di Perodua tapi gagal di Proton?



Sepenuh di http://medan-info-kita.blogspot.my/2017/02/bila-pam-tandas-rosak-najis-pun-timbul.html?m=1

Sebabnya ketamakan dan kelekaan Mahathir yang kuat berangan!!!


Kalau sayang sangat Proton, kenapa tak suruh Mirzan, Mokhzani dan Mukhriz ambilalih? Kenapa disuruh Tan Sri Syed Mohtar?


Kenapa Mokhzani jadi pengedar Porsche dan bukan ambilalih Proton?
http://snapshot2016.blogspot.com/2017/02/kenapa-mokhzani-jadi-pengedar-porsche.html

No comments:

Post a Comment

Sila komen mengikut tajuk yang dibincangkan. Komen yang lari tajuk dan tidak sopan boleh ditahan siaran serta diban jika melampau sangat.