Tuesday, May 31, 2011

Sedara Cina Nizar tak faham atau tak mahu faham adat Melayu?

|16 comments

Bila berceramah macam real beri salam dan keluarkan ayat Quran, tapi dia faham dan hormatikah adat Melayu dan Islam? Dulu LKY pakai songkok tapi dia hormatikah orang Melayu ...

Mungkin situasi seperti yang kita lihat dalam 2 gambar ini merupakan perkara biasa bagi orang Melayu PR apabila rumah mereka dikunjungi oleh tetamu samada yang berugama islam atau yang berlainan agama.

Dalam Islam amat menggalakkan kita supaya meraikan tetamu yang hadir, kerana setiap tetamu yang hadir itu akan membawa keberkatan kepada keluarga kita.

Mungkin kerana teruja yang melampau dek sumbangan yang diberi oleh dua ahli Komunis ini. Itu yang sampai sanggup adab ada adat orang Melayu dibiar dan diperlaku sedemikain rupa. Mungkin tuan rumah tersebut tak berani hendak menegur pemimpin agung mereka ini, ditakuti sumbangan yang diberikan akan ditarik balik.

Pada pendangan wak....Jijik dan pengotor sangatkah rumah-rumah orang Melayu PR ni. Sampaikan orang yang datang berziarah terpaksa memakai kasut di dalam rumah?. Ke memang orang-orang Melayu PR ni jenis dari spisis yang "PENGOTOR". Harap-harap orang Melayu PR tak macam tu kan.


Nasib la rumah yang dimasuki oleh dua orang Komunis ni rumah orang Melayu PR. So tak hairan la seekor 'Babi Putih" ni bersepatu bila melangkahkan kaki masuk ke rumah orang-orang Melayu PR yang diziarahinya.

Kesian dan sedih bila melihat Melayu PR dipijak-pijak dan diperbodoh samapai tahap macam ni sekali. Perbuatan memakai kasut di dalam rumah memang dianggap satu perbuatan yang sangat biaDAP oleh orang-orang Melayu Islam. Tapi apa boleh buat dah sendiri yang pilih jenis pemimpin macam ini, teriama saja lah.

Jangan esok lusa dia orang ni bersepatu atas tempat kita SUJUD sudah...baru qiamat dunia..

Wak Jengkol

Nizar dah tak laku

|6 comments

Kebanyakan ahli Pas dan pengundi atas pagar sudah tidak percaya kepada ahli Perlimen mereka iaitu Nizar jamaluddin yang jarang turun menjegok pengundinya di kawasan Parlimen Bukit Gantang.

Jika turun pun hanya kereta yang bergambar Nizar sahaja dilihat berpusing-pusing disekitar Bukit Gantang sedang Nizar telah sikan lama sudah tidak menjengok Bukit Gantang. Serentak dengan itu seramai 118 telah mengisytiharkan diri mereka sudah masuk UMNO.

Beberapa ahli Pas yang ditemui berkata,"Mereka sudah hilang kepercayaan kepada Nizar yang dahulu mereka agung-agungkan untuk memperbaiki taraf hidup mereka. Setelah Nizar menang, langsung batang hidung pun tak pernah nampak".

Katanya lagi, "Jika pada PRU13 ini Nizar masih bertanding di Parlimen Bukit Gantang , kami sudah berpakat ramai-ramai tidaka akan mengundinya."

Bagaimanapun untuk meredakan keadaan Nizar 'menyalak' diseluruh kampung mengatakan yang masuk UMNO itu adalah kafir terdiri dari beberapa orang PAS tidak aktif, tidak suka mengkafirkan orang UMNO dan mereka ini yang tidak suka pergi masjid.

Fitnahnya lagi, mereka ini telah masuk UMNO sebelum PRU 12.

Sungai Rapat Online

Dengar-dengar di kawasan DUN Pasir Panjang pun tak boleh menang. Orang dah celik dan sedar akan kebebalan Nizar.

Dia pun tak ada harapan untuk menang Naib Presiden. Bodoh-bodoh Mahfudz, lagi bijak dari Si Nizar bebal.


Nizar pun boleh tahan menyamun. Baca sini


Ada baik Haji Hadi hantar dia ke Planet Marikh. Hahaha ... macam-macam Husin Lempoyang sini.


Pas sudah hilang tujuan - Tok Him

|4 comments

KUALA LUMPUR, 29 Mei — Datuk Ibrahim Ali yang bertanding dalam pilihan raya umum 2008 atas tiket PAS di Kelantan berkata, pada pemilihan parti itu minggu depan, komponen Pakatan Rakyat (PR) itu akan berhadapan dengan nasib “menang sorak kampung tergadai” di arena politik tempatan.

Sebaliknya, Ibrahim (gambar) yang juga Presiden Perkasa mendakwa yang akan untung ialah DAP dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dari PKR.

“Yang tak tahu penyokong tegar PAS yang benar-benar ikhlas berjuang untuk Islam. Kesian kepada mereka,” kata wakil rakyat kerusi Parlimen Pasir Mas ini.

Pada 8 Mac 2008, Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Pasir Mas atas tiket PAS tetapi memutuskan untuk bertindak sebagai anggota Bebas di Dewan Rakyat selepas menang.

Dalam kenyataan dihantar kepada The Malaysian Insider hari ini, Ibrahim berkata, muktamar minggu depan yang turut menyaksikan pemilihan PAS merupakan ‘ajakkan’ PAS yang dulunya, walaupun ia parti politik, tetapi dakwah dan perjuangan Islam menjadi utama, menang kalah dalam pilihan raya umum tidak menjadi soal penting.

“Tetapi kini, PAS sudah menjurus ke arah menang pilihan raya tanpa mengira apa jadi, malah buat apa saja asal menang iaitu cara menghalal matlamat.
Baca seterusnya di Gerakan Timor sini


Disamping itu, SMS berikut diterima:

CERITA BENAR: PAS dan pemimpin2 kanan nya rasa terhina dgn Perjuangan PERKASA.

Ini kerana Isu Isu PENGHINAAN TERHADAP ISLAM (pelbagai isu dan muntakhir perjumpaan paderi2 kristian d p. pinang - ahli dap yg hadzir buat lapuran polis), PAS membisu seribu bahasa malah adakala membela puak yg anti Islam kerana mahu menjaga kepentingan jalinan politik dengan DAP.

Kerjasama politik dgn DAP lebeh penting pada Pas dari menjaga kemulian dan kedaulatan Islam. Hati Kit Siang, Guang Eng dan karpal singh mesti d jaga oleh Pas. Perpaduan sesama melayu yg beragama Islam tidak penting.

Bila Pas terkunci mulut dgn kelantangan Negara Islam dan Hudud sebelum ini, maka kemunculan PERKASA memainkan peranan ATAS BANYAK ISU yg berkaitan dgn kepentingan Islam dan Umat Melayu, maka PAS rasa terhina. Maka sebab itu, mereka serang Perkasa dgn berbagai tuduhan dan lebel, terutama terhadap Dato Ibrahim Ali.

Lihat saja, terbaru isu Biasiswa, PAS langsung PEKAK dan membisu. Kenapa PAS TIDAK BERSUARA HAK BIASISWA MELAYU yg makin TERHAKIS. Skg pemimpin Pas sibuk menjelaskan Dato Ibrahim Ali tidak layak nak jadi Salahudin Al Ayubi, spt ceramah d Dengkil pd 29.5.2OII.

Dato Ibrahim tak pernah kata dia sama dgn Salahudin Al Ayubi cuma dato ibrahim ali kata dia sanggup berjuang dan berjihad sama spt Salahudin Al Ayubi jika Islam terus d hina.

Kita patut rasa bangga atas semangat yg d tunjukan oleh Dato Ibrahim Ali. Tapi PAS persoal Barisan Dato Ibrahim Ali tak layak kerana bersama Dato Trio. kesitu pula.

saya nampak Pas hilang punca dan malu dgn Perkasa.

ini pandangan ikhlas saya..Ripin(anak kel yg hadzir d Dengkil-Ceramah Temumata Anak Kel dgn Tok Guru, Salahudin PKR. majlis anjuran PERANTAUAN) SEBARKAN.

Rakyat merana, PEMANDU punya angkara

|22 comments

1. Sudah lama orang merungut pasal PEMANDU ni. Tapi nampaknya rungutan banyak pihak tidak dipedulikan langsung oleh JPM.

2. Semenjak Idris Jala selaku Ketua Eksekutif, Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) umumkan kononnya Malaysia bakal bankrap menjelang 2019 jika trend subsidi tidak berubah sepertimana kemelut yang dihadapi Greece; ramai yang was-was dengan kenyataan tersebut. Yolah, kenyataan daripada mantan CEO yang menyelesaikan masalah kewangan MAS dengan cara membuang pekerja. Setakat nak selesai masalah dengan membuang pekerja, tak payah jadi CEO, pramugari pun boleh fikir.

3. Hari ini PEMANDU yang dipengerusikan Koh Tsu Koon bersama CEO, Idris Jala, dilihat SANGAT BERKUASA menentukan hala tuju ekonomi negara. Mereka tidak peduli dengan kos hidup tinggi yang ditanggung rakyat. Mereka tidak mahu dengar sebarang rungutan dan masalah yang dihadapi oleh rakyat. Makmal Rasionalisasi Subsidi di bawah PEMANDU enggan mempertimbangkan kesan buruk daripada keputusan yang mereka ambil terhadap mileage politik BN selaku pentadbir kerajaan.

4. Siapa yang membolehkan dua orang mangkuk hayun dalam PEMANDU ini menjadi begitu berkuasa dan angkuh jika tidak Perdana Menteri sendiri yang memberikan mandat kepada mereka?!

5. Tatacara rasionalisasi subsidi yang disarankan PEMANDU selama ini jelas hanya menguntungkan sebelah pihak kerana hanya menjaga kantung kerajaan tanpa memikirkan kerugian di pihak rakyat. Sangat jelas PEMANDU hanya tertumpu pada isu quantum dengan tujuan mengurangkan jumlah subsidi yang terpaksa ditanggung kerajaan, tanpa menyedari bahawa keputusan bodoh PEMANDU sebenarnya telah menjejaskan kehidupan sosial rakyat keseluruhannya.

6. Penyudahnya BN yang menjadi mangsa hentaman rakyat setiap kali PEMANDU membuat keputusan membentangkan rasionalisasinya. Contoh terbaru ialah spekulasi kenaikan harga RON95 dan tarif elektrik baru-baru ini. Walaupun harga RON95 dikekalkan, namun bermula 1 Jun ini rakyat terpaksa membayar kadar tarif elektrik baru berjumlah 33.54sen/kwj berbanding 31.31sen/kwj yang dinikmati sebelum ini.

7. Natijahnya, wakil rakyat BN terpaksa bekerja keras untuk memberikan penjelasan di atas ketidakpuasan hati rakyat, walhal keputusan pemotongan subsidi disebabkan PEMANDU yang punya angkara. Cuma wakil rakyat pembangkang saja yang seronok kerana mereka dapat peluru untuk tembak kerajaan serta memanipulasi sepenuhnya keberangan rakyat atas keputusan bodoh PEMANDU.

8. Kebanyakan para pegawai yang 'duduk' dalam PEMANDU membuat dasar dan keputusan hanya berasaskan teori. Keputusan mengurangkan subsidi dibuat berdasarkan defisit fiskal semasa. Adakah para pegawai di PEMANDU begitu bodoh hingga tidak terfikir bahawa struktur ekonomi dan sosial negara masih memerlukan subsidi untuk berubah dan berkembang? Adakah para pegawai ini fikir dengan pemansuhan subsidi maka ekonomi Malaysia akan lebih berdaya saing? Wahai pegawai PEMANDU, negara-negara maju di seluruh dunia pun masih mengekalkan pemberian subsidi dalam sektor tertentu terutamanya makanan, bahan api dan tenaga. Pi google la cari.

9. Sebahagian besar cadangan PEMANDU lebih tertumpu kepada langkah mengembalikan harga yang kini disubsidikan, kepada harga yang berlandaskan kuasa pasaran. Kalau boleh harga barang keperluan asas terutamanya makanan, bahan api dan tenaga hendak disamakan dengan harga pasaran semasa oleh PEMANDU. Namun persoalannya, adakah asas analisis yang kukuh dan tepat serta kerangka yang jelas serta komprehensif telah dilakukan oleh PEMANDU?

10. Dalam seminar yang kami hadiri bersama wakil BNM dan KPDNKK baru-baru ini, telah mengesahkan bahawa PEMANDU tidak pernah menjalinkan kerjasama antara agensi dan jabatan lain bagi mendapatkan sumber serta data sokongan. Jadi bagaimana PEMANDU melakukan analisis selama ini jika tiada perbandingan maklumat dibuat bersama agensi-agensi berkaitan?

11. Agak memeranjatkan apabila analis data daripada sektor sosial meliputi pendidikan, kesihatan, bahan api dan tenaga, infrastuktur pembangunan, subsidi makanan etc. adalah berbeza antara BNM dan KPDNKK. Malah harga semasa pasaran dan harga pasaran selepas disubsidi seperti tepung, gula, subsidi pendidikan dan kesihatan juga tidak sama data yang dibentangkan oleh kedua agensi.

12. Bagaimana perkara sebegini boleh berlaku? Adakah kini tidak lagi wujud jaringan komunikasi antara agensi-agensi pelaksana dasar yang mewakili kerajaan? Lebih menghairankan apabila BNM mendakwa kerajaan memiliki rizab yang tinggi melalui Real GDP Growth, External Reserves, Current Account Balance dan FDI Inward; tetapi pada masa sama segala peruntukan agensi-agensi kerajaan dan jumlah subsidi cuba dikurangkan.

13. Justeru tidak hairanlah apabila PEMANDU mengatakan subsidi RON95 perlu dikurangkan, tetapi sebaliknya Gabenor BNM mengatakan perkembangan ekonomi semasa negara membolehkan kerajaan menyerap sebarang kenaikan harga bahan api dan tidak perlu menaikkan harga RON95. Seterusnya, wakil BNM turut menjelaskan bahawa PEMANDU tidak pernah mendapatkan data sebenar daripada pihak mereka, dan ini jelas menunjukkan keangkuhan PEMANDU dalam membuat keputusan.

14. Makmal Rasionalisasi Subsidi di bawah PEMANDU kelihatan tidak membantu membina imej yang baik kepada BN di hati rakyat. Langkah rasionalisasi yang dicadangkan lebih tertumpu pada elemen harga barangan tetapi tidak jelas dalam konteks pembangunan pasaran yang lebih adil. Keputusan dan dasar yang dibuat PEMANDU lebih banyak menyusahkan rakyat yang sedang bergelut dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, tetapi tidak selari dengan pendapatan yang diperolehi. Senang cerita, harga barang naik, tapi gaji tetap sama.

15. Rakyat bertambah jelak apabila KPDNKK membuat perbandingan harga dalam negara berbanding negara-negara jiran, sedangkan elemen-elemen lain dalam sektor sosial tidak pula dijadikan perbandingan. Contohnya, walaupun harga gula dan minyak di Indonesia serta Thailand tinggi berbanding kita; TETAPI harga beras, ikan, sayur etc. di kedua negara itu jauh lebih murah daripada kita. Dan rakyat bertambah meluat apabila setiap kali kerajaan membuat keputusan mengurangkan jumlah subsidi, maka akan kedengaranlah kempen 'gaya hidup sihat' dan 'rakyat diminta berkorban'. Namun, wajarkah rakyat sahaja yang dituntut berkorban sedangkan poket pegawai PEMANDU yang membuat keputusan menyusahkan rakyat, tidak pula terkorban sama?

16. Najib perlu menilai semula peranan PEMANDU dalam mengendalikan Makmal Rasionalisasi Subsidi. Dua ekor mangkuk bernama Tsu Koon dan Jala pernah menyusahkan BN dalam menangani isu Al-Kitab sebelum ini. Kini mereka berdua juga bakal menyebabkan BN dibenci rakyat melalui keputusan-keputusan paloi PEMANDU.

17. Dalam sistem demokrasi, "kerajaan dipilih dikalangan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat." Jadi cakap siapa sebenarnya yang patut didengar?

Paneh Miang

Kenaikkan letrik: Tahan kenaikkan harga hanya sementara, Tak memadai

|14 comments
Kerajaan mengumumkan tarif elektrik yang baru dengan kenaikan purata sebanyak 7.12 peratus atau 2.23 sen/kilowatt-jam (kWj) berkuat kuasa 1 Jun ini.

Pengguna diyakini kenaikan tidak akan menjejaskan pengguna domestik yang menggunakan elektrik pada kadar 300 kWj sebulan atau kurang. Ini bermakna, 75 peratus atau 4.4 juta daripada 5.94 juta pengguna domestik tidak mengalami kenaikan bil elektrik bulanan.

Kerajaan juga akan terus memberikan bekalan elektrik percuma kepada pengguna berpendapatan rendah yang menggunakan elektrik berjumlah RM20 dan ke bawah sehingga 31 Disember tahun ini. Kebajikan pengguna golongan berpendapatan rendah dalam jumlah 'lifeline band' untuk pengguna domestik akan dikekalkan pada 200kWj sebulan pada kadar unit 21.8 sen/kWj.

Dengan ini bermakna kenaikkan tarif terbaru ini lebih melibatkan pengguna industrial dan golongan berpendapatan tinggi.

Disamping itu, kerajaan mengumumkan struktur harga baru bagi gas yang dibekalkan oleh Petroleum Nasional Berhad (PETRONAS) kepada sektor elektrik dan industri.

Harga gas kepada IPP dan industri dinaikkan sebanyak RM3.00/milion British thermal unit (MMBtu) setiap enam bulan bermula 1 Jun 2011 ke Disember 2015 hingga harga gas mengikut harga pasaran bermula pada 2016. Ini bagi mengurangkan tanggungan subsidi harga gas oleh kerajaan dan PETRONAS.

Sila baca Q&A KETTHA di blog Mat Kilau sini

Terima kasih kepada kerajaan yang masih mengutamakan rakyat.

Bukan hasrat kami untuk tidak tahu berterima kasih, tetapi tindakan kerajaan ini masih berupa sementara dan sedikit demi sedikit harga elektrik, petrol, gula, dan lain-lain bahan asas akan dinaikkan.

Barang-barang lain pun akan naik kerana peniaga tidak bertanggungjawab sudah pasti akan menaikkan harga barang dan kerajaan tidak boleh lakukan apa-apa.

Kerajaan pun menyebut bahawa kerajaan dan PETRONAS pada 2011 masih lagi menanggung subsidi harga gas yang dianggarkan berjumlah RM25.64 bilion. Malahan minyak Ron 95 tidak terusik baru-baru ini bukan dirancang demikian. Ramai pihak yang mahukan harga minyak dinaikkan.

Hala tuju kerajaan pun memang nak naikkan harga barang dan ini menyusahkan rakyat yang berpendapatan rendah.

Suatu yang pihak kerajaan perlu fikirkan adalah Model Ekonomi Baru yang berdasarkan pendapatan yang lebih tinggi itu masih jauh dari tercapai tetapi kos penyelenggeraan hidup bagi rakyat sudah terus meningkat dan tidak henti-henti meningkat. Baca juga Flying Kick sini

Pendapatan yang meningkat hanyalah gaji dan bonus peringkat atasan korporat dan GLC tetapi sikap pihak atasan yang agak sempit terhadap orientasi keuntungan masih di pemikiran takuk lama untuk untung dengan mengekalkan gaji dan pendapatan pekerja di peringkat rendah.

Sepatutnya kerajaan campak CEO begini ke tengah pool renang dan paksa mereka belajar berenang. Naikkan gaji ke tahap berpatutan.

Itu belum cerita lagi peniaga, taukeh, pengusaha kilang dan lain2 yang mengamalkan sikap penindasan dan diskriminasi terhadap rakyat di strata sosial rendah dan kaum yang bukan dari kaum peniaga.

Transformasi yang kerajaan lakukan masih jauh dari membawa impak dan dirasai rakyat. Ianya sesuatu rancangan jangkamasa panjang yang memerlukan masa. Diakui juga kerajaan sedang berusaha membawa perubahan dari struktur political-economy pentadbiran lepas.

Dalam itu, peranan kerajaan tidak boleh bercanggah antara satu peranan dengan peranan yang lain.

Kerajaan memiliki Khazanah, TNB, Petronas, dan lain-lain syarikat strategik yang urusniaga mereka melibatkan kehidupan rakyat. Syarikat-syarikat kerajaan ini sudah ditransformasikan ke arah keuntungan dan mengenepikan agenda negara dan kebangsaan dan ada hingga bersikap untung apa saja.

Baca MIM sini untuk memahami betapa durjana TNB dalam pemikiran mereka dan usaha untuk menipu rakyat. Inilah sikap yang kesan politik akan melantun balik kepada kerajaan dan CEO begini peduli apa?

Bila naik elektrik, macam-macam pihak akan tuntut kenaikkan sedangkan banyak tidak layak. Baca analisa GAP sini

Di pihak lain, kerajaan juga mahu utamakan rakyat dan beri macam-macam bantuan dan subsidi. Kerajaan mahu merapati rakyat yang pada masa lepas tidak berlu didahulukan kerana ketika pertumbuhan yang deras, manafaat kepada rakyat yang hanya tujuan sampingan dapat dicapai. Ini menelan belanja


Dan dipihak lain pula, kerajaan telah menubuhkan agensi seperti Pemudah, Pemandu, NEC, dan lain-lain organisasi yang mahu meliberalisasikan ekonomi kepada pasaran bebas yang global yang bercanggah langsung dengan peranan kerajaan lain.

Kerajaan melantik konsultan perniagaan dan membenarkan pendekatan korporat diguna untuk merancang ekonomi. Tentu sekali seperti sikap korporat yang hanya berwawasan terbatas agak terpilih, tertumpu kepada satu dua objektif khususnya keuntungan dan persaiangan, dan tidak merangkumi semua kepentingan seperti perancang jurusan lain.

Sudahlah pandangan myopic, mereka dianggotai oleh pekerja yang hanya satu dua dari kaum majoriti Bumiputera. Sudahlah itu, golongan yang bekerja di Pemandu adalah anak golongan ekonomi atasan yang tidak memahamai masaalah rakyat jelata terbanyak dan hanya memahami Bangsar dan Damansara Heights beserta London Paris dan New York.

Metod analisa Pemandu mahu membatas kepada dua tiga faktor kritikal dan menjurus kepada kriteria tertentu dan sampel penduduk tertentu tidak sesuai untuk pentadbiran awam yang perlu mengambilkira semua lapisan masyarakat.

Idris Jala berjaya dalam mencapai tugasan untuk MAS tetapi dia mematikan keupayaan MAS untuk terbang kembali menjadi pemain utama dalam industri penerbangan awam dengan membunuh pembinaan korporat.

Adakah kita mahu negara ini mati dari menjadi sebuah negara yang boleh berdaya maju dan dinamik?

Rakyat melihat dan pengundi boleh berfikir. Jika benar rakyat didahulukan, jangan pula pencapaian korporat yang diutamakan. Mahu menang pilihanraya ke tidak.

Yang akan menangkan bukan pegawai Pemandu, atau pengurusan atasan Khazanah, TNB dan GLC, atau golongan elit tetapi rakyat marhaen pendapatan bawah RM1,500 sebulan yang merupakan lebih dari 40% rakyat Malaysia.

Dosa seorang Cina Melaka yang lari ke Pulau Pinang

|3 comments


Kisah duit derma orang ramai untuk Bukit Cina dan duit nelayan ... Baca MIM sini

Cina ini sekarang dijaga baik oleh gangster-gangster di Pulau Pinang. Nampaknya dia telah jaga dan beri banyak peluang kepada gangster-gangster dan kumpulan bawah tanah.

Dah 3 tahun, orang Siam Kedah baru tahu PAS pegang MB?

|11 comments

Dewan Perhimpunan Penyokong Pas (DHPP) Kedah mendedahkan masyarakat Siam di Kedah enggan mendekati Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini kerana menganggap bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mahdzir Khalid masih memegang tampuk pentadbiran Kerajaan Negeri sehingga kini.

Bagaimanapun, Setiausaha DHPP Kedah, William Khor Eng Hin berkata, persepsi itu berjaya diubah DHPP sejak mereka mendekati masyarakat Siam, terutama di kawasan Padang Terap bermula tahun lalu dan hasilnya sedikit demi sedikit orang Siam sudah mula memahami perjuangan PR Kedah.

Menurutnya, bukti jelas masyarakat Siam kini bukan lagi undi deposit tetap Barisan Nasional (BN) dan UMNO dapat ditunjukkan melalui penganjuran Pesta Songkran anjuran Kerajaan Negeri di Kuala Nerang apabila program itu dibanjiri lebih 4,000 masyarakat Siam seluruh Kedah yang kini sudah mula menyedari perubahan cuba dibawa PR.

“Saya bersama Exco Kerajaan Negeri, Tan Chow Kang mula-mula mendekati masyarakat Siam pada tahun lalu dan respons yang diberikan ketika itu agak kurang memberangsangkan apabila tidak sampai 50 orang yang datang mendengar ceramah anjuran kami.

“Kami bertanya sebab apa mereka enggan menerima kehadiran dan terkejut apabila mereka mendakwa bimbang tidak mendapat bantuan ‘Menteri Besar, Datuk Seri Mahdzir Khalid’ dan ‘Kerajaan Negeri BN’ sekiranya mendekati PR. - SH

Monday, May 30, 2011

Mazlan Aliman kecam Felda guna fakta salah

|5 comments

Mazlan Aliman mengeluarkan kenyataan kurang cerdiknya dengan mengatakan bahawa 'Felda Plantation Organisasi Haram'. Setahu saya yang haram adalah Persatuan ANAK kerana sampai sekarang Mazlan tak boleh nak buktikan Persatuan ANAK adalah persatuan yang sah dan berdaftar.

Mazlan juga ada menyatakan mengenai penubuhan Felda Plantation bertentangan dengan Seksyen 7(2) dan Seksyen 11(1), Akta Tanah (Kawasan Penempatan Berkelompok) 1960. Mungkin dia fikir dengan menyebut seksyen-seksyen ni peneroka-peneroka Felda dan orang kampung akan terpegun dengan kebijaksanaannya.....Mazlan sebenarnya telah melakukan kesilapan yang amat besar dan menunjukkan betapa bodohnya beliau.

Terfikir juga saya siapa la penasihat undang-undang yang memberi khidmat kepada Mazlan Aliman ni. Mazlan ni dah la tak berapa nak cerdik dapat pula penasihat undang-undang yang tak cerdik....elok la sama-sama kurang cerdik.

Untuk makluman semua termasuk Mazlan dan tuan penasihat undang-undangnya, Felda Plantation Sdn Bhd ditubuhkan di bawah Akta Syarikat dan mempunyai modal berbayar berjumlah RM30 juta.

Felda Plantation Sdn Bhd merupakan agen pengurusan yang dilantik oleh Felda bagi menguruskan tanah-tanah ladang milik Felda dengan ekuiti 50% dipegang oleh Felda Holding manakala 49% dimiliki oleh Felda.

Tanah-tanah ladang milik Felda yang diuruskan oleh Felda Plantation Sdn Bhd ini sebenarnya tidak diwartakan di bawah Akta Tanah (Kawasan Penempatan Berkelompok) 1960 atau dengan bahasa lain tanah-tanah ini tertakluk di bawah Kanun Tanah Negara 1965 sama seperti ladang-ladang estet yang lain.

Generation Cyber

PKR tak pertahan hak keistimewaan Bumiputera, 153

|7 comments

Biasiswa termaktub dalam hak keistimewaan Melayu/Bumiputera:

Perkara 153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

(1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.

(2) Walau apa pun apa-aa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalnakan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara yang perlu untuk meindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.

(3) Yang di-Pertuan Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain, memberikan apa-apa arahan am yang dikehendaki bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian X terpakai atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi pemberian biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.

(4) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut Fasal (1) hingga (3) Yang di-Pertuan Agong tidak boleh melucutkan mana-mana orang daripada apa-apa jawatan awam yang dipegang olehnya atau daripada terus mendapat biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain yang dinikmati olehnya.


Di mana janji PKR yang suatu masa berkata akan pertahan hak keistimewaan Melayu jika biasiswa pun Melayu mahu diketepikan? Baca di Malaysian Insider sini.


Kini MCA pun berhujah seolah mahu bolot semuanya untuk Cina dan pedulikan hak Melayu/Pribumi yang termaktub dalam Perlembagaan. Baca Free Malaysiakini sini

Kerajaan tidak pernah menjanjikan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam untuk pengajian luar negara bagi kesemua pelajar cemerlang SPM. Sebaliknya, kerajaan hanya mengatakan bahawa biasiswa JPA adalah bagi kedua-dua pengajian dalam dan luar negara, yang diberikan kepada mereka yang memperoleh kelulusan 8A+.

Kata Dato Najib, “Janji kita ialah kesemua pelajar 8A+ akan mendapat biasiswa kerajaan untuk (belajar sama ada) di peringkat tempatan dan luar negara. Kami tidak pernah menjanjikan bahawa setiap orang akan mendapat biasiswa ke luar negara."

SOGAM: Contoh kerakusan DAP semasa tadbir Perak

|1 comments
Lokasi tanah yang ingin di majukan dan kesan dari pencerobohan di tanah agensi lain

Setelah kekalahan BN di Perak pada tahun 2008, Pakatan Rakyat yang pertama kali menjadi kerajaan, telah dengan rakus mengaut kekayaan di bumi Perak. Mereka tidak kira apa sahaja hasil kekayaan yang mereka boleh kaut, asalkan ianya dapat memenuhkan poket mereka. Samada cara betul atau tidak, mereka tidak peduli.

Negeri Perak telah bernasib baik kerana pentadbiran mereka hanya bertahan hingga awal 2009. Kalau tidak tak tahulah apa yang akan berlaku. Apapun, pendedahan ini adalah salah satu dari contoh kerakusan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Semuanya berkisar dengan projek yang di jalankan oleh syarikat Segari Oil & Gas And Marine Sdn Bhd (SOGAM).

Syarikat yang di sokong kuat oleh pemimpin-pemimpin DAP ini, telah merancang untuk membangunkan satu projek kejuruteraan dan fabrikasi logam untuk industri gas dan minyak di Segari (dlm Daerah Manjung). Tanah seluas lebih kurang 1.7 ekar telah diluluskan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat pada awal tahun 2009 (sebelum bertukar ke Kerajaan BN).

Pada masa pemerintahan mereka ini, segala paksaan telah mereka lakukan supaya segala apa yang mereka hajati akan di patuhi. Arahan demi arahan di keluarkan supaya semua anak syarikat Negeri Perak mengikut telunjuk mereka. Namun tidak semua yang mengikut kehendak mereka ini.

Apa yang berlaku ialah SOGAM telah menceroboh ke tanah agensi lain termasuklah juga Tanah Simpanan Hutan Batu Undan, yang kononnya untuk ke tanah tempat projek mereka.

Tindakan mahkamah telah di ambil oleh agensi Kerajaan yang terbabit dan sehingga kini, kes ini masih lagi di dalam proses mahkamah. Namun, apa yang di kesalkan, banyak kerosakan telah di lakukan oleh mereka (biasalah tu, sebelum sampai ke tanah mereka, balak-balak pun semuanya di sapu juga walaupun bukan di kawasan mereka).

Dari siasatan yang telah saya dan rakan-rakan lakukan, projek ini sudah lama terbengkalai dan hanya cerucuk-cerucuk sahaja yang ada di situ.

Namun yang pasti, mereka lansung tidak menghormati hak orang lain dan juga alam sekitar.

Menurut sumber-sumber lain yang rapat dengan kerajaan dahulu, (dahulunya menyokong Pakatan Rakyat tetapi telah kembali menyokong BN), DAP telah mendapat habuan yang besar melalui projek ini. Apapun nasib baik pemerintahan mereka tidak lama. Sumber tersebut juga mengesahkan bahawa :-
1) projek ini telah bertukar tangan daripada pemegang asal.
2) syarikat yang menaja SOGAM adalah juga syarikat yang menaja DAP
3) projek SOGAM telah di gunakan untuk membersihkan wang pelaburan dari luar negara
Inilah antara perkara-perkara negatif yang telah di lakukan oleh DAP. Ini adalah antara projek yang telah di kenalpasti di selewengkan. Bayangkan, apakah perkara-perkara lain yang telah di hancurkan oleh Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang.

Baca sepenuhnya AFA sini

Syabas!

Khalid akan halau peneroka asal PJS1 dari kediaman sementara rumah panjang?

|3 comments

Selangor arah henti kerja projek pangsapuri PSJ1
May 29, 2011

KUALA LUMPUR, 29 Mei — Kerajaan negeri Selangor telah mengarahkan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) supaya mengeluarkan perintah pembekuan kerja pembinaan projek pangsapuri di PJS1 kepada pemajunya Peter’s Brickworks Sdn Bhd sehingga dua isu utama diatasi.

Arahan itu berkuat kuasa mulai esok sehingga masalah penempatan peneroka bandar dan sekolah diselesaikan.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, keputusan itu dibuat memandangkan masalah sekolah, penempatan penduduk dan banjir di kawasan tersebut masih tiada penyelesaian sejak 2003.

“Kita perlu melihat semua isu yang terlibat supaya satu penyelesaian menyeluruh boleh dicapai,” kata beliau lagi.
Macam mana hebat dia akan selesaikan masaalah ini?
Peneroka bandar di kawasan PJS1 telah ditempatkan di rumah panjang semenjak 2003 untuk memberi laluan kepada pembangunan atas tanah persendirian oleh syarikat Peter’s Brickworks yang mana mereka juga telah dijanjikan rumah.

Projek berkenaan berdepan masalah dan tidak boleh diteruskan apabila penduduk sekitar tapak pembinaan memfailkan bantahan ke mahkamah.

Namun, baru-baru ini mahkamah telah membenarkan syarikat berkenaan meneruskan projek meskipun ada tiga keluarga setinggan yang enggan berpindah kerana masih lagi tidak memiliki rumah yang dijanjikan.
Mahkamah tidak ada masaalah ... tapi kenapa dia memandai nak stop work?
Justeru kata Menteri Besar, masalah begini berlaku kerana polisi setinggan sifar oleh pentadbiran terdahulu telah gagal menyelesaikan masalah penempatan setinggan secara menyeluruh.

“Dengan hanya membina rumah panjang tidak akan menyelesaikan masalah. Rumah panjang yang sepatutnya untuk sementara akhirnya diduduki bertahun-tahun dan apabila masalah lain timbul, ia menjadi semakin rumit,” kata Khalid.

Menteri Besar berkata, kerajaan Selangor perlu membuat perancangan yang teliti bagi memastikan isu setinggan di negeri ini diselesaikan dengan baik dan memberi manfaat kepada kepada semua pihak terutama rakyat berpendapatan rendah.
Sementara tunggu rumah siap, setinggan yang merupakan peneroka asal kawasan itu, ditempatkan dalam rumah panjang.

Khalid kata tak betul dan tak menyelesaikan setinggan sifar gagal? Adakah dia cara lebih baik?
Dalam isu PJS1, tegas Khalid, polisi setinggan sifar bukan sahaja tidak menyelesaikan isu penempatan peneroka bandar tetapi juga menidakkan hak penduduk tempatan untuk memiliki sekolah.

Bagaimanapun katanya, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor akan bekerjasama dengan semua pihak supaya peneroka bandar PJS1 mendapat rumah mampu milik seperti yang dijanjikan.

“Kita tidak menghalang projek-projek pembangunan kerana ia akan merangsangkan lagi pembangunan ekonomi negeri.

“Pada masa yang sama, kita juga cuba menyeimbangkan kepentingan ekonomi dengan kepentingan rakyat,” kata Menteri Besar.

The Malaysian Insider
Teruskan Khalid ... jangan lihat kepentingan satu pihak saja. Ada banyak pihak perlu dijaga dna diimbangkan. Kita tengoklah macam mana dia selesaikan.

Menyalahkan orang lepas senang. Tapi banyak hal dia tak selesaikan.

Hanya menyalahkan pentadbiran yang lepas. Kalau hanya nak menyalahkan pentadbrian lepas, Khalid patut berikan kuasa balik kepada BN untuk selesaikan.

Kalau rumah panjang bukan penyelesaian, adakah maknanya tiada lagi perlu rumah panjang?

Adakah Khalid akan halau saja orang dari rumah panjang? Kalau mereka tiada rumah panjang, mana mereka akan duduk?

Nampaknya cara dia selesaikan akan serupa masaalah Kg Keradang dan beberapa tempat lain, begitulah nampaknya. Pasti dia akan halau mereka ...

Anwar putar kata-kata Dr Mahathir

|14 comments

The Malaysian Insiders semalam melaporkan Anwar cuba menyalahkan Tun Dr Mahathir. Katanya Dr Mahathir memberinya kata dua untuk undur secara sukarela atau berhadapan dengan pertuduhan.

Tapi Anwar putar kata Dr Mahathir dengan mengatakan jika dia tidak undur dia maka "charges would be framed against him". Itu putar belit Anwar untuk menjadikan Dr Mahathir.

Terfikirkah kita bahawa adalah lebih realistik, Dr Mahathir akan kata berundur jika tidak awak akan berhadapan dengan pertuduhan di Mahkamah.

Dengan berundur, ianya kurang memalukan. Lebih kurang memalkukan untuk undur dari Dr Mahathir menggunakan kuasanya untuk memecat. Malangnya Anwar berdegil dan mahu mempolitikkan. Dia cuba persoal pemecatannya tetapi Mahkamah Persekutuan jelas kata ianya kausa Dr Mahathir.

Cuba cari lagi mana Anwar putarbelit di bawah ini:

PETALING JAYA, May 29 — Datuk Seri Anwar Ibrahim said today that Tun Dr Mahathir Mohamed gave him an ultimatum in 1998, a day before his sacking as the deputy prime minister.

According to Anwar, the former prime minister told him to voluntarily step down as DPM and in return, he would receive some form of monetary compensation, but if he did not comply with this, charges would be framed against him (Anwar).

“Mahathir (picture) told me...you have wife, a family, its better if you resign voluntarily, if not charges will be brought against you,” Anwar said today during a dialogue with young professionals.

The PKR defacto leader’s remarks were in response to a question from the audience asking him if it was true that such a situation had occured, and was highlighted by writer Ziauddin Sardar in a book.

“Yes, it is true because I told him (Ziauddin) that...I also went against Dr Mahathir, and was wrongfully imprisoned and subsequently beaten half to death.

“It was the only time I spoke harshly to him (Dr Mahathir),” said Anwar.
Ini satu lagi kelentong Anwar.

Dia kata ianya benar seperti dikatakan penulis Ziauddin Sardar kerana dia beritahu Ziauddin. Penuntun yang bertanya berdasarkan tulisan Ziauddin dan Ziauddin berdasarkan apa yang diberitahu Anwar. Tapi sebenarnya saksi hanya Anwar dan Dr Mahathir saja. Mestilah Anwar yang kuat tipu?

Baca lagi dan cari penipuan lain dalam laporan penuh di sini.

Percayakah anda seorang peliwat dan penzina yang kuat bohong? Ada pernah dan masih tertipu lagi dengan pembohongan yang jelas kepada orang rasional. Adakah anda rasional???

Sejak jadi kedi, Azwan simpati Anwar ... auwwww!!!

|9 comments

Walaupun Kak Pornah dah tak cover court case lagi, tapi Kak Pornah nak jugak sentuh isu mahkamah untuk entri kali ni. Rasanya dah ramai yang sedia maklum bahawa Mahkamah Jalan Duta pagi tadi kecoh dengan penyokong-penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang datang kira-kira tiga buah bas bagi mendengar keputusan kes liwat beliau dengan Mohd Saiful Bukhari Azlan! (Hambek ko! Kalah rombongan Cik Kiah ke Sukan Komanwel!)

Dan seperti yang korang sedia maklum jugak, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Md Diah hari ini memutuskan untuk DSAI membela diri bagi pertuduhan kes fitnah yang dihadapinya kerana berpendapat wujud kes prima facie.

Yang menarik perhatian Kak Pornah, bukanlah keputusan yang dikeluarkan oleh mahkamah. Sebaliknya ada sesuatu yang Kak Pornah berminat nak kongsikan dengan korang semua.

Jangan tak tahu u olls, penulis buku Selamat Jalan Dunia Pondan, Azwan Ali turut mengikuti kes liwat DSAI ni rupanya. Kak Pornah secara tak sengaja telah menskodeng twitter "No 1 diva laser the most berani mati" ni tadi. Tup tup terjumpalah beberapa keratan Twitter yang merujuk kepada kes liwat DSAI antara Azwan dan teman-temannya di laman sosial tersebut.

Sekali baca Kak Pornah pun tak faham apa yang si Azwan ni maksudkan. Tapi bila dibelek-belek dan dibaca berulang kali, maka jelaslah bahawa beliau ni penyokong Anwar Ibrahim rupanya!(cuma mungkin tak sefanatik abang kandungnya, Azmin Ali!)

Korang bacalah sendiri kat bawah ni:



Keratan ni masa mula-mula mahkamah putuskan bahawa DSAI perlu bela diri kerana wujud prima facie dalam kes beliau. Kak Pornah rasa, bukan Azwan je yang dapat agak dan jangka keputusan ni, sebaliknya orang luar pun sama kan?



Keratan yang ni plak mungkin atau sebetulnya merujuk kepada individu tertentu yang Kak Pornah rasa tak perlulah dijelaskan siapa. (Kalau korang follow politik Malaysia ni, korang mesti sedia maklum!)


Ha, yang ni plak keratan twitter yang dihantar oleh teman sosial Azwan. Betul juga cakap si polan ni. Bukan apa, berita terbaru yang Kak Pornah terima dari rakan yang sedang cover kes Anwar di mahkamah, Anwar sendiri mengeluarkan kenyataan untuk memanggil Perdana Menteri dan isteri ke mahkamah sebagai saksi! Huhuhu.....seremm sungguh dibuatnya!


Kak Pornah tak sokong atau menyebelahi sesiapa...diam tak semestinya setuju, bersuara tak semestinya membantah!

Sunday, May 29, 2011

Kristian Malaysia: 24 jam lama berlalu, mana amaran Jeff Ooi/DAP?

|10 comments

Jeff Ooi yang dituduh terlibat dalam ikrar mahu mengubah negara ini dari negara Islam ke kenagra Kristian ada membuat dua amaran dan tuduhan.

Selepas dia membuat laporan kepada polis pada Mei 8hb terhadap Big Dog dan Utusan Malaysia, mereka menuntut Big Dog dan Utusan Malaysia meminta maaf dalam masa 24 jam.

Jika tidak, mereka memberi amaran akan lakukan sesuatu.

Ahli DAP, Mohamad Razali telah membuat laporan polis pada Mei 13hb. Keesokkan hari DAP membuat kenyatan menuntut salinan laporan polis Mohamad Razali untuk mengetahui butiran laporan tersebut.

Mereka memberi amaran macam-macam nak buat ini dan nak buat itu.

Tiada pula apa-apa didengar dari mereka selepas itu hingga Dr Puad Zarkashi mencabar Jeff Ooi menyaman Mohamad Razali pada Mei 17hb. Baca Utusan Malaysia sini.

Sejak itu, semua diam aje hingga timbul Jeff Ooi didapati salah oleh Mahkamah menuduh seorang Mohamd Razali sebagai teroris Islam. Teralih perhatian orang pada Jeff Ooi dan isu Kristian Malaysia.

Kenapa mereka diam aje ...? Mereka begitu diam hingga kesunyian ini sungguh memekakkan!

Kalau isu Kristian Malaysia ini memihak kepada DAP dan akan menimbulkan sikap marah penganut Kristian, kenapa depa diam aje. Awat tak hebuh-hebuh dan masuk keluar masuk gereja untuk bakarkan kemarahan orang Kristian.

Jom .... mari kasi besarkan isu ini. Hantamlah BN kow kow ... kata kena serang habis-habisan BN sebelum PRU. DAh kempen PRU start, kira lambat nak kempen kan?

Cuit cuit skit ...

Jeff Ooi ada teloq ka ... Atau dah jadi kedekut macam CIna Penang yang pi kedai mee tapi bawak teloq dari rumah. Hehehe ....

Berani Cina ni macam anjing menyalak. Acah skit ... terkongkong kongkong dia lari! Menyalak tak henti ...

Mahkamah sahkan Jeff Ooi seorang cauvanis

|4 comments

Sebelum ini di dalam isu yang kononnya Kristian hendak dijadikan agama rasmi menggantikan Islam, pemimpin DAP menyatakan bahawa mereka mengakui Islam sebagai agama rasmi negara. DAP juga akur dengan perlembagaan yang menetapkan Islam wajar dihormati selain dari Raja-Raja Melayu.

Jika benar seperti apa yang dikatakan oleh pemimpin-pemimpin DAP tersebut, mereka perlu memecat dan mengenakan tindakan yang paling tegas terhadap Jeff Ooi yang didapati bersalah kerana memfitnah seorang ahli pertubuhan Islam.

Ini adalah untuk membuktikan yang DAP hormat kepada Islam yang menjadi agama anutan majoriti rakyat Malaysia.

Jeff Ooi didapati bersalah dalam satu kes saman fitnah dan diarahkan membayar sebanyak RM150,000 kepada bekas Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Mohd Razali Abdullah yang dituduhnya “EKSTREMIS ISLAM”.

Sebelum ini Jeff Ooi amat lantang menghentam Utusan yang disifatkannya memainkan sentimen agama serta diperkudakan oleh UMNO. Tapi apa yang dilakukan oleh Jeff Ooi itu sendiri adalah satu perbuatan yang amat melampau. Jeff Ooi bukan saja menghina orang Islam tetapi dia secara langsung menghina sebuah Pertubuhan Islam.

Sekarang ini jelas terbukti, DAP mengamalkan politik yang menyebarkan kebencian terhadap agama Islam di dalam negara. Lihat saja bagaimana pemimpin-pemimpin DAP seperti Jeff Ooi ini secara sesuka hati menggelarkan orang Islam lain sebagai pelampau Islam ataupun pengganas.

Baca seponuhnya di UMB Pulau Pinang sini

Fitnah baru Pakatan 2: Pertukaran pengkalan udara TUDM ke Labu Sendayan

|5 comments

Semalam, Dato Seri Najib sudah mengumumkan Labu Sendayan sebagai pengkalan tentera udara baru menggantikan lapangan terbang tentera di Sungai Besi.

Ini selari dengan rancangan jangkamasa panjang Kementah untuk memindahkan kem dan pemgkalan dari kawasan bandaraya ke kawasan pinggiran bandar. Antara sebab perpindahan ini dibolehkan adalah kerana infrastruktur seperti jalanraya dan lain-lain sudah cukup baik dan tidak perlu kem dan pengkalan tentera berada dalam population centre.

Dengan ini kawasan asal akan dibangunkan oleh Sovereign Wealth Fund, 1MDBD bersama dengan kumpulan pelabur dari Qatar. Maka pelbagai tuduhan dan fitnah dijangka akan muncul dari pengumuman ini.

Nama Datin Seri Rosmah akan dimainkan di bibir mulut pembangkang. Ia akan dituduh terlibat dalam projek ini. Akan dikaitkan nama Jho Jo, anak muda yang bekerja di New York yang telah memperkenalkan pelabur-pelabur Tobur Tengah kepada Perdana Menteri. Tetapi sebab laporan akhbar gossip dia mendapat imej buruk.

Pemaju 1MDB perlu berhadpaan dengan pelbagai persoalan mengenai sejarah mereka dan skim pembiayaan mereka. Tuduhan terlalu elitd an mengepikan ahli perniagaan tempatan akan timbul.

Malah ada pihak akan gunakan personaliti bekas askar untuk mereka0rerka pelbagai cerita dan tuduhan.

Pihak berwajib, media, perdana dan alternatif, dan lain-lain yang terbabit, sila bersedia dengan jawapan yang jelas, terang dan fakta tepat berkenaan what, why, when, whom, dan how keapada pelbagai persoalan dan fitnah yang akan ditumbulkan.

Sila baca blog Military of Malaysia berkenaan perpindahan ini di sini.

Fitnah baru Pakatan 1: Pembelian Scorpene

|5 comments

Pakatan Rakyat yang menjangkakan pilihanraya akan datang sudah mulakan serangan demi serangan terhadap UMNO dan Barisan Nasional. Satu isu demi satu isu dan propaganda diungkitkan dengan kadar yang deras dan bertalu-talu.

Disebalik Raja Petra dilihat seolah-olah membersihkan Dato Seri Najib dan Datin Seri Rosmah dari tuduhan penglibatan dalam membunuh Altantunya, dia kini dikesan akan memulakankan drama dan sandiawara baru ke cerita asal Altantunya untuk menuduh ada salahlaku rasuah dalam hal pembelian kapalselam Scorpene.

Difahamai peguam Perancis yang mewakili Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) dijangka tiba ke Kuala Lumpur lewat Jun atau Julai untuk memberi taklimat mengenai perkembangan terbaru skandal pembelian dua kapal selam Scorpene.

Suaram yang kononnya mewakili rakyat Malaysia telah memfailkan aduan terhadap DCNS - syarikat yang membina dan menjual kapal selam kepada negara ketiga termasuk Malaysia - pada Disember 2009 di mahkamah Paris telah menuduh ada kegiatan rasuah dalam urusan pembelian berkenaan.

Mereka mengesyaki wang sogokan berjumlah ratusan juta di sebalik transaksi berkenaan, yang butirannya cuba disembunyikan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut laporan Malaysia Chronicles, peguam Perancis akan memberi taklimat kepada warga Malaysia di beberapa tempat. Samada peguam yang hadhir pada April tahun lepas, Joseph Brehem akan turut hadir tidak dapat dipastikan.

Akhbar Suara Keadilan telah mendedahkan kononnya ada dua lagi bayaran komisen berjumlah RM32.5 juta, selain RM493 juta yang didedah lebih awal dalam proses pembelian dua kapal selam Scorpene.

Menurut akhbar tersebut, dua komisen itu terbongkar selepas pihak berkuasa Perancis memperoleh dokumen hasil serbuan ke atas DNCS,

Sebelum ini, sebuah laman web Perancis, Rue89 mendedahkan, syarikat Perancis, Armaris tidak pernah membayar Perimekar RM493 juta, sebaliknya dibayar kerajaan Malaysia sendiri.

Perimekar Sdn Bhd adalah syarikat yang telah diputarbelit sebagai Syarikat hakmilik isteri Abdul Razak Baginda, Mazlinda Makhzan. Abdul Razak merupakan kenalan rapat Najib yang terlepas dari kes pembunuhan kejam warga Monggolia, Altantuya Shaariibuu pada 2006.

Perjanjian pembelian dua kapal selam Scorpene bernilai berbillion dollar itu dimeterai Najib ketika menjadi Menteri Pertahanan pada 2002.

Pada April tahun lalu, seorang ahli perundangan Perancis, Joseph Breham memfail aduan di mahkamah Perancis berhubung skandal pembelian dua kapal selam Scorpene kepada kerajaan Malaysia.

Pengarah Urusetia Suaram, Cynthia Gibrael turut mendedahkan dua tiket penerbangan yang disahkan atas nama Abdul Razak dan Altantuya, ke Malta, sebenarnya melibatkan seorang lagi individu ketiga.

“Siasatan mendapati Gifen- sebuah subsyarikat kepada DCNS berpengkalan di Malta, berperanan sebagai pembuat bayaran. Mereka jumpa bayaran e-tiket melibatkan Razak baginda, Altantuya dan seorang lagi,” kata Cynthia.

Pembelian aset pertahanan melalui proses dan amalan yang hanya unik di dalam industeri pertahanan dan ramai pihak mudah menggunakan kayu ukur salah dan mudah menganggap tranmsaksi pertahanan sebagai korup dan berlaku penyelewengan.

Dalam jual beli aset pertahanan, ia tidak seperti tender kontral yang mana sebutharga penentu harga. Sebutgarga hanya anggaran kos. Penentu harga dalam pertahanan adalah bill terakhir. Dalam pembeliaan aset, lumrah berlaku variation order iaiatu harga sebenar melebihi anggaran sebutharga kerana kenaikkan harga atau keperluaan yang tidak dapat dijangka.

Cara biasa membanding harga sebuah aset sesuatu model dengan aset model sama tidak tepat dan sering salah. Peralatan, persenjataan, dan lain-lain peranan aset berlainan sekali.

Selain dari item hardware, ada item berupa software dalam perkiraan seperti training, technology transfer, dan lain item yang sering terlepas pandang.

Sudah-sudahlah pembangkang dan kaum bukan Melayu yang takut masuk askar tapi nok komen pasal military. Ingat kembali kesilapan Tony Pua yang tidak dapat membezakan antara kapal LCS dan OPV sini. Patutnya saman setiap kali dia ulang fitnah salah fakta.

Harap pihak yang berwajib, media perdana dan alternatif perlu bersedia dengna jawapan yang tepat, berfakta dan jelas kepada serangan yang bakal dibuat.

MACC hand 344-page submission to RCI

|2 comments
MACC submits written submission on Teoh's case

KUALA LUMPUR May 27: The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) today handed over a 344-page written submission to the Royal Commission of Inquiry (RCI) investigating the death of political aide Teoh Beng Hock.

Lawyer Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah, who is representing the MACC, handed over the document to the RCI secretariat at the Jalan Duta court complex here.

On Wednesday, conducting officers, Amerjeet Singh, Kwan Li Sa and Awang Armadajaya Awang Mahmud, as well as the Bar Council had handed over their respective written submissions to the secretariat.

On May 10, RCI chairman, Federal Court judge Tan Sri James Foong Cheng Yuen had asked all parties to send in their submissions after the 70 witnesses called had testified during the hearing which began on Feb 14.

Teoh, 30, the political aide to state executive councillor Ean Yong Hian Wah, was found dead on July 16, 2009 on the 5th floor corridor of Plaza Masalam in Shah Alam after giving his statement at the Selangor MACC office located on the 14th floor of the building.

Besides Foong, the other members of the panel are former Federal Court judge Datuk Abdul Kadir Sulaiman, former Appeals Court judge Datuk T.S.Nathan, Penang Hospital's consultant forensic pathologist Datuk Dr Bhupinder Singh and consultant forensic psychiatrist Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom, who is also dean of the Medical Faculty, Cuberjaya University College of Medical Sciences.


The setting up of the RCI was announced by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak on Jan 26, which among others, was to investigate the cause of Teoh's death after the Coroner's Court returned an open verdict.

During the proceedings, among the witnesses called to testify were pathologists, psychiatrists, Teoh's family members and MACC officers, while there were new information which did not appear during the inquest into Teoh's death.

The RCI will hand over its findings to Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin on June 24. - BERNAMA

PAS Muktamar: Dilemma of choice

|5 comments

KUALA LUMPUR, 27 MAY, 2011: Three candidates have so far confirmed that they are joining the race for PAS deputy presidency at the party's 57th muktamar (annual general assembly) scheduled to take place in Taman Melewar, Gombak, from June 3 to 5.

They are incumbent Nasharuddin Mat Isa, vice-president Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, and PAS central committee member Mohamad Sabu.

Three others -- Kedah Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak, vice-president Salahuddin Ayub and Kelantan state executive councillor Datuk Husam Musa -- have withdrawn from the race.

PAS has stated that contests for party posts would not destablise the party, describing them as proof that democracy is alive.

Media reports have pointed to the existence of distinct groups in PAS -- the pro-ulama faction as well as the "Erdogan" group linked to support for Parti Keadilan Rakyat (PKR) advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim.

The fact that the pro-ulama and pro-Anwar groups are eyeing for top party posts has been an open secret among party members and political observers.

And the PAS leadership tussle promises to be a much fiercer affair this year compared to the one two years ago, as the popularity of candidates has come into play.

Observers have noted that some have been a frequent feature in newspapers as well as online.

The 1,100 PAS delegates from across the nation may have to ponder the question of whether to elect leaders based on their credibility or popularity derived from media exposure.


PAS vice-president Datuk Mahfuz Omar, for example, was recently criticised by party supporters for overly seeking media attention at the expense of looking after his Pokok Sena parliamentary constituency.


And many feel that Mohamad Sabu, known for his no-holds barred speeches on the "ceramah" circuit nationwide, has become popular, thanks to the Facebook social networking site.

PAS secretary-general Datuk Mustafa Ali has said that election campaign conducted via Facebook was not necessarily a plus point for the candidate concerned.

"In PAS culture, members are aware of campaign ethics as the delegates know their leaders' potential. Based on past experience, those who are too aggressive in their campaigning will falter," he said.

Political analysts are of the view that Tuan Ibrahim has strong support from the party's top leadership echelon.

Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dungun political science lecturer, Che Hamdan Mohd Razali, said Tuan Ibrahim had surely obtained the blessing from party leaders with regard to his decision to contest the deputy presidency.

"PAS grassroots members may not be that receptive towards Nasharuddin against the backdrop of his position on the unity government with Umno. Some view him as not that outstanding, ineffective," he told Bernama.

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) senior political science lecturer, Abdul Ghapa Harun, said Tuan Ibrahim had a wider appeal as the former lecturer had the credibility to be a leader and a good academic background to boot.

Tuan Ibrahim, a former Pahang state assemblyman for Jengka, is also seen as capable of winning over support from the Erdogan faction.

Abdul Ghapa said these elements were similar to those possessed by Nasharuddin, allowing PAS delegates to choose between these two alternatives if it comes to that.
- Bernama

Saturday, May 28, 2011

SAYANGI SELANGOR .... Khalid gagal halang SPRM cegah rasuah

|7 comments

SHAH ALAM 1 April – Mahkamah Tinggi hari ini mengisytiharkan pekeliling yang menghalang pegawai dan kakitangan kerajaan negeri Selangor ditemu bual Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di luar waktu pejabat, sebagai tidak sah dan terbatal.

Hakim Datuk Zaleha Yusof membuat keputusan itu dalam kamar selepas membenarkan saman pemula yang difailkan Peguam Negara pada 20 Ogos 2009.

Peguam Fahda Nur Ahmad Kamar yang mewakili Selangor memberitahu pemberita bahawa dalam penghakimannya, hakim itu berkata beliau menerima pakai keputusan Mahkamah Persekutuan pada 20 Mei lepas, iaitu SPRM boleh meneruskan amalan sedia ada dan menyoal saksi selepas waktu pejabat.

Mahkamah Persekutuan membuat keputusan itu selepas menolak rayuan anggota Majlis Perbandaran Kajang Tan Boon Wah terhadap SPRM.

Zaleha turut menolak permohonan Selangor untuk menggantung sementara prosiding mahkamah mengenai pekeliling itu sehingga Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock selesai bersidang.

Fahda Nur berkata pihaknya akan memfailkan rayuan berhubung keputusan itu.

Peguam Negara memfailkan saman pemula bagi memohon mahkamah mengisytiharkan Pekeliling No 4, 2009 bertarikh 28 Julai itu adalah batal dan tidak sah kerana melanggar Akta Pencegahan Rasuah Malaysia yang baru dikuatkuasakan. - Bernama

YAKINI BN!

SAYANGI SELANGOR ... Penduduk tolak adik Khalid diteruskan ketua kampung

|8 comments

Memorandum desak adik MB ditukar

KUALA SELANGOR: Selepas tiga desakan sebelum ini memohon adik Menteri Besar, Hajiman Ibrahim ditukarkan daripada jawatan Ketua Kampung Pasir Tuntung, di sini, gagal mendapat reaksi sewajarnya pihak berkuasa, penduduk kampung itu semalam hadir ke Pejabat Daerah dan Tanah Daerah Kuala Selangor bagi menyerahkan memorandum bantahan.

Wakil penduduk, Idris Darus, 55, berkata, 15 perkara disertakan dalam memorandum terbabit yang memohon pertukaran Hajiman yang didakwa gagal melaksanakan tugasnya sebagai Ketua Kampung.

Beliau menjelaskan permohonan kali ini serius memandangkan sebelum ini aduan lisan tidak berjawab berikutan dianggap tidak relevan atau satu konspirasi selain situasi membabitkan adik kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

“Saya mewakili lebih 100 penduduk melalui petisyen tanda tangan mahu pihak berkuasa mempertimbangkan pertukaran Hajiman kepada individu yang lebih layak dan berwibawa.

“Pelantikan Hajiman sebelum ini bukan atas dasar majoriti penduduk, namun kami akur dengan pelantikannya kerana beranggapan pilihan itu akan membawa pembaharuan dan pembangunan, namun kini sebaliknya pula berlaku,” katanya.

Idris berkata demikian selepas menyerahkan memorandum kepada Pegawai Daerah Kuala Selangor, Mohd Misri Idris dan Pegawai Daerah memaklumkan akan menyiasat perkara itu dengan lebih lanjut.

Beliau berkata, antara sebab lain penduduk bengang dengan kepimpinan Hajiman apabila tiada jawatankuasa penduduk ditubuhkan dan tiada mesyuarat dibuat sepanjang tiga tahun mentadbir kampung. - MyMetro

YAKINI BN

CM PENIPU ... Lagi kisah pinggirkan Melayu miliki rumah

|9 comments


Rumah Di Balik Pulau Pun Dah RM 1Juta. Rumah Low Cost? Yilekk

Gambar sebuah taman perumahan mewah yang 'mampu-milik' yang baru siap di Balik Pulau, Pulau Pinang. Lot Bumi baru telah dibuka utk jualan. Untuk makluman, rumah ni di Balik Pulau. Borang untuk non-bumi kena bayar RM50. Untuk bumi, FOC. Tapi hangpa tau dak berapa harga umah ni? Apa? 20 hinggit? Nak tanam hang dalam kuboq pun xtak lepas.

Ni-RM 1Melleon tau! Tahniah AS ucapkan pada Pas dengan Pkr sebab berjaya gadaikan lagi saki baki tanah Penang kepada Dap. Last-last sebijik rumah kos rendah pun tak dak yang dibuat oleh kerajaan LGE.

Inilah Harga sebuah perjuangan....

Anak Seberang

KERJAAN DAP, KOMUNIS PENINDAS RAKYAT!

CM PENIPU .... DAP tak prihatin masaalah perumahan rakyat

|3 comments


Exco DAP PP akui bahawa kerajaan negeri DAP selama 3 tahun memerintah tidah pernah bina rumah kos rendah dan sederhana untuk rakyat!

Semua melalui syarikat pembinaan swasta saja. Ini mengesahkan kerajaan mesra rakyat ini berbohong dan tidak pernah prihatin terhadap rakyat miskin.

KERAJAAN KOMUNIS PULAU PINANG PENINDAS RAKYAT!

N.Ajis izin Nizar balas dendam Din Pudu?

|2 comments

PAS juga sudah pandai bermain 'silap mata' sejak kedatangan Puak2 Sekular PAS secara drastik diangkat dan dijulang bersaing dengan otai2 Parti.

Bekas Menteri Besar Perak, Nizar Jamaluddin yang pada awalnya mengambil keputusan untuk tidak menerima tawaran untuk bertanding bagi jawatan Naib Presiden PAS secara tiba2 menarik semula keputusan dan mengisytiharkan diri untuk bersaing bagi jawatan tersebut.

Ini telah mengejutkan beberapa calon2 lain yang pada mulanya amat bangga dengan rasa rendah diri Nizar memberi laluan kepada otai2 PAS bagi bersaing secara sihat.

Beberapa Puak Pro Ulama' PAS Perak telah membongkar Nizar merupakan antara individu yang tidak sebulu dengan Salahuddin Ayob yang pernah menegur kenyataan beliau membuat fatwa Halal Haram Syarie dalam meletakkan hukum bagi setiap Pengundi rakyat Malaysia.

Nizar dikatakan mempertahankan kenyataan beliau dan menganggap bekas Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat itu menderhaka pada parti.

Nizar dikatakan hanya menyambut seruan Diktator PAS, Nik Aziz yang pernah mendakwa haram bagi setiap umat Islam mengundi UMNO dan Barisan Nasional.

Ketidakpuasan hati Nizar terhadap individu yang pernah digelar Din Pudu ini membangkit semangat beliau untuk bertanding dan memastikan Ahli Parlimen Kubang Kerian ini tidak akan terus mempertahan jawatan tersebut.

Gelombang Rakyat

Ada kata Nizar dendam dengan Din Pudu kerana termakan pujuk rayu supaya undur diri di pemilihan lepas yang diatur melalui balaci Salahuddin. Mereka memujuk Nizar supaya fokus pada masaalah Perak. Nizar kecewa bila lihat Salahuddin dapat tempat ke dua dan Mahfuz yang sekolah tak seberapa pun dapat menang. Semasa itu Nizar mendapat pencalunan kedua tinggi dan sedang popular dikalangan orang PAS. Dia mahu lawan kali ini untuk menebus peluang lepas.

Husam: Orhe PAS Kelate masuk syurga sama Nabi

|22 comments

Masya Allah! Seolah-olah Nik Aziz itu Nabi dan orang PAS Kelantan semacam sezaman dengan Nabi?

Kota Baharu, 20 Mei 2011 - Dalam ceramah di Padang Perdana Kota Baharu, Husam Musa dengan bangganya mengatakan pengikut PAS Kelantan antara orang terawal masuk syurga dengan mengiringi para Nabi.

Adakah hanya dengan menganut fahaman PAS sahaja boleh menjanjikan seseorang itu masuk Syurga? Adakah dengan sekadar mengundi PAS sahaja pun boleh Husam Musa boleh menjanjikan Syurga kepada para pengikut?

Apakah hak Husam Musa mengatakan mengundi PAS boleh menjanjikan syurga kepada pengikutnya.

Bagaimana pula orang yang berzina, orang yang minum arak, berjudi dan makan harta rakyat, makan harta anak yatim, lalu mereka mengundikan PAS di kelantan adakah juga mereka akan menjadi pengirim para Nabi ke Syurga Allah. Atau Syurga itu adalah satu rasuah poltik PAS sahaja untuk mendapatkan undi dengan mudah.

Diakhir ceamah itu juga PAS telah mengadakan satu Baiah yang berbunyi, "Allah matlamat kami, Nabi Ikutan Kami, Al Quran Pelembagaan kami, jihat jalan kami, mati syahid cita-cita kami, demi islam darah dan nyawa kami taruhkan".

Kalau diteliti sepintas lalu memang nampak cantik baiah PAS yang di lafaskan. Persoalannya apa bukti perlembagaan PAS itu pelembagaan islam. Sedangkan sudah 20 tahun PAS memerintah Kelantan kelahiran anak luar nikah berluasa tanpa apa-apa tindakan oleh kerajaan negeri Kelantan. Saban hari anak luar nikah di daftarkan di Kelantan apa tindakan Kerajaan Kelantan kepada wanita yang melahirkan anak luar nikah itu. Ternyata tiada.

Adakah ini contoh yang dikatakan pelembagaan PAS adalah pelembagaan Al Quran dan Islam. Tepuk dada tanya hati.

Nabi Muhammad SAW ikutan kami, indah sungguh didengar tetapi adakah PAS mengikut sunah rasulllullah dengan bersentongkol dengan DAP yang terang-terang memusuhi Islam.

Nak dikatakan PAS mengikut piagam Madinah dalam Islam pun tak boleh diterima akal. Ini kerana dalam perlembagaan Madinah pihak Yahudi musuh Islam mengiktiraf pemerintahan nabi serta mengikut perintah Nabi .

Tetapi dalam konteka pengabungan PAS, PKR dan DAP yang menbuat dasar dan keputusan adalah DAP dan PKR dan PAS hanya pelengkap sahaja ibarat melukut ditepi gantang.

PAS kata jihad jalan kami. Dengan siapa PAS nak berjihat. Adakah dengan menumbangkan pemerintahan yang telah di terajui oleh orang Islam kemudian digantikan dengan pemerintahan DAP itu adalah satu jihat ke jalan Allah.

Adakah dengan bersetongkol dengan musuh Allah dan membiarkan DAP berteruskan menghina Islam itu adalah satu jihat bagi PAS. Naumzubillah himinulzalib.

Shahid cita-cita kami. Adakah selama ini pemerintah yang ada membunuh orang-orang PAS yang beragama islam berdakwah ke jalan Allah. Atau pun adakah kerajaan yang ada hari ini menindas umat Islam hingga perlu ahli PAS menumpaskan darah sebagai seorang syuhadah.

Atau lebih jelas baiah ini hanyalh rektorik politik semata-mata bagi melahirkan pengikut yang fanatik dan taksub seterusnya memyebabkan mereka menjadi redikal.

Sanggupkah kita lihat peristiwa memali berulang kerana fahaman politik ketaksuban yang melampau ini berterusan.

Dari Kritis-online. Sila baca komen di blog Panglima Perang Cyber sini

Friday, May 27, 2011

PAS Kelantan rampas tanah peneroka ladang getah

|11 comments

GUA MUSANG- Selepas penyelewengan Ladang Rakyat, kerajaan Pas Kelantan kali ini bertindak zalim dengan merampas tanah hak milik peneroka pula dengan menyerahkan geran tanah kepada pihak lain.

Kali ini mangsanya ialah peneroka Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) di Gua Musang dan mereka telah mengusahakan tanaman getah itu sejak 20 tahun lalu.

Lebih menghairankan pihak Kesedar telah membuat bayaran cukai premium tanah, namun tanpa memikirkan nasib lebih 100 peneroka yang akan hilang pendapatan mereka dan menjadi miskin akibat perbuatan menyerahkan geran kepada pihak lain itu, kerajaan Pas yang keras hati itu tetap mahu menzalimi rakyat yang miskin.

Justeru lebih 100 peneroka Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Jeram Tekoh, dekat sini, mengadakan piket secara aman bagi membantah tindakan Kerajaan Pas Kelantani merampas tanah mereka dan mengeluarkan geran hak milik kepada orang lain, pukul 6 petang semalam.

Piket selama hampir sejam itu di kawasan kebun getah mereka seluas 479 hektar untuk menghalang daripada pemilik geran terbabit memasuki ladang berkenaan dan bimbang akan kehilangan pendapatan hasil ladang.

Malah, peneroka RKT itu juga menjelaskan mereka akan mempertahan haknya untuk mendapatkan milik tanah terbabit berikutan pengurusan Kesedar sudah menyerahkan kepada mereka sejak tahun 1995.

Baca sepenuhnya di blog KELATEKITO.NET bertarikh 29 Mac 2011

Assobiyah Kelantan dalam PAS?

|17 comments

Sebagai seorang pemimpin tertinggi parti, N.Ajis sepatutnya tak boleh berpihak kepada mana-mana kem dalam muktamar akan datang. Tetapi macam mana kenyataan yang sungguh ASSOBIYAH ni boleh keluar daripada mulut N.Ajis?

Sebab ASSOBIYAH adalah budaya PAS. Mereka menuduh UMNO sebagai ASSOBIYAH hanya untuk menutup budaya berpuak-puak yang selama ini menjalar dan menular dalam PAS. Sebelum tu, mari kita teliti maksud ASSOBIYAH:

Dalam al-Qur:an, ditemui lima perkataan yang ada kaitan dgn asobiyah. Usbah sebanyak 4 kali dan Asib sekali. Usbah maksudnya seketurunan atau sekumpulan, manakala ?asib pula ialah ertinya dahsyat atau merbahaya. Usbah, misalnya dalam surah Yusof, ayat 8 dan 14 dan surah anNur: 11. Dari kalimah usbah ini lahirlah istilah asobiyah (perkauman) dan ta?assub (fanatisma puak)

Ertinya Al-Quran tak menyatakan secara jelas ASSOBIYAH SEBAGAI PERKAUMAN tetapi boleh juga ditakrifkan sebagai KENEGERIAN kerana negeri melambangkan sekumpulan orang.

Dalam PAS, sifat kenegerian memang jelas. PERANG SAUDARA antara PAS KELANTAN dan PAS TERENGGANU tak perlu diperkenalkan lagi. Dari dulu, keduanya saling merebut jawatan tertinggi dalam PAS.

Itu baru ASSOBIYAH dari sudut PERKUMPULAN MANUSIA. Ada artikel yang lebih menarik pasal PAS dan ASSOBIYAH. Baca dan nilaikan sendiri adakah PAS benar-benar menentang UMNO ASSOBIYAH atau pun kerana KUASA.

Baca sepenuhnya di Kita Gempur.com sini

N.Ajis dah rasa akan dikantol SPRM?

|9 comments

Beberapa hari lepas, Nik Aziz membuat kenyataan mengarahkan SPRM tidak mengaitkan dia dengan siasatan di atas menantunya Ariffahmi Lebih-lebih pulak orang tua ni.

Sudahlah dia membuat perlantikan ke atas Ariffahmi secara salah dan dipercayai seorang pegawai SPRM yang pro PAS telah membantu secara backdated mengubah minit mesyuarat exco dan surat perlantikan. Langsung lepas Tok Guru yang tidak layak bergelar Tok Guru.

Ariffahmi cuba membuat spin satu masa mengatakan bahawa SPRM telah selesai penyiasatan dan tiada apa-apa kes. Itu melibatkan kes salah lantik Ariffahmi.

Namun Nik Aziz dan Ariffahmi belum terlepas dari penyaisatan SPRM berkenaan salahlaku termasuk menerima rasuah haji pekej mewah RM65,ooo seorang. Nik Aziz mengakui hingga mengatakan orang nak beri dia hadiah adalah perkara biasa dan ada sampai mahu ambil seliparnya.

Bagi Nik Aziz membuat arahan atau kenyataan sedemikian sungguh tidak berpatutan kerana SPRM adalah badan bebas yang tidak boleh diarah oleh sesiapa sekali termasuk Perdana Menteri.

Penyiasatan mereka adalah dilakukan secara profesyenal dan bebas dari sebarang pengaruh. Nik Aziz tiada kausa untuk mengarah SPRM.

Adakah dia bersalah dan ini adsa reaksinya mendahului tindakan seterusnya SPRM supaya salahlakunya tidak dilihat sebagai salahlaku. Jika demikian ini bermakna Nik Aziz tidak bertanggungjawab dalam tindakannya dan mahu melarikan diri walaupun dia tahu dia bersalah.

Takebeer! Arak meluas sejak PAS FOR ALL

|18 comments
Ahli Parlimen Baling merangkap AJK Pas Pusat yang tewas dua kali beturut-turut dalam pertandingan merebut jawatan dalam Pas di Baling membuat kenyataan dua hari lepas mengatakan Malaysia lebih teruk dari negara bukan Islam kerana menduduki tangga ke-10 peminum arak paling ramai di dunia. Lihat di sini

Pertama sekali saya nak ucapkan terima kasih atas ingatan yang beliau berikan. Saya sebenarnya masih ada rasa hormat kepada beliau dan saya tak berniat untuk menghentam atau melanyak dia. Tak baik kita lanyak ustaz, tambahan pula jika ustaz itu ustaz Pas , nanti kita tak cium bau syurga.

Saya sendiri pun terkejut dengan perkara tersebut. Kedudukan tersebut dikeluarkan oleh WHO. Sini

Perkara ini mula menjadi perhatian apabila negara kita termasuk dalam carta Top 10. Jika tidak termasuk saya rasa benda ini tidak kecoh pun. Tahun-tahun sebelum ini tidak pernah pula kita mendengar perkara ini. Jika kita tidak pernah dengar, maknanya kita tidak pernah masuk Top 10.

Kenapa tiba-tiba negara kita termasuk dalam carta Top 10 ?

Ada beberapa perkara yang menyumbang ke arah itu.

Pertama, kelab-kelab malam yang semakin bertambah selepas pertukaran kerajaan di beberapa negeri tertentu. Contohnya, dulu di Shah Alam tidak ada pub dan tidak dibenarkan menjual arak di kedai serbaneka. Sejak 3 tahun kebelakangan ini sudah wujud pub di Shah Alam. Arak juga dibenarkan dijual di kedai serbaneka. Apabila dirampas, exco minta dipulangkan balik.

Di tempat-tempat lain tidak perlu saya huraikan lanjut kerana semua orang telah tahu kewujudan pusat-pusat hiburan bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan di negeri Selangor sejak 3 tahun lepas. Itu belum dikira di P.Pinang lagi.

Kedua, tindakan seorang ahli parlimen Pas di Selangor (Khalid Samad) melawat kilang arak di Shah Alam dan menawarkan tanah yang lebih besar kepada kilang berkenaan untuk menambahkan lagi pengeluarannya menunjukkan Pas tiada masalah dengan arak dan boleh menggalakkan lagi orang ramai terus bergelumang dengan arak termasuklah ahli-ahli Pas sendiri.

Baca sepenuhnya di RBF sini


fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)