Thursday, January 3, 2013

DAP-PKR nak reka kontroversi baru ala Teoh Beng Huat

Dalam usaha untuk mengalihkan perhatian dari skandal tanah-untuk-jawatan MB di Perak, kumpulan anti Lynas DAP di Pengerang melalui NGO tertentu sedang mengapi-apikan kematian bunuh diri tiga sekeluarga yang telah membunuh diri di Pengerang ala Teoh Beng Hock.

Penulis batu api Malaysian Insiders, Debra Chong melaporkan berikut:


Timbul Persoalan Insiden Bunuh Diri 3 Beranak Di Pengerang

  
Wednesday, 02 January 2013 20:59

KUALA LUMPUR: Insiden kematian tiga beranak di Pengerang, Johor akibat membunuh diri menimbulkan persoalan dikalangan rakyat sama ada kematian mereka disebabkan pembangunan projek kontroversi, Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) yang bernilai RM60 bilion.

Dalam satu kenyataan hari ini, Gabungan NGO Pengerang (GNP) yang berjuang menentang projek tersebut berkata kematian tiga beranak itu, dengan nama keluarga Pang, disebabkan tekanan yang bakal menyebabkan mereka kehilangan rumah tanpa pampasan yang sewajarnya.

“GNP sangat sedih dengan tragedi yang melanda keluarga miskin itu yang gagal mengawal tekanan hidup, disebabkan pengambilan tanah oleh pemaju dan akhirnya membunuh diri.

“Kami juga menggesa kerajaan melihat perkara yang berlaku, dikhuatiri akan berlaku lebih banyak tregedi di Pengerang,” kata Bendaharinya, Chua Peng Sin, dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, beliau dimaklumkan saudara terdekat keluarga itu telah menerima notis makluman bahawa rumah yang didudukinya akan diambil RAPID dan mereka hanya akan menerima wang pampasan RM20,000 kerana rumah itu dibina di atas tanah orang lain.

“Selepas Pang menerima surat pengambilan tanah itu, dia ada meminta bantuan kerajaan pemerintah, malah sudah memaklumkan dia akan membunuh diri,” kata Chua.

Akhbar berbahasa Cina hari ini melaporkan satu keluarga Cina dengan nama keluarga Pang, dianggarkan berusia lewat 60 an dan isterinya berusia 57 tahun, bersama anak lelaki mereka, 20 meninggal dunia akibat terhidu asap di kediaman mereka di Kampung Jawa, sebuah kampung yang terlibat dengan pembangunan projek RAPID.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi Supt Che Mahazan Che Aik berkata polis dimaklumkan mengenai kejadian itu pada 10 pagi dan sepasukan anggota bergegas ke tempat kejadian.

“Terdapat bau asap di dalam rumah itu dan kita percaya sesuatu telah dibakar di dalam bilik itu bagi tujuan melemaskan diri,” katanya.

Mayat mereka ditemui kakak ipar Pang ketika hendak melawat mereka semalam, dan mendapati tingkap rumah mereka ditutup.

Melalui kenyataan saudara terdekat, akhbar itu turut melaporkan suami tersebut sudah beberapa kali cuba untuk membunuh diri.

Mayat ketiga-tiga mereka dijangka akan diserahkan kepada keluarga dan akan disemadikan tiga hari kemudian.

Pembangunan projek RAPID turut meliputi kawasan beberapa kampung tradisi termasuk Kampung Sungai Kapal, Kampung Teluk Empang, Kampung Langkah Baik, Kampung Sebong, Kampung Batu Mas, Kampung Jawa dan Kampung Sungai Buntu.

Projek RAPID dijangkan akan meliputi kawasan seluas lebih 6424 ekar untuk pembangunan Projek Kompleks Bersepadu Pembangunan Pengerang (PIPC) seluas 22.500 ekar, di selatan Johor.

Projek yang menelan belanja RM170 bilion itu dijangka akan menjadikan Malaysia sebagai hab petrokimia mega dunia.

Sementara itu, Badrul Shahrin atau Chegu Bard, Ketua Penyelaras SAMM sudah mula membantu memperbesarkan dan menggunakan kematian tiga sekeluarga ini untuk tujuan politik.

Mereka mahu membantu meramaikan program himpunan Januari 12hb mereka. Baca keadilan Daily SINI.




Cara mereka cuba membina isu ini menyerupai kematian Teoh Beng Hock. Isunya salahkah kerajaan mahu membawa kemajuan? 

Mereka dapat kompensasi RM20,000. Dan keluarga yang miskin dan daif akan dapat pembelaan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang mana sebelum ini sudah pun dibantu. Baca Bigdogdotcom SINI.

Mereka akan dibela tapi pilih untuk membunuh diri. Mana kerajaan dalam dunia boleh tahan sesuatu begini dari berlaku?

Ini hanyalah puak-puak anti Lynas yang sudah kehabisan mdal untuk mencari salah kerajaan maka keputusan keluarga ini membunuh diri tiga beranak yang tidak rasional itu mahu dipersalahkan kepada kerajaan.


4 comments:

  • Megat Alam Gempita says:
    January 3, 2013 at 12:14:00 PM GMT+8

    Dah la duduk tanah haram, dibantu oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat, diberi pampasan lalu bunuh diri kerana tamak. Ini perangai sial tahap babi tonyok puak-puak kapir harbi. Kufur nikmat dan memang jadi penghuni neraka tanpa hisab. Tak payah la nak kesian kepada manusia jenis ni.

    Si munafik Chegu Bard ni memang kerjanya menghasut. Biarkan nanti dia akan terima bahagiannya tak lama lagi...jeng3x!

  • Anonymous says:
    January 3, 2013 at 6:41:00 PM GMT+8

    Laaa...Kenapa 3 orang sahaja yang bunuh diri tu? kalau puak2 Kafir tu ambil tindakan yang sama ramai ramai kan lebeh bagus lagi..!

    Che gu Bad boleh uruskan pencacai2 yang akan bawa lilin nanti.

  • Anonymous says:
    January 3, 2013 at 7:49:00 PM GMT+8


    Kita sebenarnya dah lama faham segala isu yang timbul bila melibatkan bangsa C. Mereka menentang LYNAS kerana LYNAS menyekat monopoli industri nadir bumi di China. Begitu juga dengan Pengerang, industri yang rancak di situ akan merencatkan pertumbuhan ekonomi kat Singapore. Oleh, sebab itulah mereka beriya-iya benar nak gagal usaha kerajaan membangunkan industri yang boleh memberi pulangan tinggi kepada negara.

  • Anonymous says:
    January 4, 2013 at 5:49:00 AM GMT+8

    Jangan lupa puak puak C ni pernah bawa penyapu besar pada tahun 1969 untuk menyapu Melayu - Yang mereka anggap sebagai sampah - dari bumi Malaysia! hubaya hubaya wahai bangsa Melayu.

    Komen Anon 7:49 sangat2 disokong.

fda

Link2Me WeLinkBk (254)