Wednesday, March 14, 2012

Politik baru ikan patin


Temerloh dikenali sebagai bandar ikan patin. Bagi yang tidak tahu, Temerloh juga ada titik tengah Malaya. Coordinate Temerloh adalah yang paling tengah untuk Malaya.

Bila sebut Temerloh, tidak lama lagi ianya akan terkenal sebagai bandar kelahiran atau kawasan seorang wakil rakyat yang menganggap dirinya pelopor politik baru. Bagi dia, kami blogger tidak sepandai dia.

Inilah kisah satu lagi Saifuddin iaitu Saifuddin abdullah.

Sebelum nak bawa pembaharuan, diri sendiri itu ada pencapaian sebagai contoh untuk meyakinkan orang.

Dalam politik pula, sebelum nak jadi pemimpin, belajar dahulu diri untuk di pimpin. Unit masyarakat yang paling kecil sekali adalah keluarga. Kena juga jadi pengikut dan mengetuai keluarga sebagai pemimpin.

Dari asas, baru naik ke peringkat pencapaian dan bila diterima jadi pemimpin, barulah bawa pembaharuan.


Kita dok lama terfikir kenapa Saifuddin Abdullah sedia menerima tingkah laku kurang ajar bagi mahasiswa datang berdemo ke PWTC dan tanpa diberi mandat, Saifuddin pula menerima tuntutan mahasiswa.

Mahasiswa pula pergi ke tempat orang dan lakukan keganasan dan tarik bendera orang turun.

Barulah kita faham politik baru adalah politik yang tiada kesopanan dan ormat mengehormati. Pasal apa, politik demo di luar negara seperti Amerika dan UK dll, dilakukan dengan penuh hormat akan hartabenda dan keamanan awam.

Berbalik cerita asas, asal usul politik baru berbalik kepada tigkah laku dalam keluarga. perangai yang sama dala keluarga rupanya.

Kita pernah bercerita kisah dari orang Temerloh bahawa Saifuddin tidak kunjungi keluarga dan khususnya kedua orang tua selama 10 tahun. Dia hanya pulang untuk nak mintak maaf dan jaja kedua ibubapa pada pilihanraya umum tahun 20004.

Sekarang di temerloh, cerita yang terbaru dan kami dah confirm, Saifuddin masih tidak kunjung kedua ibu bapanya. Masaalahnya adalah Saifuddin di queen control oleh isterinya yang tidak suka pulang ke kampung.

Paling teruk dan derhaka sekali adalah dia tidak pulang ketika bapanya meninggal dunia.

Kalau kami salah, sila betulkan.

Selain itu, ketika ibuunya sakit, dia masih tidak balik melawat. Kalau salah, sila betulkan.

Perkara ini dah tersebar luas di Temerloh. Setakat ini, politik baru tidak akan bertahan kerana sikap derhaka kepada ibu bapa. Temerloh adalah kawasan putih BN yang sudah dihitamkan oleh sikap Saifuddin dan politik barunya.


Tapi dia degil dan masih ingat, orang suka pada dia. Dia pun dah mula cakap-cakap dengan orang PKR untuk lompat. Lompat-lompatlah juga, tapi nak tandng kawasan mana?

Anwar Ibrahim yang begitu Yahudi itu pun ambil cuti dari penjara untuk ziarah ibu ketika dikebumikan. Mestilah lebih teruk dari Yahudi bagi seorang untuk tidak baik ketika ayah meninggal dunia dan ibu kesakitan.

Sekali lagi, kalau kami salah, sila betulkan dan kami akan betulkan. Cuma ami dah confriim sebelum nak keluarkan ini.

6 comments:

  • C L J says:
    March 14, 2012 at 11:02:00 PM GMT+8

    Gambar akhir itu ka gambaran yang betul dalam buku politik baru ???

  • Anonymous says:
    March 15, 2012 at 1:42:00 PM GMT+8

    Sikap dua alam ni dah ramai dalam kerajaan pada hari ini. Depan cakap lain belakang cakap lain. Nak bawa perubahan konon tapi diri sendiri tak berubah. Yang menjadi masalahnya masih ramai pemimpin kerajaan yang memerintah masih tak dengar rintihan rakyat dan tak berkebolehan menjawab tuduhan dan tomahan. Sebaliknya mengutuk blogger yang bantu kerajaan. Boleh bantu tapi tak betul kena belasah jugak.

  • Firdaus Shahnaz says:
    March 15, 2012 at 3:02:00 PM GMT+8

    Gambar last tu agak aneh di mata saya. Maybe dah tiba masanya jgn guna gambar yg diedit.

  • Anonymous says:
    March 15, 2012 at 8:51:00 PM GMT+8

    Saifuddin sedar orang Temerloh dah tak suka dia lagi.

    Kalau dia buat program di sama, dia akan guna program kementeriaan. Adalah pegawai2 kerajaan yang terpaksa datang.

    Sebab dia tahu, orang tak datang program yang dibuat sendiri.

  • Anonymous says:
    March 16, 2012 at 8:22:00 PM GMT+8

    Kalau betullah cerita, dia anak yang tak mengenang budi ibu dan bapa, tunggu hukum karma dari allah. Mana ada manusia boleh tonggak langit.

  • Anonymous says:
    April 9, 2012 at 9:35:00 AM GMT+8

    Penduduk temerloh dah bosn dgn dia ni... kalau dia bertanding PRU 13, ramai jer penyokong BN akan buat undi rosak atau sokong pembangkang. Janji manis sedp jer, nak ada IPTA lah, nak ada MRSM lah... satu apa pun takder! Dia dan teori politik baru akan terus berkubur dalam PRU13 ni...

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)