Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Saturday, September 14, 2013

16 langkah utama Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera


Fokus Pemerkasaan Pertama : MENDAYA MODAL INSAN BUMIPUTERA

1.    Memperbanyakkan Program Latihan Peningkatan Kemahiran
2.    Mempergiatkan Program Latihan Semula atau Re-Skilling.
3.    Mempergiatkan Skim Latihan 1Malaysia, Program Kebolehpasaran Graduan dan Program Peneraju Skil.
4.    Memperluaskan Program Pendidikan Lepas Ijazah melalui Jabatan Perkhidmatan Awam, MARA dan agensi berkaitan.
5.    Program Peneraju Profesional di bawah Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera (YPPB) diperluaskan.

Fokus Pemerkasaan Kedua : MEMANTAPKAN PEMILIKAN EKUITI BUMIPUTERA DALAM SEKTOR KORPORAT

6.    Melancarkan Amanah Saham Bumiputera 2 (ASB2) dengan suntikan pelaburan 10 bilion unit saham.
7.    Mentransformasikan program Skim Jejak Jaya Bumiputera (SJJB) melalui Ekuiti Nasional Berhad (EKUINAS).

Fokus Pemerkasaan Ketiga : MEMPERKUKUH PEMILIKAN ASET BUKAN KEWANGAN BUMIPUTERA
8.    Memperkemaskan Yayasan Wakaf Malaysia
9.    Memperkukuhkan peranan institusi-institusi hartanah seperti Pelaburan Hartanah Berhad(PHB), Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) bagi membangun dan memperoleh hartanah komersil dan industri.
10.    Memperbanyakkan pembinaan rumah mampu milik kepada Bumiputera melalui Syarikat Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) dan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) dengan Kerajaan Negeri.
11.    Perkukuhkan UDA Corporation untuk membangunkan hartanah.
12.    GLC yang terlibat dalam pembangunan hartanah memberi penekanan kepada pembangunan hartanah Bumiputera.

Fokus Pemerkasaan Keempat: MEMPERHEBATKAN KEUSAHAWANAN DAN PERNIAGAAN BUMIPUTERA

13.    Memperkuatkan peranan agensi pembangunan usahawan Bumiputera seperti Amanah Ikhtiar Malaysia, TEKUN Nasional, MARA dan PUNB.
14.    Menambah pembiayaan pinjaman Amanah Ikhtiar Malaysia sebanyak RM300 juta.
15.    Menambah pembiayaan pinjaman kepada TEKUN Nasional sebanyak RM700 juta.
16.    Mengarahkan kementerian dan agensi mengukuhkan Program Pembangunan Vendor

15 comments:

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 4:48:00 PM GMT+8

    YB PM kita, DS Najib makin ikut jejak bapanya, bekas PM dan TPMnya, BAPA-BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN Tanah Melayu kita ini, yg. amat BERJASA pd. bangsa, agama dan negara, Allahyarham-Allahyarham YB PM Tun Abdul Razak Hussein (bapa YB PM kita) dan YB TPM Tun Dr. Ismail Abdul Rahman. SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas agenda Memperkasa Ekonomi Bumiputera oleh YB PM kita ini!

    Sedangkan seorg. siTUA tak sedq diri masih sibuk BERANGAN mcm. si DUNGU-dgn-muka-MENGGERUNKAN, nak jadi PM, dibuai PARTI KENCING RAKYAT (yg. sebenarnya diDALANGI Puak SATANIS Kristian Zionis DAPSYAITAN/PKR, dgn sekutu PAP-Barat-Israelnya), yg. terus MENJAHANAMkan hak umat Islam/Melayu di TANAH MELAYU pusaka nenek moyang kita, sebelum diJAJAH British-Zionis laknat lagi!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 6:04:00 PM GMT+8

    kononnya mara akan dapat 1 billion untuk meningkatkan pendidikan.

    jangan kroni je yang akan mendapat projek. sebab masing masing akan mengutarakan kertas cadangan.

    minta tengok semula keadaan mrsm yang dah lama dan daif untuk masa kini. jangan syik buat yang baru yang lama dibiarkan. anak anak juga yang menjadi mangsa.

    contohnya mrsm muadzam shah dah lebih 15 tahun. asalnya untuk tingkatan 1 hingga 3. tetapi terpaksa menerima dan menampung tingkataan 4 dan 5. prasarana semakin daif. asrama dah tak rupa asrama. dewan makan memang menduka citakan (belom cerita pasal kualiti makanan). surau yang kononnya diubahsuai masih tak siap. (dengarnya kroni yang buat projek, minta mara ibu pejabat bagi jawapan). paling teruk entah sudah berapa lama guru-guru dan murid-murid terpaksa menanggung pencemaran kumbahan.

    minta pengerusi mara yang baru tengok tengokkan masalah ini.

    generasi anak anak ini yang akan menjadi pengundi nanti.

    usabukata

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 7:09:00 PM GMT+8

    Alhamdulullah mara dpt 1 billion.....

    Masa zaman umno tgh kuat dulu, masa zaman aku belajar thn 90an, panjat aje tangga mara insyaAllah akan dpt pinjaman pendidikan....

    Aku sambung study kat Uk dulu atas pinjaman mara.... Thn 94 dulu.....alhamdulillah mara convert ke pinjaman lepas lulus cemerlang..

    Kalu gov melayu melalui mara tak tolong aku.... Mati idup balik pon tak dpt ngaji uk...

    Harap gomen terus bantu melayu.....tq umno..tq gomen..

  • ridzuan zain says:
    September 14, 2013 at 7:15:00 PM GMT+8

    Kita tunggu dan tengok sajalah..untuk survival MELAYU atau survival politik DSN..cakap lain tapi yang nampak lain..

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 7:21:00 PM GMT+8

    Dasar yg sama seperti DEB.Dasar yg telah gagal dan masih meniru cuma bernafas baru dgn wujud skim wakaf.Persoalanya, kemampuan yg rendah dgn kadar hutang isi rumah yg tinggi utk menadaptasi dasar tersebut di kalangan majeroti melayu.Dasar yg menguntungkan golongan melayu menengah,sederhana dan ahli umno serta memberi kekangan kpd melayu atas pagar,melayu yg berbeza ideologi politik dan melayu kebanyakan.Dasar yg tidak merangkumi keseluruhan atas dasar penyatuan ummah.Konsep yg tetap sama, tetapi di beri nafas baru tanpa mengambil perkiraan atas kelemahan instrumen DEB dan masih di teruskan.Malah gagal utk bersaingan dgn masyarakat cina.Pelancaran yg gah tetapi tewas di halaman sendiri ketika bersaing dgn bangsa lain.Perlu kikis sikap yg negatif seperti bersikap tamak,iri hati,penting diri dan memilih bulu.Perlu ada dasar yg lebih holistik dan lebih berkeyakinan serta dekat di hati masyarakat melayu islam tanpa ada rasa was2.

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 7:24:00 PM GMT+8

    Boleh ke pm bagi jaminan aku akan turut dpt tempiasnya.

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 7:45:00 PM GMT+8

    Ak x tipu, yg kini kerajaan punya tender, kebanyakkan diboloti musuh2 dia yg tunggu masa nk tikam client dia. Majikan ak pro pr, dpt tender bape juta maintenance. Tapi buat keja x jaga kualiti. Bila rakyat tgk maintenance poor gile, semua salahkn kerajaan sbb pilih bulu (kroni) padahal tidak.

  • hangkedee says:
    September 14, 2013 at 8:27:00 PM GMT+8

    Cakap bergegar gegar habuk pun tarak.pi mai mai tang tu juga.!Ah jib gor.cinabeng diUtamakan

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 9:29:00 PM GMT+8

    Anon Sept. 14, 2013 at 7:45:00 PM
    Setuju. Rakyat M'sia telah ditamam dihati mereka dgn persepsi negetif oleh ahli politik pendusta. Menuduh kerajaan korap tapi membela yg merasuah. Menuduh kerajaan kronisma, tapi mereka sendiri kaya-raya kerana projek & bantuan kerajaan.

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 9:53:00 PM GMT+8

    Nampak duit timbula la penyatuan ummah la... hilang citer hudud kafir sana sini...

  • Anonymous says:
    September 14, 2013 at 10:06:00 PM GMT+8

    Recycle...nothing new.

    Sebagai seorang Melayu, mengecewakan!! Pemimpin Melayu dah jelas sudah kekeringan idea.

    Sudah sampai masanya, berilah UMNO pada muka-muka baru..bukannya muka recycle. UMNO kena do major transformation untuk maju ke hadapan.


    Jangan satu masa nanti anak-anak kita kencing kubur kita kerana kita gagal berfikir.

  • ReentryCapsule says:
    September 14, 2013 at 11:06:00 PM GMT+8

    Aku percaya kisah kau.Company yang dapat tender mudah melalui kabel kerja macam tahi palat

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 12:03:00 PM GMT+8

    Bagi duit terus je. Lagi senang.

    Kalau tak habis di balun kroni UMNO je.

    Dah biasa selama ni pun.

  • bluk says:
    September 15, 2013 at 1:17:00 PM GMT+8

    skrip lama sblm PAU.kbrangkalian utk sgla pruntukkan utk smpi kpd rakyat amat tipis skiranya muka2 yg sama masih ad dlm krajaan.
    ditambah lg dgn musuh dlm slimut yg sngaja gagal dkesan krajaan.negatif aku negatif berasas.aku amat bharap najib dpt mmbuktikn kpd org2 yg skpala dgn aku yg kami ni silap.

  • Anonymous says:
    September 15, 2013 at 5:55:00 PM GMT+8

    Aku pun sama..dulu IKM..buat lanjutan..sambung puka ke ovesea..dpt pointer bagus convert biasiswa penuh..
    Tak pernah mimpi pun. Alhamdulillah Allah telah takdirkan UMNO untuk memerintah negara..

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)