Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Friday, May 25, 2012

Ronnie baru ke China, Sampai tua sampah nak selesai?


Sel13 mendedahkan Ronnie Liu baru berlepas ke Xiamen, China pada 24 April lalu untuk melihat lori compacter sampah yang akan dibeli bagi kegunaan MPK dan beberapa PBT lain di Selangor.

Blog tersebut melaporkan pembelian compacter akan dibuat menerusi Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB) melalui salah satu anak syarikat, HEBAT ABADI. Difahamkan ianya bersalahan dengan peraturan dan undang-undang.

Baca sini

Pemergian Ronnie Liu ke China untuk beli compacter sampah boleh menimbulkan beberapa isu.

Pertama, kenapa dia perlu ke China nak beli compacter. Kenapa tidak beli di Malaysia yang mana ada beberapa syarikat berupaya membuat. Buatan Malaysia pasti mudah untuk maintenance dan modifikasi.

Kedua, apa disebalik perlunya beli di CHina. Mestilah kerana Ronnie Liu ingat murah. Jika ianya murah, adakah ianya bermutu tinggi? Bolehkah ia tahan.

Penting sekali, adakah harga murah barangan China akan menjadikan bill pembelian oleh KDEB itu kurang dengan ketara? Atau pun ada apa-apa ... biasalah CHina, semua bisa diatur. Harga kasi naik sikit, dan refund balik ke akaun sini di negara sini.

Ketiga, order compacter bukan macam beli baju dalam di supermarket. Pilih ambil bayar dan terus bawak balik.

Ia memakan masa untuk dibina, di uji, dan dihantar melalui kapal. Taktahulah Airasia boleh bawak lori balik dalam kapalterbang.

Kalau gitu nampaknya setangah tahun baru compacter yang ada sampai dan diguna. Nampaknya lama lagi masalaah sampah di Selangor

2 comments:

  • Anonymous says:
    May 25, 2012 at 6:54:00 PM GMT+8

    Unspinner,

    Biarlah dia hendak berholiday ke China.

    Hujah saudara amat releven, tapi manusia ini bukan dengar hujah hujah yang baik.

    Kehendak dia juga yang diikutinya!

  • Anonymous says:
    May 28, 2012 at 11:23:00 AM GMT+8

    hermmm CAT CAT CAT bikin malu nama CAT....heran aku nak cari kompaktor yang dasat macam mana ni?

    cubalah dia orang keluarkan apakah spefikasi kompaktor yang mencapai kepuasan nafsu dorang?

    apakah perbezaan kompaktor yang tak standard sekrang dengan kompaktor yang sepatutnya?

    nanti alih2 benda sama jugak, lori yang kompak kandungan dalam lori, beza sebab datang dari china fungsi lebih kurang sama, tiada2 apa perubahan...semuanya kena campak dekat tapak pelupusan sampah nanti.

    pastu ronnie sejak bila diajadi pakar pasal kompaktor ni?

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)