Greetings

Thursday, February 28, 2013

M'kini expose inconsistencies in PR Manifesto


Pakatan Rakyat has drawn up many bold and far-reaching promises in its manifesto, which has the potential of transforming Malaysia at its very core.

However, the document - dubbed as 'The People's Pact, The People's Hope' manifesto - does contain some glaring omissions, which made it inconsistent with the coalition's policies.

A list of five key issues, chosen by Malaysiakini, follows:

1. Goods and services tax

The BN government has been playing around with the idea of implementing the goods and services tax (GST) since the Abdullah Ahmad Badawi administration.

And although the necessary law has since been tabled in 2009, all the signs are pointing to apost-general electionimplementation.

The Najib Abdul Razak administration, however, had argued that the GST is essential to help sustain the debt-laden federal government, and in widening the tax base beyond the present crop of 1.7 million taxpayers.

Pakatan was opposed to the idea, with PKR de facto leader Anwar Ibrahim stressing that the new tax will burden the lower-income group.

However, there is no mention of any move to scrap the proposed Goods and Services Bill in the Pakatan Rakyat manifesto.

2. The Indian and disabled communities

Most of the nation's minority groups, from Orang Asli to the indigenous people of Sabah and Sarawak, received considerable mentions in Pakatan's manifesto, with the exceptions of the Indian and disabled communities, who had been left out.

The Hindu Rights Action Force (Hindraf) has long highlighted the main problems that are faced by the Indian community - such as obtaining equal economic opportunities and land concessions for the construction of Tamil schools - that has so far not been resolved during Pakatan's reign in the Penang and Selangor states.

It has also been considered strange that Pakatan did not outline its policies for the disabled community. In Selangor and Penang, the state government had ensured that there was representation from the disabled community in the local government bodies to formulate policies for barrier-free access.

3. Local government elections

Local government elections were suspended in 1964, and since then, DAP has been actively championing the restoration of the elections which it argued would bring about greater efficiency and transparency to the operations of local authorities.

Last year, the DAP-led Penang government passed a law which was designed to allow such elections, but the Election Commission (EC) had decided not to comply. The matter is expected to be brought to court soon.

That was as close as DAP has gotten thus far. But judging from Pakatan's manifesto, which makes no mention of the matter, they might not get much further even if Pakatan takes over Putrajaya.

It is widely believed that PAS and PKR are not in favour of the idea, and are comfortable with the present system of having political appointees in the running of local government bodies.

4. Freedom of information

In many modern democracies, public access to government documents is a right.

Both Selangor and Penang have passed the necessary laws meant to facilitate this service, but in truth, the mechanism for such a service has yet to be in place.

Perhaps the fact that the laws are currently still window-dressingfor both the Selangor and Penang administrations, resulted in this policy being left out of Pakatan's manifesto.

5. Asset declarations

Pakatan has been hounding the BN leaders who hold public office to declare their assets, but the former had not pledged to do so in their manifesto.

However, the coalition has implemented this system for the state cabinet members in Selangor and Penang, whereas the Kedah and Kelantan states had chosen not to follow suit.

[Selangor and Penang declaration is not for public viewing but for sight of Chief Minister and menteri Besar]

12 comments:

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 2:38:00 PM GMT+8

    tak payah ckp byk lah.....KALAU ADA TELOR...BERDEBAT....PR VS PAKATAN...JGN BISING-BISING.....aku nak tau jugak...mana satu ok baru pangkah....ini bising2 pakatan tak bagus lah.....BN je bagus ke....so BERDEBAT....tu pon kalau UMNO ada TELOR lah...

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 2:53:00 PM GMT+8

    Mani-fest0 paling lawak selepas Raja Lawak .

  • BLEK says:
    February 28, 2013 at 3:04:00 PM GMT+8

    xpyh byk bunyi.nk bdebat taik minyak apa.pas kelantan,kedah BUAT HUDUD dulu.br bleh mai sembang kemaih tang ni.

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 3:08:00 PM GMT+8

    Debat2 sampai tersembur air liur kerja x buat x guna jgk oii..

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 3:32:00 PM GMT+8

    Telor orang ko nak kira ada ke tak ada nak buat apa , tok sah nak debat la bro , buat ye kerja

    Kalo ko ada telor tetap bodoh , orang masuk dalam ko tuggu kat luar gak

    Lain la orang yang ko agung agung kan tu terbukti banyak orang dah tengok telornya , apa yang dapat , malu adalah

    Ceramah sana sini nak turunkan harga minyak , helooooo bro..... berapa banyak dia boleh turun kalu takat 10 sen 20 sen tak yah nak tunjuk telor la , gua cabar PR cakap dalam ceramah nya turunkan RM 1.50, baru namanya ada telor

    Lu takat kereta sebiji, motor sebijik tak yah la , yang untung tu pak - pak jutawan yang untung , kereta berderet , minyak sehari 1000 ke 1500 liter je yang senyum , lu apa dapat

    Pasal barang akan turun bila minyak turun kalu takan spend sebulan 300 hinngit belanja dapur tak yah goreng la

    JADILAH RAKYAT YANG BERSYUKUR DI DUNIA YANG SEMUANYA MENINGKAT HARI KE HARI

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 4:15:00 PM GMT+8

    hahaha..

    sian lembu-lembu umno, ustaz/ustazah ajar taknak dengar, dok mengaji dengan utusex/tv3suku je....patut la orang panggil macam...

    nak debat isu ni, kalau berani, call aku yidin 010-7666855, tapi ahli umno boleh debat ke?najib kata debat bukan budaya padahal bacul..


    wakakaka..............umno=lembu..

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 5:03:00 PM GMT+8

    Hahaha nak berdebat sangat lah konon. Jam omega tu cari dulu dah jumpa ke belum? Putar sana pusing sini bersumpah pun takut, .. siapa yg takde telor sebenarnya wehh ??? Piirah.

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 5:48:00 PM GMT+8

    hahhahaha

    kesian babi2 gay PAS,PKR yg melayu pelacur DAP ni.ustaz/ustazah mana yg kopaksa kami dengar?yg izinkan org kristian guna kalimah ALLAH diguna dalam bible ke?tak payah..kami cunma dengar dan ikut sunnah dan hadith2 Nabi.itu yg betul dan wajib diikut.dalam PAS takdak ulamak..semua politikus yg kejar keduniaan.apa?habis UMNO tak kejar dunia?UMNO tak benarkan kalimah suci diguna oleh kristian la mangkok!yg ko benci UMNO tu,anwar asal dari PAS ke?org nombo 2 dua dulu tu bro.esok kalau najib pun keluar UMNO pastu join pembangkang ko jilat gak ke kaki dia?sapa binatang bodoh?nak debat?bapak ko selalu berdebat dgn mak ko sapa menang?cuba cakap?yg terer kelentong yg menang kan?bapak ko kaki kelentong mak ko...habis duit mak ko dia sapu.yg bertungkus lumus sumbat mulot lembu2 adik beradik ko mak ko.bapak ko yg kaki kelentong yg pandai berdebat tau enjoy jer.bacul?lu tanya bapak lu la sapa bacul.dey pelacur anwar,lembu tu halal,babi tu haram..kalau org UMNO lembu,ko ngan sekutu ko tu babi sebab suka jilat tapak kaki cina DAPigs.

    wakakakakakakaka....KROIIIIHHH PTUIII!!!!selepuk kat muka ko! :)

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 5:55:00 PM GMT+8

    Anonymous said...
    tak payah ckp byk lah.....KALAU ADA TELOR...BERDEBAT....PR VS PAKATAN...JGN BISING-BISING.....aku nak tau jugak...mana satu ok baru pangkah....ini bising2 pakatan tak bagus lah.....BN je bagus ke....so BERDEBAT....tu pon kalau UMNO ada TELOR lah...

    February 28, 2013 at 2:38:00 PM GMT+08:00

    ko nak ajak sapa debat ha pelacur?anwar dgn najib ke?kau harapkan najib kalah debat la ye?habis tu ko harapkan pr manang pru,anwar jadi pm la yer?ko dengar sini baik2,siapa menang,siapa kalah itu urusan ALLAH s.w.t.kau atau mana2 makhluk kat bumi ALLAH s.w.t ni tak ada hak utk melawan ketentuan ALLAH s.w.t.
    kalau kau nak anak cucu kau hidup bahagia dalam Islam,kau jgn buat dosa!kau jgn hebahkan dosa!kau jgn promosikan dosa!solat wajib jgn tinggal,solat sunat jgn tak buat.kau nak ALLAH s.w.t bagi kau dan keluarga pemimpin yg baik,doa byk2.jgn sekali2 menidakkan ketentuan ALLAH s.w.t paham?

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 6:40:00 PM GMT+8

    Tak payah debat-debat lah,buang masa aja,tepati janji di Sgor dulu kalau tidak saya cadangkan Sdr Yidin debat dalam court.Debat dalam blog pun kantoi,hanya pandai tukar tajuk bila tersepit.Org PR ni riak sangat,heboh nak ke Putrajaya tapi kawasan yg dia orang menang tahun 2008 dulu dah ada strategi untuk dipertahankan.Contoh tempat saya ,tak nampak pun aktiviti selain BN pancak bendera mereka pun pacak,kadang kesian wakil PKR tempat bila ada ceramah sepatutnya dia duduk atas pentas tapi di bawah.Di atas pentas semua PR bosses,dan ada ketika Abby sama.Agaknyan PKR ini dia orang kempen underground kot.

  • Anonymous says:
    February 28, 2013 at 8:04:00 PM GMT+8

    Bercakap, bergebang, berdebat bukan main hebat. Sekali Karpal tarik sarban terus bisu diam ternganga. Konon telor diorang yang paling besar, rupanya kerandut yang meleret. Sekali Guan Eng mengacah terus nama suci Allah dijual beli demi nak merasa lepak2 di putrajaya (.. err.. dah tak jadi nak lelong ekkk.. )

  • Anonymous says:
    March 2, 2013 at 9:29:00 AM GMT+8

    Hello mangkuk yang asyik mengutuk UMNO. Engkau ni Melayu ke kafir. Aku nak tanya kau satu je soalan.

    Pada kau semua yang UMNO / BN buat tak betul.

    Cuba bagi tahu apa kebaikan yang telah PAS buat kat Kelantan dan Kedah. PKR buat apa kat Selangor. Kat Pulau Pinang tu matlamat LGE / DAP hanya nak kayakan kafir harbi dan bawa masuk Cina Singapura dan Cina dari Tanah Besar. Dia nak jadikan Pulau Pinang sebagai Singapura kedua. Banyak lagi yang tersirat. Yang akan terpinggir adalah Melayu dan India.

    Tuhan bagi otak gunakan dan berfikir dengan waras. Jangan jadi haiwan yang menyondol membabi buta. Itu bukan aku yang kata tapi N. Ajis yang buat perumpamaan itu.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)