Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Tuesday, November 27, 2012

Sebenarnya Dong Zong anti Melayu


Perhimpunan 1125 yang diadakan oleh Dong Zong untuk membantah Pelan Pendidikan Kebangsaan disertai lebih kurang 7,000 peserta.

Akhbar-akhbar Cina melaporkan jumlah seramai 10,000.

Apapun jumlah sebenar, yang pastinya Dong Zong akhir-akhir ini semakin giat menuntut berbagai keistimewaan yang kononnya bertujuan untuk mempertahan dan meningkatkan pendidikan Cina bagi kaum Cina. .

Walaupun terbukti yang kerajaan tidak pernah meminggirkan sekolah-sekolah vernakular, namun Dong Zong masih tidak berpuas hati apabila pelan pendidikan baru menekankan usaha menyemai semangat jatidiri negara melalui Bahasa Kebangsaan.


Bagi Dong Zong penambahan masa bagi subjek Bahasa Malaysia mengancam Bahasa Mandarin. Nampaknya, Dong Zong ingin memastikan anak-anak kaum Cina kekal tidak fasih berbahasa kebangsaan dan kekal terasing dari pergaulan dalam masyarakat majmuk di negara ini.

Malah, dari tuntutan-tuntutan sebelum ini, jelas terlihat bahawa Dong Zong bertekad untuk memisahkan kaum Cina dari aspirasi nasional dengan memperjuangkan peperiksaan yang tidak bersandarkan syarat-syarat yang digariskan oleh Kementerian Pendidikan.

Jelas, bahawa Dong Zong enggan tertakluk di bawah kawalan kerajaan tetapi pada masa sama menuntut layanan sama seperti Sekolah Kebangsaan.

Seperti biasa, parti-parti pembangkang juga mencelah mencari ‘laba’ dari perhimpunan ini, seperti PKR, DAP dan termasuklah PAS.

Namun, kehadiran Pengerusi Cawangan MCA Kota Kecil, Tai Foo Him menjelaskan lagi agenda perkauman dalam perhimpunan ini.

Menurut Dong Zong, pertubuhan itu bukan anti kerajaan. Ini mungkin separuh benar.

Dong Zong bukan anti kerajaan, tetapi anti jatidiri dan aspirasi Malaysia yang berteraskan identiti Melayu.

Dong Zong tidak mahu anak-anak mereka menyerap ‘roh’ Malaysia sepertimana tokoh yang disegani semua bangsa iaitu Tan Sri Lee Lam Thye yang dianggap telah ‘diMelayukan’.

Bagi kaum Cina, ‘diMelayukan’ adalah satu penghinaan kerana bermakna telah tunduk kepada Melayu.

Sikap kiasu yang angkuh dan bongkak tidak membenarkan mereka berada di bawah dari sesiapa.

Memandangkan Melayu yang mereka pandang rendah dan hina itu adalah tunjang kerajaan negara ini, maka Dong Zong yang tidak dapat menerima hakikat ini menjadi amat anti dengan Melayu.

Justeru, Dong Zong ingin menunjukkan kepada Melayu, iatu kerajaan bahawa mereka lebih berkuasa dan merekalah tuan dalam negara ini.

Dong Zong tidak berminat kepada semangat perpaduan, kerjasama, saling hormat-menghormati dan toleransi antara sesama kita kerana bagi mereka, kaum Cina jauh lebih mulia dari semua.

Dengan itu, pilihanraya yang menjelang tiba ini digunakan sepenuhnya oleh Dong Zong untuk menunjuk kuasa dan menguji ketahanan kerajaan.

Namun, kita percaya, jika semua yang dituntut mereka juga ditunaikan kerajaan, Dong Zong tetap tidak akan berpuas hati, selagi tonggak pemerintahan berada di tangan Melayu.

- BERUANG BIRU

12 comments:

  • Anonymous says:
    November 27, 2012 at 10:16:00 PM GMT+8

    >>> settle the problem "softly" by following this motto >>>>

    ...ABNORMAL SITUATIONS NECESSITATE ABNORMAL MEASURES ....

  • Anonymous says:
    November 27, 2012 at 11:05:00 PM GMT+8

    Mamat PhD tak diiktiraf tu jadi ketua diorang lagi ke?
    Dia ingat orang dah lupa ke?

  • Anonymous says:
    November 27, 2012 at 11:29:00 PM GMT+8

    Najib bagi muka sangat, tengok masa Mahathir dulu...depa senyap tak boleh nak kata apapun

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 12:47:00 AM GMT+8

    Dong Zong ni dah gila ke apa?kalau kat spore jgn harap lah..

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 3:21:00 AM GMT+8

    Harapan puak racist cina yang menyokong donkey zong adalah daripada penipu yang menipu Phd sendiri .. hrmmmm penipu dan racist memang elok laa tu 7000 cina racist anjing berhimpun bersama penipu

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 4:16:00 AM GMT+8

    ramai betul cina-cina racist ni melalak macam anjing .. kalau kita tengok kat Malaysiakini tu semuanya kata pasal mandarin ni bahasa international?? weiii bodoh punya cina racist international kepala hotak kau , pergi europe ada kaa cakap bahasa mandarin?? pergi france ada kaa cakap bahasa mandarin .. bahasa perniagaan??? kenapa korporat besar kat europe tak cakap mandarin .. kecuali kalau nak beli barang dan buat barang murah kat kilang di China .. itu ke international ??? ... cina-cina racist ingin mengajar anak-anak mereka menjadi racist

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 6:33:00 AM GMT+8

    inilah kaum yang 55 tahun dulu diberikan kerakyatan secara percuma. tiada siapa berani menyatakan fakta ini ke muka mereka.

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 8:10:00 AM GMT+8

    Yes, very true. But the problem is they were given ABNORMALLY too much "face",so they take for granted that whatever they demand the government has to fulfill them or the government has to at least show that their demands are given immediate attention. That's why we need "a doctor in the house" - prevention is better than cure.

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 11:04:00 AM GMT+8

    Apek nih sahabat karib Samad "Selekeh" Janggut.....both are lingo bigots and maggots

    Prof Awe Kecik

  • Anak Muda says:
    November 28, 2012 at 11:26:00 AM GMT+8

    Salah Melayu jugak..Cina bagi rasuah makan..sekarang kepala kena ludah..dah tak tau nak buat apa..

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 3:41:00 PM GMT+8

    Dong Zong (a.k.a. Ding Dong) is totally, utterly, absolutely MALIGNANT! There's no single shred doubt about it.

  • Anonymous says:
    November 28, 2012 at 7:51:00 PM GMT+8

    geng pr semua pakat dok puja singapork.

    singapork pun dulu ISA kan aje bila dia nak englishkan semua bahasa

    takde plak geng pr ni nak ikut satu skolah untuk semua bangsa macam singapork

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)