Friday, March 1, 2013

Nik Aziz Tok Guru palsu - bukan ulamak dan tiada adab


Nik Aziz menggelarkan dirinya Tok Guru sebaik dia naik jadi Menteri Besar dalam satu pekiling. Dia tidak diperakui Tok Guru oleh Tok Guru lain di Kelantan.

Tak diketahui ilmu kepakarannya. Belajar di Darul Ulm, India yang lebih dikenali sebagai pusat pengajian  aliran wahabi dan belajar bahasa Arab di Azhar peringkat sarjana muda (bukan masters atau saujana). Balik hanya ngajar kelas dewasa 

Berikut petkikan satu arikel dari laman web BUKAN POLITIK:


Perkataan ulama merupakan kata jamak dari kata dasar alim bermaksud seseorang mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam. Ini berbeza dengan perkataan alim yang beerti orang yang mengetahui akan tetapi belum tentu orang itu mendalami.

Perkataan ulama ini telah disebutkan pada beberapa tempat di dalam al-Quran al-Karim dan al-Hadis S.A.W. samaada secara langsung ataupun tidak yang menunjukkan bahawa ulama adalah individu-individu terpilih yang menguasai ilmu Allah Taala dengan mendalam dan memiliki akhlak terpuji.


Oleh itu, ulama yang saya maksudkan di sini ialah seseorang pakar yang mempunyai ilmu pengetahuan berkenaan dengan agama Islam secara mendalam dengan syarat-syarat tertentu sebagai ulama.

[Nik Aziz tiada pondok, adakah dia dalami ilmunya? Ilmu apa yang dia pakar untuk dipanggil ulamak?]

Para ulama ialah mereka yang mampu menyingkap dan memahami dalil-dalil daripada al-Quran al-Karim dan al-Hadis S.A.W. dengan sempurna. Mereka sentiasa istiqamah dan melazimi ilmu-ilmu yang mereka perolehi itu dengan ikhlas yang diajarkan kepada mereka bersumberkan dari Rasulullah S.A.W. Agama Islam telah mengiktiraf ulama sebagai pewaris para nabi sepertimana yang terdapat di dalam sebuah hadis:

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil habuan yang paling sempurna.

(Riwayat Ahmad, Tarmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah).


CIRI-CIRI RINGKAS ULAMA


Jikalau hendak disenaraikan ciri-ciri ulama satu persatu, sudah tentulah tidak terhitung banyaknya. Jadi saya nyatakan secara ringkasnya sahaja ciri-ciri seorang ulama sepertimana berikut:
  • Sentiasa melakukan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.
  • Mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam berkenaan agama Islam di dalam segenap sudut.
  • Beramal dengan segala ilmu yang dimilikinya.
  • Berakhlak mulia. [Nik Aziz kuat maki hamun, doa yang tak baik dan mengkafir.] 
  • Tidak gentar untuk menegur dan berkata benar kepada sesiapa sahaja.
  • Mempunyai sifat-sifat terpuji seperti: Zuhud, warak, sabar, jujur, ikhlas dan sebagainya lagi.[Nik Aziz tak ikhlas, sanggup lakukan apa saja demi undi dan kuasa.]

  • Meninggalkan perkara-perkara mazmumah seperti: Riyak, takabur, sombong, angkuh dan sebagainya lagi.[Nik Aziz angkuh dan sombong] 
  • Sentiasa menyampaikan ilmu pengetahuan dan menyeru manusia kepada Islam.
  • Dan banyak lagi.
ADAB-ADAB SEORANG ULAMA ATAU GURU


Seperti yang saya telah sebutkan di atas, jika hendak disenaraikan satu persatu ciri-ciri ulama, sudah tentulah akan mengambil masa yang panjang. Oleh itu, di sini saya nyatakan pula adab-adab bagi seorang ulama atau alim serta guru sepertimana yang telah diperkatakan oleh Imam Ghazali di dalam kitabnya Bidayah al-Hidayah:
  • Mampu menanggung kesusahan.
  • Bersabar dengan kesulitan.
  • Duduk dengan rasa hormat serta berkelakuan tenang ketika bersama manusia.
  • Meninggalkan takbur di atas sekalian hambaNya kecuali terhadap orang yang zalim.
  • Mencegah daripada kezaliman.Memilih tawaduk pada perhimpunan dan pada majlis orang ramai.
  • Meninggalkan gurau-senda dan bermain-main.
  • Melayan dengan baik pelajar yang kurang pandai.
  • Membimbing pelajar yang angkuh.
  • Memperbaiki pelajar yang bodoh dengan tunjuk ajar yang baik.
  • Tidak marah kepada pelajar yang bodoh.
  • Tidak malu daripada berkata ‘aku tidak tahu’.
  • Memberikan perhatian kepada pertanyaan.
  • Memahami soalannya.
  • Menerima hujjah.
  • Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika bersalah.
  • Melarang pelajar daripada setiap ilmu merbahaya.
  • Melarang pelajar daripada menghendaki dengan ilmu selain dari Allah Taala.
  • Melarang pelajar daripada sibuk menuntut ilmu fardhu kifayah sebelum selesai menuntut ilmu fardhu ain. 
  • Ilmu fardhu ain ialah berkenaan dengan membaikkan zahir dan batin dengan takwa.
  • Memperbaiki diri sendiri terlebih dahulu dengan takwa, supaya dapat mencontohi amalannya dan mengambil manfaat daripada percakapannya.

CIRI-CIRI ULAMA DUNIA


Baca seterusnya di iluvislam.com


9 comments:

  • Jijan Mali.... says:
    March 1, 2013 at 11:18:00 AM GMT+8

    Udahlah Pork Nik'U-Turn'Ajiz..... berundurlah. Ore dah mula naik benci. Pencacai-pencacai tegar yang mana otak kat kepala lutut saja yang dok sanjung hang sekarang ni.

  • Nagaman says:
    March 1, 2013 at 11:26:00 AM GMT+8

    YA akhirnya! taun dulu pernah ada satu pendapat sama , tapi kena kutuk dan kena maki berhabis habisan. Dari melayu. Sekarang semua dah jelas siapa Nik Aziz, seorang pemimpin yang tiada adab.

    Kenapa masih lagi iktiraf dia sebagai Tok Guru . Konotasi Tok Guru itu seorang yang berhemah, pemimpin berbudi bahasa, jiwa seoarang ayng melindungi semua lelaki dan wanita tua dan muda- bukan mulut busuk dan tiada adab.Jauh lagi nak iktiraf seorang yang tiada perasaan hormat pada wanita.

    Nik Aziz sucks big time!

  • Anonymous says:
    March 1, 2013 at 11:39:00 AM GMT+8

    Ulama yang sebenarnya ialah orang-orang yang memerhatikan tanda-tanda kebesaran Allah dan mengkajinya untuk mencari kebaikan kepada manusia, contohnya ialah para saintis-saintis yang bukan aetis - mereka lebih layak digelar ulama.

    Tidak ada konsep rahib atau pendeta dalam Islam, jelas ditulis dalam surah Al-Hadid.

    Ulama-ulama sekarang yang menjaja nama Allah dan ayat-ayat Quran sebenarnya adalah pendusta. Lebih-lebih lagi orang-orang yang mengangkat diri mereka sendiri sebagai ulama. Tidak ada bezanya mereka ini dengan ahli-ahli politik pembohong yang bersepah di dunia ini.

  • Anonymous says:
    March 1, 2013 at 12:43:00 PM GMT+8

    Mcm VK Lingam selalu kata correct, correct, correct.

  • Anonymous says:
    March 1, 2013 at 1:02:00 PM GMT+8

    nik aziz bukan ulamak tapi rupa nya seiras ulamak..ulamak zaman purba..

  • Muslim says:
    March 1, 2013 at 2:12:00 PM GMT+8

    Toksahkan ulama', Islamnya pun skrg dah bermasaalah. Aqidahnya pun belum tentu bersihnya. Banyak banyaklah kita mintak ampun dan perlindungan dari Allah swt agar terpelihara dari kesesatan.

  • Anonymous says:
    March 1, 2013 at 3:24:00 PM GMT+8

    Cuba try teka,siapa yg kata :
    "kalau aghi nih Dr Mahathir letak
    jawatan, esok saya pulak letak
    jawatan..."???

    Setiap kata2 huduh Nik Aziz terhadap
    Dr M & UMNO sedang dibalikkan Allah
    kembali keatas Nikki & PAS piss puss.

    Baik Nikki & the gang mintak bantuan
    Iblis laknatullah&Syayatin nirrajim.

  • Anonymous says:
    March 1, 2013 at 3:29:00 PM GMT+8

    Saya amat setuju sekali pendapat penuli tehadap Nik Aziz. Beliau tidak layak di gelar Tok Guru. Tok Garu, boleh lah.

    Pada pendapat saya, orang hanya mendalami jurusan agama, berfahaman apa sekali pun, tidak harus terlibat dalam politik. Mereka sebenarnya adalah ejen perpecahan ummah. Saya amat tidak setuju puak agama menerajui atau memimpin pemerintahan negara. Mereka perlu di tempat di belakang tadbir. Saya anggap mereka kurang cerdik dan bijaksana untuk memajukan ekonomi dan kesejahteraan negara yang berbilang kaum dan agama ini. Puak agama mesti di pisahkan dari politic. Jika Islam tidak pisahkan agama dari politic, puak agama lain seperti Kristian akan ikut bawa agama mereka kedalam Gereja. Puak fanatic atau extreme di kalangan kedua-dua agama ini akan mencetuskan kebencian, permusuhan dan mempolitikan apa saja sehingga menimbulkan perkelahian yang akan membantutkan kemajuan.

    Jika kita berlebihan menumpukan bidang agama dan akhirat sahaja, dikuatiri nanti dikalangan puak agama ini, muncul seorang yang disalah-tafsirkan ‘Ulama’ yang akan menyebabkan orang Melayu berpecah sehingga sanggup berbunuhan sesama sendiri seperti Syiah & Sunnah.

    Lihat saja di dunia ini. Mana ada negara yang diterajui puak agama yang maju, makmur dan berjaya sehingga mampu hidup berdikari dan boleh mencipta barangan pengguna mereka sendiri, tidak memerlukan pertolongan peralatan mesin & jentera, makanan atau kelengkapan perang dari barat.

    RD.

  • Anonymous says:
    March 2, 2013 at 11:20:00 PM GMT+8

    Ucapan Beliau Keluar Dari Otak Pemikiran Dendam Kesumat Yang Terlalu Expreme! Otak Dah Expired.

fda

Link2Me WeLinkBk (254)