Seminar Antarabangsa Autisme 2014

Monday, September 16, 2013

REHDA: Kapitalis penindas rakyat berperut buncit, gelojoh macam babi

Kapitalis-kapitalis REHDA gemuk membuncit...tekan kerajaan, tindas rakyat, bolot kekayaan.


Kapitalis REHDA main wayang lagi!

Bila harga rumah naik semua pakat marahkan kerajaan kononnya tak bantu rakyat. Walhal kerajaan sentiasa berusaha memperbanyakkan program seperti PPRT, PRIMA, Perumahan Penjawat Awam (PPA) dan sebagainya.

Sedangkan kapitalis-kapitalis buncit dalam REHDA (Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah) menjadi dalang utama kenaikan harga rumah sesuka hati memberi dalih kononnya kenaikan kos bahan binaan akibat pengurangan subsidi minyak dan tindakan agresif kerajaan membenteras PATI sebagai punca utama kenaikan tersebut.

Nampak sangat kapitalis-kapitalis buncit tamak ni suka menipu. Dulu masa harga petrol tak naik dan PATI berlambak pun mereka tetap naikkan harga. Mereka inilah yang selama ini mengaut keuntungan berlipat ganda hasil menindas rakyat.


Bayangkan jika harga sebuah rumah melebihi RM400,000 seunit. Bukan semua rakyat mampu membeli rumah apatah lagi bagi seseorang pekerja yang gajinya sekadar RM2,000 sebulan. Bila umur sudah mencecah 30 tahun, rumah pun masih belum mampu nak beli. Kalau buat pinjaman bersama isteri/suami sekalipun belum tentu pinjaman diluluskan jika harga rumah hampir RM setengah juta. Nak bayar itu ini lagi akhirnya terpaksa sewa rumah memanjang. Tambah bila dah ada anak ramai sudah tentu teringin nak beli rumah lebih besar lagi.

Pihak REHDA dan pemaju-pemaju kapitalis buncit sekarang lebih mementingkan para pembeli asing. Kerana perangai buruk itulah juga banyak rekabentuk rumah sekarang tiada ciri-ciri keMalaysiaan dibina dengan rekabentuk moden minimalis, letak nama Inggeris dan harganya pula mencecah jutaan ringgit. Adakah semua orang Malaysia mampu membelinya? Bagi keluarga yang kaya mungkin tiada masalah membeli rumah tersebut, tapi golongan miskin hanya tinggal mimpi.

Jadi kita mohon jasa baik pihak kerajaan agar tidak tunduk kepada desakan REDHA sepertimana kerajaan tidak tunduk kepada desakan dan ancaman puak Dong Zong, gangster, PATI mahupun pengganas Kiram.

Ingat…rakyat inginkan rumah yang lebih murah dan selesa. Bukan rumah mampu milik yang hanya golongan kaya saja mampu memilikinya. Sedangkan golongan sederhana dan miskin ramai yang melopong tengok harga rumah gila-gila.

Bila hati rakyat senang, fikiran tenang, perut kenyang, ada wang dan dapat peluang barulah rakyat tak terpengaruh dengan janji-janji palsu pembangkang.

Rakyat juga tidak boleh hidup dengan harapan palsu bila dah menang pilihanraya janji buang dalam longkang. Kita berharap semoga ada perkhabaran baik dari Perdana Menteri berkaitan perumahan rakyat dalam Bajet 2014 nanti.

MyMassa

13 comments:

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 5:14:00 PM GMT+8

    aku tak tau kenapa menteri2 umno terlalu bagi muka kat puak2 ni. Diorang nilah sebenar nya penyebab harga rumah melambung tinggi di pasaran. Harga bahan binaan dari A - Z puak2 ni control. Menteri yg bertanggung jawab sekarang ni pun tak boleh pakai.

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 5:52:00 PM GMT+8

    suruh Niajib beri subsidilah! Sampai bilapun Melayu UMNO yang ketagih subsisdi yang malas memang tidak mampu.

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 6:16:00 PM GMT+8

    Program kerajaan boleh neutralize kegelojohan puak kapitalis rehda. Cuma mereka yang mengendalikan program kerajaan perlu telus dan efisyen untuk mempastikan yang kos boleh terendah dan mampu milik oleh rakyat. Program biar untuk semua peringkat dari harga RM45k-RM250k. Biar rakyat beli rumah program kerajaan. Bila orang dah tk beli rumah rehda harga akan turun. Dan orang politik pun jangan lah buat celaka dengan nak songlap kontrak dengan harga yang bukan-bukan. Biar buat tender telus dan jangan sub-pulak kepada kaum cinabeng.

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 6:44:00 PM GMT+8

    Subsidi perlu kpd mereka yg bnr2 memerlukan..tp jka tlampau bersubsidi akan mbtk.msyrkt yg kurang daye saing, sentiasa mghrpkn bantuan kerajaan..pd glgn yg boleh berdiri tnpe subsidi, berikanlh kpd mereka yg bnr2 perlu..jgn tamak n glojoh juga dlm merebut subsidi..xke mana pun anda..blaja2 berfikir ttg nasib org lain..

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 6:49:00 PM GMT+8

    Hadkan saja kuota pemilikan rumah bg seseorang individu. Dan juga tidak boleh lg jual beli rmh sesuka hati. Jadikan rmh brg kawalan mcm petrol,gula etc. Dasar kapitalis imperialis bkn peduli keperitan org lain.

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 6:49:00 PM GMT+8

    inilah masanya cinabeng nak burukkan nama kerajaan melayu..naikkan harga barang dan rumah.. kini masanya kita boikot bisnes cinabeng dalam skala yg lebih besar..kita sokong bisnes melayu ketahap paling tertinggi diluar batasan kepartian!

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 6:56:00 PM GMT+8

    Saya syaki REHDA ini dikuasai GENG KONGSI GELAP CINA! Sebab itu mereka boleh marah dgn tindakan KDN ke atas PATI dlm industri pembinaan!

    Disyaki DALANG utama Geng Kongsi Gelap Cina yg. begitu kaya ialah PAP-DAPSYAITAN/PKR serta Barat-Israel. CIA-MI6-Mossad memang
    terlibat dalam sindiket dadah/senjata api global, seperti yang ditaja besar-besaran mereka di Afghanistan, Mexico dan Latin Amerika - lihat http://www.intrepidreport.com/archives/968, Zeta gang connected to U.S. Special Forces/Mossad, By Wayne Madsen, March 10, 2011!. Ini adalah untuk menghancurkan moral jenerasi muda terutamanya dari umat Islam/kaum Bumiputera, dan meningkatkan JENAYAH termasuk akibat penggunaan dadah/senjata api/pornografi, untuk menghuru-harakan negara, di Dunia Islam dan Dunia Ketiga, yang kaya minyak-gas. Jadi senanglah mereka nak MENJAJAH!

    Geng Kongsi gelap Cina juga MENAJA Geng Kongsi Gelap India, serta terlibat dlm. perniagaan HARTANAH (sebab itu kebakaran-kebakaran rumah/kedai/kpg Islam/Melayu harus diSIASAT KDN/PDRM dgn. teliti - mungkin utk geng kongsi gelap ini utk. rampas/'beli' tanah/rumah yg- kebakaran); lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/10/Gang-36-one-of-the-most-feared-in-the-nation.aspx, Gang 36 one of the most feared in the nation, Saturday August 10, 2013:

    KUALA LUMPUR: Gang 36 was originally made up of Chinese members before it was taken over by Indians to become one of the most feared secret societies in the country…..The expert said there were still Chinese members in Gang 36, but they played a more passive role as “investors”. They pour money into the gang to fund its activities which allow them to double their money.

    “Most of the time they would have legitimate jobs like in real estate.”

    …..He said the fear surrounding Gang 36 had led to many thugs just using its name to set up their own units, adding that membership was hard to verify with it being such a loose organisation…..

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 8:00:00 PM GMT+8

    Perangka MTEB sepatutnya memahami pendapatan sara hidup/diri golongan majeroti melayu dan bumiputera.Bukan mengikut harus pembangunan tembolok pemaju kapitalis.Sepatutnya,di hentikan projek pembangunan mewah buat sementara.Mewujudkan pembangunan rumah mampu milik berdaya maju,berskala besar2an secara serentak di seluruh negara utk menampung kenaikan harga barang bahan binaan.Menyediakan pembiayaan pinjaman tanpa riba oleh pemain institusi islam seperti sukuk,Lembaga zakat,Tabung Haji yg di kelola oleh Baitulmal,wakaf coperate,badan bidaan hartanah,kutipan penyewaan,jabatan pengurusan asnaf dan mualaf serta bank2 syariah.Pemaju hartanah dari kalangan melayu muslim shj.Pembentukan unit saham hartanah syariah yg bebas dari manipulasi,spekulasi dan riba di dlm sektor hartanah.Hasil kekayaan dlm sektor ekonomi syariah tidak boleh kembali kpd perbankan kapitalis tetapi ke bank2 yg benar2 syariah.Fasa kedua,pembinaan rumah mewah dan bandar berteraskan seni bina islam utk masyarakat islam dunia.Di buka pula pada pelabur hartanah dgn konsep yg sama pada pendana2 besar dunia.Keuntungan berteraskan syariah dan menyimpan nilai di dlm sektor hartanah berdaya maju di atas permintaan hartanah dan aktiviti ekonomi syariah shj.Tema bandar berteraskan kpd sektor pendidikan,pelancongan,industri,koridor ekonomi,pelabuhan dll.Matlamat utama adalah utk menyekang aktiviti ekonomi kapitalis dan telap kpd krisis ekonomi serta terus berkembang.Penekanan konsep hartanah berinovasi dan kretiviti akan mencerminkan permintaan hartanah yg tinggi selain dari konsep ekonomi syariah.Pembinaan minda berniaga di kalangan melayu muslim amat di galakkan dlm memenuhi aktiviti2 pembangunan hartanah tersebut.

  • Anonymous says:
    September 16, 2013 at 9:54:00 PM GMT+8

    Kaum Cina akan mula menaikkan semua harga barang dengan alasan harga minyak naik dan semuanya adalah salah kerajaan. KPDNKK kena ada telor untuk berhadapan dengan masalah ini. KSU, TKSU, dan Pengarah Enforcement kena buat kerja kuat, Pakai teknologi kalau boleh. Fahami macamana supply chain berfungsi dan tangani mana perlu, Mana pegawai yang tak boleh berkerja, gantikan.

  • Anonymous says:
    September 18, 2013 at 11:40:00 PM GMT+8

    maklumat dari member dlm industri mengatakan kos sebenar pembinaan sebijik rumah teres 2 tingkat hanyalah bawah 100k!!
    Bermakna keuntungan mereka memang melampau tinggi, tapi apa kerajaan buat?!
    Berunding.. Berunding.. itu jela depa tahu.. muak aku tengok!!

  • Anonymous says:
    September 20, 2013 at 2:58:00 PM GMT+8

    bodoh piang semua

    Desak kerajaan supaya halang bukan warga negara beli rumah tempatan

    Ada berani?

  • Anonymous says:
    September 21, 2013 at 1:41:00 PM GMT+8

    TheUnspinners, tolong hebahkan berita Mardi jual Tanah kepada Cina tu. Sakit betul hati saya bila mendengar kebodohan umat Melayu menderma Tanah sewenang-wenangnya kepada konco-konco REHDA ni. Memang bebal dan bodoh.

  • Anonymous says:
    September 21, 2013 at 1:44:00 PM GMT+8

    Ada contoh sebuah projek perumahan di Selangor, pemajunya Cina mendapat suntikan modal dari HongKong. Memang orang Melayu tidak akan menang dari segi hartanah kerana backup Cinabeng ni adalah dari luar Negara. Memang akan habis Tanah di Negara ini bakal dimiliki Cina. Malay politicians, please do something.

fda

Link2Me WeLinkBk (254)