Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Monday, December 2, 2013

Tak lojik denda hilang MyKad sampai RM1,000!!!



Beberapa SMS diterima memberitahu:

Denda terbaru mykad jika hilang. adalah kali pertama RM300. kedua RM 600 dan ketiga RM1,000. Ini berbanding dengan kadar sebelum ini sebanyak RM100, RM200 dan RM300.


Kononnya ia timbul dari sebab kes pengawal tembak pegawai bank maka pengeluaran kad pengenalan diperketatkan.

Kami tak faham apa kaitan kes kad palsu dengan kad hilang?

Malah kalau kad MyKad pengawal bank itu bukan palsu, bukankah itu salah jabatan Pendaftaran yang tak cekap dan bolos ketirisan. Tidak tolak kemungkinan berlaku rasuah dalam Jabatn tersebut.

Malah denda sebanyak RM300 dan makan masa tunggu berbulan untuk dapat MyKad ganti pun tak boleh difahami kerana ia sesuatu yang mudah dilakukan dna kosnya pun tak berapa sen.


Tak lojik untuk bayar hingga RM1,000 untuk MyKad yang tak setahan seperti IC yang dahulu. Ia mudah rapuh dan tak tahan berada dalam wallet dan mudah telus air.


Dulu dijanjikan MyKad boleh diguna untuk semua hal termasuk lesen memandu, bank kad dan lain-lain, apa jadi rancangan itu?


The trouble with MyKad

By V. Shankar GANESH

The Malay Mail November 25, 2013

PETALING JAYA, Nov 25 — If you decide to leave your driving licence at home, thinking your MyKad has all the details, think again as an experience at a roadblock shows that it can land you in a lot of trouble.

Having incorporated my licence into the MyKad, I left my driver’s licence at home and headed to Shah Alam from Klang on my motorcycle recently.

That is when trouble began. Just after the Sungai Rasau toll plaza, there was a Road Transport Department (RTD) roadblock on the motorcycle lane. As usual, they requested for my road tax and licence.

I handed my MyKad, telling them my details are in it.

The officer then searched for a card reader and managed to get one from a another officer.

He inserted the MyKad into the reader and said sternly my licence had expired many years ago.

I said this was impossible as I had renewed it recently. An argument ensued and several other officers soon milled around me.

One of them even insinuated that I was lying while I retorted that their system was wrong.

One officer even showed me the reader and it showed that my licence had expired in 1998. I then told them to verify it with the headquarters.

A senior officer came over to calm the situation. He telephoned the RTD headquarters to verify my details and after several minutes my story checked out.

He said I should update my details with the National Registration Department (NRD) as they were incomplete.

Obligingly, I went to NRD but the officer there said my details were complete as clearly stated in his reader.

When I told the officer of my encounter with the RTD officers, he said they did not know how to read the information.

“I have heard of this before. All they had to do was to just scroll down and the latest details will be there,” the officer said.

I was speechless and have since resorted to carrying my licence again.

6 comments:

  • Anonymous says:
    December 2, 2013 at 12:38:00 PM GMT+8

    Meh kita pakat2 tanya Hadi Awang satu soalan mudah.

    Soalan : Wahai Hadi Awang. Yang awak duk sibuk nak bawa Pas muzakarah dengan Umno itu, sudah kah awak merujuk perkara ini kepada rakan seakhirat awak itu Ketua Parti DAP dan PKR ?

    Cadangan : Kalau awak tak rujuk kepada mereka, sila rujuk dulu supaya Umno tak tertunggu2 dan terindu2.

    Komen : Bukan apa, saya kasihan dengan Umno. Asal dengar saja Pas sudi muzakarah dengan mereka, masing2 pakat teruja habis semacam teruja diajak dating oleh seorang gadis jelita.

    Harap2 Hadi Awang diberikan Green Light oleh Karpal Singh dan Anwar Ibrahim untuk muzakarah dengan Umno. Sama2lah kita pakat berdoa kepada Allah swt agar dilembutkan hati Karpal Singh dan Anwar Ibrahim supaya membenarkan Hadi Awang muzakarah islamiah dengan pemimpin Umno. Amiiiinnnnnnnnnn ....

    Ana Muslimah

  • Anonymous says:
    December 2, 2013 at 4:03:00 PM GMT+8

    bagi aku memang logik.

    kalau hilang sebab kecuaian..memang patutu dikenakan denda. logik ke hilang IC sampai 3kali? IC tu kena jaga macam kita jaga duit kita jugak tau.

    tapi jika kehilangan sebab bencana seperti kecurian, banjir atau kebakaran..tidak perlu didenda. cuma bayar wang proses sahaja.

  • Anonymous says:
    December 2, 2013 at 4:56:00 PM GMT+8

    bagus betul idea nie.. memang terbaik sgt..
    nie nak bg kurang kad pengenalan palsu atau nak bg byk lg kad pengenalan palsu..
    ikut kata pengawal yg merompak tu.. dia bayar rm250 je..
    boleh buka buku bank,boleh keje jd jaga...
    lain yg sakit lain pula yg nak diubat...

  • Anonymous says:
    December 2, 2013 at 4:56:00 PM GMT+8

    Ha ha ha

    Pas mahu Mu Zakar Rah dengan Umno. Kelakar dan lawak bodoh sungguh Hadi Awang.

  • Anonymous says:
    December 3, 2013 at 7:47:00 AM GMT+8

    Mestilah Driving license kena renew beberapa kali. Sebenarnya driving license dalam kad berlainan.

  • kumis says:
    December 4, 2013 at 5:45:00 PM GMT+8

    kejaang doh takdok duit..pah..sabit tu wat lagu ning...menate sungguh..

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)