Friday, November 9, 2012

Peguam sundal kekasih lesbian Nurul?


Habis tu kenapa dia kata dia kecewa dengan Nurul???

Wanita ini ke yang tanya soalan maut pasal kebebasan beragama di kalangan orang Melayu kat Nurul Izzah dalam forum tu....? - Sumber twitter @sitikasim

Namanya Siti Kasim atau Siti Z Kasim atau Siti Zubedah Kasim iaitu seorang peguam dan AJK Human Right Committee, Bar Council.

Khabarnya dia seorang peguam keturunan Orang Asli, betul ke?

Siti merupakan salah seorang komiti yang menganjurkan Festival Seksualiti Merdeka tempoh hari. 

Dalam FMT, Siti mengaku kecewa dengan Nurul Izzah yang pusing 180 darjah jawapan asalnya ketika dalam forum tersebut dengan kenyataan selepas isu ini dimukahadapankan oleh Utusan Malaysia, dua hari selepas laporan MalaysiaKini dan FMT sendiri.

Baca kenyataan Siti dalam FMT sini.

Jadi betullah Nurul Izzah sudah pusing jawapannya selepas isu ini disiarkan Utusan dua hari forum tersebut dan dua hari selepas portal berita propembangkang itu melaporkan apa yang dia cakap pada forum berkenaan?

Heee... Nak pusing macam mana lagi si Nurul Izzah ini, tanya Mesin Taip Buruk.

Ikuti pula pandangan Dato Zul Nordin dalam blognya berkenaan peguam sundal ini yang mahu merosakkan akidah orang Islam dan kedudukan istimewa Islam dan Melayu.

Apa yang jelas mengikut peguam Siti Kasim, beliau memang bertanya Izzah tentang isu hak kebebasan orang Melayu untuk memilih agama (maknanya selain Islam! Dan itulah respon yang beliau dapat!

Apa yang beliau faham ialah Nurul menegaskan hak kebebasan memilih agama tidak patut terhad kepada non-Muslim sahaja. Malah hak kebebasan agama itu patut diberikan kepada orang Melayu (yang juga beragama Islam)!

Maknanya apa yang beliau faham daripada jawapan Izzah (mengambil kira ucapan Izzah semasa membentangkan pandangan dia semasa berucap) ialah orang Melayu juga wajar diberi hak kebebasan memilih agama selain Islam! Dan itulah yang dilapurkan oleh laman portal pro-Anwar MalaysiaKini dan www.1christians.blogspot.com!

Jadi beliau kecewa dengan pendirian Nurul yang pada beliau sudah mengubah pendirian 180 darjah sekarang!

Baca di sini.

Tak ada pusing-pusing Nurul, melainkan kau nak main belakang.

48 comments:

  • Afran says:
    November 9, 2012 at 12:39:00 PM GMT+8

    Aku cube untuk faham isu pasal Nurul Izzah ni. Jadi aku bace balik kenyataan die di banyak media, Utusan, Berita Harian, Malaysiakini, TMI. Nurul cakap kebebasan beragama harus terpakai kepade semua bangsa termasuk Melayu, tapi die tak cakap pun Melayu/Islam boleh murtad setelah jadi Muslim.

    Ramai orang ingat Melayu mesti Islam. Islam adalah agama, Melayu adalah bangsa. Ade beza. Tak semestinyer Orang Arab mesti beragama Islam, walaupun majoriti Arab adalah Islam. di Mesir ade jugak Arab/Kristian.

    Agama Islam tak penah memaksa mane2 BANGSA termasuk MELAYU untuk menganut Islam. Masuk Islam harus dilakukan dgn hati yang rela. Tapi kalau seseorang Melayu tu Islam, die tak boleh tukar agama lain. Nurul tak penah cakap pun Melayu/Islam boleh murtad. Yang die cakap kebebasan beragama tertakluk kepade semua bangsa.

    Tak de dalam Al-quran atau hadis yang beritahu Melayu mesti Islam atau Arab mesti Islam. tak de.

    Dulu sebelum kedatangan Islam nenek moyang kite yang berbangsa MELAYU menganut agama Hindu/Buddha. Selepas Sultan memeluk Islam , seterusnyer rakyat jelata juga ikut memeluk Islam sampai la hari ni. Tapi harus ingat MELAYU dulu PERNAH menganut HINDU/BUDDHA.

  • ccz says:
    November 9, 2012 at 1:46:00 PM GMT+8

    Tetapi itu juga bukan tiket untuk kita berkata apa saja mengikut kepala otak kita. hanya yang betul2 bebas noleh berkata seperti dia.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:03:00 PM GMT+8

    afran,kalau nak cakap perkara ratusan tahun dulu mmg ada Melayu yang beragama Hindu/Buddha, dalam konteks sekarang ni Melayu berugama Islam,amat bahaya bila Nurul Izzah berkata begitu. Diluar sana terlalu ramai orang Melayu yang nak keluar dan sudahpun keluar dari Agama Islam ni.Jadi dengan kata-kata Nurul Izzah tu maka berjoget2 la orang Melayu berugama Islam ni bagaikan diberi greenlight untuk murtad.

  • Cencaluk says:
    November 9, 2012 at 2:04:00 PM GMT+8

    Arfan cuba kau namakan seorang yang kau kenal berbangsa Melayu tapi bukan Islam.

    Kalau apa yang terangkan ini benar kenapa tak ada seorangpun Orang berbangsa Melayu yang tidak beragama Islam...

    Jangan cetek permikiran adakah kau salah seorang yang ada terdetik nak mengikut ajaran Nurul Izzah ini?

    Kalau setakat komen macam dan makan nasi kangkang Izzah jangan nak menyibuk kat sini, cuba balik dan belajar lagi.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:05:00 PM GMT+8

    sedara Afran..

    Perkara pertama Dasar Bersama dalam buku jingga PR...mempertahankan Perlembagaan Persekutuan.
    nah, Perlembagaan Persekutuan Artikel 160 mengatakan...orang Melayu mestilah beragama Islam.....

    Bersyukurlah Melayu dianugerahkan kemudahan beragama Islam sejak dilahirkan, dipertahankan oleh pelembagaan ciptaan manusia.
    anda tak nampak apa badigol2 ni cuba buat dengan mainkan hal2 murtad ni?
    jika PR betul2 ingin melaksanakan Dasar Bersama dalam buku jigga, kenyataan naib presiden PKR ni tak perlu..

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:06:00 PM GMT+8

    @afran..hahaha..bodoh!!!bahasa musuh islam ni memang licik..sama la dengan penterjemahan kau ttg islam!!pas ni lepas anak kau umur 21tahun anak kau yang melayu islam ni boleh lah mohon tukar agama!!!pas tu pas ni gak orang kafir boleh kawin dgn org islam!!!nampaknya semakin org berilmu semakin mudah dilembu dan dibodohkan dengan bahasa2 tersirat yang kau sendiri pon tak paham!!!!!

    ipohmarley

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:07:00 PM GMT+8

    Sudah tentu dia x cakap yg melayu boleh murtad. Tapi bayangkan kalau pihak pr memerintah, dan kebebasan beragama ni di masukkan ke dalam undang-undang negara, sudah tentu ia akan digunapakai untuk menjadi lesen kepada mereka yang mahu murtad.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:30:00 PM GMT+8

    Anon 12:39,

    Ko kena paham sekarang ni, di Malaysia, Melayu ramai yg Islam. Bila Nurul ni cakap Melayu pun tak dipaksa anut Islam, ko kena pikir kesannya terhadap orang ISLAM.

    Statement Izzah buka peluang kepada Muslim liberal untuk menggunakan alasan 'Melayu' untuk ubah agama.

    Statement Izzah buka peluang kepada orang kafir untuk ber'dakwah' kepada MELAYU.

    Cenggini, kalau susah sangat nak pikir. Ko just pikir if adik beradik kau yg melayu guna statement Izzah untuk tukar agama.

    And lagi satu, kalau Izzah YAKIN SEBENAR2NYA ISLAM itu BENAR, dia tak akan keluarkan langsung statement tu!

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:31:00 PM GMT+8

    wow karangan di atas memang menunjukkan mentaliti dan tahap pemikiran semua penyokong PR.Perkhhh...meeting berapa ramai nak kuarkan perenggan utk cover bos korang ye? ade OT ke..
    Mark my words, these words will be copy pasted all over blogsphere..
    What ever you say, truths will be truths. Bye PR!

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:32:00 PM GMT+8

    adoi anon 12.39..x yah spin la..nak citer psl sejarah melayu..masalahnye skang, sejak parameswara peluk Islam di melaka, ade x ko kenal mane2 melayu dr negara Malaysia nie yg bukan beragama Islam selain org asli. ko tu agama ape bro, Islam kan. dh kt Malaysia nie mmg melayu tu sinonim dgn agama Islam..kalau melayu je cnfm org tu Islam kecuali die murtad senyap2. x kisah la alim ke x, tp Islam, lahir sbg Islam..so dr statement nurul izzah pujaan ko tu, dr segi tersirat, die mmg menyokong kalau org melayu yg Islam bebas memilih agama lain. x ke bangang tu. liberal sgt idup ko tu kalu ko sokong kenyataan nurul izzah. kebebasan beragama yg dinyatakan dal al-Quran ialah kebebasan org bukan Islam mengamalkan kepercayaan nenek moyang drang tanpa ditindas atau dipaksa utk memeluk Islam. bukan nye kebebasan utk tukar agama dr Islam ke agama lain. dol la ko nie.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:32:00 PM GMT+8

    komen tu utk afran, x pasan lak ade name..

  • alan choo says:
    November 9, 2012 at 2:37:00 PM GMT+8

    kesian aku dengan budak afran ni.. mungkin dia ingat dia paham rupanya cara dia paham pun lebih sesat dari nurul izzah..
    nurul izzah bercakap dalam konteks bangsa2 yg terdapat dalam malaysia.. tu sebab dia guna perkataan bangsa melayu...
    sebab nurul ni memang paham bahawa ikut perlembagaan malaysia seseorang itu melayu bila 1) berbangsa melayu 2) beragama islam 3) mengamalkan cara hidup melayu
    jadi mafhum mukhafah maksud cakap nurul izzah itu memang dia nak org melayu pun mesti sama dengan bangsa lain gak iaitu bebas memulih agama sendiri dan perlembagaan tak bole halang..
    dalam bahasa mudah nya siapa2 melayau yang islam bila2 masa bole murtad...
    kesian aku budak afran ni... lain kali kalau tak paham agama bertanya la pada orang yg lebih paham dan jangan cakap suka2 hati je macam nurul izzah tu pastu tak nak mengaku...


    kalau n

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:44:00 PM GMT+8

    Tuan afran, dari pemahaman saya Nurul membahaskan perkataan No Compulsion iaitu tiada paksaan dalam beragama yang mesti terpakai kepada bangsa Melayu juga (it has to apply equally to all). Sebab Soalan dari peguam tersebut jelas apakah no compulsion itu terpakai kepada orang Melayu juga.

    Soalan saya kepada tuan adalah berapa aramai orang Melayu kini yang dilahirkan diluar agama Islam?.

    Jika orang Melayu yang dilahirkan beragama Islam tetapi tidak mahu terus mengamalkan Islam apakah mereka tertakluk kepada No Compulsion tadi. Itu konteks titik perbincangan Nurul tu jadi tak usah lah buat tak faham...

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:44:00 PM GMT+8

    Tuan afran, dari pemahaman saya Nurul membahaskan perkataan No Compulsion iaitu tiada paksaan dalam beragama yang mesti terpakai kepada bangsa Melayu juga (it has to apply equally to all). Sebab Soalan dari peguam tersebut jelas apakah no compulsion itu terpakai kepada orang Melayu juga.

    Soalan saya kepada tuan adalah berapa aramai orang Melayu kini yang dilahirkan diluar agama Islam?.

    Jika orang Melayu yang dilahirkan beragama Islam tetapi tidak mahu terus mengamalkan Islam apakah mereka tertakluk kepada No Compulsion tadi. Itu konteks titik perbincangan Nurul tu jadi tak usah lah buat tak faham...

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:44:00 PM GMT+8

    Melayu di Malaysia ini mestilah Islam,
    Sekiranya kita membenarkan meleyu boleh memilih agama lain makan bermakna kita membenarkan murtad.

    mmg benar, dahulu melayu ada yg beragama hindu. dan skrg inipun masih terdapat Melayu yg beragama hindu tetapi bukan di Malaysia, ia di Indon.

    Dalam konteks Malaysia Melayu sudah beragama Islam sebelum wujudnya perlembagaan. Jd sekiranya membenarkan melayu pilih agama lain samalah seperti membenarkan murtad.

    Dalam dunia ini hanya 2 bangsa sahaja yg mengikat bangsanya dgn agamanya. Melayu dan Maldive.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:46:00 PM GMT+8

    kalau dimalaysia sebagaimana yg saya tau malayu itu mempunyi pengeritian/ciri sendiri,antara ciri-ciri itu ialah berbangsa melayu,bercakap melayu, mengamalkan adat budaya melayu dan beragama ISLAM.BERBEZA BUMIPUTRA,KALAU BUMIPUTRA LAIN PULA ciri-cirinya.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:47:00 PM GMT+8

    pemahaman akulah pulak kan..

    ayat yang membawa maksud seperti ini "Yang die cakap kebebasan beragama tertakluk kepade semua bangsa" termasuklah Melayu kan ..

    jadi apakah maknanya andai Melayu yang lahirnya Melayu (skrg ini telah beragama Islam) diberi kebebasan untuk memilih agama.

    cuba bayangkan andai seorg melayu itu punyai kebebasan memilih agama selain ISLAM? bukan kah iyanya sudah boleh ditakrifkan sebagai keluar dari ISLAM aka ......

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:50:00 PM GMT+8

    Afran, ko dah baca ke artikel 160 (2) perlembagaan persekutuan?

  • Hamba Baligh says:
    November 9, 2012 at 2:54:00 PM GMT+8

    Apa yang awak cuba tegakkan, Afran?
    Begini ceritanya, yang difahami dalam konteks peristiwa ini adalah Melayu di Malaysia, tak perlu ada yang nak spin Melayu Indonesia ke Melayu Singapura.
    Apa agama seorang bayi yang lahir dari perut wanita Melayu Islam yang dibuntingkan oleh seorang lelaki Melayu Islam yang bergelar suami kepadanya? Waktu bila bayi itu memilih untuk terima Islam atau sebaliknya? Ataupun adakah semasa bayi lahir dia tidak` boleh diasuh cara Islam sehinggalah dia cukup umur mengikut perundangan barat lalu membuat pilihan samada hendak Islam atau tidak? Ataukah ibu bapa Islam tadi akan mengasuh didik bayi mereka dengan Islam dan apabila telah "cukup umur" dewasa si anak boleh memilih agamanya sendiri dan diwaktu itu jika di menolak Islam tidak membawa erti murtad. Bagaimana umur baligh dalam Islam dan umur "dewasa" dalam dunia hak asasi ditakrif dan diselaraskan, adakah Islam kena tunduk pada takrif hak asasi manusia??? Jelas dan nyata apa yang diucapkan, kita boleh cari sebab, alasan, hujah dan sanggah tapi mampukah kita menipu diri? hanya Allah Maha Mengetahui...

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 2:59:00 PM GMT+8

    Memang dalam Al-Quran tak ada sebut orang melayu, orang arab atau sesuatu kaum itu mesti Islam. Tapi dalam Perlembagaan Persekutuan ada menyatakan seseorang Melayu itu mesti beragama Islam. Malaysia adalah satu satu negara yang menjamin seorang Melayu itu adalah Islam. Cuba tgk di Indonesia...orang melayu, jawa, sunda etc ramai juga yang beragama kristian, Buddha. Sekarang Melayu=Islam di Malaysia. Dengan kenyataan Nurul Izzah ni...let say one day dia dan parti di belakangnya memerintah, adakah dia akan MENUKAR artikel160(2) dalam Perlembagaan Persekutuan? Persoalan itu, saya dan ramai lagi pengundi nak tau setelah mendengar kenyataan dia mahupun kenyataan Anuar Ibrahim.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 3:09:00 PM GMT+8

    Afran..Kalu lu faham macam tu tentang Melayu, lantak kau lerr.. tapi bagi diri aku dilahirkan dari rahim Islam, dan hidup menghirup udara dan rezeki dari sebuah negara Islam yang dimaktubkan didalamnya Perlembagaan Negara yang menjaga martabat Agama Islam dan bangsa Melayu...adalah rahmat yang terbaik dari Allah. Allah memberkati doa-doa Mujjadid dan Syahiddah yang merupakan pewaris-pewaris Nabi membawa Cahaya Allah kealam Jawi ini. Jika doa mereka ini diberkati Allah sebagaimana Allah mengkabulkan doa Nabi Ibrahim untuk menjaga, memakmurkan bumi Makkah AlMukarramah,aku amat yakin bahawa tidak akan ada kuasa yang dapat menghilangkan Agama dan perlindungan Allah itu dari bumi Melayu ini. Jika sekiranya ada musuh-musuh Allah saperti kamu dan seangkatan dengan pemikiran kamu, kamu hanya akan dapat ubahkan dan memesongkan Islam dari Melayu hanya melalui tukaran darah, jantung dan hati-hati aku, anak-anak dan keturunanku..Ternyata kamu adalah golongan yang terlalu asyik diuliti oleh liberalisma.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 3:17:00 PM GMT+8


    Kenyataan anak Anwar Ibrahim ini sgt jelas dan terang.

    Mmg benar tidak disebut "boleh murtad" tapi yg disebut ialah "kalau tanya saya kebebasan beragama hendaklah tidak hanya kepada semua bangsa selain melayu...ianya hendaklah sama kepada semua".

    Ini bermakna, dpd video yg direkodkan oleh gereja itu, ialah melayu pon sepatutnya diberikan kebebasan beragama... inilah yg dikatakan mengunjurkan bebas memilih agama, ataupun dlm bahawa yg lebih mudah diterima -- bebas murtad...

    Jgn hanya baca ayat 257 surah al-baqarah, bacalah juga ayat 258 dan seterusnya...memang tiada paksaan dalam islam, kepada yg belum dan bukan islam...umat islam ( dan bukannya penganut islam) tertakluk kepada agama islam sampai mati.

    Ini dijelaskan dalam perlembagaan apabila menyebut bahawa melayu itu adalah islam dan islam itu adalah melayu. Ini adalah satu dpd pandangan jauh para pemimpin ketika membentuk perlembagaan negara...sebenarnya fasal ini ditulis oleh mat salleh england...yg mungkin sudah mendapat firasat bahawa suatu hari nanti akan jadi pertikaian selerti ini..

    Sebenarnya dalam dunia ini ada tiga buah perlembagaan yg menyebut bangsa dan agama dalam nafas dan nada yg sama -- malaysia, maldives dan israel...di mana rakyat israel adalah berbangsa yahudi...yg lebihnya adalah di israel agama dan bangsa disatukan, tiada beza...apabila anda berbangsa yahudi anda mestilah beragama yahudi...di luar israel itu cerita lain...namun jarang sgt dilaporkan bahawa bangsa yahudi itu menukar agama...

    Dlm quran tiada disebut agama dan bangsa, itu tidak perlu anak anwar ibrahm ini ingakan kita...tapi dalam perlembagaan persekutuan sgt jelas fasal ini...dan ini bermakna melayu di malaysia ini adalah beragama islam, noktah.

    Melayu di tempat lain, termasuklah di filipina sekalipon, itu tiada kena mengena dgn fasal perlembagaan negara kita...begitu juga dgn melayu di singapora, indonesia dan di afrika selatan...itu bukan masalah negara kita...

    Harapnya anak anwar ibrahim ni segera bertaubat...dan hentikan bercakap perkara2 yg beliau tiada ilmu...lebih baik ckp bab pasar mlm di flat sri angkasa di kg kerinchi...itu lebh tepat dgn kemampuan mindanya...

  • Geram kat Siti says:
    November 9, 2012 at 3:23:00 PM GMT+8

    Kalau usul Izzah diterima, tak perlulah mahkamah Syariah, sebab tak ada murtad. Siti Zaleha pun boleh lah kawin dengan Mat Salleh yang dia gilakan itu tanpa perlu Mat Salleh tu masuk Islam. Ramaila nanti pempuan Melayu masuk Hindu sebab syok sama Sharook look a like..PAS kena tukar nama sebab dah tak relevan, atau PAS hanya akan tinggal sebagai satu falasafah untuk orang-orang tua/warga emas.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 3:31:00 PM GMT+8

    Afran
    Kau masuklah politik, join sama DAP PKR atau PAS, dapat kerusi Parlimen lebih 75% perintah Malaysia dan terus batalkan Artticle di Perlembagaan yang kata Melayu itu mesti beragama Islam. Amacam, boleh tak?

  • Anutan yang bahaya says:
    November 9, 2012 at 3:37:00 PM GMT+8

    Dari segi logik tiada paksaan dalam ugama mesti terpakai kepada semua orang. Tidak perlu melatah.

    Kalau dah kata tak ada paksaan, tak ada paksaanlah. Jangan lah nak paksa paksa pula..hehe. Orang tak suka lah.

    Benda yang mudah nak dihebohkan. Ugama itu adalah falsafah satu ribu tahun dulu.

    Lagipun hanya orang yang lemah je yang menggunakan paksaan dan kekerasan untuk memaksa seseorang mempercayai sesuatu.

    Di zman moden ni ada conscientous believer. Jadi kalau seseorang tu tak nak percaya nak buat macam mana? Kepercayaan adalah sesuatu yang dipercayai oleh minda kita.

    Ia bukan satu yang solid. Umpamanya pemain bolasepak eropah selalu memangkah diri mereka minta Jesus tolong score. Itu harapan saja yang bukan saintifik.

    Yang penting kita tak boleh biarkan orang Cina dan India percaya kepada anutan Kristian yang juga ugama penjajah. Penganut Kristian disuruh menjajah dan membunuh orang lain seperti dilakukan oleh katolik pada kurun 16.

    Itu bahayanya. Melayu percaya tak percaya tak apa. Awasi anutan yang bahaya lebih penting.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 3:45:00 PM GMT+8

    Sdr Afran..

    Memang nurul tidak menyebut melayu boleh murtad.

    Tetapi sekiranya tuan membaca laporan Malaysiakin 8 nov 2012 tuan akan menemukan jawapanya.

    Bedasarkan gambarnya di laman maya saya berpendapat Siti Zubedah ada konflik diri sebagai seorang Melayu islam.
    Dan sebagai seorang peguam pertnyaanya jujur dan berterus terang.Dengan jawapan Nurul saya percaya Siti Z mengharapkan PR menang.Sbab itu dia amat kecewa bila Nurul memusing 180darjah kenyataanya semasa forum.

    Sementara Nurul yng naif didlm ilmu tafsir telah memetik terjemahan surah al baqarah ayat 256 secara direct tanpa memperinchikan peristiwa bila,dimana dan kenapa surah itu di turunkan.Masalah besar nurul beliau tlh merujuk surah tersebut untk menyatakan"apabila anda bertanya
    saya...tiada paksaan didlm beragama...mengapa
    sesetengah pihak rasa bersalah,perkara ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan melayu.Sepatutnya di pakai samarata"
    Sebenarnya ayat tersebut di tujukan kepada orang yng tidak mahu mengikut islam.Sbagaimana yng di kisahkan tentang seorang ayah yng berjumpa Rasullullah SAW bercerita kisah anaknya yng tidak mahu keluar agama nasrani mengikut ayahnya yng beragama islam.
    (penerangan hanya ringkas)Dari peristiwa ini surah 256 al baqarah di turunkan kepada Nabi SAW.

    Jadi nurul telah mentafsirkan salah.Sebab itu non muslim bertepuk tangan kerana mereka berpendapat seolah MP lembah pantai telah membuka satu jalan rupanya orang melayu boleh murtad.Sudah tentu Siti Zabedah juga gembira!

    TTetapi Nurul tidak menyatakan dia tidak silap maknanya apa yng dikatakan kebebasan beragama boleh di pakai sama rata adalah benar!
    Ingat ya tuan Afran Nurul mejawab soalan Siti Zubedah.Dan itu lah jawapan dari mulutnya!


  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 3:53:00 PM GMT+8

    Test

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 5:27:00 PM GMT+8

    Tak payah nak spin lagi Encik arpan. Pusing Ikut mana pun tak boleh nak tutup. Budak2 tadika pun boleh faham.
    Ini budak perempuan jawab soalan yang ditanya tentang hak kebebasan beragama orang melayu dan jawapannya adalah orang melayu patut Ada kebebasan ini. Kamu bukan budak2 yg Belum faham konsep pemahaman. Jadi jangan spin sana sini lagi.
    Aku rasa puteri spin ni tension sangat. Maklumlah, tengok lah sapa bapaknya. Bukan mudah2 nak berbapakkan PELIWAT mcm dia. Depan belakang semua bantai.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 5:56:00 PM GMT+8

    Memanglah perlembagaan tu kata melayu mestilah Islam. Tapi mestilah ingat perlembagaan itu bukan dari
    langit.

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 6:10:00 PM GMT+8

    Afran ni adalah golongan yg menyokong LGBT...dan dia cuba buat-buat tak faham dalam kes ni..dlm bahasa yg sesuai dia membodohkan diri dia...saya dah 7 kali ulang tayang dan dengar ape yg nurul izzah ni ckp dlm forum tu...sememangnye..maksud disebalik hujah-hujahnye itu..menghasut dan mengajak org melayu Islam murtad...bdk tingkatan 3 pun faham ape yg diperkatakan oleh nurul izzah..so i think Afran...u are stupid!!!!dan i rase...afran ni cuma nama samaran saje..mungkin dia adelah seorang kafir laknat...

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 6:14:00 PM GMT+8

    Afran,
    Hang pi jadi warga Philipina kalau nak jadi Melayu tapi Kristian...

    Nik Rahmoh

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 6:26:00 PM GMT+8

    melayu macam Afran lah yang Nurul nak wujud di Malaysia ni dgn kenyataan nya itu

  • Anonymous says:
    November 9, 2012 at 8:42:00 PM GMT+8

    KALAU KITA BERCAKAP DEFINASI BANGSA MELAYU IANYA BUKAN SAHAJA TERHAD KEPADA MALAYSIA SAHAJA. SELURUH NUSANTARA ADALAH BANGSA ASALNYA ADALAH BERBANGSA MELAYU, DI SRI lANGKA, DI mADAGASKAR, DI AFRIKA SELATAN DAN DI YAMEN, RAMAI TERDAPAT PENDUDUK YANG BERBANGSA MELAYU. MELIHAT DALAM CONTACT YANG LEBIH LUAS BANGSA MELAYU TERDIRI DARI PELBAGAIAN UGAMA, CONTOH DI INDONESIA BANGSA MELAYU YANG BERUGAMA BUDHA DAN LAIN2. TETAPI KITA SEHARUSNYA INGAT APA YANG KITA BINCANG SEKARANG ADALAH BANGSA MELAYU DI MALAYSIA. SAYA YAKIN DAN PERCAYA KENYATAAN NURUL ADALAH MERUJUK KEPADA BANGSA MELAYU DI MALAYSIA. MENGIKUT PERUNTUKAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA SALAH SATU CIRI UTAMA YANG MENENTUKAN MEREKA BERBANGSA MELAYU, MEREKA MESTILAH BERUGAMA ISLAM. JADI APA SAHAJA HUJJAH, BILA DIRUJUK BANGSA MELAYU DI MALAYSIA IANYA MESTI BERUGAMA ISLAM, KALAU TIDAK IANYA BUKAN BERBANGSA MELAYU LAGI IANYA DISAHKAN BUKAN SAHAJA DARI SEGI PERUNTUKAN UGAMA ISLAM, MALAH IANYA SAH DARI SEGI UNDANG-UNDANG PERLEMBAGAAN MALAYSIA. JADI AFRAN SEMESTINYA MENYEDARI HAKIKAT INI SEBELUM MEMBERI SEBARANG KOMEN YANG BERKUALITI.

  • Anonymous says:
    November 10, 2012 at 2:04:00 AM GMT+8

    Arfan, kau nak peluak agama apa, hinddu ka, buddha ka atau kristian. Jadi jangan kau nak hasut dan spin orang melayu islam lain utuk ikut jejak langkah kau. Kau nak sokong nurul izzah yang memang menggalakan orang melayu islam utk murtad.

  • Anonymous says:
    November 10, 2012 at 10:25:00 AM GMT+8

    Hangat dan sememangnya hangat tentang isu Agama, Bangsa dan Kebebasan beragama. Semua komen-komen di atas memberi gambaran ramai Insan-insan Melayu bersyukur lahir di negara Tercinta bernama Malaysia ini yang telah berusaha memuktamadkan akidah orang Melayu pada setiap generasinya akan sentiasa memegang tali Allah iaitu dengan menjadi umat Islam. walaupun kekadang ada kala tercuai dalam kepatuhan kepada ajaran Islam yang Suci lagi Benar ini. Sesungguhnya Islam adalah satu-satunya Agama yang diterima oleh Allah s.w.t. Kita perlu sedar dengan Hakikat sebenar sekarang ini yang mana Allah telah menurunkan ujian yang maha hebat kepada Umat Islam di Malaysia ini di kala diserang hebat oleh musuh-musuh Islam baik dari dalam atau luar mahupun di kalangan orang-orang yang kononnya Islam tetapi sanggup menggadaikan akidah serta maruah untuk sekadar merampas kuasa memerintah Negara ini bersama golongan kafir yang memusuhi Islam. Sebagai warga Malaysia yang dikekang dengan undang-undang mustahil bagi kita untuk mengangkat pedang Fii Sabbillilah menentang golongan kufar. YANG PASTI BOLEH KITA LAKUKAN IALAH MULAI SAAT INI MEMBULATKAN TEKAD KEPADA DIRI SENDIRI DAN JIKA MAMPU KEPADA ORANG LAIN UNTUK PASTIKAN UNDI PADA PILIHANRAYA YANG AKAN DITENTUKAN ALLAH NANTI BERPIHAK KEPADA PIHAK YANG DAPAT MENJAMIN KELANGSUNGAN AKIDAH DAN PEMBANGUNAN ISLAM DAN BUKAN KEPADA PIHAK PAKATAN SYAITAN YANG ALLAH TELAH SERLAHKAN KEJAHATANNNYA. Moga Negara ini akan terus mendapat perlindungan dan Rahmat Allah. Aminnnnn.

  • azlan aini says:
    November 10, 2012 at 2:38:00 PM GMT+8

    Afran tuh budok boson...
    Kebebasan beragama spt mana dalam ayat al-quran surah al baqarah bermaksud tidak boleh memaksa orange beragama lain mengamalkan ajaran Islam... Demikian juga dalam perlembagaan Msia.
    Seseorang itu menjadi Islam disebabkan keturunan atau dia memeluknya tanpa paksaan adalah terikat Dengan undang undang peraturan.
    Memang budok nurul tuh tidak menyuruh Melayu murtad... Tetapi pendapatnya itu mmbuka ruang ke arahq gejala orang Islam memeluk agama lain selain agama ibu bapaq mereka... Relakah engkau anak menantu dan cucu engkau mmeluk agama lain?. Bodoh!

  • Anonymous says:
    November 10, 2012 at 4:36:00 PM GMT+8

    Adakah anda semua kata Perlembagaan mengatasi AlQURAN yang melayu mesti Islam. Ingat Perlembagaan yang agong adalah ALQURAN yang mengatasi mana mana perlembagaan ciptaan manusia. Tapi apa susah sangat mana mana orang yang bukan islam bukanlah melayu termasok yang berketurunan melayu.

  • Zakir says:
    November 10, 2012 at 10:15:00 PM GMT+8

    Hakikatnya suara budak Afran itu adalah suara generasi melayu beragama Islam yg wujud di Malaysia masa kini. Dan kenyataan afran itu cukup menggambarkan betapa ceteknya generasi muda hari ini pada perlembagaan negara, sejarah tanahair dan utamanya kurangnya kefahaman agama Islam itu sendiri. Golongan kuffar cukup arif dengan fenomena yg dihidapi oleh pemuda pemudi melayu di malaysia justeru dengan peluang yg ada mengasak semahu2nya supaya golongan muda yang cetek ilmu (dunia dan agama) dapat dikelirukan lagi aqidah mereka supaya kerja2 pemurtadan lebih mudah dilaksana. Kepada afran, banyakkanlah menuntut ilmu... Hanya dengan ilmu hidup kita akan berjaya di dunia dan di akhirat.

  • bourne identity says:
    November 11, 2012 at 1:11:00 AM GMT+8

    aku ingat arfan ni melayu yahudi kot? Ke....tak reti baca perlembagaan....? Kita persoalkan melayu Malaysia - bukan melayu dari negara maupun benua lain.
    Melayu lain tak ada sultan dan raja.. melayu brunei pun ada sultan dan perundangan kita mengikut perundangan malaysia bukan perundangan FUCKATAN RAKYAT pimpinan mr reverse belakang @ Anwar Ibrahim...faham tak? kalau tak faham...ni melayu dah nak tumbang pegangna dia dan barangkali dalam ruha Arfan ni ada patung ganesha....salib....tokong buah limau berkumpul didalam satu bilik kot?
    Aku rasa nurul ni pun kalau di selakkan tuding dia...ada salib atau tatoo syaitan kot?
    Muka diapun dah macam peliwat VIP malaysia...anwar reverse belakang... sayang...nurul muka elok sikit dari buah kelapa kampung aku tapi isi otak dia...hitam macam kuali...

  • Anonymous says:
    November 11, 2012 at 4:06:00 AM GMT+8

    BABI BODOH KAU NI
    IN MSIA CONSTITUTION TO BE A MALAY HE OR SHE MUST BE A MOSLEM... APA BANGANG KAU NI KALAU NAK MURTAD SO MALAY IS NOT RECOGNISED AS MALAY SO JADILAH APEK KE PARIAH KE SAKAI KE JGN MINTAK BIASISWA LAGI
    LU NI MESTI PENYOKONG PARTI JUBOR NI KALAU TAK PENYOKONG PARTI PAS KAPIR.. BABI BODOH PUNYA SERBAN
    THIS IS ABOUT AGAMA BUKAN POLITIK SI NURUL.TU MURTAD BYAT APE SOKONG SI KAPIR NI BODOH

  • Anonymous says:
    November 12, 2012 at 12:51:00 AM GMT+8

    budak arfan ni harus disiasat indentitinya, daripada lagak bahasanya dia ni mcm sekutu2 yg cuba membawa kehancuran dlm tiket kebebasan bersuara..sebagai orang melayu samada islam atau tidak ianya tak seharusnya keluar perkataan2 yang keliru lagi mengelirukan kepada pembaca2 MELAYU.

  • Anonymous says:
    November 12, 2012 at 12:52:00 AM GMT+8

    budak arfan ni harus disiasat indentitinya, daripada lagak bahasanya dia ni mcm sekutu2 yg cuba membawa kehancuran dlm tiket kebebasan bersuara..sebagai orang melayu samada islam atau tidak ianya tak seharusnya keluar perkataan2 yang keliru lagi mengelirukan kepada pembaca2 MELAYU.

  • Anonymous says:
    November 12, 2012 at 8:46:00 AM GMT+8

    like bapa like anak....bukan susah pun nak matikan isu ni..nurul perlu minta maaf dan perbetulkan tafsiran dia tentang ayat al bakarah yg dia tafsirkan tiada paksaan dlm agama itu merangkumi org melayu islam sekali.

    Tapi dia ambil jalan yg panjang dan dia lupa dlm gereja dia sokong melayu murtad, diluar gereja di tak sokong melayu murtad..dua dua undi dia akan rugi, undi kristian baik undi islam.

    Saman pula memang bagus, dapat heret sekali pihak penganjur, siti kasim, peserta dan blog pembangkang..isu ni pasti lama.

  • tak hipokrit says:
    November 12, 2012 at 8:48:00 AM GMT+8

    like bapa like anak....bukan susah pun nak matikan isu ni..nurul perlu minta maaf dan perbetulkan tafsiran dia tentang ayat al bakarah yg dia tafsirkan tiada paksaan dlm agama itu merangkumi org melayu islam sekali.

    Tapi dia ambil jalan yg panjang dan dia lupa dlm gereja dia sokong melayu murtad, diluar gereja di tak sokong melayu murtad..dua dua undi dia akan rugi, undi kristian baik undi islam.

    Saman pula memang bagus, dapat heret sekali pihak penganjur, siti kasim, peserta dan blog pembangkang..isu ni pasti lama.

  • Cencaluk Sedap says:
    November 12, 2012 at 9:15:00 AM GMT+8

    Cencaluk, contoh seorang Melayu yang bukan beragama Islam ialah Jamaluddin bin Othman.

  • Anonymous says:
    November 12, 2012 at 11:00:00 PM GMT+8

    Melayu semakin celaru..musuh Islam tersenyum riang . Tanda kiamat semakin dekat.

  • Ted Jua says:
    March 23, 2013 at 2:25:00 PM GMT+8

    Korg ni poyo betul lah.. Sesama islam pun tidak sama pendapat.. Ini kah islam yg kamu banggakan.. Org macam kami ni yg kamu panggil kafir tidak seteruk korg ni.. Apa agama pun patut d hormati bro.. Bukan bangsa melayu saja tinggal d malaysia.. Patut lah bangsa melayu semakin ketinggalan.. Bak kata org melayu mudah lupa.. Layak kah bangsa melayu meneraju malaysia d masa depan? Lu fikir lah sendiri..

  • Ted Jua says:
    March 23, 2013 at 2:57:00 PM GMT+8

    Saya tanya soalan lagi ya.. Klu lah malaysia hanya satu bangsa saja melayu dan satu agama saja iaitu islam.. Boleh kah kamu hidup aman dan damai.. Tiada bangsa lain tiada agama lain.. Macam kami ni org2 kafir pada kamu bagi lah negara kecil untuk org kafir yg selalu d kutuk oleh org melayu dan org islam.. Minta maaf ya.. Kami org kristian tiada gelaran buruk pada org melayu dgn islam.. Saya pun rakyat malaysia.. Bumiputra malaysia.. Yg memandang tinggi dgn kaum melayu.. Kerna adat sopan org melayu.. Tetapi melayu tidak seindah rupanya.. Saya ramai kawan org melayu.. Pun sama juga.. Terima kasih kerna sedarkan org kafir ni siapa melayu sebenarnya..

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)