Friday, May 6, 2016

#PRNSarawak: Terdesak DAP hingga fitnah calun bebas Batu Kawah?


Lim Kit Siang mula merasa akan hilang kemungkinan beberapa kawasan dan dia sendiri tidak mendapat layanan di Kapit:



Kekuatan DAP dikawasan-kawasan kaum Iban pun sudah tergugat.


Usaha DAP untuk masuk ke kawassan Dayak pun tidak dijangka berjaya. Baca http://www.sarawaklive.com/2016/04/dap-unlikely-to-make-inroads-in-dayak.html

Akhbar-akhbar pun mula lebih memberi liputan kepada calun-calun BN. Sambil itu, pengundi ramai datang mendengar calun-calun BN berceramah. Sudah ada komplen DAP mula main kasar untuk kacau ceramah parti-parti lain.


Kwong Wah ada melaporkan ceramah SUPP kini bertambah popular. Prof Peter Sim kini dilaporkan Borneo Post hari ini sebagai mendahului dalam satu survey yang telah dijalankan,

Arah tuju sudah tidak begitu jelas untuk memihak DAP dan kini sudah dibaca.

Sudah ada pihak melihat kaum cina telah mula hilang harapan dengan DAP. Angin Adenan Satem yang sedang bertiup kuat membuat kaum cina yang kritikal pun dalam dilemma dan perlu berfikir akan masa depan kaum cina dalam kerajaan.

Jika tidak pilih BN, kaum cina tidak akan ada jawatan dalam kerajaan. Adenan kini telah menjanjkan jawatan DCM untuk kaum cina.



DAP yang berkempen berasaskan isu-isu kebangsaan termasuk GST kini terkedu bila Adenan Satem cabar DAP dan PKR untuk bubarkan GST. Kuasa bubar GST terletak pada kerajaan pusat dan parlimen.

Langsung ini membuat Guan Eng yang mencatur calun dan pertindihan dengan PKR menjadi terkedu. Dia menafikan berjanji bubar GST.

Kini DAP akan usahakan apa yang dipanggil bom psikoloi. Salah satu cara adalah membuat perhimpunan malam terakhir yang besar-besar.  Perhimpunan di Bintulu agak ramai. Satu perhimpunan besar dirancang untuk Sibu.


Mereka juga dilaporkan yakin pertahan kerusi Pissau dan Pujut. Hairan kenapa RBA menyebarkan satu SMS fitnah terhadap calun bebas yang merupakan bekas Pengerusi UPP, Liu Thian Leong.

Fitnah RBA di http://snapshot2016.blogspot.my/2016/05/prnsarawak-rba-tuduh-calun-bebas-batu.html

Jika musuh ketat DAP adalah SUPP dan bebas bekas UPP untuk kerusi Batu Kawah, kenapa UPP diserang? Mungkinkah DAP mahu kikis undi bebas dan laga-lagakan SUPP dan bekas UPP dan SUPP?