Sunday, September 15, 2013

PM pertahan Melayu, Khairy sah diri liberal dan Saifuddin sokong



Ketika PM baru saja memberi jaminan untuk meneruskan Agenda Memperkasakan Melayu, Khairy membuat kenyataan yang dilaporkan di akhbar pro DAP kepunyaan MCA, The Star bahawa dia adalah seorang liberal.
Published: Sunday September 15, 2013 MYT 12:00:00 AM
Updated: Sunday September 15, 2013 MYT 7:28:01 AM

Khairy aims to make Umno Youth more centrist


PUTRAJAYA: Khairy Jamaluddin, who looks set to be returned unopposed as Umno Youth chief, will use his second term to cultivate a more centrist approach for the wing that has traditionally been a pressure group.

He said that being vocal in expressing right-wing sentiment in defending the interests of the party was no longer appropriate.

“I am trying to change the DNA of Umno Youth from being mostly right-wing and Malay-centric to a more centrist wing that focuses on issues and their solutions,” Khairy said in an interview.

Persoalannya: Apakah definasi dan menjelasan 'right wing' Khairy?

Ada solution yang centrist mahu dibawa memberi keutamaan menjaga kepentingan Melayu dan Islam atau ke arah kepentingan bersama yang sebenarnya ketirisan pada Melayu dan Islam dan menguntungkan Cina saja?

Label right wing dan Malay-centric bukan satu masaalah kerana itu hanya taktik melabel pembangkang untuk mengubahkan perjuangan Pemuda berasaskan kebangsaan Melayu, keunggulan Islam dan patriotisma Malaysia.

Apakah pengisian perjuangan baru Khairy? Apakah perjuangan ala baru ini yang telah Khairy jaya bawa keuntungan selama menjadi Ketua Pemuda?

Usaha untuk menukarkan budaya ini boleh melemahkan suara Melayu, Islam dan Malaysia dari sayap Pemuda. Jika pada tahap Pemuda, jatidiri Melayu dan Islam tidak terbina dan lemah batu asas, apa akan jadi bila Pemuda matang menjadi pemimpin?

Adakah mereka akan mencorakkan patriotisma Malaysia sebagai tidak mengutamakan Melayu dan Islam? Ini akan bertentangan dengan objektif penubuhan UMNO.

Apa langsung dengan memgurangkan penekanan kepada Melayu dan Islam, Khairy menganggap Melayu dan Islam sudah terselamat hingga tak perlu dibela dan diperjuangkan?

Maka agak pelik untuk difahami kenyataan Khairy seterusnya:  
Khairy stressed that he would not compromise on the party’s core struggle to uphold the interests of Islam, the Malays and the country.

We will still fight to empower the Malay community, protect the sanctity of Islam and defend this country, but the way we do this must be different,” he said.

Khairy perlu jelaskan dan bukan setelah kekal jadi Ketua Pemuda baru terdedah rancangan sebenarnya. Akan terlalu lambat untuk ahli Pemuda buat keputusan.
One plan he has to re-orientate the wing is to set up a “finishing school” to groom potential young leaders who will be identified from the ranks of Umno Youth and Puteri Umno and from among new members still studying in universities.

The finishing school will expose the members to what Khairy calls “the new politics” and will train them on topics such as human rights, media relations and the social media.

“Whatever I can do to change the DNA of Umno Youth I will do in this last term and one way I want to do it is by rewriting our political education training module for use in the finishing school,” he said.

He added that both the Umno president and deputy president had agreed to the proposal to set up the finishing school which will be headed by supreme council member Datuk Saifuddin Abdullah.
DItolak makmum untuk jadi Imam


Rupanya, dibelakang Khairy adalah pemimpin gagal Saifuddin Abdullah. Dia sendiri tidak diterima oleh kawasan tempat asal usualnya.

Bagaimana dia mahu membentuk pemimpin masa depan UMNO yang tidak lagi berani malah banyak berkompromi? Adakah pemimpin yang mahu dibentuk akan akhirnya ditolak makmum macam dirinya juga?

Betul ke President dan Timbalan President kata seperti demikian atau hanya kata-kata yang diputarbelit?

Sementara itu, Khairy menyedari pendekatan ini tidak mudah diterima.
The 37-year-old Khairy admitted that his approach to politics has not gone down well with conservatives in the party who accuse him of being too liberal in his outlook.

“I get called all sorts of names, but I think this is the way forward. If I get a second term I will be 41 years old at the end of it, which is just the right age for me to leave Umno Youth.”

“What I want to do is make sure the changes I am making remain in place after I am gone.”

On the contest for the Umno Youth deputy chief post, Khairy said he supported all four candidates and would accept anyone whom the delegates chose to be his right hand man.



Adakah makmum menerima hala tuju yang mahu dibawa Imam Jemaah?

Semantara itu, ada calun Ketua Pemuda mahu laksanakan agenda untuk memperkasakan Melayu. Baca calun itu di SINI

16 comments:

  • Labu8455 says:
    September 15, 2013 at 2:46:00 PM GMT+8

    Berkali kali aku dah ulangi dalam hampir kesemua blog blog pro UMNO/BN yang KJ ni adalah dari spesis ular tedung. KJ adalah "Anwar Junior" dan secara perlahan lahan cuba mendapatkan sokongan bukan Melayu dalam hasrat untuk mencapai cita cita politiknya. KJ berhasrat untuk menjadi PM Malaysia dan siular ini akan terus berusaha untuk mencapai matlamat jijiknya itu.

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 2:54:00 PM GMT+8

    adakah salah kalu dia bercita2 nk jd PM?

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 3:10:00 PM GMT+8

    Artikel yg. amat BERNAS, The Unspinners! Umat Islam/Melayu TERPINGGIR bukan hanya sebab si PENDATANG KAPIR yg makin KURANG AJAQ dan TAMAK/BONGKAK, tetapi juga akibat PENGKHIANATAN Islam/Melayu LIBERAL!

    Umat Islam/Melayu MISKIN dah puas SENGSARA dgn. Melayu/Islam elit LIBERAL, yg. dah cukup MEROSAKKAN perjuangan amat BERANI Islam/Melayu, terutamanya lawan MUSUH-MUSUH Islam/Melayu dari puak Satanisme Kristian Zionis DAPSYAITAN/PKR! Jenis inilah yg. diJILAT EVANGELIS Star dan kaki elit pro-liberal/Barat NST!

    Skrg. makin galak si PENGKHIANAT Islam/Melayu LIBERAL dlm. UMNO, nak menguasai UMNO! Golongan LIBERAL Islam/Melayu memang PENJAHANAM agama, bangsa dan negara. Kerana mereka sudah TAKSUB dgn "demokrasi/hak asasi" SAMPAH si Barat-Zionis! Kononnya falsafah dan undang-undang Barat-Zionis yang 'terbaik' (pala hotak si KAPIR SATANIS Barat-Zionis PENIPU ini!), di mana wang, kebebasan seks termasuk homoseksual/pelacuran/pornografi/kehamilan luar nikah (termasuk kanak-kanak), dadah, alkohol dan perjudian – telah MENJAHANAMKan akhlak dan akidah mereka, sbg. umat Islam/Melayu! Bakal kita jadi Bumiputera Islam MEREMPAT Palestin/Singapura!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

  • Yb Raz says:
    September 15, 2013 at 3:26:00 PM GMT+8

    KJ ni tak habis habis nak buat new politik..apa dia ingat dewngan new politik, dia boleh popular ke ? sorry ler KJ..ko main duit banyak masa zaman PakLah.sekarang nak tunjuk baik pulak.

    budak budak panggil ko Sir, dah rasa besar sangat ler pangkat tu.

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 3:48:00 PM GMT+8

    Cubaan utk tukar dna pemuda dari melayu islam kepada liberal mesti direjek satus patus.....

    Aku x stuju......

    Kalo nak concentrate pd problem solver saja..... Solution boleh jd betul boleh jd salah....

    Tp kalo maintain pd kaedah awal yg pemuda harus keras sesuai dgn sikap pemuda maka tugas sama rata boleh diambil oleh pm atau tpm.....

    Ni semua nak jd mr nice man .......sapa plak nak jd rebelior dlm hairaki umno? Cujwpp......

  • maae says:
    September 15, 2013 at 3:53:00 PM GMT+8

    Jika Khairy masih di lamun kemewahan dan glamor sebagai anak muda yang di rencanakan hidup nya oleh pengaruh terdahulu dan sekarang :-

    1. Ingatkah beliau tentang " struggle" anak-anak /Melayu / bumiputera yang di sisih oleh bangsa lain, terutama bangsa cina Malaysia ?

    2. Ingatkah beliau tentang agenda melupuskan Islam, Raja Melayu dan mengubah Perlembagaan Malaysia sehingga Melayu itu di lenyapkan secara halus ? Kejadian ini telah di lakukan di Singapura.

    3. Ingatkah beliau sejarah silam bagaimana Melayu mempertahankan hak-hak di bumi sendiri akibat benci nya musuh Islam. Jika Malaysia ini Negara Kafir, sesungguh nya tidak akan wujud perjuangan menegakkan apa-apa kecuali kuasa. Aliran selari dengan kafirun lain yang boleh di adaptasi.

    TETAPI Malaysia itu wujud demi Melayu kuat berpegang Islam, ingin hidup dalam KEBENARAN di dunia dan akhirat, seperti Allah SWT wahyukan, berpegang pada Tali Allah dan Sunnah Nabi Muhammad. Ini kunci nya. Maka kunci syurga ialah "laillah haill Allah". Jika kita faham, maka menangis lah jiwa dan roh kita...

    4. Ingatkah beliau di kala beliau seronok dalam kehidupan, terlalu ramai lagi Melayu daif di bandar- bandar dan kampung melukut di tepi gantang ?

    5. Ingatkah beliau wang menjana wang, harta menjana harta dan bangsa yang dapat mengawal segala nya, ekonomi yang di kuasai mereka akan di monopoli sepenuh nya dan sentiasa di jaga kukuh untuk memihak bangsa mereka agar menjadi lebih dominan ? Bahawa ruang yang ada akan akan sentiasa di rebut dengan kuasa wang dan tidak akan di agihkan samasekali ?

    6. Ingatkah dia, di sebalik semua Dasar Kerajaan untuk mengimbangi kesejahteraan rakyat, di tolak sepenuh nya oleh pihak ini ? Sudah lebih lima puluh tahun, kenapa bangsa cina dan yang lain-lain nya masih lagi dalam kepompong rasis mereka, tidak berasilimasi secara tulus menjadi SATU Rakyat Malaysia yang sentiasa bergandingan ?

    Sesungguh nya Melayu itu sudah banyak berkorban masa, tenaga, harta bumi ini dan masa depan anak- anak bangsa sehingga merelakan kerjasama dengan bangsa lain Demi Tuntutan Islam, agar menganjur kesejahteraan dan berkaku adil. Ini wassatiyyah yang di tuntut, bukan omongan liberal manusia. Ingatkah beliau, sehingga ke hari ini, bangsa ini tidak pernah membantu secara ikhlas kecuali di "trade" dengan ganjaran lumayan melalui pihak kerajaan ?

    Jika bangsa ini berhemah dan liberal dan memiliki nilai-nilai hidup murni, ternyata kita sudah saksikan melayu itu di bantu dalam semua jenis perniagaan, tiada diskriminasi pekerjaan, jawatan dan gaji dalam apa jua keadaan. Ini tidak akan terjadi. Rujukan akademik telah membuktikan sikap cauvinis begitu tebal untuk di kikis.

    Sedarkah Khairy, jika beliau orang kebanyakan melayu di asuh sehingga kelulusan beliau miliki sekarang, dengan didikan agama mantap asas seperti kebanyakan melayu, agak nya di tahap mana beliau kini ? Beliau pun mungkin bersesak dada.

    Sesungguh nya perlakuan manusia itu ada batas susila nya jika Allah SWT itu sentiasa di Agongkan ! Maka fahaman liberal, sekular, komunism, LGBT, neo liberal dan seumpama nya tidak akan bersarang dalam hati dan akal manusia. Ini lah sifat syaitan yang nyata, sering di perringatkan setiao masa akan menghacurkan Islam dan bangsa penganut nya.

    Tidak sukar menjadi Syaitan kerana mereka sudah di jamin tiada kehidupan akhirat kecuali jaminan sengsara Neraka Jahanam.

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 4:31:00 PM GMT+8

    KJ memang jasa buruknya banyak dan ke arah merosakkan kuasa melayu di Malaysia ini. Menghalalkan gerakan syiah, menghalalkan banyak restoran bukan islam sehingga hari ini ramai orang melayu sukar nak tinggalkan amalan menjamu juadah di kedai tokey cina. Minat kepada idea liberal. Apa jasa KJ untuk umat melayu? Tarak satu pun. KJ nak jadi PM dengan berlagak liberal supaya mendapat sokongan pengundi cina dan India dalm tempoh 10 tahun lagi walupun menggadai maruah melayu dan tanahair ini. Hanya Dr M sahaja boleh mengajar KJ.

  • PemudaTua says:
    September 15, 2013 at 4:35:00 PM GMT+8

    Perkara dasar sebegini ikut amalan Pemuda UMNO dibentangkan kpd ahli2 & perwakilan utk dibahas dan diputuskan. Buruk ke baik ke hajat YB KJ bukan ke lebih molek dirunding bersama kawan2 dlm Pemuda. Lagi pun hasrat beliau tersebut bukan ke hanya boleh tercapai jika didokong oleh seluruh akar umbi Pemuda. Sebab itu sejak dulu dibina dlm Pemuda adab, adat & tatacara. itu le cara melayu. Lain le klu bukan Melayu dlm jiwa, dlm raga!

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 6:04:00 PM GMT+8

    Jika tidak suka KJ? Apa tindakan yg perlu diambil olwh ahli pemuda? Cuba tampilkan seorg calon berkaliber & berwibawa berbanding KJ. Kalau blh biar kita beri peluang kpd calon lain. KJ seorg berfahaman liberal tentang Melayu & Islam.

    Bagaimana nak tonjolkan jati diri Melayu Islam, kalau bersekolah di sekolah rendah dan sekolah menengah pun tak pernah. Terdedah kpd sistem sekular di luar negara. Agak2nya subjek sejarah melayu pun x ambil.

    Malanglah Pemuda UMNO mendapat KP yg tiada semangat dan roh Melayu Islam. Asyik nak kompromi dgn kaum lain berkaitan isu2 yg melibatkan kepentingan Melayu. Fikir sebelum terlambat..

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 6:11:00 PM GMT+8

    IMHO, Mukhriz would be a better Ketua Pemuda UMNO.

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 6:55:00 PM GMT+8

    Alhamdulillah ...ada juga calun utk tentang KJ

    KJ ni tiada jiwa Melayu jadi tak layak nak pimpin UMNO
    Sepatutnya dia jadi pemimpin PR

  • Apai Ngelai says:
    September 15, 2013 at 7:25:00 PM GMT+8

    salam,

    mohon pautkan libk blog

    http://sarawakia.blogspot.com

    Trima kasih

  • hangkedee says:
    September 15, 2013 at 10:17:00 PM GMT+8

    KJ shadow of Ajuburi.be Aware.hungry dog.

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 10:54:00 PM GMT+8

    Kalau betul Mukhriz bertanding, harap-harap Mukhriz menang, tendang keluar KJ liberal. KJ ni duduk kat atas sgt, of course Cina tak tindas dia. Dia tak tau org Melayu biasa ni hidup macamana.

  • Anonymous says:
    September 17, 2013 at 1:46:00 AM GMT+8

    Sdra,mohon

    100 dalil mengapa KJ tidak layak menduduki apa apa jawatan dalam UMNO atau kabinet. Sudah120 hari , umum kenal di mana sebenar nya hati jiwa pandangan pemikiran hala tuju nafsu angan angan dan rangkaianya.

    ABK
    ASALKAN bukan KJ
    tolak kj.tolak kj.tolak kj.No to kj.
    tolak ajIB GOR GONG
    Jangan tunggu lagi.Mulai kempen .carpe diem.
    Kita perlu PM Baru.
    Ada orang kata KJ Itu Inteligent

    Dia punya intelligent dari osmosis bukan natural ,sebab dia oxon,liberal,moderate,SIL,dan 40 tahun dulu bapa nya kerja dengan KBS(duu nama apa ya )ada reginnaLAH,ada cover boy majjalah GQ,pandai tulis surat kapada majjalah economist UK,ada sahbat rapat POrk chop jason jonathan, sahabat AA Tony FFFF,dan peminat nya nombor satu dari 7.05.13 adalah Lim kit siang.
    yang paling utama sekali, sebab KBS ada bajet 789.000.000(RM) untuk di agihkan,tak masuk 1M punya dan ,hanya dengan melaungkan Endless Possibilities , maka intelligent lah,liberal lah,moderate lah,centrist lah,KJ.
    maka jerit lah ah jib gor gong,the best is yet to come.
    kita perlu perdana menteri baru.
    arjuna waspada
    changkat lobak.

  • Anonymous says:
    September 17, 2013 at 11:30:00 AM GMT+8


    Salam.. Saya bagi pihak rakyat Mlaysia berbangsa Melayu memohon kepada POEMUDA UMNO untuk menukar Ketua Mereka...Calonkan mereka yang lain.. Banyak lagi orang melayu yang berkebolehan dan berwibawa untuk memegang jawatan ini selain daripada KJ.

    Hanya orang Melayu gila aje yang sokong KJ yang tiada semangat patriotik dan semangat kemelayuan....

    Antara ketua pemuda yang tiada telor yang tidak berani untuk bersuara untuk memperjuangkan nasib orang melayu.. apatah lagi agama islam...Itulah sebabnya banyak wujud NGO yang ditubuhkan untuk memperjuangkan melayu dan islam seperti PERKASA, jalur TIGA dll bagi menggantikan peranan PEMUDA UMNO NI...
    September 17, 2013 at 10:50 AM

    KJ juga asalnya bukan sesiapa dan dia juga sama seperti mamat mamat lain diluar sana. Tetapi kerana dia mendapat kelebihan selepas menjadi menantu PM dan pemuda UMNO dipaksa untuk memberi PELUANG kepadanya maka jadilah KJ seperi yg kita lihat pada hari ini.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)