Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Tuesday, September 3, 2013

Berhenti mengepang bawah ketiak kerajaan


Sudah sampai masanya Melayu bangun. Pandang pada dunia sekarang dalam kehidupan sebenar. 

Sudah tiada masanya lagi nak MENGEMPENG BAWAH KETIAK KERAJAAN. Subsidi minyak 20 sen yang ditarik balik tu bukan ditarik semua. Ada lagi 60 sen yang ditinggalkan. 60 sen tu sebenarnya subsidi. Tak kekal. 

Subsidi tu kita dapat bila kita tuang minyak. Subsidi minyak tu bukannya untuk orang melayu sahaja. Untuk semua pengguna. 

Aku tengok 20 sen punya hal ni pun sampai yang claim mereka tu GAGAH PERKASA naik menyeman macam gaji bulanan kena potong pulak sehinggakan Suhaimi Baba pun dia bawak terbabit sama. Tu baru subsidi minyak.
KERAJAAN NAK MENGAJAR KITA
Bila 20 sen kena tarik, janganlah menyeman macam orang gila talak. Lihatlah pada kawan-kawan cina di sekeliling kita. Belajar dalam sekolah yang sama. Membesar sama-sama. Hak lain-lain. Keistimewaan tak sama. Tapi bila dah besar kenapa mereka lebih kaya dari kita? 

Pada aku jawapannya mudah sahaja. Dari kecil mereka didedahkan tidak bergantung dan tak mengharapkan keistimewaan khusus untuk mereka. Sebab tu lah 20 sen mereka boleh jadikan RM2. RM2 boleh jadikan RM20. RM20 boleh jadikan RM200. Tu usaha sendiri. Bukan bergantung pada gaji bulan atau BRIM atau subsidi 20 sen.
MELAYU YANG KECEWA
Berbalik pada 20 sen tadi. Banggakah aku nak menceritakan pada anak cucu aku bahawa aku sangat kecewa bila kerajaan tarik balik subsidi 20 sen?? Yang waras dan bijak berfikir pasti tahu jawapannya.
Didiklah anak bangsa dengan tidak bergantung pada hak dan keistimewaan sahaja. Didiklah mereka untuk berusaha sepertimana bangsa-bangsa lain buat. Inilah ilmu yang akan kita tinggalkan pada mereka kelak.

Desaru With Love

11 comments:

  • Far Lungeng says:
    September 3, 2013 at 12:01:00 PM GMT+8

    Saya sokong 300%. Kerajaan bukan sahaja perlu kurangkan subsidi malah hapuskan terus subsidi dalam semua bidang. Duit yg dapat dijimatkan itu dapat membantu orang-orang tidak berkemampuan seperti pesakit-pesakit kronik yg perlukan wang utk pembedahan segera. anak-anak yatim. ibu-ibu tunggal, gelandangan, pelajar-pelajar dll. Tk perlulah iklankan dimedia utk minta sumbangan. BRIM juga patut dihapuskan kerana hanya sebilangan rakyat sahaja yg menikmatinya. Bagaimana pula yg pendapatan sekeluarga yg lebih seringgit dua? Hapuskan subsidi diesel utk nelayan dan petani. Mereka perlu belajar utk survival selepas negara telah merdeka 56 tahun.Pendek kata menjelang 2020 kita harus berjihad supaya negara sifar subsidi.

  • Anonymous says:
    September 3, 2013 at 12:12:00 PM GMT+8

    Enko isi minyak 1 liter je ke?

  • Cencaluk says:
    September 3, 2013 at 12:13:00 PM GMT+8

    Salam,

    Aku setuju dengan artikal kau ni.

    Sampai bila melayu nak jadi manusia subsidi dati atas kepala hingga hujung kaki nak subsidi.

    Dari mula keluar dari perut ibu hingga nak masuk ke liang lahad semuanya masih lagi dibekalkan denga subsidi.

    Nasib baik tak minta pahala subsidi.....

    Ingat kita manusia dibekalkan denga akal sama macam kaum cinabeng tapinkenzpa mereka mengunakkan zkzl mereka semaksimun tapi orang melayu hanyz menggunzkannya suku sahaja dan selebihnya hanya mendengar hasutan orang lain.

    Cubaduduk dan fikir apa yang kita sebegai rakyat dah beri kepada negara tercinta kita ini.

    Aku tak pernah salahkan kerajaan cuma aku geram denga mereka yang mengambil kesempatan.

    Bayangkan shell kat rumah aku pukul 8.05 minit dia kata minyak dahhabis mana orang tak marah.

  • Anonymous says:
    September 3, 2013 at 12:46:00 PM GMT+8

    Dey ..Yang beratur panjang Kat stesyen minyak semalam tu banyak cina tau kah dey thambi? Apa yang merungsikan rakyat bukan pengurangan subsidi, yang merungsinkan ialah BERAPA BANYAK PEMBAZIRAN OLEH NAJIB SEJAK JADI PM. BERAPA BANYAK DIBAYAK PADA CONSUTANT SEDANGKAN KITA ADA WAKIL RAKYAT AHLI PARLIMEN YANG SEPATUTNYA MELAKARKAN ARAH TUJUAN KITA BUKAN IDRIS JALA, WAHID SBH ., MEREKA TAK BERHAK SEBAB TAK DIPILH RAKYAT. TAK DE AHLI BN YANG LAYAK KA? BERAPA KOS RENOVATE KEDIAMAN PM? IT NOT ABOUT SUBSIDY LAH DEY

  • Anonymous says:
    September 3, 2013 at 1:08:00 PM GMT+8

    Ya Tuan Unspinners, 20 sen tak banyak mana...tapi yang menakutkan ialah "chain of reaction" dari species chinabeng nanti...kita juga pembeli yang menderita!!!!

  • KluangMann says:
    September 3, 2013 at 2:12:00 PM GMT+8

    Saya pun berbaris 2 jam malam tadi nak dapatkan minyak 'murah'. Panjangnya baris dan mmg betul 90% dpdnya adalah bangsa China. Sebab apa? Sebab orang Melayu malas.. he he heh (kena lagi orang Melayu).
    Baru-baru ni MB Johor bagi bantuan RM1j pada Sebuah sekolah China sempena dot dot dot. Ini pun salah orang Melayu sebab Melayu tak mintak. Ramai orang Melayu yang bijak pandai (kononnya) mengutuk bangsa Melayu tak habis-habis, pedih telinga dengar. Bapak pengutuk orang Melayu ia Dr. Madey: 'Melayu mudah lupa' katanya. Itu antara kutukannya yang sangat popular. Siapa tak kenal Madey sekarang kaya raya anak beranak, habis semua orang Melayu kena tipu.

  • Anonymous says:
    September 3, 2013 at 2:19:00 PM GMT+8

    Eh ada signature selepas tulus banya. Sebenarnya, lebih baik tak ada subsidi kerana pembayar cukai dah bayar terlalu banyak untuk orang lain. Malahan tak ada bertambah baik.

  • KluangMann says:
    September 3, 2013 at 2:26:00 PM GMT+8

    Ingat tak ketika krisis sub prime di Amerika? Berapa Billion Kerajaan Amerika bantu Bank-Bank besar yang nak bungkus. Tetapi akhirnya sebahgian darinya tetap bungkus juga. Perkara ini berlaku di seluruh Dunia. Petani-petani yang kaya di Amerika pun Kerajaan mereka bagi subsidi.
    Tapi bila orang-orang Melayu diberi subsidi dianggap merosakkan.. ayooyoo..

  • Anonymous says:
    September 3, 2013 at 3:44:00 PM GMT+8

    Kalau nak bodek pun biarlah berpada-pada

  • Mau ngentot says:
    September 3, 2013 at 4:02:00 PM GMT+8

    Ayat penulis blog di atas "didiklah anak bangsa dgn tdk bergantung pada hak & keistimewaan shj"....so macamana dgn hak keistimewaan Melayu??? relakah saudara sekiranya hak itu ditarik sedikit demi sedikit spt subsidi???

  • Anonymous says:
    September 4, 2013 at 10:39:00 AM GMT+8

    aku xsokong pembangkang..tp aku akan persoalkan kerajaan juga bila perlu..

    sebelum harga br
    ron95 = rm1.9 (AFTER tolak subsidi)
    if campur subsidi RM0.83
    total is = RM2.73

    harga RON97 = RM2.70

    harga baru
    ron95 = RM2.10 (AFTER tolak subsidi)
    if campur subsidi RM0.63
    TOTAL IS = rm2.73

    harga RON97 = RM2.70

    Harga RON97 lg murah la...PM salah bg info ke apa??

    p/s takde la mcm MACAI PR..tak pernah persoalkan PR..

    -smh-

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)