Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Monday, January 21, 2013

31 hari Hadi membisu: Dr Asri perantara Hadi dan Sinar Harian?


Dalam gambar ini (dari kiri ke kanan), kelihatan Mat Sabu, Mufti Perlis Dr Juanda, tak kenal  Haji Hadi, tak kenal dan Mantan Mufti perlis Dr Asri dalam satu pertemuan. Bila mereka bertemu? Kenapa mereka bertemu?

Apa isunya yang dibincangkan? Adakah isunya mengenai Amanah Haji Hadi? Adakah ini pertemuan untuk bertukar buah fikiran atau perancangan?

Adakah ini satu pertemuan untuk dua Mufti Perlis dan Mantan Mufti perlis untuk mendengar pandangan sebelah Hadi mengenai Amanah Haji Hadi?

Pertemuan ini ada keanihannya tersendiri.

Dr Asri adalah Mantan Mufti yang gemar mengeluarkan kenyataan yang kontroversi dan adakala lari dari keupayaan dan bidang ilmunya (khususnya ugama) memang suka dapatkan perhatian untuknya seolah-olah dia ahli politik.

Contohnya adalah biarlah Kelantan dapatkan minyak. Nampak sah dia terlalu cetek keupayaan otak untuk memahami bahawa hak yang terkandung dalma Akta dan perjanjian tidak memberikan hak melampaui kilometer tertentu luar persisiran pantai.

Pada Unspinners, Dr Asri ini tak layak dianggap ulamak kerana dia tak ada adab dan tak bertanggungjawab. Dia hanya syok nak bercakap tak mengambilkira bahawa pandangannya itu adalah hanya populis yang tak cukup dalam atau dalam keupayaan ilmu seorang saja manusia.

Dia tak memikirkan impak pandangannya dalam mengelirukan orang ramai dan meruntuhkan kestabilan masyarakat. Itu beza dengan ahlil Sunnah Wal Jamaah yang tak syok sendiri tapi mengeluarkan pandangan yang lebih dikaji, cermat dan secara bersama dibincangkan dan dipersetujuan secara konsensus.

Dalam isu Amanah Haji Hadi, Dr Asri menyambut kritikan Mufti Tan Sri Harussani dengan kritikannya tersendiri tapi ada ruang keluarnya yang tersendiri. Dia kata isu ini isu lama yang disiarkan di Sinar Harian


Ketika isu Amanah Haji Hadi sedang panas, Sinar Harian dilihat kononnya ambil jalan neutral yang berkecuali. Konon untuk memberi liputan yang seimbang dari perspektif PAS dan perspektif pengkritik PAS.

Sinar Harian dilihat berperanan secara halus untuk mengendurkan tekanan terhadap Hadi dan PAS. Mana tidaknya ... mereka berusaha untuk ketengahkan berkali-kali bahawa Amanah Haji Hadi adalah isu lapuk, kitar semula dan hanya ditimbulkan untuk pilihanraya.

Hujah ini adalah jelas usaha terdesak PAS yang tidak ada daya untuk lawan isu ini. Kenapa pula Sinar Harian yang ada pihak cuba nafikan ianya condong kepada pembangkang kata ia pro kerajaan? Bebal atau kurang cerdik?


Kenapa Dr Asri perlu bertemu Haji Hadi sedangkan dia mengkritik Haji Hadi dan kemudian menawarkan diri sebagai ahli panel untuk membincang isu ini jika Hadi dapat keluar TV. Ini sesuai dengan ciri-cirinya yang suka perhatian dan tiada segan nak orang ikut cakapnya.

Ada kemungkinan juga Dr Asri datang bertemu Hadi dan Mat Sabu bukan kerana Amanah Haji Hadi tapi untuk membincangkan politik.

Dr Asri yang dilihat percayai sebagai tajaan Sinar Harian sudah bermanja-manja untuk bertanding kerusi Penanti di Pulau Pinang atas tiket PKR. Semantara itu, nama Dr Juanda pun muncul sebagai calun pembangkang juga.

Kemungkinan itu ada kerana Sinar Harian lama disyaki ramai sebagai bersekongkol dengan politik pembangkang walaupun dilihat menjemput pemimpin kerajaan dalam program publisiti mereka. Sinar Harian dipercayai berperanan membina profil Dr Asri untuk penaja mereka, PKR Selangor?

Sedia maklum Dr Mansor, ADUN serta TKM I akan dipindahkan atas permintaan LGE ke Parlimen dan kemungkinan besar Parlimen Nibong tebal.

Dr Asri yang berasal dari Pulau Pinang dah rajin hadhir di forum-forum dan ceramah-ceramah politik. Mungkin juga mereka sedang merancang mencuri perhatian dari RTM dengan Dr Asri berbincang untuk adakan acara Forum Sinar Harian dalam hal Amanah Haji Hadi. Akan diberitahu pada ramai untuk  mendengar pandangan hadi tapi disebaliknya cuba menyelamatkan politik Hadi.

Macam-macam kemumgkinan :)

7 comments:

  • Anonymous says:
    January 21, 2013 at 9:45:00 PM GMT+8

    Sinar Harian tak cerdik,'Amanat Hj. Hadi' bukan isu lapuk tapi isu lama.Kalau dulu amant itu di tujukan kepada Umno tapi sekarang amant itu dah kena pada batang hidung Pas dan Hj Hadi sendiri.Paling menonjol amanat itu terkena pada kawan rapat Hj.Hadi ,iaitu Anwar dan PKR yg memang terang-terang menolak NI ,Hudud dan mahu mempertahankan Perlembagaan sekular.Jadi isu lama dah jadi perkara baru.

  • Anonymous says:
    January 21, 2013 at 10:19:00 PM GMT+8

    RED ALERT..OUTSYED THE BOX and ROCKY BRU blogs blogs sites kena shanghaied by PR cyber troopers..


    Nik Rahmoh

    P.S tuhhh Belum memerintah federal...kalau memerintah, negara kita jadi macam Korea Utara..hermit kingdom

  • Anonymous says:
    January 22, 2013 at 12:14:00 AM GMT+8

    ramai pemimpin Pas dan Pkr yang talam dua muka....depan lain belakang lain.Sangat padan dgn kawan baik depa Pkr..dan Dap..org yg baik2 kawan2nya yg baik2 jugak..tetapi yg jahat biasanya kawan dia jahat sama mcm dia..dr asri..sila lah masuk ke dalam 'lubang'...nak dakwah mereka?alhamdulillah..mana tahu anuwar boleh bertaubat dan berubah 360 darjah. amin..jgn dr maza yg berubah warna dah ler..

  • Anonymous says:
    January 22, 2013 at 9:36:00 AM GMT+8

    Dr Asri ni ulamak hipokrik. Kalau zaman dulu mungkin org akan istihar dia munafik. Kenapa tidak, bercakap tak sebagaimana kehendak hati dia. Tahu lah dia gila glamour, sentiasa nak perhatian, tapi penakut. Org berdemo dia sokong, tapi nak turun takut. Lepas org demo call org itu call org ini nak tanya brp ramai yg turun demo. kalau ramai, dia akan sokong, kalau sikit dia akan kutuk mati-mati. Ni ulamak nak untung je ni.

    Baik dia mengaku saja yg dia memang nak bertanding di Penang atas tiket PKR.

  • azman says:
    January 22, 2013 at 10:33:00 AM GMT+8

    Ade kemungkinan Dr. Asri adalah agen Israel yg dihantar ke Malaysia untuk menghancurkan umat Melayu/Islam.
    Seperti Anwar Ibrahim yg terkenal sebagai agen Yahudi, agen freemason, agen cina, dan agen amerika. Memang jelas Dr.Asri bertujuan memecah belah kan umat Melayu dgn pandangannyer yg kontroversi.

    Abdul Hadi dipercayi agen syiah yg dihantar Bashar al-assad. dengan pengalamannyer yg penah belajar di Timur Tengah. Tak mustahil Hj.Hadi pernah direkrut oleh rejim Assaad sebagai agen Syiah dgn mengeluarkan Amanat Sesat iaitu amanat hj. Hadi.

    Sinar Harian memang diketahui sebagai agen pembangkang yg dibiaya oleh pelobi2 yahudi di New York. Memang Sinar Harian di tubuhkan untuk memesongkan akidah Umat Melayu di Malysia ni. Dengan laporan yg berat sebelah memang sah sinar harian seperti anwar iaitu agen yahudi.


  • azman says:
    January 22, 2013 at 10:35:00 AM GMT+8

    Ade kemungkinan Dr. Asri adalah agen Israel yg dihantar ke Malaysia untuk menghancurkan umat Melayu/Islam.
    Seperti Anwar Ibrahim yg terkenal sebagai agen Yahudi, agen freemason, agen cina, dan agen amerika. Memang jelas Dr.Asri bertujuan memecah belah kan umat Melayu dgn pandangannyer yg kontroversi.

    Abdul Hadi dipercayi agen syiah yg dihantar Bashar al-assad. dengan pengalamannyer yg penah belajar di Timur Tengah. Tak mustahil Hj.Hadi pernah direkrut oleh rejim Assaad sebagai agen Syiah dgn mengeluarkan Amanat Sesat iaitu amanat hj. Hadi.

    Sinar Harian memang diketahui sebagai agen pembangkang yg dibiaya oleh pelobi2 yahudi di New York. Memang Sinar Harian di tubuhkan untuk memesongkan akidah Umat Melayu di Malysia ni. Dengan laporan yg berat sebelah memang sah sinar harian seperti anwar iaitu agen yahudi.

  • tanteisan. says:
    May 9, 2013 at 10:34:00 PM GMT+8

    nk tanye bole? mane dpt info? saya hanya nk pastikan kesahihan..

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)