Saturday, June 29, 2013

Omar dan PEMANDU penasihat politik pula?






PEMANDU dikatakan sebagai badan konsultan pada kerajaan untuk memantau dan memudahkan penyampaian kerajaan tapi kini telah sampai nak ganti kerajaan hingga Kementeriaan, Jabatan, agensi dan lain-lain badan kerajaan dibawah telunjuk mereka.

Rupanya kegilaan kuasa Omar Ong dan PEMANDU dibawah jagaan Idris Jala sudah melebihi itu. Dua minggu lepas, 26 ahli jemaah kabinet, KSN dan dikuti hari lain oleh 21 Timbalan menteri, Ketua Odit Negara, Ketua Peguam negara, KPPA, KSP, KP ICU, KP MAMPU and 21 KSUs telah dijemput untuk hadiri satu workshop.         

The key topics covered were:  

Salah satu adalah analisa PTU 13 oleh Dato’ Sri Idris Jala. Ya betul ... Idris Jala sering kata dia bukan ahli politik dan hanya melakukan kerja sebagai profesyenal. Pastinya dia ada penglibatan besar Omar Ong yang merupakan sebahagiand ari War Room yang jadi penyebab kalah dan adalah Bendahari Gelang Patah yang dipercayai menyumbang kekalahan Dato Ghani Osman kepada Lim Kit Siang 

Kononnya dia memberi analisa pengundian membandingkan PRU13 dan PRU12, isu-isu yang dibangkitkan dan keresahan rakyat, pandangan hipotesis mengenai arah tuju pengundi bandar, baru dan cina dan senario-senario Pu14.      


Pandangan satu panelis luar telah diambil yang mana mereka adalah:

Tan Sri Datuk Rafiah Salim,
Tan Sri Ambrin bin Buang,
Tan Sri Tony Fernandes,
Tan Sri Yong Poh Kon,
 Dr Chandra Muzaffar,
En Afzal Abdul Rahim,
En Wan Saiful Wan Jan and

Mr Stephen Hagger

o  





Panelist yang bukan ahli politik, malah condong pro-pembangkang, dan sangat kritikal terhadap kerajaan memberi pandangan mengenai isu-isu yang kononnya penyebab BN tapi nampaknya adalah agenda-agenda pribadi dan kumpulan yang mereka ada terlibat:

§  Polarisation of the nation
§  Education system that differs from the rakyat’s expectations
§  Rising incidences of crime and corruption
§  Distrust in key institutions
§  Inconsistent communication from the government

Bukankah ini adalah agenda pembangkangd an NGO tertentu?

Cadangannya pula:

O  Government must embark on more effective communication and avoid inconsistencies in messaging. Disebalik pandangan ini adalah suara Utusan malaysia dan suara-suara pro Melayu seperti Perkasa akan didiamkan.

o  Government must strengthen its fiscal position and the goods and services tax (GST) must be implemented. GST ini bakal dipolitikan oleh pembangkang. Sediakah PEMANDU dengan penerangan yang menjelaskan. INi bukan agenda politik pun.

o  Government must do more to meet the expectation of the rakyat in terms of education, crime and corruption. Dalam lain bahasa, tiada agenda untuk membantu pengundi dan penyokong utama iaitu Bumiputera.

o  Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) needs to be continuedo  Embark on Public Service Delivery Transformation. BR1M hanya RM500 saja tapi pengusaha dna usahawan bukan Bumiputera membolot pernigaan dan bakal kontrak kerajaan. Public delivery hanya agenda PEMANDU dan banyaklah konsultansi untuk PEMANDU dan Omar Ong.

20 comments:

  • Anonymous says:
    June 29, 2013 at 9:45:00 PM GMT+8

    PEMANDU mabuk, penumpang maut....apa lagi Najib...masih mau simpan lu punya hantu..

    Gelaran Perunding (Konsultan) diberi namun rumusan dibuat macam budak berak tepi jalan kerana PEMANDU tak ikut undang-undang jalan raya.

    Melepaskan batuk ditangga, makan duit berjuta, hasilnya DUKACITA...

    Apalah sialnya dan simpan lagi mereka yang menghancurkan negara....NAJIB kalau tak boleh buat kerja, sila berundur.

  • Anonymous says:
    June 29, 2013 at 9:46:00 PM GMT+8

    kalau ah jib go ... terus berkelakuan macam ni ... conform tahun depan aku akan undi nwar berahi ... dan aku akan kempen habis-habisan untuk menaikan nwar berahi menjadi pm ... buat apa pilih ah jib go ... jika semua dasar yang dibawa oleh nwar berahi dilaksanakan oleh ah jib go ...
    sori no more ah jib go ... but ah jib must go ...

  • Anonymous says:
    June 29, 2013 at 10:04:00 PM GMT+8

    No wonder Tan Sri Tony Fernades id one of the body that advises the PM. Please also take note that Omar Ong is also a director of AirAsia.

    If you have two conmen to advise Pm then the PM will definitely be koyak by the end of the year.

  • Anonymous says:
    June 29, 2013 at 10:34:00 PM GMT+8

    Masih belum terlambat utk menamatkan ini semua,kena bertindak dalam pemilihan Umno yg akan datang.Pandang Tok Nana MB Pahang supaya jawatan Presiden Umno di pertandingkan perlu di sokong.Harap ada yg sangup menonjolkan diri utk menentang Presdien sekarang.

  • Anonymous says:
    June 29, 2013 at 10:56:00 PM GMT+8

    Bodoh betul. Ramai tukang komen kat blog dan bloggers macam The Unspinners dan GAP yang beribu kali ganda lebih baik cadangannya daripada PEMANDU apa ke lancau ni. Ntah apa2 la kerajaan UMNO/BN yang perasan mereka popular ni. Dah menang nasib pun masih dibuai mimpi basah....CILAKAK LU CINABENG!!! CILAKAK LU OMAR ONG!!! PTUUUIIIIHHH!!!!

  • Anonymous says:
    June 29, 2013 at 11:20:00 PM GMT+8

    DS najib wajib letak jawatan atau diganti dengan Presiden UMNO baru dipemilihan agung UMNO kelak. Dah cacar murba dah ah jib gor ni dah tak peduli suara suara akar umbi rakayat dan kesemua ahli UMNO. Punah sudah perjuangan orang Melayu dek najib yang tamak haloba kekuasaan politik. Habis digadainya segala hak milik orng Melayu ditentukan orang asing .... Pemimpin2 UMNO akar umbi patut adakan demonstrasi besar besaran di Putrajaya mendesak najib lepaskan jawatan PM.

  • Anonymous says:
    June 29, 2013 at 11:57:00 PM GMT+8

    Idris jala x nk komen ke pasal signboard kenyataannya berkenaan bible dlm BM yg dipergunakan oleh puok2 PAS di kelate masa pru13....
    Belum + kenyataan bodoh dia pasal cukai gst lps bn menang PRU... Cermin diri dulu la derih wehhhh

  • Anonymous says:
    June 30, 2013 at 1:46:00 AM GMT+8

    Petanda awal TPPA akan menjadi kenyataan.

  • Anonymous says:
    June 30, 2013 at 3:44:00 AM GMT+8

    Kami orang kecil akan memberitahu orang-orang kecil lain SEKIRANYA perkara yang membabitkan PEMANDU ini tidak diperbetulkan demi MELAYU/UMNO maka pemilihan dari Cawangan ke Bahagian akan memihak bukan kepada kepimpinan yang ada.

  • Anonymous says:
    June 30, 2013 at 3:45:00 AM GMT+8

    Naik bosan dan menyampah bila nampak muka lahanat ni.

  • Anonymous says:
    June 30, 2013 at 4:25:00 AM GMT+8

    Najib semakin lemah, bahkan lebih teruk drp Pak Lah!

  • usin says:
    June 30, 2013 at 8:13:00 AM GMT+8

    cadanglah sapa2pun, kalau PM kita tu cerdik tak akan terminum kencing dorang. masalahnya ialah jika PM kita ni BODO....itu yg payah tu.

  • Anonymous says:
    June 30, 2013 at 10:06:00 AM GMT+8

    Fact is Najib do not trust ANY Melayu..

    He will pay lip service on Malay Agenda but only to lull Malays into believing that he is with them.

    The Proof is in the Pudding.

    Mahathir has admitted that he is a poor judge of men..This will be his last and ultimate poor judgement of men ... Najib!

  • Anonymous says:
    June 30, 2013 at 6:09:00 PM GMT+8

    tiada kata terbaik...ong pukimak pukimak pukimak... termasuk yg lain teruatama najib.. dulu saya atas pagar tapi dah melampau ong dan najib membiarkan..saya sokong lapisan bawah bergerak jatuhkan najib nazri kj dll yg pro cina... tidak berubah langsung dia duduk disitu org melayu yg undi... pukimak ke semua pemimpin yg pro cina...

  • Anonymous says:
    June 30, 2013 at 10:16:00 PM GMT+8

    Kenapalah nak Mat Salleh atau pernah belajar dinegara Barat yang akan hancur negara Malaysia. Dah cukup masalah dihadapi oleh rakyat Malaysia. Najib Tun Razak sila dapat penasihat orang Melayu jika tak kita tak akan gembira dengan Omar pembelot negara Malaysia.

  • Anonymous says:
    July 1, 2013 at 9:26:00 AM GMT+8

    Itu sebabnya pemilihan UMNO mesti meliputi hingga ke presiden.

  • Anonymous says:
    July 2, 2013 at 12:38:00 PM GMT+8

    NAJIB pernah berjanji utk buka baju kalis peluru semasa pemilihan UMNO akn datang..Janji ditepati atau Janji Dicapati.

  • Anonymous says:
    July 2, 2013 at 12:38:00 PM GMT+8

    NAJIB pernah berjanji utk buka baju kalis peluru semasa pemilihan UMNO akn datang..Janji ditepati atau Janji Dicapati.

  • Anonymous says:
    July 2, 2013 at 12:39:00 PM GMT+8

    eesBindNAJIB pernah berjanji utk buka baju kalis peluru semasa pemilihan UMNO akn datang..Janji ditepati atau Janji Dicapati.

  • Anonymous says:
    September 7, 2013 at 11:23:00 PM GMT+8

    ni nak habaq mai...PEMANDU tu bukan duk dlm organisasi PEMANDU saja...depa telah diserap dan dipinjamkan masuk dalam agensi kerajaan.depa masuk duk dalam tu mcm wat pandai konon konco PEMANDU.tgk kelulusan xsepadan dengan keperluan kerje..tp dpt pangkat tinggi...bonus.duk asyik pi oversea utk wat kajian.tp blk habuk...xde hasil.duk pi bekerja dan lantik mat saleh sebagai perunding.macam agensi dalam negara ni tak boleh wat keje.buat keje failed...try and error...habis duit juta2.buat keje n bercakap ja pandai.agensi kerajaan sedia ada pegawai yang pengalaman buat apa cari mat saleh.pemandu menjadikan kementerian,jabatan dan suruhanjaya sebagai boneka.lebih 10 kali teruk drpd PTD.wat keje lepas tangan.just nak show depa wat keje...n tunjuk hasil tak kire jalan macam mane.nak bagi PEMANDU dapat nama konon depala bole buat keje.sori to say....bubarkan PEMANDU najib.

fda

Link2Me WeLinkBk (254)