Greetings

Friday, July 29, 2011

Tiada asas dakwa 3 pegawai siasatan SPRM

Komen Nazri untuk dakwa ketiga-tiga pegawai SPRM tidak betul kerana itu bukan kuasa Menteri tetapi kuasa Attorney General. Dalam perkhidmatan awam, mereka harus melalui proses mengenalpasti. Adakah mereka melanggar mana-mana SOP?

Suruhanjaya DiRaja tidak perlu persoal cara SPRM menjalankan soalsiasat kerana mereka tiada kepakaran.
The Star, Sunday July 24, 2011

Ex-ACA chief: No reason for Nazri’s ‘charge’ comment

PETALING JAYA: A former director of investigations of the then Anti-Corruption Agency (ACA) disagrees with Datuk Seri Nazri Aziz that the three Malaysian Anti-Corruption Commission officers be taken to court for their role over Teoh Beng Hock's death.

Abdul Razak Idris said it was not right for the Minister in the Prime Minister's Department to make statements which were demoralising to the MACC in its efforts to fight corruption.

“He should not have said that the officers should be charged.

“The decision to charge the officers is solely up to the Attorney-General,” he said.

“He should not have even used the word charge'. He should have just left it to the authorities to investigate the matter,” he said yesterday.

Abdul Razak said such statements made it seem as if the officers were scapegoats in the death of Teoh.

He stressed that it was not right to question the methods used by the commission as it had been proven successful in obtaining evidence from people “who would otherwise be a tough nut to crack”.

“When I was in the ACA, I was involved in the training of new investigators. We never taught our officers to manhandle anyone during questioning,” he said, adding that they adopted the style used by the Special Branch.
Akibat kenyataan Nazri, Koh Tsu Koon pun tumpang tuei nak cari populariti.

Apa yang Tuan Hj Abd Razak Idris nyatakan di STAR harus disokong dan difahami. Suruhanjaya Di Raja hanya menyatakan kemungkinan tetapi bukan kepastian.

Dalam siasatan TBH, tandatangan TBH didapati dalam lebih 80 pengesahan kerja yang dilakukan dan melibatkan jumlah lebih setengah juta. Media pro Cina hanya beri highlight kepada pembelian bendera RM2,400 sahaja.

Ini sebenarnya yang menjadikan TBH menggelabah dan bukan desakan pegawai2 SPRM.

11 comments:

  • Anonymous says:
    July 29, 2011 at 9:10:00 PM GMT+8

    Kalau ikutkan pembangkang semua musibat itu ada sangkut paut dengan seteru politik. Sikap ini dah ada sejak lahiriah lagi. Janganlah hairan!

    Justeru, kalau Mamat PR yang ada masalah jantung (tetapi ghairah nak ikut pemimpin pembakngang merusuh di jalanan), dan apabila dapat serangan jantung, jangan pelik kalau red cross yang lambat tiba dijadikan belasahan.

    Walhal macam mana respons team nak cepat tiba kalau dah satu Malaya dari Perlis sambah Ke sabah mengalami trafik jem pada hari Bersih turun ke jalan-jalan raya. Tak logik langsung, kan kan?

    Justeru, politikawan yang ada kuasa jangan cepat terikut-ikut dan bersetuju dengan kritikan pembangkang walhal pembangkang bukan semuanya tahu peraturan dan apatah lagi ikut peraturan.

    Chinglot

  • Jamaludin says:
    July 29, 2011 at 9:19:00 PM GMT+8

    Kerajaan tidak boleh tunduk kehendak pembangkang. Kerajaan sepatutnya memberi penghargaan apa yg mereka lakukan. Parti pembangkang hanya mencari salah org lain. Buat kerja pun salah & tak buat kerja pun salah. Kerajaan sepatutnya meneruskan siasatan penyelewanganyg telah didedahkan semasa Siasatan Diraja tersebut. Adakah kerajaan mahu kakitangannyamenjalankan kerja sambil lewa? Parti Pembangkang di M'sia hanya ambil kesempatan utk kepentingan parti sahaja. Pembangkang semakin menunjukkan kebangsatannya..

  • Anonymous says:
    July 29, 2011 at 10:43:00 PM GMT+8

    if that minister who so called "aku loyer" thinks is smarter than all those ministers and all those government administrators, why not take over as the prime minister or much better taking over anwar aljuburi party. always barking at a different stand.need a handful of swallow.

  • Ayah Man says:
    July 29, 2011 at 10:46:00 PM GMT+8

    Kenyataan Nazri tidak cermat. Ia bermotif untuk merengkaskan tugasnya dan takut dikecam keras olih para penyokong pembangkang.
    Suspek yg berkait dgn jenayah kecil atau besar mempunyai potensi untuk akhirnya dituduh,diputuskan dan diadili sebagai bersubahat kpd kes kesalahan itu.
    Mereka yg disiasat mestilah dikenakan serba tekanan dan dibuat bertubi2 sahinggakan mereka membuat pengakuan dan selanjutnya sedia membocorkan rahsia.
    Apa mereka, juga seperti TBH mengharapkan layanan 5 bintang untuk
    supaya membuat pengakuan?. Suspek atau saksi bukan perlu diberi layanan istimewa. Mereka harus sedar bahawa mereka bukan tetamu khas kpd satu majlis istimewa (makan malam umpamanya)utk meraikan mereka. Mereka mempunyai ciri2 pesalah dan mereka dipercayai menyembunyikan pelbagai rahsia. Jika MACC berlembut2 apa maklumat yg bolih diperolehi?
    Apabila MACC memanggil TBH, MACC telah pun bejaya mencium bau busuk bahawa jenayah telah berlaku. Bukan sedap2 nak main tahan saja.
    Cara penyiasatan MACC bukan satu jenayah. Ianya tidak ganjil kepada kastam,polis,polis tentera, dll. Cuma para penyokong pembangkang menjadikan ia satu strategi dan isu untuk memburukan pihak berkuasa. Cara2 seperti ini berlaku di seluruh dunia. Pegawai MACC tak bolih didakwa. Masallah ini adalah hal pengurusan dalaman. Tindakan desiplin bolih diambil terhadap mereka kerana melanggar prosedur, itu pun jika ada Garis Panduan Rasmi yg dipakai. Beribu suspek dan saksi telah disiasat dgn sistem yg sama, tapi berapa orang yg dah bunuh diri?. MACC tidak membunuh MACC cuma mendera.
    Mengenai Koh Su Koon, ia bermain politik sentimen China. Sabagai anggota kerajaan beliau tidak lagi memberi kesan. Komen2 belaiu hanya memburukkan keadaan dan baliau cuba memperbaiki imejnya dikalangan Cina dan pembangkang. Esok bila dah takda tempat dgn BN maka senanglah beliau melompat untuk menyertai kumpulan tersebut. Samalah seperti apa yg kita lihat yg dilakukan olih Chua Joo Meng dan ramai lagi.

  • Anonymous says:
    July 30, 2011 at 9:28:00 AM GMT+8

    Unspinners n d geng,

    You orang yang kata nak menghormati keputusan RCI. Tetapi yang pelik, dalam RCI disebut 3 orang yang terlibat telah mengakibatkan TBH bunuh diri. Jadi apa salahnya, Datuk Nazri yang selaku Menteri Undang2 mencadang 3 pegawai yang terlibat itu di kenakan tindakan undang2. Biar mahkamah memutuskan adakah mereka salah atau tidak. TBH hanya dipanggil MACC sebagai saksi bukan sebagai orang yang dituduh--jadi langsung tidak ada logik dia bunuh diri. Tindakan MACC bermotifkan politik--nak kenakan wakil rakyat DAP. Lepas itu nak buat "coup detat" seperti yang telah laku di Perak. Kalau MACC bukan anjing kerajaan, kenapa mereka tak siasat pemimpin2 Umno yang telah songlap bermilion2 duit rakyat. Mereka hidup macam MAHARAJA dengan duit haram itu. Tetapi MACC sanggup bunuh kalau yang terlibat adalah dari pembangkang--khususnya DAP. AG itu bukan kah bawa seliaan Menteri Undang2--Datuk Nazri

  • Anonymous says:
    July 30, 2011 at 9:39:00 AM GMT+8

    Anon 9:28

    You punya pandangan banyak sangat assumption dan tuduhan tak berasas.

    Baca balik artikel ini. Pandangan adalah pandangan Abdul Razak.

    Paham juga ruang kuasa Menteri.

  • Anonymous says:
    July 30, 2011 at 11:28:00 AM GMT+8

    ANON 9.28 BOLEH DIDAKWA KERANA TELAH MENUDUH SPRM MEMBUNUH.SKMM HARUS SIASAT IP ANON 9.28...

  • Anonymous says:
    July 30, 2011 at 1:16:00 PM GMT+8

    Anon 9:28
    Lu cakap macam orang DAP. Game over. Lagi satu RCI pun, verdic TBH bunuh diri sebab mahu defend DAP.
    Logic punya hal TBH bunuh diri sebab ini besar punya kes.
    TBH punya family mesti minta ganti rugi dgn DAP lo!

  • Anonymous says:
    July 30, 2011 at 3:44:00 PM GMT+8

    bodoh gak Nazri ni, jangan jadi lembik la...tak sampai 10000 demo dah gabra...apa macam kita majoriti yg berjuta2 ni ngokk!!! sedikit autokratik utk negara membangun mcm malaysia ni is ok....

    tuntut benda remeh temeh tapi huru hara mcm nak gila

    thats y tun m is the best

    dampish_rasta

  • Anonymous says:
    July 30, 2011 at 3:49:00 PM GMT+8

    Teoh Beng Hock bunuh diri, sah masuk neraka...tapi kenapa bagi DAP menang

    manhole u Nazri.....

    dampish_rasta

  • Anonymous says:
    July 31, 2011 at 10:33:00 AM GMT+8

    nazri tu yb kami,,,kalu lu org tera sgt datang le btnding tmpt kami,,,lu org bole menang punya,,,ada brani?

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)