Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Tuesday, April 23, 2013

Husam perlu jawab pendirian hentikan kakitangan kerajaan


Sinchew Daily News m/s 9
1 November 2011 (Selasa)

Jika Pakatan Rakyat Memerintah Kakitangan Awam Akan Dikurangkan Separuh Setiap Tahun Akan Dikurangkan  Ikut Peringkat: Tony Pua Kiam Wee


'Pakatan Rakyat akan melalui kakitangan awam yang sudah berusia dipercepatkan bersara, termasuk ambil contoh cara negeri China kurangkan kakitangan awam yang berlebihan, dengan adanya satu sistem untuk kakitangan awam yang kurang berkesan menjalankan tugas, akan ditempatkan di rumah dan diberi separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan perbelanjaan yang begitu besar untuk kakitangan awamnya.'


31hb JB, setiausaha bahagian penerangan DAP Tony Pua Kiam Wee berkata,  jika Pakatan Rakyat dapat memerintah kerajaan pusat sahaja, akan kemukakan satu projek yang dinamakan "Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam" untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.


Tony Pua berkata, bagi mengurangkan jumlah dan bilangan kakitangan awam ia adalah satu cabaran besar bagi Pakatan Rakyat, oleh kerana mungkin akan dapat bantahan daripada kakitangan awam itu sendiri, selepas Pakatan Rakyat memerintah, Pakatan Rakyat tidak akan laksanakannya projek itu secara mengejut.


"Pakatan Rakyat tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan Rakyat akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu yang berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing."


Kakitangan Awam Yang Sudah Berusia Dibiar Bersara Cepat


Tony Pua berkata, Pakatan Rakyat akan menggalakkan kakitangan awam yang sudah tua dinasihatkan berhenti kerja.  Ia akan ambil contoh cara negeri China bagaimana mereka kurangkan kakitangan awam termasuk kakitangan awam yang kurang berprestasi, kakitangan awam yang diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan bebanan dan tanggungan kos untuk membayar gaji kakitangan awamnya.


Tony Pua Kiam Wee berkata demikian semasa menghadiri seminar bertajuk "ke mana perginya wang titik peluh kita? Beranikan diri untuk bentangkan bajet 2012" yang diajurkan oleh pemuda DAP negeri Johor, ucapan dalam seminar politik itu, sebagai membalas soalan-soalan dari orang ramai terhadap kakitangan awam negara ini yang berlebihan itu,  sebagai menjawab soalan-soalan itu Tony Pua berkata demikian.


Dalam sesi soal jawab seminar itu, yang hadir Tony Pua Kiam Wee, Teo Nie Ching Timbalan setiausaha penerangan DAP, ketua pemuda DAP negeri Johor dan setiausaha DAP negeri Johor, mereka dapat mengumpulkan seramai 200 peserta yang hadir yang ambil berat tentang bajet tahun 2012, atur acara  majlis itu diusahakan oleh setiausaha penerangan pemuda DAP negeri Johor puan Liau Yu Fei (terjemah Mandarin).


Tony Pua Kiam Wee juga berkata, buat masa ini kakitangan awam yang berjumlah 1.3 juta orang di negara ini, dengan nisbah 4.6 peratus daripada penduduk Negara kita; jika dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Filipina dan Korea, bilangan kakitangan awam mereka hanya 2 peratus daripada jumlah penduduk negara tersebut.
Dipetik dari Papagomo SINI
Husam tak entang apa yang dikatakan Tony Pua. Adakah dia setuju rancangan DAP untuk lemahkan kewujudan orang Melayu di dalam kerajaan?
Kalau dia tak setuju, dia perlu jelaskan kepada pengundi Putrajaya

10 comments:

  • Anonymous says:
    April 23, 2013 at 12:07:00 PM GMT+8

    dap nak buang guru. dia ckp guru xde kualiti. ada masalah kualiti yang serius. ada peluang kena buang. sbb cikgu yang banyak dlm kakitangan kerajaan. 400 ribu lebih bilangannya.

    http://roketkini.com/2013/04/05/dap-mahu-kualiti-guru-dipertingkat-baik-pulih-kurikulum-sistem-pendidikan-negara/

    cikgu2 nak undi ke pakatan? SEBARKAN agenda jahat DAP ni.

  • Azhar says:
    April 23, 2013 at 12:52:00 PM GMT+8

    Melayu jangan tak nampak agenda DAP ini. Dia aken kurangkan melayu di jabatan kerajaan dan selepas itu perlahan2 akan penuhi semula dengan pegawai bukan melayu. Ranap lah melayu kalau pakatan menang pru13.

  • warga kota bharu kelate says:
    April 23, 2013 at 1:04:00 PM GMT+8

    Cukup cukuplah BANGSAKU MELAYU .. JANGAN TERPEDAYA DENGAN KAUM CINA ..
    KALAU BETUL KAUM CINA BETUL2 IKHLAS NAK TOLONG MELAYU .. DAH LAMA OARANG MELAYU BERJAYA DALAM BIDANG PERNIAGAAN ..
    CUBA BUAT KAJIAN BETUL .. DENGAN BARANGAN RUNCIT .. GULA MINYAK MASAK GANDUM DAN ETC .. HARGA YANG KAUM CINA BAGI PADA ORANG MELAYU TAK SAMA DENGAN KAUM CINA..
    MACA MANA ORANG MELAYU NAK BERJAYA !!!
    SATU LAGI CUBA BANDINGKAN HARGA PELACUR BENBANGSA CINA DENGAN HARGA PELACUR BERBANGSA MELAYU .. HARGANYA MISTI TAK SAMA ..
    SEBAB KAUM CINA YANG MENGAWAL SEGALANYA ..
    FIKIR FIKIRLAH BANGSAKU MELAYU ..

  • Anonymous says:
    April 23, 2013 at 1:26:00 PM GMT+8

    Aku sokong kurangkan kakitangan awam sebab terlalu ramai x de kerja...yg buat kerja mereka adalah org2 bawahan...boss2 goyang kaki keje dia ngampu org atas je. Gaji bnyak di bayar oleh rakyat.
    - ada KSU, ada KETUA PENGARAH, ramai TIM.K.PENGARAH, ada lagi PEN PENGARAH, ada lagi KETUA PENOLONG PENGARAH,adalagi SETUAUSAHA peribadi, su sulit dn berbagai lagi pengarah dlm satu jabatan, tapi yg buat kerja pegawai bawahan dn kerani. Pengarah2 ni patut di cantas.. bukan pegawai bawahan dn kumpulan sokongan

  • Anonymous says:
    April 23, 2013 at 2:08:00 PM GMT+8

    Aiyak apek lu mau ikut china dia punya rakyat belapa lamai maa.. Lg elok lu belambus luduk china sana buat semak sini malaysia.. Tp klu mau kulang juga ala elok jugak maa.. Mana2 gomen yg undi pakatan tiba2 bila pakatan menang itu sohai yg undi lu olang kena buang.. Hahaha.. Itu jam balu padan dia punya muka maaa..

  • Anonymous says:
    April 23, 2013 at 2:23:00 PM GMT+8

    Pada Melayu pakatan esp kakitangang kjaan yg kemarok menyokong membabi buta...bersiap sediala utk TANAM ANGGOR bila pakatan mmrintah...sbb kakitangan kjaan yg paling suke mengulat dan pemalas majoriti penyokong pakatan...

  • Anonymous says:
    April 23, 2013 at 2:37:00 PM GMT+8

    kalu gaji tak banyak..semua takmau jadi bos..semua takmau pegang tanggungjawab besar kalu orang bawah buat silap.semua nak jadi peon,kerani..ko ada bisnes sendiri pun, majoriti untung mau sendiri punya..takkan untung nak bagi sama rata dengan pekerja bawahan..kalau mau setara semua pi duduk negara komunis, tu pun orang atasan masih senang lenang..macai macai..

  • Anonymous says:
    April 23, 2013 at 3:39:00 PM GMT+8

    Jika kurangkan kakitangan kerajaan ia akan jadi kurang effisen. Nanti ikut macam Traitor in Chief di Amerika Syarikat...tak beri peluang untuk orang tua bekerja, hidup cegas dan dapat wang untuk menapung keperluan harian.

  • abu bakar says:
    April 23, 2013 at 4:00:00 PM GMT+8

    Ini lah cita2 Dap sb prtus ktngn awam adalah bumiputra..mana blh bputra hidu p senang mkn pencen..dasar rasis..

  • Anonymous says:
    April 25, 2013 at 5:40:00 PM GMT+8

    kalau nak menuju ke negara maju, jentera kerajaan kena efisen. di negara maju struktur kerajaan tidak besar jadi peruntukan budget yang tinggi unutk kakitangan awam. Kan lebih baik ianya digunakan bagi menaiktaraf perkhidmatan infrstruktur dan menurunkan harga barang unutk rakyat.. kata nak menjadi negara maju- tetapi mentality mcm masih ditahap dunia ketiga.. bagaimana? memang benar hanya sebilangan shj pegawai yang mampu berkhidmat secara efisien sehingga umur 60 thn-bagaimana dgn yang lain, xkan dah xmampu masih datang kerja goyang kaki dan dapat gaji besar ? lebih baik diberi ke generasi yang muda.. bangsaku sedarlah ini bukan mengenai melayu ini mengenai halatuju negara kita mju ?atau sebaliknya pk pkkanlah.. 2020 is just another 7 years ahead.. tercapaikah impian ?

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)