Wednesday, September 19, 2018

Kes 1MDB : Jangan Cuba Pengaruhi Proses Keadilan

|0 comments


Kebenaran mengedarkan buku bertajuk 'Billion Dollar Whale' tulisan Tom Wright & Bradley Hope dan 'The Inside Story of 1MBD Expose'  keluaran Sarawak Report jelas menunjukkan ada usaha dari pihak2 tertentu cuba mempengaruhi keputusan perbicaraan kes yang sedang di hadapi oleh Datuk Seri Najib Razak...

Secara terang dan nyata, Najib sekali telah di hukum bersalah sedangkan di mahkamah sebutan kes hanya bermula pada 18hb Februari 2019!!!

Malah siasatan penuh tentang kes Najib pun belum di sempurnakan...

Media Report dalam mengulas hasil tulisan Tom Wright dan Bradely Hope mengatakan segala yang di dakwa sebagai 'fakta' dalam tulisan mereka hanyalah sekadar maklumat yang cuma 'di dapati dari mendengar percakapan orang lain atau dalam mahkamah di namakan 'hear say facts'...

Biarlah mahkamah sebagai badan perundangan menjalankan proses keadilan tanpa di pengaruhi oleh mana2 pihak...

Sekiranya benar Najib bersalah maka sewajarnya beliau menerima hukuman tetapi biarlah sabitan bersalah atau tidak di lakukan oleh pihak mahkamah dan bukannya oleh orang awam terutamanya pihak wartawan...

Antara Komen Yang Menjatuhkan Hukuman Hanya Berdasarkan Persepsi aka Fitnah


Perbicaraan di laman media, sama ada media konvensional seperti cetakan akhbar @ buku dan media elektronik seperti di media sosial boleh menimbulkan sub judice kepada perbicaraan yang adil...

Cuma berdasarkan apa yang di baca dalam sebuah buku yang belum di pastikan kesahihannya, bekas duta Amerika Syarikat membuat rumusan yang melulu :

1MDB Scandal : 

It's even worse than you thought
John R Malott

After reading this book, I reached a number of conclusions :

1) Jho Low must be brought to justice, whether in Malaysia or the United States...

2) Both Najib and Rosmah clearly should also face the justice of the Malaysian people...

Plus there are so many other people in Malaysia and around the world who were complicit in allowing this crime against the Malaysian people...

To me, Najib's and Rosmah's and all of the cronies' complicity is beyond doubt...

Not just for defrauding the Malaysian people but for staining the nation's reputation around the world...

3) As an American, I am both sad and proud... Sad that some Wall Street banks and law firms were so greedy...

More concerned about their fees and profits than ethics and the law... 

They aided and abetted Jho Low in exchange for money...

All in all, ‘Billion Dollar Whale’ is a whale of a tale...

John R Malott
14 Sep 2018
7:49 am

Petikan Kata2 Lord Reid Dalam Perbicaraan Attorney - General vs Times Newspaper (1973)


We don’t see a better way to end than this quote from Lord Reid in Attorney-General v Times Newspapers (1973) :
"I think that anything in the nature of pre-judgment of a case or of specific issues in it is objectionable, not only because of its possible effect on that particular case but also because of its side effects which may be far reaching...
"Responsible 'mass media' will do their best to be fair, but there will also be ill-informed, slapdash or prejudiced attempts to influence the public"... 
"If people are led to think that it is easy to find the truth, disrespect for the process of law could follow"...


Masa memohon 'Interim Gag Order' yang kemudiannya di benarkan oleh mahkamah tinggi, Tan Sri Shafie menerangkan alasan macam mana 'perbicaraan' di luar mahkamah boleh mempengaruhi perjalanan kes...

Sekali lagi kita tegaskan, biarlah proses keadilan berjalan dengan cara yang sewajarnya supaya sabitan bersalah atau tidak dapat di tentukan mahkamah tanpa apa2 pengaruh dari luar...

Sekiranya Najib memang bersalah maka sewajarnyalah beliau mendapat hukuman yanh setimpal namun sekiranya beliau akhirnya di dapati tidak bersalah maka sewajarnyalah beliau di bebaskan...

Janganlah kita menjatuhkan hukuman yang cuma berdasarkan cakap2 @ perbincangan yang kita dengar sebelum proses keadilan berjalan...

Hormatilah kedaulatan undang2 negara kita yang menjamin keadilan kepada seluruh rakyat Malaysia...

Tuesday, September 18, 2018

Jika Tun M Dan Daim Kata Anwar Lps Nie Kenapa Orang Tun Gabra Dan Orang Anwar Marah

|0 comments
Anwar PM Malaysia Ke 8???

Relaks dulu, jangan terburu2...😉😉😉

Jom kita selongkar apa yang  tersirat di sebalik yang tersurat dalam dunia politik Malaysia...

Mahathir Kata Akan Akur @ Patuh @ Mengikut @ Atau Apa2 Yang Sewaktu Dengannya Dengan Perjanjian Peralihan Kuasa Kerajaan Pakatan Harapan


Tu apa yang Mahathir cakap masa lawatan rasmi ke Brunei untuk 'pau' kerajaan Brunei Darus Salam (tapi khabarnya hasil yang Mahathir dapat hanya mengabehkan duit rakyat jer)...😂😂😂


Dan nie yang Mahathir cakap masa wartawan Malaysia tanya...

"Saya merestui tapi saya tak akan berkempen", maksudnya tu apa yer, rela dalam paksa kuuttt, hehehe...😉😉😉

Nie PRK untuk PM ke 8, takkan tak nak tolong ek, cer citer sikit...😄😄😄


Tu pulak apa yg kroni 'cium molot' Mahathir cakap, 'Daim The Diam'...

Tapi mcm tak ikhlas jer...😜😜😜

Ker sebab terpaksa cakap cam tu...😂😂😂

Tapi Kenapa Bila Langkah PD Di Umumkan Orang Tun Gabra...🤔🤔🤔


Laa kata nak bagi laluan pada Anwar jadi PM ke 8...

Nak jadi PM mestilah kena jadi ahli parlimen kan...😉😉😉

Takkan PM Malaysia cuma bertaraf senator, per kelasss...🙄🙄🙄

Nie per kes pulak PPBM PD tak nak bagi Rafizi dengan Abdullah Sani kempen untuk Anwar Ibrahim kat PD...😲😲😲

Per citer nie derrr...🙇‍♂️🙇‍♂️🙇‍♂️

Cam nak sabotaj jer...😁😁😁

Memanglah peluang Anwar nak menang cerah tapi jangan over confident...

Sedangkan BN yang dah memerintah lebih 60 tahun boleh tumbang kat Malaysia inikan pulak Anwar yang dah bertahun2 terpisah dari arus politik tanah air...

Walau pun peluang Anwar menang agak cerah tapi tak mustahil boleh kalah...

Tapi tak pelik jugalah kan...

Yang nak bertanding Anwar dari PKR...

PKR punya kerusi jauh lebih banyak dari PPBM dalam Pakatan Harapan...

Maksudnya kalau Anwar menang kat PD, mesej yang jelas utk Mahathir ialah cepat2lah cari pintu keluar...

PPBM pulak cuma bergantung glamer pada Mahathir yg jadi PM sekarang...

Kalau Mahathir dah tak jadi PM lagi, takut2lah nanti kan Pakatan Harapan keluarkan surat jasamu di kenang pada PPBM...😂😂😂

Nak harapkan Muhyiddin dengan Boboi...

Mmmm... malas nak cakap...💁‍♂️💁‍♂️💁‍♂️


Tak cukup dengan macai2 dalam PPBM, Mahathir nampak macam terdesak nak sekat Anwar sampai gunakan Siti Kassim...

Laku ker cakap minah nie...😂😂😂

Dari Kem Anwar Nie Pulak Ceritanya


Yang bercakap dalam video klip atas tu bukannya orang UMNO @ PAS...

Rafizi sendiri mengaku ADA ORANG DALAM PKR SENDIRI YANG NAK SAILANG ANWAR DARI JADI PM 8...

Bila ada orang dalam PKR yang berani sailang Anwar, dah tentulah puak2 nie dah restu dan kekuatan dari luar yang di rasakan jauh lebih kuat dari pengaruh Anwar...🤔🤔🤔

Kalau tak, masakan berani nak sailang bapak presiden PKR kan...😉😉😉

Sebab bagi ahli PKR, Anwar adalah segala2nya...

Siapa Yang Nak Sailang Anwar Dan Siapa Yang Jadi Tok Dalang


Yang bercakap kat atas tu pun bukannya orang UMNO @ PAS yer...

MP Kapar, Abdullah Sani ialah salah seorang dari barisan kepimpinan PKR...

Mengejutkan ker pendedahan beliau tu!!!


Anak janda Anwar, MP Permatang Pauh, YB Nurul Izzah pulak siap bagi 'warning manja' pada Mahathir...😂😂😂

Dulu, Kini Dan Selamanya Mahathir Takkan Biarkan Anwar Jadi PM

Dulu


Tu satu, tenguk yg nie pulak...


Dari dulu Mahathir memang akan lakukan apa saja untuk menghalang Anwar jadi PM...

Kini


Perjanjian asal ialah maksima 2 tahun tapi sekarang cakap tu cuma 'time frame'...😉😉😉


Nampaknya 'Daim The Diam' dah tak boleh duduk diam lagi...😂😂😂

Mungkin Selamanya


Dan mungkin selagi Mahathir hidup, dia akan gunakan apa juga cara untuk menghalang Anwar dari menjadi perdana menteri...

Kenapa...

Kena tanya Mahathir sendiri...

Kerusi Perdana Menteri Lebih Penting Dari Penderitaan Rakyat


Pada rakyat Malaysia (terutamanya pengundi K-Pop) yang harapkan 'Malaysia Baru' yang lebih baik dengan slogan 'Selamatkan Malaysia' eloklah korang buang jauh2 impian dan niat suci korang tu...

Bukan apa, takut nanti mati kempunan!!!

Korang nilai sendiri, harga komoditi jatuh berdesup...

Nilai RM semakin teruk...

Harga petrol tetap tak turun walau pun harga minyak mentah dunia dah lama dan jauh turun!!!

Tak cerita lagi pasal Tabung Amanah yang di katakan pungut beratus juta ringgit dari rakyat tapi tetiba senyap macam MH 370!!!

Poket rakyat makin kering...

Dalam segala bantuan pada rakyat di tarik balik, rakyat makin di himpit akibat SST yang main 'HANTAM'!!!

Nasib rakyat dan penderitaan rakyat langsung tak ada dalam agenda politikus2 yang bergelar perdana menteri @ bakal perdana menteri @ menteri kanan @ menteri kiri @ macai2 kanan, tengah dan kiri...

Janji2 di bakul sampahkan dan kerajaan dulu secara terus2an di jadikan alasan kononnya menjadi halangan...

Kalau pun betul alasan yang di beri, sebagai kerajaan, kuasa kat tangan korang, carilah jalan atasi halangan yang korang katakan masaalah tu...

Sebenarnya jawatan dan kuasa yang jadi agenda utama!!!

Korang ingat sikit ker belanja nak adakan PRK tu???

Kalau penyandangnya meninggal dunia, kita fahamlah tapi kenapa PRK PD nak di adakan, lu pK lah sendiri...

Sebab apa Anwar nak jadi PM???

Nak selamatkan Malaysia ker???

Nak selamatkan dari siapa dan dari apa???

Apa rakyat Malaysia sekarang memang tak selamat ker!!!

Duit siapa yg korang pakai utk PRK tu kalau tak duit rakyat!!!

Dan rakyat akan terus di pinggirkan dan di anggap cuma layak jadi pemerhati permainan politik mereka...

Ye lah, Malaysia nie kan MAK BAPAK dia orang punya dan kita yang jadi rakyat nie cuma hamba tebusan dia orang jer...


Bestkan Malaysia Baru...

Monday, September 17, 2018

Mahasiswa UIAM Kurang Ajar @ Maszlee Yang Terlebih Di Ajar

|0 comments
 Maszlee vs Mahasiswa 'Kurang Ajar'


Perjumpaan antara Menteri Pendidikan, YB Dr. Maszlee dgn mahasiswa/i UIAM pd Rabu lepas 12hb September 2018 dapat pelbagai respon...

Perkara pokok yang di bincangkan ialah isu  Maszlee melantik dirinya sendiri sebagai Presiden UIAM...😉😉😉

Komen Penyokong Kerajaan :

》Mahasiswa apa nieee!!!

Menteri depan mata...

Kau guna la peluang berdialog...

Ingat zaman BN dulu ada ke peluang nak jumpa menteri mcm ni kat kedai mamak???

Jawapan :


》Video yang tular tersebut hanya menunjukkan 'aksi' para mahasiswa selepas perbincangan lebih 1 jam di antara YB Maszlee dan para mahasiswa yang telah menemui jalan buntu...

Maka untuk mengatakan mereka tidak menggunakan peluang untuk berdialog dengan Maszlee adalah tidak benar sama sekali...

Sepanjang 1 jam dialog tersebut para mahasiswa telah mengemukakan hujah2 yang sangat bernas mengapa Maszlee harus meletakkan jawatan sebagai presiden UIA...


Namun kerana Maszlee tak nak letak jawatan, malah di depan media Maszlee sebut, "I will not resign until I complete my mission in IIUM to bring back it's glory (kira2 UIA skrg nie tak cemerlang lah yer 😉😉😉)"...

Maka kumpulan mahasiswa telah memberi 'ultimatum' 7 hari untuk Maszlee letak jawatan presiden UIA sebelum menghadapi tentangan mahasiswa yang berikutnya...

Kesimpulan :


》Sesi dialog gagal...

Sebab itulah kumpulan mahasiswa tersebut memberikan reaksi sebegitu...

Jadi kata2 Maszlee yang dia seorang menteri berfikiran terbuka dan bileh menerima pandangan dan kritikan hanyalah retorik sama macam isu tol...😛😛😛

Kenyataannya, Maszlee hadir ke dialog dengan keputusan beliau akan tetap pertahankan jawatan presiden UIA (yang di lantik oleh dirinya sendiri) walau apa pun pandangan dan hujah mahasiswa UIA...

Komen Penyokong Kerajaan :


》Kenapa mahasiswa ni tak berdemo suruh Najib yang korup untuk meletak jawatan?

Maszlee ni baru je jadi menteri, kenapa nak suruh dia resign?

Tangkap je geng hipokrit ni...

Confirm budak baju merah tu macai Umno!!!

Jawapan :

'Budak baju merah' tu namanya Asheeq Ali...

Asheeq Ali adalah aktivis mahasiswa yang di gantung satu semester daripada pengajiannya di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) selepas Lembaga Disiplin UKM mendapati beliau bersalah kerana menyertai perhimpunan rasmi  'Tangkap Official No. 1'..

Lebih menarik termasuk di kalangan mereka ialah kumpulan mahasiswa yang telah memberikan sokongan padu kepada Maszlee apabila lantikan beliau sebagai Menteri Pendidikan telah di pertikai oleh golongan2 tertentu dulu...

Kesimpulan :

Maka komen yang mengatakan bahawa kumpulan mahasiswa ini adalah geng hipokrit kerana tak demo melawan Najib ataupun macai Umno adalah tidak 'valid'...

Komen Penyokong Kerajaan :


》Bunyi laung tu sebijik mcm Umno punya demonstrasi...

Adik angkat Lokman ke???

The way they do the demonstration looks like they’re fresh from just receiving a training... 

I bet they were those first batch of trainees from Janda Baik last week... 😂😂😂

Jawapan :

Mahasiswa yang hadir semalam ada di antaranya adalah dalam kalangan aktivis mahasiswa yang kerap turun dalam demonstrasi mahasiswa seperti Mahasiswa BangkitLawan Tetap Lawan, Hak Berpolitik Hak Mahasiswa, Occupy Dataran, Himpunan Kembalikan Autonomy University, Kembalikan Hak Mahasiswa, Tangkap Malaysian Official 1 dan banyak lagi...

Kesimpulan :

Dakwaan mereka adalah 'demonstrater' yang di latih di Janda Baik adalah tidak berasas kerana mereka bukannya kawan Lokman Adam atau 'freshie' dalam berdemo...

Malah mereka juga adalah di kalangan mahasiswa yang telah di 'nurture' oleh pihak pembangkang sebelum ini termasuklah dari kalangan anak murid Maszlee sendiri...

Dan bunyi serta nada laungan tu sama dengan laungan Adam Adli (UPSI) dulu, takkan buat2 lupa kuttt...😉😉😉

Komen Penyokong Kerajaan :

》Tak der adab, cakap elok2lah...

Manjerit2 'UNDUR MASZLEE'...

Tak menggambarkan etika mahasiswa langsung apa lagi adab kesopanan timur kita, memalukan!!!

Kalau zaman BN hampa masuk dalam dah!!!

Jawapan :


》Kalau setakat melaungkan 'UNDUR MASZLEE' pun jadi isu, dah lupa atau buat2 lupa, ada di kalangan mereka juga pernah melaungkan 'UNDUR NAJIB'...

Kenapa dulu mereka tidak nyanyi dengan sopan santun mcm Zapin atau Dondang Sayang 'SILA UNDUR WAHAI PERDANA MENTERI KU, YANG AMAT BERHORMAT DATUK SERI MOHD. NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK"...😂😂😂

Kan lebih beretika dan beradab...😉😉😉

Kesimpulan :

》Yang sepatutnya menunjukkan kematangan dan sikap beretika ialah Maszlee dan bukannya mahasiswa...

Kata2 Maazlee, "I will not resign until I complete my mission in IIUM to bring back it's glory " jelas berbentuk provokasi dan bersifat tamak serta mementingkan diri sendiri...

Beretikakah seorang 'pemimpin' tetap bertegas mahu jadi pemimpin sedangkan orang @ kumpulan yang hendak di pimpin dengan JELAS DAN LANTANG MENOLAK KEPIMPINANNYA!!!

Komen Penyokong Kerajaan :

》Orang UIA sendiri ramai sambut baik Maszlee jadi presiden UIA...

Korang orang luar pula yang kecoh, budak UKM pulak tu!!!

Apa masalah dia jadi presiden???

Jawapan :

》Memanglah orang UIA mengalukan2kan sebab mereka juga yang akan dapat manfaatkan!!!

Cuba kita tukar senario UIA jadi UITM...

Bayangkan kalau Maszlee tu lepasan UITM, bekas pengajar UITM...

Kemudian jadi menteri dan di lantik pula jawatan besar dalam UITM...

Dan di sebabkan dia, ada penaja nak menaja pelajar di UITM...

Dalam pada yang sama universiti lain termasuklah UIA nak dapat peruntukan universiti bukan main payah birokrasinya...

Kementerian tak ada duitlah...

Universiti kena cari duit sendiri dsbnya...

Adil???

Tak berkepentingan???

No conflict of interest???

Agaknya kalau ini berlaku adakah warga UIA juga mengalu2kan perlantikan ini???




Ya ada masalahnya.

Masalahnya adalah kerana janji nombor 50 dalam manifesto PH :

Mengembalikan wibawa universiti awam dan pengajian tinggi yang telah menjanjikan autonomi kepada universiti dan bebas dari cengkaman kerajaan...

Kesimpulan :

》Tak ada siapa yang PAKSA Pakatan Harapan untuk memasukkan janji yang ke 50 ke dalam manifesto mereka...

Jelas dan nyata dalam hukum syarak, salah satu dari sifat orang munafik ialah apabila mereka berjanji maka mereka memungkiri...

Apakah UNIVERSITI ISLAM ANTARABNGSA rela dan redha seorang yang telah jelas sifat munafiknya di angkat sebagai presiden mereka!!!


Komen Penyokong Kerajaan :

Patutnya kena berdemo ke Sultan Pahang...

Sultan yg berkuasa untuk melantik...

Jawapan :


Ingat tak ketawa 3 kerat Mat Sabu...

Hah... Hah... Hah...

Hang pandai buat lawak naaa...

Kes Tommy Thomas di lantik Peguam Negara tu per citer...

Hakikatnya SPB YDP Agong perkenankan ker ???

Kesimpulan :

Dalam dialog yang tempohari, selepas di bacakan perlembagaan UIA yang mana Sultan hanya melakukan perkenan setelah menerima nama yang di 'endorsed' kerajaan Malaysia untuk menjadi Presiden UIA...

Barulah Maszlee mengaku dan mengatakan bahawa nama beliau telah di calonkan oleh Mahathir...

Sultan Pahang hanya menerima 'consented' nama yang telah di 'endorsed' tersebut...

Dan soalan yang kita kena tanya selanjutnya  adalah :

Siapakah pula yang 'endorsed' nama Maszlee pada Mahathir?

Memang Mahathir sendiri 'handpicked'ker...


Jadi kalau gunakan logik yang sama, mahasiswa kena demo kepada Mahathir ke guane...😉😉😉

Dan apa pula justifikasi pemilihan Maszlee untuk di 'endorsed' kepada Sultan yang secara terang-terangan telah 'membakul sampahkan' janji nombor 50 dalam manifesto Pakatan Harapan itu sendiri!!!

Sunday, September 16, 2018

Terbukti Tun Mahathir Gunakan Isu RM2.6 Bilion Untuk Fitnah Datuk Seri Najib

|0 comments




Ingat lagi tak poster 'Di mana RM2.6 Bilion' yang sering di tunjukkan oleh pemimpin2 Pakatan termasuk di Dewan Negara dan demonstrasi BERSIH tak lama dulu...

Terkini, Datuk Seri Najib tampil dengan bukti yang mengesahkan semua RM2.6b sudah di pulangkan selepas 4 bulan beliau menerimanya...

Baca Seterusnya Supaya Sel2 Otak Kembali Bersambung

Lampiran 1

Lampiran 2

Yang di maksudkan RM2.6 bilion sebenarnya merujuk kepada dana US$681 juta yang Najib terima di dalam akaun peribadi beliau pada akhir bulan Mac 2013...

Kira2 sebulan sebelum PRU13 yang berlangsung pada 5 Mei 2013...

Seperti pernah di ulas beberapa kali sebelum ini, Najib sebagai Presiden Umno di amanahkan mengikut perlembagaan parti untuk mencari sumbangan dan mengurus wang parti secara peribadi dan secara khusus...

Dan ianya adalah mengikut tradisi yang di amalkan oleh beberapa Presiden Umno sebelum beliau termasuk Tun Mahathir...


Ingat lagikan macam mana 'bangga dan jobo'nya Mahathir umumkan yang beliau telah pulangkan semua aset parti bernilai RM1.4 bilion termasuk duit tunai RM200 juta semasa beliau meletak jawatan...

Musuh2 politik Najib pertikaikan, 'dah tu kenapa Najib pulak tak pulangkan semua duit parti dalam simpanan beliau lepas letak jawatan presiden Umno?'...

Jawapannya, proses untuk menentukan jumlah duit dan aset parti yang di amanahkan pada Najib bukan boleh di buat dalam masa satu hari...

Rumah Najib di gelidah hanya beberapa hari selepas kerajaan BN tumbang...

Barang2 peribadi pun tak habis di pindah keluar...


Korang tentu ingat macam mana penyokong2 pro Mahathir di gerakkan untuk beri tekanan pada keluarga Najib supaya tinggalkan PMO dan rumah kediaman rasmi perdana menteri di Seri Perdana...

Duit tunai yang jaga2 dan pegawai PMO sakau tu dah jelas tunjukkan pada kita macam mana kelam kabutnya keadaan Najib dan keluarganya masa tu...

Kalau lambat keluar, nanti di katakan Najib buat helah untuk sembunyikan itu dan ini...

Jadi, ada ker masa nak selesaikan segala2nya masa tu...

Tak cukup dengan tu, polis pulak gelidah rumah Najib dan ahli keluarganya...

Lepas tu, SPRM pulak panggil untuk soal siasat...

Kemon lah, sambungkan sel2 otak korang yang belum berapa nak bersambung tu untuk bagi keadilan pada semua!!!

Adakah Memiliki Lebih Dari Satu Akaun Peribadi Boleh Di Anggap Satu Kesalahan

Berbalik pada cerita asal, macam kebanyakan orang lain, Najib pun ada beberapa akaun peribadi di bank2 berlainan...

Kan Mahathir pernah suruh periksa SEMUA AKAUN dia (dalam hal nie, Mahathir cerdik sikit dari Najib, fahamkan...😉😉😉), maksud SEMUA tu, lebuh dari satu akaunkan...

Dan akaun peribadi yang menerima dana ini bukanlah akaun untuk kegunaan peribadi setiap hari tetapi bagi kegunaan aktiviti politik...

Persediaan Hadapi Kemungkinan Membeli Ahli Parlimen BN Selepas PRU 13 Seperti Usaha 916 Selepas PRU 12

Analisa2 sebelum PRU13 menunjukkan bahawa BN mungkin kehilangan lebih banyak kerusi parlimen berbanding PRU12...

Sebagai presiden BN, tentulah Najib menghadapi pilihanraya yang agak mencabar dan membimbangkan...

Najib juga terima beberapa laporan bahawa setelah mentadbir Selangor dan Pulau Pinang sejak PRU12, Pakatan sudah mengumpul dana yang besar dari sumber dalam dan luar negara...

Oleh itu, saya bimbang bahawa peristiwa '916' (16 September 2008) besar kemungkinan akan berulang pada PRU13...


Peristiwa 916 ialah percubaan yang gagal Pakatan sejurus selepas PRU12 untuk membeli dan mempengaruhi berpuluh2 ahli2 parlimen BN untuk melompat ke Pakatan bagi menjatuhkan kerajaan BN...

Walaupun pergolakan "Arab Spring" sudah berakhir pada bulan Disember 2012, tetapi pada awal tahun 2013, Najib sekali lagi meminta Raja Arab Saudi untuk membantu dengan dana 'contingency'...

Baginda bersetuju...

Najib membuat keputusan untuk tidak meminta dana dari ahli perniagaan dan taikun tempatan sebagaimana di lakukan PM ke-4 kerana tahu jika berbuat demikian maka mereka akan meminta balasan projek yang bernilai jauh lebih tinggi...

Najib secara konsisten tidak bersetuju dengan amalan kronisme...


Oleh itu, Putera Abdulaziz Al-Saud sekali lagi menulis surat pada Najib pada 1 Mac 2013 bahawa dana sebanyak US$800 juta (yang Najib terima tidaklah sampai US$800 juta) akan di salurkan kepada Najib secara berperingkat2 untuk tahun itu...

Di dalam surat itu, Putera Abdulaziz Al-Saud menyatakan dana ini akan di salurkan samada dari akaun bank baginda ataupun dari sumber2 pihak baginda yang lain termasuk syarikat Tanore...

Mengikut dakwaan DOJ dan WSJ, wang dari syarikat Tanore secara tidak langsung dan berlapis2 ini ialah dari 1MDB (lihat lampiran 1 dan lampiran 2)...

Tetapi Putera Abdulaziz Al-Saud inilah yang selama ini mewakili Raja Abdullah bagi menyalurkan dana kepada akaun Najib termasuk pada tahun 2011 dan 2012 di mana dana di beri dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi dan Putera Faisal bin Turkey bin Al Saud...

Tiada sebab pada masa itu untuk Najib ataupun bank2 penerima menyoal ataupun menyelidik dengan sangat mendalam bagi mengenalpasti sumber wang ini ialah dari mana apatah lagi wang itu di lampirkan bersama surat dari wakil Raja Abdullah...

Najib meminta bantuan dari Raja Abdullah...

Baginda bersetuju dan wakil baginda yang menguruskannya...

Salinan surat2 ini turut di lampirkan bersama dana yang di pindahkan ke akaun Najib di Ambank yang di gunakan khusus untuk tujuan politik bagi tempoh beberapa tahun...

Sama ada BNM mahupun bank berkenaan tidak pernah mempersoal atau menyatakan kebimbangan terhadap dana ini...

Najib menerima pemberian berjumlah US$681 juta ini dalam dua transaksi pada 21 Mac dan 25 Mac 2013 (lihat lampiran 1 dan lampiran 2)...

Kira2 sebulan sebelum PRU13 pada 5 Mei 2013...

Dana ini semua telah di tukarkan kepada matawang RM apabila di terima dalam akaun Najib...

Adakah Perompak Yang Akan Memulangkan Wang Rompakan?



Selepas PRU13, Najib lihat peristiwa 916 tidak akan berulang dan membuat keputusan pada bulan Julai untuk memulangkan semua duit yang di terima kerana tidak lagi memerlukanya...

Maka selepas Ambank menggunakan masa seketika untuk menukarkan Ringgit dalam akaun saya kembali kepada Dolar Amerika Syarikat, kesemua dana ini di kembalikan kepada sumber yang di terima iaitu Tanore...

Oleh kerana kadar pertukaran wang berbeza dengan penyusutan sebanyak 10% dari bulan Mac sehingga Ogos, hanya US$620 di kembalikan berbanding dengan US$681 yang di terima...

Kesimpulannya ialah Najib tidak simpan RM2.6b ini...

Jika seseorang mahu menyamun pun, tidaklah masuk akal untuk menyimpannya dalam akaun bank di atas nama sendiri dan kita tahu ia bukan dari dana 1MDB di mana kita semua tahu dananya ialah dari sumber pinjaman...

Wang yang di pinjam mesti di bayar balik dan jika mahu mencuri dari sana tentu akan bermasalah bila sampai masa untuk membayar hutang...

Sebenarnya, pemimpin-pemimpin Pakatan tahu hakikat ini tetapi tidak mahu mengaku bahawa Najub tidak menyimpan RM2.6 bilion ke dalam poket untuk beli cincin atau beg tangan...

Tetapi persepsi inilah yang mereka wujudkan di kalangan rakyat kononnya Najib merompak, menyamun dan mencuri berbilion-bilion, dan ramai terpengaruh dengan dakyah itu...

Kenapa Perkara Ini Najib Tidak Dedahkan Sebelum Ini

Mengapa Najib tidak mendedahkan ini sekian lama?

Sebagaimana yang katakan sebelum ini, ia adalah permintaaan Raja Abdullah untuk merahsiakan tetapi kebimbangan yang utama ialah patutkah saya sebagai Perdana Menteri pada masa itu dedahkan kepada seluruh dunia bahawa ada berlakunya aktiviti beli membeli ahli parlimen dalam membunuh amalan demokrasi di Malaysia...

Saturday, September 15, 2018

Bila Pemimpin Peralatkan Undang2 Negara

|0 comments
Sekali Lagi Kedaulatan Undang2 Negara Di Bakul Sampahkan


1998, zaman bermulanya reformasi ekoran salah guna kuasa Mahathir yg menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 4 waktu itu...

Puncanya...

Bukan kata satu Malaysia malah satu dunia tahu...

Pemecatan DS Anwar Ibrahim atas dakwaan salah guna kuasa dan liwat...

Penulis tak katakan yg Anwar nie ibarat Suci Dalam Debu tapi apa yang di kesalkan ialah matlamat utama Mahathir mendakwa Anwar ialah kerana Anwar di katakan mula menggugat kedudukan Mahathir sebagai perdana menteri dan presiden Umno ketika itu...

Mahathir gunakan segala2nya yg ada utk memastikan Anwar di humban ke dalam penjara...

Polis, peguam negara dan mahkamah di gunakan Mahathir utk sumbat Anwar dalam penjara...

Pendakwaan yang kelam kabut dan fakta yang bercanggah tak mampu menyelamatkan Anwar masa tu...

2018 Giliran DS Najib


Mahathir tak pernah berubah...

Siapa saja yang dah di anggap sebagai musuh politik atau berani bantah apa kehendak Mahathir, jawabnya 'balik awal'...

Walau pun kehendak Mahathir tu tak masuk akal tapi kalau rasa nak selamat dengan kedudukan yg ada, layan jer lah...

Hubungan antara Mahathir dengan Najib pada mulanya agak akrab...

Najib sendiri akuinya...

Tapi bila Najib enggan tunaikan kehendak peribadi Mahathir maka hubungan yang akrab bertukar menjadi permusuhan yang sadis!!!

Maka Mahathir mulakan serangan bertali arus pada Najib sampai akhirnya Najib 'balik awal'...

Tan Sri Shafee Abdullah Pun Kena Getah Sebab Jadi Ketua Peguambela Najib Dalam Kes 1MDB


Pertuduhan AMLA terhadap teraju utama pasukan peguambela Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kerana menerima pembayaran bagi khidmat guaman di laksanakan beliau adalah satu lagi tindakan untuk menafikan Najib dari mendapat perbicaraan yang adil...

Ia boleh di lihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau menghalang beliau dan peguam lain daripada mewakili Najib di mahkamah...

Terang lagi bersuluh...

Memetik kata2 Shafee, "pendakwaan ini adalah cara untuk menghalang saya dari membela Najib, I will still defends Najib and there is no way they can stop me"...

Taktik Sama Untuk Kes Yang Berbeza, Dulu Kes Liwat Anwar, Sekarang Kes 1MDB Najib


Sebelum ini  hakim bagi kes Najib telah di tukar secara tiba2...🙏🙏🙏


Manakala Jabatan Peguam Negara (AGC) pula melantik dua peguam luar bagi mengetuai kes pendakwaan terhadap Najib...

Ini juga jelas bertentangan dengan pendirian dan bantahan PH sebelum ini di mana AGC tidak sepatutnya melantik peguam luar sebagai pendakwaraya ketika Tan Sri Shafee bertindak sebagai pendakwaraya dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim...

Kini AGC bukan sahaja melantik seorang malah dua peguam luar untuk bertindak sebagai pendakwaraya...



Sebagaimana yang Najib dedahkan sebelum ini melalui paparan beberapa dokumen...

Najib menerima sumbangan politik dalam jumlah yang agak besar secara terus kepada beliau daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi dan putera Arab Saudi yang bertindak mewakili Raja Abdullah...

Wang dari sumber ini yang di bayar untuk khidmat Tan Sri Shafee yang menjalankan tugas guaman mewakili parti dalam pelbagai kes selama bertahun2 termasuk petisyen pilihanraya bagi Pilihanraya 12 dan 13 bagi pemimpin BN lalu seperti Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz dan ramai lagi...

Peguam berkhidmat dengan yuran dan mereka berhak menerima pembayaran atas khidmat yang sudah di sempurnakan...

Membuat dakwaan terhadap Shafee kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan...

Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda...

Cepatnya pendakwaan menindas terhadap Shafee ini juga mencetuskan persoalan kerana ia di lakukan beberapa hari selepas Shafee mendedahkan secara jelas bahawa Mahathir yang mengarahkan beliau di lantik sebagai ketua pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat 2.0 Datuk Seri Anwar...

Satu fakta yang masih tidak di nafikan oleh Mahathir, pembantu peribadinya yang mengatur pertemuan itu atau bekas Peguam Negara ketika itu...

Trend Baru Proses Keadilan Di Malaysia, Dakwa Dulu Lepas Tu Baru Siasat


Pemilihan masa bagi menuduh Shafee juga mengejutkan kerana Najib masih tidak lagi di ambil keterangan oleh SPRM ataupun berpeluang untuk memberi bukti dokumen2 berkaitan kes ini...

Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Shafee di tuduh di mahkamah...

Penindasan terhadap Shafee juga boleh di anggap sebagai amat  kontroversial pada ketika AGC baru menggugurkan dua pertuduhan rasuah terhadap Menteri Kewangan...


Di mana ia adalah satu kes yang sedang melalui perbicaraan dengan 20 orang saksi sudah memberi keterangan...

Lebih 12 pertuduhan lagi terhadap pemimpin politik Pakatan Harapan dan yang berkaitan dengan mereka turut di gugurkan dalam tempoh beberapa bulan ini...


Petikan Dari Tulisan Asal :

Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak
Mantan Perdana Menteri Malaysia
13.9.2018

Friday, September 14, 2018

Dulu Ayoyo Samy, Sekarang Ayoyo Tommy...😂😂😂

|0 comments

Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Peguam Negara Tommy Thomas berhubung keputusannya dalam beberapa kes berprofil tinggi, termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan 1MDB...



Dalam kes itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwa menarik diri atas sebab tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara...



Beliau kemudian melantik bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya...

"Ini mata pertama oleh Thomas, tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugasnya, sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan"...

"Atau apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan"? 

"Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel panjang di blognya hari ini...

Dalam artikel itu, beliau memberikan pandangannya berkenaan tempoh tiga bulan Thomas menjadi peguam negara...

Hamid berkata Thomas di beri lapan bulan untuk menyediakan kes itu, jauh berbeza dengan pendakwa raya biasa yang ada kala di beri tempoh tidak sampai sebulan...

Peluang Yang Terlepas


Satu Keputusan Terlajak Bijak...😉😉😉

Katanya, langkah Thomas itu membuktikan pandanganya bahawa peguam persendirian, walaupun cukup ternama tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan...

"Sebab itulah peguam negara perlu di lantik di kalangan perkhidmatan perundangan dan kehakiman", katanya...

"Apa2 pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan di kenang untuk satu tempoh yang panjang"...


"Semoga dia tidak akan di kenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya lagi...

Hamid juga mengkritik keputusan Thomas yang melantik bekas Hakim Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes2 berkaitan 1MDB...

"Ia bermakna Sri Ram bertindak untuk menasihati Thomas sama ada wujud kes prima facie terhadap Najib"...

Katanya, sangat janggal untuk seorang peguam negara membuat keputusan berdasarkan pandangan orang lain, bukan meneliti sendiri bukti yang ada...

"Dalam kes sepenting itu, orang menjangka peguam negara sendiri akan meneliti kertas sisatan dengan bantuan pegawai dan membuat sendiri keputusan"...

Paling tidak pun, Hamid berkata tentunya ada pegawai berpengalaman di pejabat peguam negara yang boleh diharapkan berbanding mengambil peguam luar yang tidak pernah melihat kertas siasatan sepanjang kerjayanya...

Menjejaskan Moral

Hamid berkata memandangkan Thomas sendiri tidak meneliti kertas siasatan untuk kes berkaitan 1MDB, kemungkinan besar beliau juga tidak akan mengetuai pendakwaannya...

"Dengan melantik Sulaiman dan Sri Ram sebagai pendakwa, Thomas telah menjejaskan seluruh bahagian pendakwaan dan rayuan pejabat peguam negara dan malah seluruh jabatan itu"...

"Seolah2 tiada tidak yakin terhadap pegawainya yang telah bertugas selama berdekad"... 

"Seolah2 mereka tidak cekap" katanya...

Turut di sentuh Hamid adalah beberapa kes lain, termasuk kapal pesiar mewah Equanimity, kes kerajaan Sarawak dengan Petronas dan pembatalan dakwaan terhadap anggota parlimen dan penyokong Pakatan Harapan...

Setakat ini Thomas lebih di kenali dengan apa yang tidak di lakukannya dan bukan apa yang telah dia lakukan" katanya...

Sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran...

"Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam2 ini atas pengorbanan mereka"...

Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan HARAPAN?" soalnya...

Thursday, September 13, 2018

Najib's Liwat 1.0???

|0 comments
PERSEPSI DAKWAAN TERHADAP TAN SRI SHAFEE ABDULLAH







Shafee mungkin patut di dakwa atau tidak...

Namun dari perspektif politik aka konspirasi politik, ia kelihatan seperti usaha nafikan Najib a fair trial dan orang awam kepada kebenaran...

The latter look suspiciously possible though the first not proven yet...

Najib Betul Bersalah Atau Political Set-Up?



Pada zahir, nampak usaha nafikan Najib 'a fair trial'...

Ikut kronologi, ia bagai terancang sedemikian :

》Kenyataan2 malafide (niat jahat yg berat sebelah) dari pihak penguatkuasa, penyiasat dan pemimpin politik kerajaan (dulu pembangkang)...

》CJ, PCOA dan AG di tukar 'in a hurry' dan gopoh...

》Penguatkuasa, penyiasat di tukar 'in a hurry'...

》Penubuhan Task Force tak mengikut perlembagaan...

》Rampasan Equanimity dan dakwaan 'in absentia' terhadap Jho Loh...

》Sulaiman Abdullah ganti AG (Tommy Thomas) yg kurang mahir sebagai pendakwa dan jurusan criminal law...

》Gopal Sri Ram di beri kuasa utk vet IP yg membuka kepada kemungkinan pertuduhan dan pembuktiaan luar jangkaan dan luar biasa...

》Shafee di dakwa utk disqualify dia sebagai peguambela Najib!!!

Ada menjangka Shafee di dakwa sebab dedahkan penglibatan Mahathur mendalangi dlm kes Liwat 2.0...

Tambah lagi, Anwar mula ngatur gerak kerja melalui PD Move...

Pendakwaan Shafee Ialah Jawapan Selamat Mahathir Dalam Isu Mengatur Perbicaraan Liwat Anwar 2.0


Mahathir tidak lagi menjawab!!!

Dengan dakwaan terhadap Shafee, ada asas utk dia mengelak jawab (konon menghormati proses perbicaraan)...

Ada pula kata ini diversion sbb tangkapan terhadap Hasanah tidak meredakan kontroversi dan serangan terhadap polisi kerajaan Pusat...

Apakah ini satu lagi strategi menewaskan 2 musuh dalam satu masa aka 'one stone kill two birds'...

Atau adakah strategi ini akan kembali 'backfire the strategist'...


أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ


Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? 
Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” 
Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.


Al Baqarah : Ayat 214


وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

Mereka itu melakukan muslihat dan tipudaya kepada Allah dan Allah membalas muslihat mereka dan Allahlah sebaik-baik pembuat muslihat dan tipudaya (bagi membalas tipudaya mereka)

Ali Imran : Ayat 54

Adakah pemergiaan mu di tangisi kelak???


Petikan :

FB Salahuddin Hisham
fda

Archives