Tuesday, January 1, 2013

Anti Lynas ni antara OKU atau pekak, buta dan bebal?


Anti-Lynas grup ini mesti dianggotai OKU atau orang-orang tak OKU tapi pekak buta dan bebal. Isu yang mereka bawa adalah isu yang dah mati dan dilkalahkan secara legitimasi. Tapi merka buat tak tahu dan teruskan saja.


Bermula dengan isu Pengerang.

Ini bukan isu mereka pun mulanya tapi isu Salahuddin Ayub yang nak jadi MB Johor. Semasa dia yang bawa isu ini, dia kalah dan knock out. Orang tak terima. Dia bawa isu compensation yang mana adalah terbaik dan tak jalan. Mereka asyik bawa orang luar berdemo dan penuhkan majlis.

Akhirnya puak-puak alam sekitar masuk dengan ditaja kepentingan dari Singapura untuk sabo projek Petronas yang akan bersaingan dengan mereka. Oleh kerana puak DAP ada cita-cita di Johor, anti Lynas yang belakang ada liwatan DAP datang bantu atas isu alam sekitar.


Cina pengotor makan babi, tak mandi pagi dan lepas kongkek tak mandi wajib sejak bila peduli pasal alam sekitar????


Lepas usaha Lynas knockput di mahkamah dan mereka terpaksa make dunno terus demo sekarang, mereka cuba main isu Raub Gold.

Asa pun tak ada. The Unspinners ada tulis pasal isu ini di SINI. Sekarang mereka ke saman oleh pengusaha lombong itu.

Berkenaan isu asal mereka Lynas, tuduhan mereka banyak tak benar dan pembohongan seperti mulut lancau Lim Guan Eng. 


Mahkamah Tinggi telah memutuskan bahawa Lynas Advanced Material Plant (LAMP) boleh memulakan operasi sekali gus menolak permohonan untuk melanjutkan perintah injunksi interim (sementara) terhadap Lesen Operasi Sementara (TOL) ke atas syarikat tersebut.

Pihak yang menentang Lynas yang menamakan diri mereka sebagai‘penduduk Kuantan’ diwakili peguam Datuk Bastian Pius Vendargon,menyatakan akan membuat rayuan supaya mahkamah membekukan TOL bagi menghentikan operasi LAMP dalam masa dua hari.

Yang menghairankan ialah ‘penduduk Kuantan’ini terdiri secara majoritinya dari kaum Cina.


Manakala,kumpulan pekerja dan penyokong Lynas pula majoritinya adalah Melayu.

Ketika keputusan diumumkan,kira-kira 500 orang yang rata-ratanya beragama Islam itu turut berulang kali melaungkan takbir sebagai tanda meraikan kejayaan sebaik sahaja dimaklumkan keputusan Hakim, Datuk Mariana Yahya yang memihak LAMP.

Ramai di antara kalangan pekerja tersebut menangis dan menadah tangan berdoa tanda bersyukur kepada Allah SWT di atas keputusan itu yang sekali gus menjamin periuk nasi mereka tidak terjejas.

Baca sepenuhnya penerangan terperinci mengenai Lynas di blog Armando SINI


Hairannya ada pulak pemimpin puak kita nak tikam belakang ...



1 comments:

  • Anonymous says:
    January 2, 2013 at 8:50:00 AM GMT+8

    Sekiranya kilang Lynas ini merbahaya saya pasti tak akan ada bantahan dari puak-puak Cina ni. Kerana apa? Kerana kebanyakan pekerja Lynas adalah orang Melayu dan yang dapat faedahnya adalah orang Melayu. Jadi kalau Lynas ini merbahaya puak-puak ini akan membiarkan saja perkara supaya pekerja-pekerja Melayu tersebut mendapat musibah daripadanya.
    Tapi kilang Lynas ini tak merbahaya dan yang untungnya masyarakat Melayu. Itu yang buat mereka bermati-matian mahu mempastikan kilang ini ditutup supaya Melayu tak dapat cari rezeki.

fda

Link2Me WeLinkBk (254)