Visitors

Kelantan tidak layak untuk terima royalti minyak

Kelantan tidak layak untuk terima royalti minyak
Jangan angkuh... terimalah Wang Ehsan

Sunday, March 3, 2013

Penceroboh pengecut, KIBAR BENDERA PUTIH untuk PERANGKAP


PETALING JAYA - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kumpulan penceroboh bersenjata telah menggunakan taktik mengibarkan bendera putih (sebagai tanda menyerah diri) untuk memerangkap anggota polis komando VAT 69 dalam insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu, semalam.

Perdana Menteri berkata, perkara itu disahkan oleh salah seorang anggota VAT 69 yang terbabit dalam pertempuran di kubu kumpulan penceroboh bersenjata yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu dari selatan Filipina.


Dalam kejadian tersebut, dua anggota komando polis Inspektor Zulkifli Mamat, 29, dan Koperal Sabarudin Daud, 46, terkorban setelah terkena tembakan daripada kumpulan penceroboh itu di kampung tersebut yang terletak kira-kira 130 kilometer dari pekan Lahad Datu.

Dalam insiden itu, tiga lagi anggota keselamatan negara cedera dan 12 anggota kumpulan itu maut.

Najib berkata, beliau dimaklumkan bahawa dua anggota polis yang terbunuh itu telah melihat bendera putih dikibarkan sebelum rakan kumpulan penceroboh itu memerhati gerakan anggota polis itu sebelum melepaskan tembakan.

"Saya tidak menolak kemungkinan itu satu perangkap oleh kumpulan itu dan ia adalah satu taktik pengecut," katanya kepada pemberita selepas memberikan penghormatan terakhir kepada jenazah dua anggota itu di Pangkalan Udara Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Subang, dekat sini, hari ini.

 Polis Edar Risalah Amaran Kali Kedua Kepada Kumpulan Bersenjata

Polis sekali lagi menggugurkan risalah amaran kepada kumpulan penceroboh bersenjata di Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17, kira-kira 130 kilometer dari sini.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata risalah amaran kali kedua itu yang lebih ringkas dan keras serta ditulis dalam bahasa Inggeris dan Suluk, digugurkan menerusi helikopter pada Sabtu.

"Pada risalah itu ditulis dalam bahasa Inggeris, 'Warning. Lay down your arms. Surrender. Surrender. Surrender.' (Amaran. Letak senjata. Serah diri. Serah diri. Serah diri)," katanya pada sidang media untuk memaklumkan perkembangan terkini mengenai situasi di kampung itu.

Kali pertama polis menggugurkan risalah amaran kepada pasukan penceroboh terbabit ialah pada Rabu lepas.

Hamza juga berkata polis mula bekerjasama dengan Angkatan Tentera Malaysia hari ini.

Mengenai mayat penceroboh yang ditinggalkan di tempat insiden tembak-menembak semalam, beliau berkata usaha mengeluarkan mayat berkenaan merupakan tugas polis, tetapi satu cara taktikal diperlukan untuk berbuat demikian.

Hamza turut meminta orang ramai supaya tidak membuat spekulasi mengenai jumlah anggota pasukan keselamatan yang terkorban dan cedera, selain menegaskan tidak ada perintah berkurung dikeluarkan.

"Saya terpaksa menjelaskan ini (perintah berkurung) kerana masih ramaimenghebahkannya dalam laman sosial dan blog.

"Perintah berkurung dikeluarkan oleh saya sebagai Pesuruhjaya Polis Sabah dan saya tidak ada mengeluarkan apa-apa perintah berkurung berikutan insiden semalam," katanya.


Upacara pengebumian jenazah Allahyarham Inspektor Zuklfli Mamat di Tanah Perkuburan Gong Bayor, Terengganu, petang ini.

Turut berangkat Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah yang berkenan meluangkan masa bersama keluarga Zulkifli dan Sabarudin serta menyampaikan sumbangan peribadi baginda.






Pesawat Charlie 130 TUDM yang membawa jenazah kedua-dua wira negara tiba dari Tawau pada pukul 12.30 tengah hari dengan disambut dengan perasaan sayu dan hiba oleh anggota keluarga serta mereka yang hadir.

Najib turut mengiringi jenazah ketika diusung keluar dari pesawat ke bilik menunggu untuk diberi penghormatan terakhir.

Kedua-dua jenazah itu kemudian dibawa pulang oleh keluarga untuk dikebumikan di kampung masing-masing.

Jenazah Zulkifli diiiringi oleh balunya, Noraziah Noor dan dua anak lelakinya berusia satu dan empat tahun manakala jenazah Sabarudin diiringi oleh oleh balunya, Nurunisa Abu Bakar dan tiga anak mereka iaitu dua lelaki dan seorang perempuan.

Jenazah Zulkifli diterbangkan dengan pesawat CN235 TUDM dari Subang ke Pangkalan TUDM Gong Kedak, Besut, Terengganu, sebelum dibawa ke kediaman keluarganya di Kampung Kubang Ikan, Jertih untuk disembayangkan.

Jenazah kemudian akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Gong Bayor, Jertih selepas solat Asar nanti.

Jenazah Sabarudin pula dibawa pulang ke kampungnya di Sungai Lias, Sungai Besar, Sabak Bernam, Selangor. - Bernama 


P/S Bagi pembangkang yang membuat pelbagai fitnah dan tomahan terhadap anggota keselamatan, p&kim@k lu!!!

Ada pihak PKR/DAP pulak panggil anggota kita pengecut. Suruhlah bangsa lu masuk askar, bangsa @nj!n& hanya tahu menyalak dan b@b# p^l*h@p yang pengecut takut nak masuk askar!!!






8 comments:

  • Anonymous says:
    March 3, 2013 at 10:19:00 AM GMT+8

    Kalau betullah pencerobohan ini ada kaitan dengan pihak pembangkang iaitu Anwar Ibrahim, maka ini adalah nyawa terakhir bg dirinya, kalau berjaya pasti dia akan menang tapi kalau sebalikknya maka kerier politiknya akan berakhir..

  • Anonymous says:
    March 3, 2013 at 10:51:00 AM GMT+8

    kau dengarlah auta kelentong si najib tu. semua yg Najib ckp tak betul dan bohong. kau tu henti2lah subahat tumpang dosa pembohong najib tu.

  • Longchepoh says:
    March 3, 2013 at 11:34:00 AM GMT+8

    Kenapa kejadian ni berlaku sekarang? Sebab Nuar nak alih perhatian dekat PRU supaya kerajaan sibuk jaga keselamatan. Dia boleh relaks kempen dan salahkan kerajaan. Sebab dia bukan ada kerja lain.

    Pasal bendera putih, aku ingin nasihatkan anggota keselamatan, next time kalau ada puak ni angkat bendera putih, tak kira kecik besar tembak dulu bagi mampuih. Kalau ada yang komplen tak ikut undang-undang antara bangsa, cakap pada depa PUKIMAK LU.

  • Anonymous says:
    March 3, 2013 at 12:09:00 PM GMT+8

    Kepada warga ATM, Polis dan rakyat Sabah... Tolong jangan sebarkan apa2 maklumat didalam fb atau dimana2 sekalipun apa yg anda lihat atau anda mengetahui strategi ATM dan Polis sedang lakukan disana... Jangan berasa bangga dengan maklumat yg anda sebarkan... Itu rahsia dan strategi anggota keselamatan kita... Secara tak sengaja, musuh dan pengkhianat negara dapat tahu rahsia strategi anggota pertahanan Malaysia dengan mudah dan lebih bersiap sedia atas kebocoran maklumat yang kita tak sengaja sebarkan... Anda tidak menolong tetapi mengeruhkan lagi keadaan... Apa yg anda lihat dan tahu itu adalah amanah negara... Pegang amanah itu erat2... Lebih baik berdiam dan terus berdoa...

  • Anonymous says:
    March 3, 2013 at 12:32:00 PM GMT+8

    kau dengarlah auta kelentong si anwar tu. semua yg anwar ckp tak betul dan bohong. kau tu henti2lah subahat tumpang dosa pembohong anwar tu.

  • Anonymous says:
    March 3, 2013 at 12:37:00 PM GMT+8

    anon 10:51

    mana kau tahu? kau di lahad datu ke? kau masuk kg taudun ke?

    jgn cakap melalu buntut kau yang anwar dah toron

  • Anonymous says:
    March 3, 2013 at 12:38:00 PM GMT+8

    LOngchepoh

    mereka ni dah terlatih ... jgn nak memandai cadang2

    masuk polis dan askar pun konek kau kecut!!!

  • Anonymous says:
    March 3, 2013 at 3:27:00 PM GMT+8

    Perang gerila sulu keatas sabah sudah bermula zelepas mendapat autonomi pejuang moro kini mengalihkan tumpuan mereka berjuang untuk menuntut sabah pasti rakan rakan penceroboh Lahad Datu di selatan Filipina sedang bersiap sedia untuk datang membantu rakan rakan mereka yang terperangkap keadaan akan bertambah rumit.Disamping kawalan ketat pihak keselamatan para penduduk di pantai timur mesti lebih berhati hati..

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)